Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppblåsbart LW-underlag i kombinasjon med vanlig underlag eller Exped Flexmat


Anbefalte innlegg

Jeg har et Exped Synmat 9LW som jeg er godt fornøyd med. Men på lengre turer langt fra sivilisasjonen kan det være greit å ha et "vanlig" reserveunderlag hvis det skulle gå hull på Synmat, og hvis jeg ikke klarer å fikse det med medfølgende repair kit. Samtidig tar et slikt reserveunderlag stor plass, og det veier en del, men for ordens skyld kan dere se bort fra dette, da jeg har ryggsekk med 157 liters kapasitet. 

Det er ønskelig at reserven kan brukes også under Synmat. I den anledning lurte jeg på om f.eks. dette kan brukes under det ekstra brede og lange Synmat 9LW? Eller om jeg heller burde gå for Bamse Extreme e.l.? Noen som har relevante erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker et Bamse underlag under et fra thermarest. Det du linka til er jo mindre enn det andre du bruker. Dette blir jo rart for meg. Om jeg skulle ha tatt med meg et ekstra for å bruke under det jeg primært bruker ville jeg i det minste sørge for at det er  like stort eller evt større. Nettopp av den grunn for å minske risikoen for punktering. 

Om du ruller et sammen eller om det brettes som et trekkspill så er plass behovet omtrent det samme.

ps! Hva slags sekk har 157 liters volum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Det er vanskelig å finne "ordinære" underlag som har like stort eller større areal enn Synmat LW, tror jeg. Men jeg skal teste med et ordinært underlag vi har her i huset, og kjenne på hvordan det er under Synmat. 

Bergans PowerFrame har kapasitet på 157 liter, inkl. sidelommene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et Therm-a-Rest Z-lite Sol underlag i tillegg til det oppblåsbare. Dette både som en sikkerhet for det oppblåsbare, men og et jeg kan bruke utendørs som jeg vil. Jeg har kuttet av 1/3 av den ordinære lengden. Det veier 300g hos meg da.

spacer.png

Endret av Bjarne H.S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hel eller halv z-lite sol under Downmat 9 LW / Thermarest Xtherm large på barmarksturer. Eller ingenting under, kommer helt an på turen. Null hull frem til nå (foruten noen andre punkterte underlag på nittitallet).

Jeg tenker at risikoen for punktering er størst der kroppen er tyngst, og da trenger du ikke full lengde/brede på underlaget som skal beskytte.

Sekken i seg selv er også noe som havner under ene enden eller siden av liggeunderlaget innimellom for å jevne ut helling i terreng, fungerer også som nød-underlag.

Lett å pakke sammen + andre bruksområder (samt litt ekstra beskyttelse) er kriterier for hvorfor jeg drar på z-lite.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har brukt en kopi av Z-lite sol. Nå vurderer jeg innkjøp av Exped doublemat Evazote. Det er 100x200cm og 4mm tykt. Ekstremt fleksibelt produkt som enkelt kan brettes og brukes dobbelt og oppnå en R-Verdi på 2.2. Med 1m bredde gir det beskyttelse til et LW liggeunderlag i full bredde.  Gir ikke samme trygghet som et Bamse underlag på vinteren i fjellet men i alle andre situasjoner virker dette optimalt.

Tenkte også å bruke det sammen med LW liggeunderlag i hengekøye. Jeg blir nesten alltid liggende enten føtter eller skulder utenfor et vanlig liggeunderlag og da blir man fort nedkjølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1GoDag skrev (2 timer siden):

Nå vurderer jeg innkjøp av Exped doublemat Evazote. Det er 100x200cm og 4mm tykt. Ekstremt fleksibelt produkt som enkelt kan brettes og brukes dobbelt og oppnå en R-Verdi på 2.2.

Har brukt dette mykje siste året og likar det godt, men at det har ein r-verdi på 2.2 bretta dobbelt har eg ingen tru på. Då ville det vore like varmt som z-liten min og det syns eg heilt klart ikkje det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.