Gå til innhold
  • Bli medlem

Crispi og slitestyrke.. Igjen..


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Kjøpte Crispi Briksdalen fjellsko for ca ett år siden, dette er jo sko med en ganske høy pris. Nå ser jeg at gummitupoen begynner å løsne på begge skoa. Har ikke blitt brukt så mye, og heller ikke blitt båltørket eller lignende. Opplevde samme problemene med Crispi skarven skoa jeg hadde tidligere. Kjenner den slitestyrken til Crispi begynner å irritere meg. Bør jeg reklamere på dette, eller prøve å lime selv? I så fall hvilken lim bruker jeg på noe sånt? Legger med bilde

Noen andre som har Briksdalen skoa og opplevd det samme?

7F317FA1-2B81-491A-A6BD-24F531A3E03A.jpeg

1254BB30-AF0B-44A8-A301-C76882744B4D.jpeg

D0688D7A-A186-4668-A6AF-5F1D79983262.jpeg

5DFA07B5-A4C0-4E95-9627-D3BD02B398DD.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
tronn skrev (3 minutter siden):

Uten tvil reklamasjonssak i mine øyne. 
 

Kjøpte skoa på Fjellsport. Så får sende en henvendelse dit. Redd for at jeg bare får beskjed om å ta kontakt direkte med leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anders Eriksen said:

Kjøpte skoa på Fjellsport. Så får sende en henvendelse dit. Redd for at jeg bare får beskjed om å ta kontakt direkte med leverandør.

Nei, Crispi skriver dette: "Dersom produktet er innenfor parametrene av garantien kan det kun returneres gjennom den butikken det ble kjøpt i, vedlagt kjøperens kvittering. Etter undersøkelse forbeholder CRISPI seg retten til å reparere og/eller erstatte produktet."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (5 minutter siden):

Tipper at Crispi har vært noe uheldig med limet de bruker. Jeg opplevde en glipe på tåa på venstreskoa på mine Crispi Titan sist sommer. Den har ikke utvidet seg mer. Jeg gadd ikke reklamere og vil heller se hvor lenge det holder. Skoa er virkelig gode ellers.

spacer.png

Se der ja. Tenker du det ikke har noe praktisk betydning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker skoa i år også, men jeg kjøpte meg et erstatningspar da jeg fant de på tilbud i vinter, som står i reserve i bilen i sommer. Glipa har ikke blitt større så det blir det foretrukne skoparet i Femundsmarka i sommer som er første lengre tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er reklamasjon det der. Et år med moderat bruk skal ikke få leppa til å løsne, må være noe feil med limingen eller noe. Har mine Crispi Skarven 2.0 på tredje året nå og har vært brukt en god del, ingen tegn til betydlige slitasjer ennå bortsett fra riper og småsår i sålen og en bøyd hempe. Slik pris disse skoene og støvlene har så må det vare en god mengde kilometer før det begynner å røyne på mener nå jeg 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fick samme problem på mine Briksdal på venstrefoten etter en ukes vandretur. Brukte dem nok 3 uker till för jeg kjöpte ett par andre. Hade ikke mulighet å reklamere eftersom jeg var på langtur, men jeg trudde også att jeg kanske hade törket dem for varmt foran ovn en kveld. 

Etter langturen limte jeg dem og det holder fortsatt, 8 mån og noen småturer senere. Trur jeg brukte tokomponents epoxi. Viktigast er att det er ordentligt rent og törrt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg skal ikke ta stilling til evt. reklamasjon. Men jeg har limt sådanne løse kanter, hele såler også løs skiskosåle(stor belasting!) med "Gummireparasjon" fra Biltema (billig og helt OK) eller evt Aquasure (dyr og kanskje, kanskje, kansje ørlite bedre?) Men viktigst er renske forarbeidet ved al liming! Jeg ville ikke bruke vanlig 2-komponent epoxy som fx Araldit. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamerte på en briksdal sko for et år siden da den hadde sprukket litt i sålen under, det som er ovenfor vibram sålen. Det tok de som reklamasjon og jeg fikk nye sko i retur. Er på 3dje paret med crispi sko. Har hatt to par Skarven fra før. Par nummer to av Skarven løsnet litt foran som dine, men det tok jeg som wear and tear. De var brukt såpass mye at jeg syns ikke det var noe utenom det vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormsure lim funker bra også.

Noen tips til de som limer selv:

-Ikke kjøp større tube en strengt tatt nødvendig med mindre du skal lime noe annet samtidig. Er tuben åpnet, størknet den mest sannsynlig inni tuben til neste gang du trenger den uansett.

-Kjøp tube fra "bulk", dvs løs tube og ikke i blisterpakning. Du kan risikere å betale 100,- bare for plasten og pappen som du hiver i søpla... For eksempel koster en løs tube Stormsure (15g) kr 49,- hos Skittfiske, samme 15g tube i blisterpakning koster kr 149,- hos Hekta på tur... do the math..

Like ille som løk i strømpe..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Stormsure lim funker bra også.

Noen tips til de som limer selv:

-Ikke kjøp større tube en strengt tatt nødvendig med mindre du skal lime noe annet samtidig. Er tuben åpnet, størknet den mest sannsynlig inni tuben til neste gang du trenger den uansett.

Et tips: etter åpning av tuben, oppbevar den i fryseren, da holder limet helt til alt er brukt opp. Klar til bruk 5 minutter etter det er tatt ut fra fryseren 👍

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Apropos Crispi: 

Jeg har fått meg et par Crispi Valdres GTX Unisex i størrelse 43. Det er stort sett 43 jeg har pleid å bruke i sko, avogtil 44. Jeg har i mange år hatt et par Crispi Besseggen som jeg også tror er 43 (merket/lappen er slitt bort for lengst). 

Jeg syns disse nye Valdres-skoene er smalere og mindre enn mine gamle Besseggensko. Har Crispi generelt begynt å lage sko tilpasset en mer europeisk lest? Burde jeg bruke Valdres en del i terrenget og se om de utvider/tilpasser seg føttene mine? Det må sies at jeg også reagerte på at Valdres har veldig trang hals. Såpass trang at det var vanskelig å få av og på seg skoene, selv med vanlige tennissokker. 

Noe spesielt jeg bør tenke på hvis jeg skal "gå inn" et par lærsko? 

Må si det frister mer og mer å gå til den lokale skomakeren og få henne til å fikse mine gamle Crispi Besseggen, som jevnt over har vært gode sko, men som nå trenger både nye sømmer og såler. Er ihvertfall greit å ha disse som reservesko. Det eneste ankepunktet mitt mot dem er at de gir dårlig feste til underlaget, og det har de alltid gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig Crispi Briksdal, og er veldig fornøyd med passformen på disse. 

Tok av skolissene for å smøre skoene, og oppdahet noe som jeg vil påstå er produksjonsfeil. Nede på skoen, over vrista, er det glippe i sømmen mellom lær og stoff, sånn at GTX-membranen vises. 

Jeg sendte e-post til fjellsport, men de mener dette "ikke ser ut til å bli et problem" 

Dette mener jeg er feil, da sand og andre ting lett vil komme innenfor, og på sikt slite hull i membranen. 

Hva tenker dere? Er jeg en vanskelig kunde, eller burde jeg ta dette videre? 

Kjipt hvis skoen begynner å lekke på en langtur.. 

Dette er skoen som er i orden, sydd ordentlig:

20200602_165857.thumb.jpg.d1ccadb92e9d2b09cb7310e748b37415.jpg

Den andre skoen:

20200602_165922.thumb.jpg.10f9f2db39bf6181b7f6218cf360050e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hvor lenge skal skarven sko holde, mener dere? Jeg kjøpte mine for ett år siden, har gått noen mil, mest på mykt underlag, men selvsagt endel på stein også. Har ikke bært tungt. Sålen er helt nedslitt på ene siden, jeg går skeivt, men jeg hadde regnet med at den skulle tåle noen mil uansett. For noen uker siden begynte de helt plutselig å lukte, var helt fine noen dager før, og skinnet på skoen ble også helt anderledes. De begynte også å lekke. Før har jeg kunnet vasse i de, men nå tålte de bokstavlig talt, ikke en vannsprut. Har stelt godt med skoene, smørt og impregnert de, ikke tørket på varmekabler.

Var på xxl der jeg kjøpte de, og selgeren sa skoene var helt utslitt. Han skulle sende bilder til chispi, men jeg kunne ikke regne med at det var noe å reklamere på. Han så de var godt stelt, med smørning og impregnering, så det var ikke det som var problemet.
Jeg mener det er for dårlig, skoene kostet tross alt 3000kr. Kjedelig å måtte kjøpe nye sko hvert år. Er dette noe jeg bare må finne meg i?

Men krysser fingre på at jeg får nye🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lykkeligsomliten skrev (2 timer siden):

Hvor lenge skal skarven sko holde, mener dere? Jeg kjøpte mine for ett år siden, har gått noen mil, mest på mykt underlag, men selvsagt endel på stein også. Har ikke bært tungt. Sålen er helt nedslitt på ene siden, jeg går skeivt, men jeg hadde regnet med at den skulle tåle noen mil uansett. For noen uker siden begynte de helt plutselig å lukte, var helt fine noen dager før, og skinnet på skoen ble også helt anderledes. De begynte også å lekke. Før har jeg kunnet vasse i de, men nå tålte de bokstavlig talt, ikke en vannsprut. Har stelt godt med skoene, smørt og impregnert de, ikke tørket på varmekabler.

Var på xxl der jeg kjøpte de, og selgeren sa skoene var helt utslitt. Han skulle sende bilder til chispi, men jeg kunne ikke regne med at det var noe å reklamere på. Han så de var godt stelt, med smørning og impregnering, så det var ikke det som var problemet.
Jeg mener det er for dårlig, skoene kostet tross alt 3000kr. Kjedelig å måtte kjøpe nye sko hvert år. Er dette noe jeg bare må finne meg i?

Men krysser fingre på at jeg får nye🤞🏼

Sko til den prisen skal vare i mange år med ok stell synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lykkeligsomliten skrev (20 timer siden):

Hvor lenge skal skarven sko holde, mener dere? Jeg kjøpte mine for ett år siden, har gått noen mil, mest på mykt underlag, men selvsagt endel på stein også. Har ikke bært tungt. Sålen er helt nedslitt på ene siden, jeg går skeivt, men jeg hadde regnet med at den skulle tåle noen mil uansett. For noen uker siden begynte de helt plutselig å lukte, var helt fine noen dager før, og skinnet på skoen ble også helt anderledes. De begynte også å lekke. Før har jeg kunnet vasse i de, men nå tålte de bokstavlig talt, ikke en vannsprut. Har stelt godt med skoene, smørt og impregnert de, ikke tørket på varmekabler.

Var på xxl der jeg kjøpte de, og selgeren sa skoene var helt utslitt. Han skulle sende bilder til chispi, men jeg kunne ikke regne med at det var noe å reklamere på. Han så de var godt stelt, med smørning og impregnering, så det var ikke det som var problemet.
Jeg mener det er for dårlig, skoene kostet tross alt 3000kr. Kjedelig å måtte kjøpe nye sko hvert år. Er dette noe jeg bare må finne meg i?

Men krysser fingre på at jeg får nye🤞🏼

Ikke bra nok. Ta kontakt med leverandør, jeg har god erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hillestaden; Jeg synes ikke du er en vanskelig kunde for at du reklamerer på den glippen i sømmen. Synes definitivt at man burde kunne forvente på nye sko at sømmen er stramt sydd. En definitiv produksjonsfeil i mine øyne. Hadde det vært sko til 349 kr på Europris hadde det kanskje vært akseptabelt (men egentlig ikke), men den glipa der skal de reparere eller gi deg ny sko. Argument om at det ikke ser ut til å bli et problem er uansett ikke gyldig, en goretexmembran holder visstnok bare et par år og etter det er det jo læret som skal holde vannet ute. Noe det ikke vil gjøre i dette tilfellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (2 timer siden):

Hillestaden; Jeg synes ikke du er en vanskelig kunde for at du reklamerer på den glippen i sømmen. Synes definitivt at man burde kunne forvente på nye sko at sømmen er stramt sydd. En definitiv produksjonsfeil i mine øyne. Hadde det vært sko til 349 kr på Europris hadde det kanskje vært akseptabelt (men egentlig ikke), men den glipa der skal de reparere eller gi deg ny sko. Argument om at det ikke ser ut til å bli et problem er uansett ikke gyldig, en goretexmembran holder visstnok bare et par år og etter det er det jo læret som skal holde vannet ute. Noe det ikke vil gjøre i dette tilfellet. 

Det ordnet seg, nye sko er på tur i posten. Men jeg syntes det var unødvendig å måtte diskutere med fjellsport for å få medhold her, samt at jeg har venta over en måned nå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (På 23.5.2020 den 12.27):

Tipper at Crispi har vært noe uheldig med limet de bruker. Jeg opplevde en glipe på tåa på venstreskoa på mine Crispi Titan sist sommer. Den har ikke utvidet seg mer. Jeg gadd ikke reklamere og vil heller se hvor lenge det holder. Skoa er virkelig gode ellers.

spacer.png

Da jeg kjøpte mitt første par Crispi Skarven (v1) i 2016 hos XXL, fikk jeg med en tube Aquasure silikon lim, men beskjed om at det ikke var uvanlig at gummien begynner å glippe litt over tåpartiet i den gummi-randen som går rundt. Det er bare å dytte inn litt lim sa de. Det har ikke vært behov for dette så langt., men det tyder jo på at det har vært et kjent problem med Crispi dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok litt an på paret man får og hvordan det blir brukt. Jeg har et par med Crispi Bessegen som jeg har hatt i nærmere 10 år, som ikke har antydning til å gå opp i liminga noe sted, til tross for at de ellers ser ganske slitne ut. Har hatt andre fjellstøvler som er slitt ut i mellomtiden, og har flere andre par jeg bytter mellom å bruke, men har ikke noe å utsette på kvaliteten på de fra Crispi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.