GÃ¥ til innhold
  • Bli medlem

Noen som er litt soveposenerder her? 😉


Anbefalte innlegg

Noen som vil ta seg tid og komme med sin mening?
Barn på 105cm og 115cm og en voksen. Ingen av oss er spesielt varme...

Vi skal på en rundtur i sommer med bil og telt, både på fjellet 1000moh og campingplass i lavlandet Østlandet. Jeg synes soveposer er vanskelig! 
Her er posene vi har: 

1 Helsport vinterpose voksen.          1 Helsport vinterpose barn.               1 3sessongspose voksen.                      1 30 år gammel lite brukt Ajungilak       3sesongspose voksen.                      1 Helsport sommerpose barn.        
1 fleecepose voksen.

 

Kan vi klare og kombinere dette for både sommerferien og resten av året eller må jeg åpne lommeboka? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1stor2små skrev (Akkurat nå):

Noen som vil ta seg tid og komme med sin mening?
Barn på 105cm og 115cm og en voksen. Ingen av oss er spesielt varme...

Vi skal på en rundtur i sommer med bil og telt, både på fjellet 1000moh og campingplass i lavlandet Østlandet. Jeg synes soveposer er vanskelig! 
Her er posene vi har: 

1 Helsport vinterpose voksen.          1 Helsport vinterpose barn.               1 3sessongspose voksen.                      1 30 år gammel lite brukt Ajungilak       3sesongspose voksen.                      1 Helsport sommerpose barn.        
1 fleecepose voksen.

 

Kan vi klare og kombinere dette for både sommerferien og resten av året eller må jeg åpne lommeboka? 

Og der klussa lista seg til, håper den fortsatt er leselig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under antagelse av bilnær telting:

Dersom for kaldt med en pose i høyden, barnepose inni 3 sesongs voksenpose og voksen i vinterpose for voksen.

Når varmt, i lavlandet, osv. 3-sesongsposer på alle, evt lufte med åpen glidelås, bruke åpen pose som dyne osv.

Du skriver ingen ting om temperaturgenser oppgitt på posene. Er posene oppbevart i komprimeringstrekket over lang tid kan de også ha mistet litt av isolasjonsevnen.

Ps. Jeg har hatt netter med opp mot tyve plussgrader og frostnetter i fjellet ila sommermånedene, så dette må du bare vurdere når det nærmer seg. Tilsvarende netter godt ned på ensifra grader på sommeren på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1stor2små skrev (40 minutter siden):

1 Helsport vinterpose voksen.          
1 Helsport vinterpose barn.              
1 3-sessongspose voksen.                      
1 30 år gammel lite brukt Ajungilak 3-sesongspose voksen.                     
1 Helsport sommerpose barn.        
1 fleecepose voksen.

Tror dere skal berge jeg altså, men jeg har sommererfaring fra Finnmark og om sommeren er jeg litt sånn på tur her og der og med muligheter for å dra på sparket både hit og dit så har jeg gjerne 3 soveposer og en fleece-pose i bilen. Og det er bare til meg selv. Fordi det kan være 25 grader om natta den ene dagen og -3 2 dager senere. Så for å være sikker så sjekker jeg værmelding nøye før jeg da forlater bilen for f.eks 3-4 dager. 

DA er sjansen størst for å ta med den ideelle løsningen. 


MEN dersom både voksen og barn er litt vant med telting så kan man ha med de varmeste posene hele tiden og sove med de halvveis som dyne på det varmeste og helt innpakket på det kaldeste. Dette er veldig individuelt og jeg har kompiser som ikke fikser dette, mens jeg har andre som kan gjøre som meg, f.eks sove med bare beina nede i posen og en genser på resten osv...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pÃ¥ siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.