Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har tips til å "bære" kartmappa lett tilgjengelig?


Anbefalte innlegg

Skal jeg orientere nøyaktig og se på kartet ofte, så har jeg gjerne kartmappa rundt halsen eller hekta på bærereimene på sekken eller lignende.
Altså et eller annet sted på fremsiden av kroppen, lett tilgjengelig. 

Opplever det likevel som litt plagsomt i lengden, hvis det blåser litt fra siden, at snora (festet til hvert sitt øvre hjørne på kartmappa) spinner rundt med vinden og tvinner seg strammere og strammere. Føler meg som Frodo som bærer ringen etter hvert, mens kartmappa veiver hit og dit som en drage ute av kontroll. Pesent.

Har noen ganger løst det ved stikke mappa på innsiden av jakka mellom slaga, men synes ikke det er helt optimalt. Blir litt mye opp og igjen med glidelåsen osv.
Spesielt hvis man har pulk + skistaver, er dette en utfordring.

Noen som løser dette på en annen smart måte, når dere bærer kartmappa på kroppen?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får kartmapper med hemper i alle fire hjørnene. Da kan feste kartet til skulderstroppene på sekken og i hoftebeltet. Bruk noen enkle karabinkroker så er det enkelt å løsne når skal se på kartet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme metode som Andes G nevner, men fester karabinkroken  i kartmappe-snora som man ellers har rundt halsen. Faster karabinkroken til (feste på) skulderstroppen på sekken. "Knyter opp" snoren på kartmappa slik at den er akkurat langt nok til at jeg kan holde karten i lesehøyde når jeg står, men ikke så langt at det blir en plage når det blåser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (10 minutter siden):

Du får kartmapper med hemper i alle fire hjørnene. Da kan feste kartet til skulderstroppene på sekken og i hoftebeltet. Bruk noen enkle karabinkroker så er det enkelt å løsne når skal se på kartet. 

Det er jo en knallgod løsning hvis man går med sekk! Takk for tips!
Nå har jeg foreløpig ikke skulderstropper på pulkbeltet mitt, men kjente egentlig behovet for det sist jeg gikk i bratt terreng med litt tung pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta to store nøkkelringer i samme stroppen som klipsen til feste av skulderstroppen foran på pultbeltet. Mye lettere å få av og på karabinkroker i en stor ring  

Et alternativ er strikk rundt ryggen nederkant av kartmappa.  Da kan du løfte den nok ut til at du kan lese kartet og så strammer den seg inn mot magen etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest en gummistrikk i det andre hjørnet (f.eks samme type som i teltstenger). Sett på en snorstrammer (tre strikken gjennom strammeren så du har en løkke, lag en knute ytterst så ikke stammeren kan falle av). Fest en liten karabonkrok i andre enden.

Da ha du en festeanordning som er uavhengog av sekk og annet. Du kan løfte opp mappa rett opp for å se på kartet, da strekker strikken seg ut når du ser på kartet. Snorstrammeren gjør at du kan justere spennet i strikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.amazon.co.uk/Highlander-Standard-Map-Case-Black/dp/B004D40EB4/ref=sr_1_55?dchild=1&keywords=map+case&qid=1590260469&s=sports&sr=1-55

Jeg endte med å kjøpe denne fra Amazon . Jeg fant ingen som jeg var fornøyd med i butikkene her. Jeg har tre andre i kjelleren jeg har brukt før, svære flak som er beregnet til å feste på enn kayalkdekk eller noe slikt , med snorer som man også kan ha rundt halsen . De flagret rundt i vinden alle sammen , og var ei plage å ha hengende rundt halsen . Denne her , billig nærmest kjip i formen , kan brettes sammen og er  helt suveren å ha hengende under armen . Jeg har forlenget den litt for korte reima med ei snor for å få til å ha den hengende under armen i stedet for bare rundt halsen. Selv om den framstod som "billig" da jeg pakket den ut har den fungert glimrende med lommer til kompass , blyanter og også reservebrillene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fester den med en karabin på hoftebeltet, og en karabin på stroppen under skulderselen. Da kan jeg trekke kartet opp, når jeg slipper det sklir det ned på siden igjen.

Til kortere turer bruker jeg A4 plastlommer, som jeg teiper igjen. Skriver ut A4 kart på kartutskrift.no. Det passer fint i en lomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å bære mappa som en «skulderveske», ruller han sammen og «låser» med en hårstrikk. Uten sekk henger han på ryggen, med sekk dytter eg han inn under skulderstroppen til sekken - under armen. Da sitt han stødig og beveger seg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke ofte jeg bruker kartmappe, men jeg går veldig ofte med kikkerten hengende rundt halsen. For å holde den på plass har jeg laget meg en enkel liten strikk med en snorlås på. Strikken er av den typen man finner i teltstenger, snorlåsen fra en gammel anorakk, snølåsen på en ryggsekk eller lignende. Strikken må være lang nok til å ikke stramme for mye selv utenpå de kraftigste ytterklærne. Jeg tar den rundt overkroppen utenpå klærne, men før jeg tar på meg ryggsekken (eventuelt "seletøyet", men jeg går aldri med pulk). Så stikker du hva du måtte ha hengende rundt halsen bak strikken. Denne løsningen er har alltid fungert veldig bra for meg.

 

;-)

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (14 timer siden):

https://www.amazon.co.uk/Highlander-Standard-Map-Case-Black/dp/B004D40EB4/ref=sr_1_55?dchild=1&keywords=map+case&qid=1590260469&s=sports&sr=1-55

Jeg endte med å kjøpe denne fra Amazon . Jeg fant ingen som jeg var fornøyd med i butikkene her. Jeg har tre andre i kjelleren jeg har brukt før, svære flak som er beregnet til å feste på enn kayalkdekk eller noe slikt , med snorer som man også kan ha rundt halsen . De flagret rundt i vinden alle sammen , og var ei plage å ha hengende rundt halsen . Denne her , billig nærmest kjip i formen , kan brettes sammen og er  helt suveren å ha hengende under armen . Jeg har forlenget den litt for korte reima med ei snor for å få til å ha den hengende under armen i stedet for bare rundt halsen. Selv om den framstod som "billig" da jeg pakket den ut har den fungert glimrende med lommer til kompass , blyanter og også reservebrillene mine. 

Eg skal ha meg kartmappa, hadde i utg. Pkt tenkt på Ortlieb men siå du er så positiv så slår eg kanskje til på denne.
 

Eg pleie bretta kartet og gå med da i lommå men da slit på kartet, kanskje eg kan bruka denne frå eBay og gå med da rundt halsen i staden for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.