Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva smører du skinnstøvelen med?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid benyttet Snoseal på mine skinnstøvler. Det være seg skisko eller fjellsko. Smører det på med hårføner og gnikker litt. 

image.png

Nå gikk jeg fri og kom over Nixwax sin impregnering.

image.png

Jeg har benyttet denne et par runder på fjellskoene og umiddelbart syns jeg det er veldig mye lettere å smøre på, og det trekker veldig godt inn. Mye mindre arbeid når man slipper det hårfønerstyret, men kan det gjøre skinnet for mykt? Umiddelbart syns jeg skinnet og skoene virker mykere nå, men det er kanskje bare synsing.

image.png

Jeg ble for øvrig ikke helt klok på Alfa sine råd:

På lærstøvler anbefaler vi hovedsakelig bruk av skokrem eller voksbaserte skopleieprodukter. Etter rengjøring og impregnering anbefaler vi til lærstøvler i fullnarv vedlikeholdsprodukter som ikke inneholder for mye fett. Fett reduserer pusteevnen i læret og kan føre til at føttene raskere blir klamme. Er det en lærstøvel uten GORE-TEX kan du benytte alle typer lærimpregnering, men vi anbefaler generelt ikke bruk av skopleiemidler med kreosot (tjære) av miljøhensyn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har brukt mykje rart opp gjennom åra, men dei siste åra har eg brukt snoseal og ha rvore fornøgd med det.

Mi erfaring er at det som er lett å smørje på, også forsvinn lett, og snoseal har hittil vore det beste kompromisset for meg.

Kjell Iver skrev (15 timer siden):

Jeg ble for øvrig ikke helt klok på Alfa sine råd:

På lærstøvler anbefaler vi hovedsakelig bruk av skokrem eller voksbaserte skopleieprodukter. Etter rengjøring og impregnering anbefaler vi til lærstøvler i fullnarv vedlikeholdsprodukter som ikke inneholder for mye fett. Fett reduserer pusteevnen i læret og kan føre til at føttene raskere blir klamme. Er det en lærstøvel uten GORE-TEX kan du benytte alle typer lærimpregnering, men vi anbefaler generelt ikke bruk av skopleiemidler med kreosot (tjære) av miljøhensyn. 

 

Eg synest det var ganske klart råd. Slik eg les det,  står det 'blablabla, det meste fungerer, blablabla. men unngå kreosot (tjære) av miljøhensyn.'

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Sno-seal mye før, men har stort sett gått over til Grangers G-wax. Den er ganske lik, men en del fastere/hardere, og har, så vidt jeg har skjønt, høyere andel av voks, og lavere andel fett. Jeg har også oppfattet at dette mykner læret mindre. Jeg byttet basert på anbefaling knyttet til et par Varg Rastegaisa, for en del år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Nikwax spray for Nubuck på mine Alfa Berg. Det fungerer fint på de. Så har jeg en boks med mer lærfett som jeg bruker på et par militære støvler og jaktstøvlene. Så har jeg Sifra lærfett med tjære men har ikke testet den. Opplever vel at det går greit å bruke fett på støvler så lenge en har på lite og polerer av overflødig etter litt tid. Bruker det samme på knivslirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det aller meste funkar heilt greitt, er mi erfaring. Eg brukar whatever eg får tak i først når eg stikk handa ned i skosmøringsskuffen. Eg gidd ikkje å bruke hårfønar, så eg held meg til ting som er ganske mjukt frå før, men som sagt, kva eg no får tak i. Vi har ganske mykje slikt, og det meste er vintage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minkolje/krem. Læret blir veldig mykt, sikkert for mykt for noen, men for meg er det gull, skoen får litt fotfasong og sitter bedre samtidig som den likevel er stiv nok når den er skikkelig snøret til å redde meg ved overtråkk. Bruker Alfa WK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sifra lær-impregnering bruker jeg til mine Crispi Skarven støvler når de er vasket og tørket etter et eventyr eller ved behov, syns den funker veldig bra. Er myk og lett å smøre på og trekker godt inn i læret. Sprayer på et toppstrøk med vanlig Kiwi Extreme Protector impregnering før tur og støvlene er good to go :) 

 

sifra_l_r_impregnering_produkt_av_naturl-1029844652.jpeg.0ef3258dccb1ae84e0cdad18c3f701f9.jpeg

Endret av Martin HJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.