Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til korte teltutrer


iau

Anbefalte innlegg

Hei,

Har forsøkt å lese meg opp på ulike sekker for kortere teltturer. Stort sett så skilles det mellom hytte-til-hytte-turer (uten telt) og teltturer over flere dager/fjellvandring. For min del er det snakk om 1-2 netter i første omgang. Av større ting så har jeg hatt med et Hellsport Reinsfjell Pro 3 som jeg bærer. I tillegg kompakt dunsovepose og liggeunderlag. Begrenset med mat og klær, men noe selvsagt. Primært sommerbruk og i finvær.

Har i dag en Arc'teryx Bora 65 (2007-model) som er veldig behagelig på ryggen, synes den er vanskelig å pakke. Teltet og liggeunderlaget fyller hovedrommet, mens soveposen går i eget rom nederst, og det er vanskelig å pakke småting som skal være lett tilgjengelig siden det ikke er andre lommer på sekken enn i topplokket. Vannflasker henger og dingler på undersiden, og faller ut når jeg setter den ned. Synes innholdet blir veldig ustødig og buler, men når det er sagt så kan jeg sikkert pakke den bedre. Sekken er også ganske tung med nærmere 3 kg. 

Jeg har fått anbefalt Osprey Xenith 75 som er litt lettere og større. Det siste er en fordel siden det også vil være aktuelt å bære et ekstra liggeunderlag (for barn) og i dag klarer jeg ikke å få plass til det. Er det noen som har erfaring med både Bora og Xenith, eller har noen råd å komme med? Vil det i praksis ikke være store plass-forskjellen pga. ulik utforming av sekken? 

Jeg skal som sagt ikke bruke den til lange vandringer i fjellet over flere dager med telt, men korte teltturer. Kan sikkert fortsette å fylle opp Boraen inntil videre, men har lyst på noe annet.  Jeg tenker at 75 liter er en god størrelse på korte turer med telt. Ser at mange her bruker noe på 90+, men da virker det også som om det er lengre turer over mange dager? Har fra før god erfaring med Osprey og vurderer ikke andre merker nå.

-iau

 

Endret av iau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På korte turer med barn er det vel ikke noe poeng å ha minst mulig sekk? Xenith 105 er den jeg vil anbefale deg siden du er i Ospreyverdenen. Veier kun 2,45kg som er ca 200 g mer enn Xenith 75.   Det er uansett lov å ikke fylle sekken full. 

Endret av SnorreL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (1 minutt siden):

På korte turer med barn er det vel ikke noe poeng å ha minst mulig sekk? Xenith 105 er den jeg vil anbefale deg siden du er i Ospreyverdenen.  Det er uansett lov å ikke fylle sekken full. 

Takk for svar! Jeg ser den, men sekken skal også brukes på korte turer med bare to. Nå bærer barna det meste selv så det er kun snakk om avlaste med et liggeunderlag eller tilsvarende. Jeg er redd for at om jeg kjøper en større sekk så vil jeg likevel trenge en mindre når vi bare er to, og Boraen liker jeg ikke så jeg trenger en erstatning for den i samme størrelsen.

Sliter med å bære tungt pga et kne, noe som også påvirker hvor mye jeg kan bære.;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Xenith 105 og kjøpte en Osprey Kestrel 58 til bruk på 1-natts turer :)
Brukte Kestrel på 2 turer og nå er det 105 litern som brukes til småturene også.
I etterkant så ser jeg at en Kestrel 68 hadde passet bedre. Men 58 litern er perfekt på dagsturer vinterstid så godt fornøyd 
(Det skal nevnes at på mine korte turer så er det høy Kvikk Lunsj faktor 😁)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største sekken jeg har er på 65 liter. Krav jeg hadde til sekken var at den skulle ha fester for telt under sekken, feste for liggeunderlag på fronten og feste på topplokket hvor en kunne legge jakka når det ble for varmt. Videre skulle sekken ha høydejusterbart topplokk. I tillegg skulle sekken ha en lomme på fronten hvor jeg kunne ha regntøy og teltstenger. Teltet ditt har ganske stort volum nedpakket så kanskje du bør velge en sekk hvor det kan festes under. sekken. Det er vel også en fordel at du ikke trenger å åpne sekken for å få tak i teltet når det regner. Disse funksjonene har jeg valgt, så noe større sekk vil jeg ikke trenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (58 minutter siden):

Jeg har Xenith 105 og kjøpte en Osprey Kestrel 58 til bruk på 1-natts turer :)
Brukte Kestrel på 2 turer og nå er det 105 litern som brukes til småturene også.
I etterkant så ser jeg at en Kestrel 68 hadde passet bedre. Men 58 litern er perfekt på dagsturer vinterstid så godt fornøyd 
(Det skal nevnes at på mine korte turer så er det høy Kvikk Lunsj faktor 😁)

 

Takk for svar! Kestrel var vel (sammen med Exos) en av de jeg så på. Skal se nærmere på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (4 minutter siden):

Den største sekken jeg har er på 65 liter. Krav jeg hadde til sekken var at den skulle ha fester for telt under sekken, feste for liggeunderlag på fronten og feste på topplokket hvor en kunne legge jakka når det ble for varmt. Videre skulle sekken ha høydejusterbart topplokk. I tillegg skulle sekken ha en lomme på fronten hvor jeg kunne ha regntøy og teltstenger. Teltet ditt har ganske stort volum nedpakket så kanskje du bør velge en sekk hvor det kan festes under. sekken. Det er vel også en fordel at du ikke trenger å åpne sekken for å få tak i teltet når det regner. Disse funksjonene har jeg valgt, så noe større sekk vil jeg ikke trenge. 

Takk for nyttige innspill ! Jeg ønsker i grunnen så liten/lett sekk som mulig, uten at den skal bli helt stappet. Teltet tar ganske stor plass, ja. Kjøpte det i fjor og etter et par netters bruk har jeg faktisk vurdert et mindre (2-personstelt). Kan til en viss grad henge under Bora-sekken, men sitter løst og ikke optimalt. Bprasekken har toppåpning som kan høydejusteres og en slagslomme foran, men tyngre/større ting der gjør den litt ubalansert. Den er veldig smal så den buler fra kroppen.

Xenith'en ser ikke så mye større ut, men virker på meg som om utformingen passer meg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har med meg det minste teltet mitt, Helsport Ringstind SL 1-2 bruker jeg et "selv oppblåsbart" underlag som ikke bygger så mye i høyden da "takhøyden" i dette teltet bare er 90 cm. Dette liggeunderlaget har stort volum sammenrullet så da fester jeg det på fronten av sekken. Festremmene for dette ligger i frontlommen. Teltet ligger på tvers på toppen av sekken. 

2100924507_Sekk2018(2).thumb.JPG.ad71759e22416d45ac62b8b3f68f52be.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en del sekker og har fortsatt et utvalg. Blant annet et monster til tunge bører.

 

I 98% av teltturer alene, teltturer med ungene, dagsturer, jaktdager osv bruker jeg....:

 

Osprey Xenith 105.

 

Lett å komprimere når det er lite innhold. Sitter godt og tett på kroppen, veier og koster ikke spesielt mye mer enn mindre alternativer og man er dekket opp til både mye og lite utstyr i sekken slik at man klarer seg med den ene sekken. Jeg er i tillegg motstander av å henge noe særlig av utstyr utenpå sekken. Tar helst alt inni. Når jeg ser hva kompiser og andre klarer å miste mellom leirplasser uten å legge merke til det så er dette en praksis jeg kommer til å fortsette med.

 

(Eneste unntak er som nevnt over når det er tungt og sekken blir sånn 30+ kg. Da tar jeg en større og kraftigere sekk som er designet for slikt)

Endret av Espen Ørud
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (12 minutter siden):

Jeg har hatt en del sekker og har fortsatt et utvalg. Blant annet et monster til tunge bører.

 

I 98% av teltturer alene, teltturer med ungene, dagsturer, jaktdager osv bruker jeg....:

 

Osprey Xenith 105.

 

Lett å komprimere når det er lite innhold. Sitter godt og tett på kroppen, veier og koster ikke spesielt mye mer enn mindre alternativer og man er dekket opp til både mye og lite utstyr i sekken slik at man klarer seg med den ene sekken. 

 

(Eneste unntak er som nevnt over når det er tungt og sekken blir sånn 30+ kg. Da tar jeg en større og kraftigere sekk som er designet for slikt)

Godt å høre om Xenith'en! Jeg vil nok aldri bære så tungt. Ser at telt, sovepose og liggeunderlag for meg i dag liggerpå 8,8 kg inkl. sekk og jeg tipper jeg har bært ca 15-17 kg med den hittil, så veldig tungt har det ikke vært. Mulig jeg kunne vurdere Xenith 88, men det er nok det største.

Kan godt se at Boraen er (mer?) egnet til å bære tungt. Den er veldig stiv og pakket riktig så fordeles nok også vekten riktig.

 

Endret av iau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iau skrev (1 minutt siden):

Godt å høre om Xenith'en! Jeg vil nok aldri bære så tungt. Ser at telt, sovepose og liggeunderlag for meg i dag liggerpå 8,8 kg inkl. sekk og jeg tipper jeg har bært ca 15 kg med den hittil, så veldig tungt har det ikke vært. Mulig jeg kunne vurdere Xenith 88, men det er nok det største.....

 

Jeg har et argument til for større sekk for så vidt og det er at Ospreyen er designet slik at selv om du stapper hovedrommet så er det fortsatt masse plass de ytre rommene. Stor sekk gjør også at det er lettere og få tak i noe i sekken uten å måtte tømme alt. Dette gjør at man ikke er avhengig av å kjøre strengt pakkeregime for å kunne få tak i ting i sekken i løpet av dagen uten å snu den på hodet... 😉

 

(Har dog forståelse for at ikke alle har samme tanker rundt sekk som det jeg har.)

Har vært litt slapp med illustrasjonene i dag... 😉

Her som lett dagstursekk på kombinert laksefiske-/multebærtur..

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av lettare sekker eier eg Gregory Baltoro 95 og Osprey xenith 88. Dette er begge sekker elegante sekker med mange hulrom og lommer. Osprey xenith 88 veg 2,6 kilo og Gregory veg 2,9 kilo. Det verker begge å vere kvalitetssekker, men eg har ikkje erfaring med å bruke dei.

Eg trur også vekt og kor lett sekken er å pakke er to kvaliteter som delvis utelukker kvarandre. Det blir ein avveining kva som er viktigast for deg. Viss ein sekk har mange lommer og mange glidelåser så vil dette trekke opp vekta til sekken. Eit godt bæresystem vil ofte også vege litt. Viss vekt er det viktigaste verker det som om sekker som berre består av eit stort rom er dei suverent lettaste. Dei er til gjengjeld ikkje like praktiske som sekker med mange lommer. Ein døme på ein veldig lett sekk på 850 gram er denne sekken ifrå exped:

https://www.fjellsport.no/exped-whiteout-m-white-55l.html?q=exped ryggskk

På korte turer teltturer hender det at eg bruker ein svært stor sekk, som i mitt tilfelle er Norrøna Recon Syncfroflex 125 liter. Den gir meg moglegheita til å pakke kva som helst og gir dermed turen eit stor preg av komfort og luksus. Det er sjølvsagt begrensa kor langt og kor mange oppoverbakker eg gidder å bære ein så stor last. Men ein slik type glamping kan jo vere verdt å prøve ut. Sekken veg forresten 4,5 kilo og ser ut til å tåle alt.

**

Dette er litt på sidan av det du spør om, men viss du ønskjer ein sekk med mange lommer som gjer ting lett tilgjengeleg for deg samtidig som du ønskjer å bære lett, så kan løsningen vere å velge ein relativt tung sekk med mange lommer (altså 2-3 kilo) og så prøve å få dei andre turgjenstandane dine til å bli så få og så lette som mogleg. Eit kilo lettare telt eller ein kilo lettare ryggsekk føles likeins på kroppen.

 

 

Håper dette hjelper.

Anders

Endret av Anders P
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Recon til nesten alt av turer. Har jeg med lite så er det bare å stramme den inn. Har jeg med mye så er det plass til det også. Trenger jeg mere plass så får jeg vurdere sherpa. 

Dette er ikke den letteste sekken nei, men den passer meg utmerket. Og om jeg skulle ha valgt en mindre og lettere sekk så er vekt forskjellen så liten at jeg er ikke sikker på om jeg hadde merket det. I forhold til hva jeg uansett bærer på så betyr et par kg fra eller til veldig lite. 

Ellers enig med Anders her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (34 minutter siden):

Jeg bruker en Recon til nesten alt av turer. Har jeg med lite så er det bare å stramme den inn. Har jeg med mye så er det plass til det også. Trenger jeg mere plass så får jeg vurdere sherpa. 

Dette er ikke den letteste sekken nei, men den passer meg utmerket. Og om jeg skulle ha valgt en mindre og lettere sekk så er vekt forskjellen så liten at jeg er ikke sikker på om jeg hadde merket det. I forhold til hva jeg uansett bærer på så betyr et par kg fra eller til veldig lite. 

Ellers enig med Anders her.

Takk for kommentar. Jeg tror du/dere er inne på noe her;-)

Anders P skrev (41 minutter siden):

Av lettare sekker eier eg Gregory Baltoro 95 og Osprey xenith 88. Dette er begge sekker elegante sekker med mange hulrom og lommer. Osprey xenith 88 veg 2,6 kilo og Gregory veg 2,9 kilo. Det verker begge å vere kvalitetssekker, men eg har ikkje erfaring med å bruke dei.

Eg trur også vekt og kor lett sekken er å pakke er to kvaliteter som delvis utelukker kvarandre. Det blir ein avveining kva som er viktigast for deg. Viss ein sekk har mange lommer og mange glidelåser så vil dette trekke opp vekta til sekken. Eit godt bæresystem vil ofte også vege litt. Viss vekt er det viktigaste verker det som om sekker som berre består av eit stort rom er dei suverent lettaste. Dei er til gjengjeld ikkje like praktiske som sekker med mange lommer. Ein døme på ein veldig lett sekk på 850 gram er denne sekken ifrå exped:

https://www.fjellsport.no/exped-whiteout-m-white-55l.html?q=exped ryggskk

På korte turer teltturer hender det at eg bruker ein svært stor sekk, som i mitt tilfelle er Norrøna Recon Syncfroflex 125 liter. Den gir meg moglegheita til å pakke kva som helst og gir dermed turen eit stor preg av komfort og luksus. Det er sjølvsagt begrensa kor langt og kor mange oppoverbakker eg gidder å bære ein så stor last. Men ein slik type glamping kan jo vere verdt å prøve ut. Sekken veg forresten 4,5 kilo og ser ut til å tåle alt.

**

Dette er litt på sidan av det du spør om, men viss du ønskjer ein sekk med mange lommer som gjer ting lett tilgjengeleg for deg samtidig som du ønskjer å bære lett, så kan løsningen vere å velge ein relativt tung sekk med mange lommer (altså 2-3 kilo) og så prøve å få dei andre turgjenstandane dine til å bli så få og så lette som mogleg. Eit kilo lettare telt eller ein kilo lettare ryggsekk føles likeins på kroppen.

 

 

Håper dette hjelper.

Anders

Takk for råd! Boraen veier nesten 3 kg og Xenith 75 er ca 500 gram lettere, så ikke store forskjellen her. Jeg tror kanskje det er størrelsen og fasongen på Boraen som gjør den litt uhåndterlig for meg, og ikke direkte det at den er tung. Ingen magebeltelommer på den så om jeg vil ha en neve nøtter eller annet fra sekken så må den av og vingler. ;-)  

Endret av iau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også ein Gregory på rundt 55 liter. Til og med denne "vesle" sekken har lommer i magebeltet. Generelt synes eg Gregory er gode, komfortable sekker med mange lommer og anna snadder. Det er kanskje ikkje dei lettaste sekkene på markedet, men min 55 liter sekk har vore med på alt mogleg rart i 6 år og den ser framleis nesten ny ut.

**

Eg trur at de tsom gjer at ein kan fylle opp Recon på tur er at det er ein pakkrammesekk. Norrønna har ein nesten likeins, men lettare utgåve av ein sekk som ikkje er pakkramme. Den heiter Norrønna Para Ranger. Ifølgje selgeren på XXL takler den i mindre grad enn Recon å bli fylt halveis, ettersom strukturen i sekken (i Para ranger) i større grad er avhengig av å vere fylt opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er også ein av dei som trivst best med stor sekk. Så lenge sekken er god på ryggen, kan han, etter mitt syn, ikkje bli for stor. Med ein stor sekk, kan eg bruke same sekken på nesten alle slags turar. Og alt utstyr, også bekledning som må av pga varme, går nedi sekken, så sjansane for å misste noko er minimal.

Om det er rom for å få armen nedi så eg kan nå tak i ting lenger nedi sekken utan å tømme sekken, er det bare ein fordel. Derfor brukar eg dagstursekk som er større enn det enkelte her på forumet skryter av at dei brukar på vekestur. No skal det seiast at eg er over gjennomsnittet lang, så det er dei store sekkane som passar ryggen min best.

Men ordentlege sidelommer, slik det normalt var på sekkane tidlegare, det savnar eg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekkjøpet av Boraen jeg har i dag ble gjort for lenge siden uten spesielt tanke på å bære telt. Den er mer enn stor nok til alt annet, så lenge det er uten telt. Mulig en veldig god hytte-til-hytte-sekk, men jeg så litt på pakkingen i helgen og teltet (Reinsfjell Pro 3) fyller i grunnen hele hovedrommet. Det er noen få cm på siden, men ikke en gang nok til at jeg får mitt kompakte liggeunderlag nedi ved siden av. Lukkeposen på toppen gir litt plass til enkelt klesskifte og litt mat. Det er noe plass i topplokket, men jeg liker ikke å fylle det så fullt. Det er også en dyp lomme bak en glidelås foran. Har inntrykk av at sekken har vesentlig mer lastekapasitet enn det jeg klarer å utnytte fordi jeg ikke er så begeistret for løsningene som er valgt (som f.eks. den lange lommen foran) ;-) 

Kommer til å se nærmere på Xenith 88, men om Xenith 75 er vid nok så foretrekker jeg den størrelsen. Mulig jeg også ser etter et annet telt for kun 2 personer, om det kan spare litt volum og vekt. Erfaringen med 3-mannsteltet er også at det kunne vært mindre. En tilleggsutfordring er at jeg også finner stor glede i "kvalitetsutstyr" og da kan det bli dyrt å prøve feil ;-) 

IMG_9645A.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iau skrev (3 timer siden):

Sekkjøpet av Boraen jeg har i dag ble gjort for lenge siden uten spesielt tanke på å bære telt. Den er mer enn stor nok til alt annet, så lenge det er uten telt. Mulig en veldig god hytte-til-hytte-sekk, men jeg så litt på pakkingen i helgen og teltet (Reinsfjell Pro 3) fyller i grunnen hele hovedrommet. Det er noen få cm på siden, men ikke en gang nok til at jeg får mitt kompakte liggeunderlag nedi ved siden av. Lukkeposen på toppen gir litt plass til enkelt klesskifte og litt mat. Det er noe plass i topplokket, men jeg liker ikke å fylle det så fullt. Det er også en dyp lomme bak en glidelås foran. Har inntrykk av at sekken har vesentlig mer lastekapasitet enn det jeg klarer å utnytte fordi jeg ikke er så begeistret for løsningene som er valgt (som f.eks. den lange lommen foran) ;-) 

Kommer til å se nærmere på Xenith 88, men om Xenith 75 er vid nok så foretrekker jeg den størrelsen. Mulig jeg også ser etter et annet telt for kun 2 personer, om det kan spare litt volum og vekt. Erfaringen med 3-mannsteltet er også at det kunne vært mindre. En tilleggsutfordring er at jeg også finner stor glede i "kvalitetsutstyr" og da kan det bli dyrt å prøve feil ;-) 

IMG_9645A.JPG

Har du kikket på Osprey Aether 85L? Den er kanskje et lite hakk under Xenith hva gjelder komfort ved tung last (etter hva jeg har lest,) men Reinsfjell Pro 3 teltet ditt får plass liggende i sekken og du får plass til mye mer. Ryggsekken har en del kompresjonsremmer som kan være kjekke til turer der du skal ha med deg mye mindre enn det sekken rommer. Om farge på sekken har noe å si for deg, så finnes den i grønn og blå. (Og oransje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas 70 skrev (Akkurat nå):

Har du kikket på Osprey Aether 85L? Den er kanskje et lite hakk under Xenith hva gjelder komfort ved tung last (etter hva jeg har lest,) men Reinsfjell Pro 3 teltet ditt får plass liggende i sekken og du får plass til mye mer, - etter hva jeg har erfart. Ryggsekken har en del kompresjonsremmer som kan være kjekke til turer der du skal ha med deg mye mindre enn det sekken rommer. Om farge på sekken har noe å si for deg, så finnes den i grønn og blå. (Og oransje)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas 70 skrev (22 minutter siden):

Har du kikket på Osprey Aether 85L? Den er kanskje et lite hakk under Xenith hva gjelder komfort ved tung last (etter hva jeg har lest,) men Reinsfjell Pro 3 teltet ditt får plass liggende i sekken og du får plass til mye mer. Ryggsekken har en del kompresjonsremmer som kan være kjekke til turer der du skal ha med deg mye mindre enn det sekken rommer. Om farge på sekken har noe å si for deg, så finnes den i grønn og blå. (Og oransje)

Takk, det var nyttig info om "teltplass" i sekken. Jeg har lest en sammenligning av den og Xenith. De ser ganske like ut og utifra det du skriver så vil jeg tro at teltet også får plass liggende i Xenith også. Har vurdert å dele det opp i egen pose for yttertelt og innertelt, slik at det fordeler seg bedre, men kanskje jeg slipper det da ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.