Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommerens Norgesferie


Anbefalte innlegg

Tipper det blir en del nye teltere i sommer. Alle burde ha tvangstid på 5 dager på dette forumet hvor de må lese alle tråder fra siste 2 år slik at de er bedre skodd mot alle mulige tabber de kan komme ut for.

Et av de bedre turtipsene for i sommer er: 

Lytt til råd fra lokalkjente!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mg78E/turister-trosset-advarsel-nedslaget-var-grovt-sett-en-meter-fra-hodene-deres

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har droppet den "perfekte" teltplassen i ly av et fjell fordi jeg så kampesteiner som på ett eller annet tidspunkt hadde ramlet ned og lå strødd i området og i fjellsiden kunne jeg se flere kandidater som kunne tenkes å ta en tur ned. Jeg hadde allerede gått lengre enn langt den dagen, men gikk heller litt til og fant en litt mer forblåst plass hvor jeg kunne sove godt.

Det er ikke alltid like lett å ta de gode valgene når man er sliten, men man burde uansett høre på lokale kjentfolk. De telterne i artikkelen kunne fort vært kandidater for en Darwin award.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok en spennende sommer ja...med alt fra kanskje store ulykker grunnet kampesteiner og idiotiske teltere til haugevis av frøsne mennesker i altfor kalde soveposer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel de færreste som synes et typisk rassted er et fint sted å sette opp telt. I avisartikkelen har de jo slått opp telt i veikanten på grusen der det jo vil bli ryddet hver gang det går ras, og det var selvsagt dumt av dem å ignorere advarslene de fikk av lokalbefolkningen. Men ute i fjell og skog vil det være steinur der det pleier å gå ras, og steinur er ikke særlig egnet for telting - med mindre man er fakir da, så jeg tviler på at dette er noe som vil ramme særlig mange i sommer, uerfarne eller ikke. Men det er klart, ser man at det nylig har rast ut stein på en aldri så fin teltplass bør man nok tenke seg om to ganger før man setter opp teltet akkurat der, selv om det aldri har gått ras der før.

En annen og mye større fare tror jeg er at noen klatrer i ustabil ur, gjerne ur som før har vært dekket av snø som har blitt borte på grunn av varmere klima. At noe får stein over seg med fatale følger på vei opp til eller ned fra en topp skjer vel nesten årlig, også med erfarne fjellfolk.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye kunskap om natur og fjell relatert til ulike årstider som er generell + som innledningsvis nevnt, lokale forhold (lokalkjennskap). Mange "nyfrelste" frilustsfolk har ikke denne generelle kunskapen, og dermed desverre kanskje heller ikke tankesettet til å lytte til lokalkunnskap.

Eksempelet innledningsvis er et værstyrt og inntreffer hyppigere på våren en senere på året pga endringene som skjer ila vinteren og spesielt i overgangen mot vår. (Og tilsvarende skjer senere høyere oppe i fjellheimen når smeltinga tiltar der). Andre steder er det ruter som har gått fra å være ansett som trygge til å bli utsatte pga endringer som gir økt risko. Eksempelvis normalveien opp til Falketind som har vært frarådet de siste årene pga økt hyppighet i steinsprang utover hele barmarkssesongen sammenlignet med tildigere år.

Igjen, lokalkunnskap, og nok generell kunnskap til at man søker opp og lytter til lokal kunnskap.

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.