Gå til innhold
Anders Eriksen

Crispi og slitestyrke.. Igjen..

Anbefalte innlegg

Kjøpte Crispi Briksdalen fjellsko for ca ett år siden, dette er jo sko med en ganske høy pris. Nå ser jeg at gummitupoen begynner å løsne på begge skoa. Har ikke blitt brukt så mye, og heller ikke blitt båltørket eller lignende. Opplevde samme problemene med Crispi skarven skoa jeg hadde tidligere. Kjenner den slitestyrken til Crispi begynner å irritere meg. Bør jeg reklamere på dette, eller prøve å lime selv? I så fall hvilken lim bruker jeg på noe sånt? Legger med bilde

Noen andre som har Briksdalen skoa og opplevd det samme?

7F317FA1-2B81-491A-A6BD-24F531A3E03A.jpeg

1254BB30-AF0B-44A8-A301-C76882744B4D.jpeg

D0688D7A-A186-4668-A6AF-5F1D79983262.jpeg

5DFA07B5-A4C0-4E95-9627-D3BD02B398DD.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tronn skrev (3 minutter siden):

Uten tvil reklamasjonssak i mine øyne. 

Kjøpte skoa på Fjellsport. Så får sende en henvendelse dit. Redd for at jeg bare får beskjed om å ta kontakt direkte med leverandør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er såpass nye at du burde ha en god reklamasjonssak. Spesielt siden Crispi markedsfører skoene som egnet for "lange og krevende turer", og de sier at det er en slitesterk støvel.
Her er hva Crispi sier om garanti: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutes ago, Anders Eriksen said:

Kjøpte skoa på Fjellsport. Så får sende en henvendelse dit. Redd for at jeg bare får beskjed om å ta kontakt direkte med leverandør.

Nei, Crispi skriver dette: "Dersom produktet er innenfor parametrene av garantien kan det kun returneres gjennom den butikken det ble kjøpt i, vedlagt kjøperens kvittering. Etter undersøkelse forbeholder CRISPI seg retten til å reparere og/eller erstatte produktet."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper at Crispi har vært noe uheldig med limet de bruker. Jeg opplevde en glipe på tåa på venstreskoa på mine Crispi Titan sist sommer. Den har ikke utvidet seg mer. Jeg gadd ikke reklamere og vil heller se hvor lenge det holder. Skjult lenke - logg inn for å se den

spacer.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjarne H.S. skrev (5 minutter siden):

Tipper at Crispi har vært noe uheldig med limet de bruker. Jeg opplevde en glipe på tåa på venstreskoa på mine Crispi Titan sist sommer. Den har ikke utvidet seg mer. Jeg gadd ikke reklamere og vil heller se hvor lenge det holder. Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den

Se der ja. Tenker du det ikke har noe praktisk betydning? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker skoa i år også, men jeg kjøpte meg et erstatningspar da jeg fant de på tilbud i vinter, som står i reserve i bilen i sommer. Glipa har ikke blitt større så det blir det foretrukne skoparet i Femundsmarka i sommer som er første lengre tur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er reklamasjon det der. Et år med moderat bruk skal ikke få leppa til å løsne, må være noe feil med limingen eller noe. Har mine Crispi Skarven 2.0 på tredje året nå og har vært brukt en god del, ingen tegn til betydlige slitasjer ennå bortsett fra riper og småsår i sålen og en bøyd hempe. Slik pris disse skoene og støvlene har så må det vare en god mengde kilometer før det begynner å røyne på mener nå jeg 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fick samme problem på mine Briksdal på venstrefoten etter en ukes vandretur. Brukte dem nok 3 uker till för jeg kjöpte ett par andre. Hade ikke mulighet å reklamere eftersom jeg var på langtur, men jeg trudde også att jeg kanske hade törket dem for varmt foran ovn en kveld. 

Etter langturen limte jeg dem og det holder fortsatt, 8 mån og noen småturer senere. Trur jeg brukte tokomponents epoxi. Viktigast er att det er ordentligt rent og törrt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

jeg skal ikke ta stilling til evt. reklamasjon. Men jeg har limt sådanne løse kanter, hele såler også løs skiskosåle(stor belasting!) med "Gummireparasjon" fra Biltema (billig og helt OK) eller evt Aquasure (dyr og kanskje, kanskje, kansje ørlite bedre?) Men viktigst er renske forarbeidet ved al liming! Jeg ville ikke bruke vanlig 2-komponent epoxy som fx Araldit. 

Elgen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reklamerte på en briksdal sko for et år siden da den hadde sprukket litt i sålen under, det som er ovenfor vibram sålen. Det tok de som reklamasjon og jeg fikk nye sko i retur. Er på 3dje paret med crispi sko. Har hatt to par Skarven fra før. Par nummer to av Skarven løsnet litt foran som dine, men det tok jeg som wear and tear. De var brukt såpass mye at jeg syns ikke det var noe utenom det vanlige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stormsure lim funker bra også.

Noen tips til de som limer selv:

-Ikke kjøp større tube en strengt tatt nødvendig med mindre du skal lime noe annet samtidig. Er tuben åpnet, størknet den mest sannsynlig inni tuben til neste gang du trenger den uansett.

-Kjøp tube fra "bulk", dvs løs tube og ikke i blisterpakning. Du kan risikere å betale 100,- bare for plasten og pappen som du hiver i søpla... For eksempel koster en løs tube Stormsure (15g) kr 49,- hos Skittfiske, samme 15g tube i blisterpakning koster kr 149,- hos Hekta på tur... do the math..

Like ille som løk i strømpe..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Omnilite skrev (1 time siden):

Stormsure lim funker bra også.

Noen tips til de som limer selv:

-Ikke kjøp større tube en strengt tatt nødvendig med mindre du skal lime noe annet samtidig. Er tuben åpnet, størknet den mest sannsynlig inni tuben til neste gang du trenger den uansett.

Et tips: etter åpning av tuben, oppbevar den i fryseren, da holder limet helt til alt er brukt opp. Klar til bruk 5 minutter etter det er tatt ut fra fryseren 👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av kepiblanc
      Var i dag og prøvde et par av Skjult lenke - logg inn for å se den etter å ha researchet litt. Det var egentlig helt fantastisk flotte sko, og hælen satt dønn på plass uten å kippe noe, men jeg følte de var litt smale i lesten. Slik at jeg fryktet smerter i beina ved lang tids gåing og gjerne med sekk. Jeg har litt sære bein og må alltid bytte ut originaler såler med mine egne spesialsåler/fotsenger i tillegg.
      Jeg prøvde også et par merrell som var mer behagelige på, men som ikke overbeviste helt.
      Har dere noen tips til lignende sko som disse Salomon, men med bredere lest? De må gjerne være like billige som disse er akkurat nå, men det er vel fort mye å håpe på.
      Bruk: hikes i skog og mark, med og uten sekk. Trenger ikke være vintersko. Lite forventet klatring i steinur med dem, så ikke viktigste målestokk. Mid high ønskes, typ ca 6".

• Av REJOHN
      Jeg bruker hovedsaklig å gå "korte" turer med lett (8-10 kilo) sekk. I mange år har jeg brukt ALFA Walk King, og har mye erfaring med disse. Walk King holder ikke spesielt lenge før de lekker, og de lekker før sålen er utslitt. Impact er jo ikke høye, men for meg har det gått greit selv med full opp-pakning. Det vi si 20 kilo.
      Impact skoen har samme lest som Walk King, og passer meg bra. (det er først og fremt grunnen til at jeg brukte Walk King og nå bruker Impact.). De "virker" noe "bløtere" i læret (overdelen). Det tror jeg henger sammen med at læret har høyere kvalitet. (det har noe med prisen å gjøre.) Skoen virker med "solid" enn Walk King. På grunn av kvaliteten på læret, var det ikke nødvendig å "gå" skoene inn. De ble brukt på vanlig måte fra første gang jeg tok de i bruk.
      Det som har overrasket positivt, er sålen (ikke slitestyrken, det gjenstår å se.), men hvor bra den henger på vått fjell. Sålen er etter min mening vesentlig bedre enn den på Walk King når det gjelder dette.
      En liten detalj, som ofte er ganske irriterende på andre sko, er at snorene går opp. For omtrent første gang, har jeg ikke problemer med dette på Impact skoene.
      Jeg skulle mene at skoene er solide nok til å tåle temmelig hardt bruk med lange dager og tung sekk. Mange mener at høye støvler er bedre, fordi de gir støtte til anklene.  Disse gir god nok støtte der, men kan være for korte til å vade dype elver tørrskodd. (Jeg bruker Gore-Tex bukser,med snøring nederst, og klare som regel å komme over uten å bli våt, selv om vannet egentlig går over støvleskaftet....)

• Av ketilring
      Jeg sliter litt med å finne fjellstøvler med god passform! Etter tips fra forumet her bestilte jeg et par Crispi Besseggen 2 fra XXL som i følge nettsiden hadde "anatomisk passform" og "nordisk passform" (og som dessuten var på tilbud) siden jeg trenger solid, vanntett fottøy nå til forvinteren. Men som hos de fleste andre fjellstøvler jeg har sett på var også passformen på disse langt fra optimal. Gikk opp en størrelse (etter anbefaling herfra) men støvelen er fortsatt alt for trang i tåpartiet. Skuffende. Føttene mine blir fullstendig mørbanka etter noen få kilometer i slike støvler!
      Og hva er greia med stortåa-i-midten konseptet på sålen?
      Se bilder nedenfor der jeg sammenligner sålen med en av mine Altra-sko. Altra er en av få som produserer fottøy som faktisk er formet som en fot. Crispi Besseggen mangler rundt en centimeter i bredden i tåboksen for å kunne kalle dette en god "anatomisk passform". Jeg ser det samme hos Alfa, Viking, Lowa og andre jeg har prøvd. Jeg har prøvd Keen, og de er noe bedre, men smalner av litt for mye i tuppen, dessuten er de ikke spesielt vanntette og puster heller dårlig.
      Er det flere enn meg som sliter med det samme? Og er det noen som har tips til halvhøye, vanntette fjellstøvler med god passform?  

• Av DryasAnne
      Kjøpte meg Alfa Skarvet i 2002. 17 år sida. Gått HELE Trollheimen med de De er egentlig like gode, men noe preget av alle milene...
      Av en rar årsak solgte jeg alt av ski og staver i 2012. Jeg har noe schizofreni greier som jeg ikke kommer unna, det eneste som hjelper er en fjelltur.
      Kjøpte skipakke hos XXL nettopp:
      Åsnes Amundsen med Swix fjellstava.
      Rottefella BC magnum
      Kortfeller
      Betalte tretusenn fornøyd med det

Problemet var at mine Alfa Skarvet er for Salomon SNS BC. Noe slikt gammeldags har ikke XXL. Så de monterte bare på Rottefella Jeg fikk medslengt et par Scott Finse som jeg kunne bruke i starten Prøvde jo mine Skarvet men de passet på ingen måte;.(

Jeg må ha noe bedre.

Alfa  Skarvet (eller quest som de heter nå) 
      eller Crispi
      eller?

Tenkte kanskje å skifte binding men de Salomon bindingne er dyre og vanskelig å få tak i.
      Har også fantasert om total overgang til 75 mm med wire....

• Av turbobjørn
      Hei!
      Jeg har nylig gått til innkjøp av noen nye Skjult lenke - logg inn for å se den og kjenner jeg ikke vet mye om vedlikehold av disse. Jeg har googlet litt og sett på sider som Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den, men jeg vet ikke engang hvilket type lær skoene jeg har kjøpt er av, har lett litt på nett, men finner ikke noe om det. Noen som kan se dette eller eventuelt vet det? Ser det skrives om skokrem, voks, olje osv. men har lite erfaring med dette, så håpte noen kunne dele erfaringene sine med meg.
      Hvordan bør jeg impregnere og behandle disse støvlene før og etter tur for å ta best mulig vare på dem?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.