Gå til innhold
  • Bli medlem

Recon vs. Para Ranger


Anbefalte innlegg

Hallais! 

Norrøna Recon vs. Norrøna Para Ranger!

Dette er jo en diskusjon som er tatt før, men finner ingen i "nyere" tid. Så, hvilken sekk ville dere valgt? Hvis vi tar som forbehold at vekten man bærer som regel er 20-30kg +/-, og de koster like mye, hva ville dere valgt? Selvfølgelig må individuell sekk passe til individuell person, men kan se bort ifra det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Recon. Jeg vil ha ramma når du snakker vekter på 30+kg, 20kg så spiller det ingen rolle hva du har på ryggen.

Det eneste jeg savner på Recon er sideåpninga du finner på Para Ranger. Det var noen som sa at dem hadde fått sin recon sydd om hos norrøna, men når jeg tok kontakt med kunderservicen dems var ikke det et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har begge. Fordelen med recon er at du kan stappe uten å tenke. Uansett hvordan denne og med hva denne pakkes føles den lik på ryggen. Balansen er noe annet. Med paraen må man være svært nøye med pakninga sammenlignet med recon. 20 liter gassflaske er null problem med recon og rammesekken. Litt værre med en slik i paraen. Hver til sitt bruk. Tunge er begge sekkene.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (På 21.5.2020 den 7.40):

Dem gamle Reconsekken som de har på XXL har meis, Para Ranger ikke. Så det blir en smakssak. Para Ranger ligger i outlet-butikken til en gunstig penge. Har den siste selv, valgt da den ikke har meis

Og hva synes du om Para Ranger? SPesielt kanskje hvis du har gått med høy vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Må pakkes riktig ved høy vekt. Noe du vil merke ganske raskt når du går. Forsøk da heller å pakke om enn å kassere sekken. Forsøk også å justere rygglengde. Den stilles etter kroppshøyde og ikke rygglengde. Disse trenger ikke være like.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (3 timer siden):

Har brukt sekken med 30 kg ved ett par anledninger. Ingen tvil om at sekken klarer det. Sekken ble valgt pga bærekomfort. 

 

torese skrev (2 timer siden):

NB! Må pakkes riktig ved høy vekt. Noe du vil merke ganske raskt når du går. Forsøk da heller å pakke om enn å kassere sekken. Forsøk også å justere rygglengde. Den stilles etter kroppshøyde og ikke rygglengde. Disse trenger ikke være like.

Tore

Ok, det er bra innspill! Ser at generelt her inne på forumet så heller folk mot Recon istedenfor PR.

Hva tenker dere som har litt erfaring om valg av en av disse? Hvis du skal gå turer med 20-30kg, kanskje mer en sjelden gang, mellom alt fra 2 til 7 dager, og har ikke råd til flere sekker, så må være en sekk som kan vare lenge og funke til det meste. Er ute etter deres personlige valg hvis dere var i denne situasjonen.

Jeg heller mot Recon foreløpig, mye på grunn av at mange sier så mye bra den, og at personlig så gjør det meg ingenting om den veier litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min para ranger på XXL på venners tilbud i juni i fjor. Betalte da 2250 eller noe sånt. Du blir garantert kvitt sekken til samme pris om den ikke faller i smak. Vell og merke om du kan vente litt og den kommer til samme pris. Eller kommer de fleste sekkene i dag til gode priser med jevne mellomrom. Trenger ikke bli så dyrt.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (13 timer siden):

Kjøpte min para ranger på XXL på venners tilbud i juni i fjor. Betalte da 2250 eller noe sånt. Du blir garantert kvitt sekken til samme pris om den ikke faller i smak. Vell og merke om du kan vente litt og den kommer til samme pris. Eller kommer de fleste sekkene i dag til gode priser med jevne mellomrom. Trenger ikke bli så dyrt.

Tore

Ja er litt avventende i forhold til tilbud også, men har mulighet til å få tak i begge sekkene innenfor budsjettet mitt, så spørsmålet er egentlig bare hvilken jeg vil bli mest fornøyd med. Begge er jo bra sekker så blir jo sikkert fornøyd uansett, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik har jeg i boden også, altså en Bergans viking (litt kortere rygg). Den har jeg bært mye og tungt med. Fantastisk sekk som bør holde mål i dag også. Jeg slet med hoftebeltet som ble for bredt og kom for langt ned. Stivnet totalt i hoftene og brukte dager på å bli bra igjen. Har hytte 2 timers gange inn på fjellet og bærer forsyninger inn hver sommer (må gå flere turer). Tester stort sett ny sekk hvert år med unntak av gassflaske. Den går kun i den gamle recon sekken. Para rangeren har jeg hatt 3 av og er ikke helt sikker på den sekken. Men det er med forsyninger og ikke normalt turutstyr.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er begge fine sekker, ingen tvil om det. Kunne godt tenkt meg en Recon selv, men er virkelig behovet der? Greit du kan få de til en god pris, men hva er formålet og bruksområdene dine?
Selv føler jeg at 120L+ er i en klasse for seg selv og dermed også litt snevert bruksområde for en gjennomsnittlig friluftsperson. Du trenger ikke Recon eller Para for å kunne bære 20-25kg. Skal du over dette så kanskje du trenger det, men hvor ofte går man på tur med 30kg? Jeg har vært på turer på 5-7-10 dager med min trollhetta 95L og klart seg ganske bra den. 
Hvis det ikke er noen veldig spesifikk grunn til at du ønsker 120L+ og faktisk  skal bruke den mye i det sjiktet så er det kanskje litt overkill?

Å dra på korte turer med en 125L som veier 4.5kg er litt i overkant for min del. 

Osprey Xenith 105L veier 2.5kg og dekker sikkert de aller fleste behovene. 100L klassen har nok av brukbare sekker imo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derp skrev (1 time siden):

Skal du over dette så kanskje du trenger det, men hvor ofte går man på tur med 30kg? Jeg har vært på turer på 5-7-10 dager med min trollhetta 95L og klart seg ganske bra den. 
Hvis det ikke er noen veldig spesifikk grunn til at du ønsker 120L+ og faktisk  skal bruke den mye i det sjiktet så er det kanskje litt overkill?


Det er jo flere grunner til at folk trenger stor sekk. Noen fedre/mødre bærer soveposer o.l. for ungene sine når hele familien skal på telttur, i tillegg til at de bærer teltet og sine egne ting. Noen, som jeg, liker å unne oss "luksusmat" når vi drar på (korte) teltturer. Noen jegere trenger sekk for å bære hjem slakt fra vidda. Noen, som jeg, bruker sekken til å bære ved til hytta. Dette var fire grunner jeg kom på på stående fot. Det fins sikkert flere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet begge og jeg valgte Recon. Den satt mye bedre på min rygg enn Para. Til å være ganske like sekker var det overaskende stor forskjell å ha på. Har også testet Alpinist 110 men det hoftebeltet ble for massivt, følte det begrenset bevegelse i hofta. På Para og Recon er det roterende hoftebelte og det er mindre, men veldig godt laget. Gjør at jeg ikke stivner til i hofta i oppoverbakke. Lengste etappe jeg har hatt på en dag er Haugen-Grøtådalssetra med 28,5 kilo. Det gikk helt fint. Recon er bedre å bære med 25kg enn den gamle Helport sekken med 18-20. Har og Osprey Xenith, det er og en god sekk som veier over 2 kilo mindre. Skal du ofte bære 25 pluss er Recon bedre valg. Den er tung som nevnt her men jeg synes den er veldig stabil å god å gå med. 

Hvem trenger så stor sekk........mange egentlig. Folk på jakt på fjellet, tungpakkere på tur. Selv har jeg gjerne 2 sett fiskeutstyr bl.a. nok klær til å være ute av teltet hele dagen, mat for en uke og mer tar plass. Jeg går ikke på minimum på turer, jeg spiser i forhold til aktivitet. Med packraft, åre og vest så er det 4-5 kilo som skal oppi bare der hvis det er med. Har du råd så se om du f.eks finner en pent brukt Osprey Xenith 88 e.l. etterhvert så har du lettere alterntiv for kortere turee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derp skrev (1 time siden):

De er begge fine sekker, ingen tvil om det. Kunne godt tenkt meg en Recon selv, men er virkelig behovet der? Greit du kan få de til en god pris, men hva er formålet og bruksområdene dine?
Selv føler jeg at 120L+ er i en klasse for seg selv og dermed også litt snevert bruksområde for en gjennomsnittlig friluftsperson. Du trenger ikke Recon eller Para for å kunne bære 20-25kg. Skal du over dette så kanskje du trenger det, men hvor ofte går man på tur med 30kg? Jeg har vært på turer på 5-7-10 dager med min trollhetta 95L og klart seg ganske bra den. 
Hvis det ikke er noen veldig spesifikk grunn til at du ønsker 120L+ og faktisk  skal bruke den mye i det sjiktet så er det kanskje litt overkill?

Å dra på korte turer med en 125L som veier 4.5kg er litt i overkant for min del. 

Osprey Xenith 105L veier 2.5kg og dekker sikkert de aller fleste behovene. 100L klassen har nok av brukbare sekker imo.

Jeg har tenkt på det samme i letinga etter sekk, og faktisk tenkt lenge på Osprey Xenith 105 også. Min grunn til å ønske meg Recon er at jeg har hørt mye bra om syncroflexen, at den kan bæres med både tungt og lettere bør og likevel sitte godt, og at jeg har erfaring selv med den gamle typen fra Forsvaret.

Har brukt far sin Bergans og min Hagløfs fra konfirmasjonen min (er nå 26), begge ca. 85L, frem til nå, og synes ikke de holder mål når det nærmer seg 20kg+.

Og i tillegg, og jeg er nok kanskje spesiell sånn, jeg liker å bære litt tungt. Fikk sansen for det i Forsvaret som en fin blanding mellom tur og trening og har fortsatt med det etterpå. I et tur aspekt så betyr en Recon at jeg kan bære tungt komfortabelt, og ha diverse luksusartikler med så jeg og kjæresten kan nyte leiroppholdene våre også. Så det er noen av grunnene til at jeg er gira på Recon. Men jeg er enig i punktene dine om at en 120L ikke akkurat er noen dagstursekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derp skrev (1 time siden):

Hvor ofte går man på tur med 30kg? Jeg har vært på turer på 5-7-10 dager med min trollhetta 95L og klart seg ganske bra den. 
Hvis det ikke er noen veldig spesifikk grunn til at du ønsker 120L+ og faktisk  skal bruke den mye i det sjiktet så er det kanskje litt overkill?

 

Jeg gjetter på at du ikke er på tur med små barn og derfor må bære mye og tungt? :-D

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (2 minutter siden):

Har testet begge og jeg valgte Recon. Den satt mye bedre på min rygg enn Para. Til å være ganske like sekker var det overaskende stor forskjell å ha på. Har også testet Alpinist 110 men det hoftebeltet ble for massivt, følte det begrenset bevegelse i hofta. På Para og Recon er det roterende hoftebelte og det er mindre, men veldig godt laget. Gjør at jeg ikke stivner til i hofta i oppoverbakke. Lengste etappe jeg har hatt på en dag er Haugen-Grøtådalssetra med 28,5 kilo. Det gikk helt fint. Recon er bedre å bære med 25kg enn den gamle Helport sekken med 18-20. Har og Osprey Xenith, det er og en god sekk som veier over 2 kilo mindre. Skal du ofte bære 25 pluss er Recon bedre valg. Den er tung som nevnt her men jeg synes den er veldig stabil å god å gå med. 

Hvem trenger så stor sekk........mange egentlig. Folk på jakt på fjellet, tungpakkere på tur. Selv har jeg gjerne 2 sett fiskeutstyr bl.a. nok klær til å være ute av teltet hele dagen, mat for en uke og mer tar plass. Jeg går ikke på minimum på turer, jeg spiser i forhold til aktivitet. Med packraft, åre og vest så er det 4-5 kilo som skal oppi bare der hvis det er med. Har du råd så se om du f.eks finner en pent brukt Osprey Xenith 88 e.l. etterhvert så har du lettere alterntiv for kortere turee.

Jeg har en Hagløfs 85L, kanskje mindre, som jeg har brukt til nå, så den funker jo til de gangene jeg skal på lette korte turer og vel så det, men den er ikke så veldig god. Det er som du sier at Recon er så stabil og gjennomført god uansett oppgave, og den er tung, men det er ikke vekta de to kiloene ekstra som knekker ryggen din. Jeg går nok i kategorien frivillig tungpakker, som jeg nevnte i forrige kommentaren min^, så da er jo Recon noe jeg vet alltid vil funke. Jeg testet en Recon med 25kg, føltes som 17kg. Testet en anatomisk 100L Bergans (?) med 25kg rett etterpå, og det føltes som 26kg. Så det er nok mye tryggheten i en Recon Pack som tiltrekker meg.

Hvor lang var den etappen du snakker om der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hvor langt det er, tracka ikke turen. Men klikket opp rute på kart sånn grovt og det var 14,5km. Er kanskje litt lengre da siden stiene ikke er like rette i virkeligheten som på kartet. Hvor lang tid det tok aner jeg ikke. Det var bygevær så vi søkte ly under tarp et par ganger, ene gangen gikk det vel litt over en time før vi gikk videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan noen forklare vinkel ut fra ryggen i toppen? Har fylt sekken for å ta en første gåtur bare i nabolaget men dette ser ikke riktig ut. Tyngden er plassert nede i hovedrom og mot ryggen så ikke topptung heller. Tør jo ikke stramme mer som i siste bilde for ser jo ut som den skal revne ved mer press der. Spesiell vinkel spør dere meg.

1A783541-0DFC-4FBA-BCC1-FB6DE22BCF7B.jpeg.bb82f58dda23942b50e1681211f42c37.jpeg

8C9B2A5B-3E8C-43D2-BDF7-79FF98020D69.jpeg.e5083f81adab8dac119fe96ef95ddaa0.jpeg

6E87ABCE-E8D7-49C3-8DD1-AB804E1381AB.jpeg.9b6787ce58fea28a2d73d0126e38c1c4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to stropper på toppen som du må flytte lengre frem å prøve og få en 45 graders vinkel på(kommer litt an på terrenget du går i osv). Først slakker du de helt, så flytter du de lengre frem. Dette gjør du ved å skyve de svarte plastbitene som ligger på toppen av hver skulderstropp. Når du har fått flyttet disse lengre frem/ned, kan du prøve å stramme igjen og vil da se at du får sekken nærmere kroppen. 
 

Håper dette var mulig å forstå. Kan eventuelt ringes med FaceTime så jeg kan vise deg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dutton skrev (11 minutter siden):

Det er to stropper på toppen som du må flytte lengre frem å prøve og få en 45 graders vinkel på(kommer litt an på terrenget du går i osv). Først slakker du de helt, så flytter du de lengre frem. Dette gjør du ved å skyve de svarte plastbitene som ligger på toppen av hver skulderstropp. Når du har fått flyttet disse lengre frem/ned, kan du prøve å stramme igjen og vil da se at du får sekken nærmere kroppen. 
 

Håper dette var mulig å forstå. Kan eventuelt ringes med FaceTime så jeg kan vise deg 😅

Ble bedre. Om den ideen jeg fikk var samme som du forklarte. 😉

Men den hadde tålt enda mer, men ikke mer å flytte  på nå.

52665B89-5667-4B52-83A2-3516E8290BEF.jpeg.c08c9ec6acd16206dbc706b71d048266.jpeg

42B03A6F-AA5F-402E-82B3-94C87E649840.jpeg.1142ec96b15535a7331ab1d7bb6530e9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.