Gå til innhold
Diger Jotne

Kvalitet forskjellen mellom merkene?

Anbefalte innlegg

1)  Nokon telt har høgare status enn andre (Hilleberg til dømes), men det er ikke slik at du får så mykje oppmerksomhet fo det. Dog må det seiast at Hilleberg oser ein viss kvalitet og at mange lett legg merke til det. 

2) Nokon telt gir også inntrykk av å vere meir eksotiske enn andre. Helsport har nokon grønne trauste telt, men også nokon gule og raude ekspedisjonstelt. Du blir lagt merke til med eit gult og raudt telt og du kan kanskje framstå som erfaren og fjellvandt. (for kva det er verdt) 

3) Eg har kjøpt meg eit par Hilleberg telt. Det eg liker med det er at eg har sluppet å reflektere over om dei er gode nok, fordi eg har ein slags sikkerhet om at dei er gode nok basert på merke. For meg er det nok også slik at viss eg hadde kjøpt eit billigare alternativ ville eg alltid ha tenkt: Jamen, ville eg ikke blitt mykje lykkelegare med eit Hilleberg telt. 

4) Med gode telt får du mange ulike kvaliteter kombinert i eit og same telt. Du får til dømes god høgde under taket, god lufting, vindstabilt og lett i eit og same telt. Dette får du ikke med eit billig telt.  

5) Dyre telt er som regel, det er min erfaring, meir komfortable enn billigare telt. Er det viktig ? Det kjem heilt an på kor viktig friluftsliv og telting er for deg. Viss du tilbringer 20-30 døgn i telt kvart år så er det kanskje verdt å investere nokon kroner i eit solid telt. Viss du derimot tilbringer eit par døgn kvart år i Oslo Marka 200 meter ifrå t-banen midt på sommaren, då klarer du deg kanskje fint med ei telt ifrå Europris. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
Terka skrev (3 timer siden):

Klovnefarger, tivolitelt, sirkustelt, kjært barn har mange navn. Men synlig farge som funksjonelt valg er ikke kun for "oppmerksomheitssøkande".

Skjult lenke - logg inn for å se den

Det er nok mange her inne som foretrekker grønt og andre jordfarger på telt, klær og utstyr.

For min del er det mange år siden fargevalg ble tatt ut fra behov for å kamuflere.  Nå synes jeg f.eks. rødt er en knall farge på telt ut fra min fritidsbruk, spesielt på vinteren. Fargevalg er dog underordnet andre funksjoner ved et telt, og jeg har alt fra grått til rødt, og Helsports "tivolitelt".

Eg blir alltid varm om hjartet når eg ser andre folk med Saitaris telt.

**

Det er eit spanande tema dette med telt-snobberi og snobberi generelt. Eg har til dømes valt å kjøpe meg 5 Hilleberg telt, men har til gjengjeld ingen bil. For prisen av ein bil kan ein kjøpe mange telt. Er dette "klokt" ? Det aner eg ikkje, men eg føler at desse teltene gir meg moglegheita til å gjennomføre ulike turer med ulike prioriteringer. Dette igjen auker min lykke.

Kunne eg ikkje gjennomført like mange turer med færre telt og kanskje også rimeligare telt ? Jo, kanskje. Men desse relativt vakre og solide teltene ifrå Hilleberg gir meg ein viss glede, det er koseleg å ta bilete av dei når eg er på tur og det er koseleg å sjå på dei når eg er på tur. Det er faktisk til og med koseleg å opphalde seg inne i dei.

For å trekke ein parallell til klokkenes verden. Eit par menneske eg kjenner eier Rolex-klokker. Desse menneska er stort sett hyggelege, audmjuke og omgjengelige menneske som liknar på deg og meg. Dei har svært lite til felles med hovudpersonen i Wolf of Wall-Street eller andre menneske med høg sigarføring. Det dei fortel er at det gir dei ein glede berre å bære denne klokka og tenke på denne klokkas historie etc etc.

Min konklusjon er difor at så lenge ein ikkje knekker sin økonomi i jakten på saftig turustyr, så lenge ein ikkje gjer det så må det vere greitt å dyrke sin vesle snobbete telt-fetisj i ro og mak.

Endret av Anders P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ein gong eg og ein kompis var på road-trip campet vi langs vegen. Det var klart vær og vi campet 100 meter fra vegen. Så kom det ein bil inn mot oss, parkerte og gjekk mot oss. Han peikte på teltet mitt: "Rødt telt", sa han. "Rødt telt er ikke så vanleg. Grønt telt er meir vanleg. Allereie ein kilometer herifra kan ein sjå det røde teltet ditt. Kanskje du kunne gøyme teltet ditt bak den haugen." Mmm sa eg. Og så flytta eg sjølvsagt ikke teltet mitt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
Bjørn J skrev (43 minutter siden):

Helsport produserer i Asia, hovedsakelig Kina og Bangladesh. Prisverdig at Helsport gir arbeidsplasser til fattigere deler av verden, selv om det er en kraftig bismak i det hele, siden det hovedsakelig er for at vi søkkrike her i Vesten vil ha så billige varer som mulig.
Helsport er med i IEH - Initiativ for Etisk Handel, der de forplikter seg til å sørge for gode arbeidsforhold på fabrikkene de benytter seg av. Det er bra. De er også åpne om hvor (hvilke fabrikker) varene blir produsert - det er slett ikke alle produsenter som vil fortelle det.
Jeg synes det er bra at norske bedrifter kan gi arbeid til folk i land der velferdssystemer nærmest ikke eksisterer, og at de bedriftene dermed er med på å gi noen personer et anstendig liv. Dette under forutsetning av at arbedis- og lønnsforhold er slik de bør være. Forhåpentligvis vil medlemsskapet i IEH forplikte i så måte. Et lite hurra for Helsport for dette.

Veit du om det finst nokon produsenter av turutstyr som har spesielt mange svin på skogen og som viser liten vilje til å bli meir etiske ? 

**

Eg elsker Europris og blir alltid lykkelig når eg går inn dit. Likevel lurer eg av og til på kor høg den etiske standarden har vore i produksjonen av deira billigtelt. 

Endret av Anders P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Lignende innhold

• Av eiriktv
      Hei, sitter (igjen) og vurderer om jeg skal supplere med nytt telt til jakt og fisketurer. Hovedsakelig bruk vil være bruk i fjell, under 3 sesonger. Sesongavslutning for telt på høyfjell blir reinsjakta, hvor det innimellom blir endel vind, og ikke uvanlig snø/sludd på kveldene, gjerne en kombinasjon av disse. Har de siste årene brukt et RT 1-2 SL, modifisert med flere pluggfester. Det har akkurat plass til meg og hunden, men ikke mer. Det er et greit telt, men synes takhøyde er lav, og om man blir tvunget til opphold i telt pga vær så er eneste alternativ å ligge på siden, noe som over tid er litt plagsomt.  Ellers jakter jeg bevegelig og bryter leir hver morgen, og slår opp teltet på ettermiddagen når det er på tide å roe ned for kvelden. Det gjør at jeg som regel finner teltplasser som ligger noen lunde i ly for gjeldende vind, og har hittil ikke plagdes veldig med dette på RT, selv om jeg av og til opplever at det fyker inn endel snø mellom ytter og inner telt.  Jeg har noen enkle krav:
      -Grei plass til 1mann (185cm) og en middels hund. Evt mann og en unge, og evt en hund, eller 2. Hunder kan alltids danderes rundt om dersom barn er med så det er ikke største utfordring.
      --Max 2kg. Ønsker egentlig så lett telt som mulig, men man må kanskje kompromisse, men hunden bærer kløv og kan avlaste her.  Ønsket om lett utstyr handler først og fremst om å øke lastekapasitet på retur med evt kjøttbør..
      -Min 95cm takhøyde. RT har 90cm og med xtherm i bånn blir man krum i ryggen- eller blaut i skallen... Å ha plass til å sitte noenlunde komfortabelt oppreist er en stor fordel. Spesielt til senhøst bruk med mye innetid...
      -Lett å sette opp. Det er stort sett steinete, og RT er klønete sånn sett, selv om ekstra pluggfester hjalp mye.  En kompis har locus khufu  - fint telt, men krever at han får shotgun på teltplass da slike telt er rimelig avhengig av at man kan plugge på riktig sted.
      Er egentlig OK fornøyd med RT til sitt bruk, men det er og blir litt klønete. Lett og fint, og tar lite plass, men knotete å spenne skikkelig opp.  Har fjellheimen 3camp fra før, digger plassen og høyden, men det er tungt, og det blir nesten litt ensomt å sove i såpass stort telt alene   Ser at RT 2 har mer plass, men da er man vektmessig i et terreng der det finnes andre alternativ. Det jeg har kikka litt på er Hilleberg niak, fjellheimen SL2, o.l. man burde sikkert også inkludert anjan og flere i vurderingen. Har også sett litt på trolltind. Fint telt, men da jeg såvidt prøvde det hos helsport virka det overhengende at fotenden ville ta borti duk og bli blaut.  Som sagt synes jeg niak virker fint, dersom vekt stemmer, men er litt skeptisk til om det vil fyke mye snø mellom ytter og inner. Egentlig ikke noe stort problem sånn sett, men uheldig for kondens. Også litt usikker ift om design gir mye løft om ikke kanten står i le. En annen ulempe er det blir i overkant luftig om man dropper innertelt på kortere stunt turer.
      Er ikke snakk om ekstrem bruk da jeg ikke reiser i fjellet om det er meldt vedvarende drittvær, men man bør tåle det som kastes på en når en er ute.

• Av eiriktv
      Hei, sitter (igjen) og vurderer om jeg skal supplere med nytt telt til jakt og fisketurer. Hovedsakelig bruk vil være bruk i fjell, under 3 sesonger. Sesongavslutning for telt på høyfjell blir reinsjakta, hvor det innimellom blir endel vind, og ikke uvanlig snø/sludd på kveldene, gjerne en kombinasjon av disse. Har de siste årene brukt et RT 1-2 SL, modifisert med flere pluggfester. Det har akkurat plass til meg og hunden, men ikke mer. Det er et greit telt, men synes takhøyde er lav, og om man blir tvunget til opphold i telt pga vær så er eneste alternativ å ligge på siden, noe som over tid er litt plagsomt.  Ellers jakter jeg bevegelig og bryter leir hver morgen, og slår opp teltet på ettermiddagen når det er på tide å roe ned for kvelden. Det gjør at jeg som regel finner teltplasser som ligger noen lunde i ly for gjeldende vind, og har hittil ikke plagdes veldig med dette på RT, selv om jeg av og til opplever at det fyker inn endel snø mellom ytter og inner telt.  Jeg har noen enkle krav:
      -Grei plass til 1mann (185cm) og en middels hund. Evt mann og en unge, og evt en hund, eller 2. Hunder kan alltids danderes rundt om dersom barn er med så det er ikke største utfordring.
      --Max 2kg. Ønsker egentlig så lett telt som mulig, men man må kanskje kompromisse, men hunden bærer kløv og kan avlaste her.  Ønsket om lett utstyr handler først og fremst om å øke lastekapasitet på retur med evt kjøttbør..
      -Min 95cm takhøyde. RT har 90cm og med xtherm i bånn blir man krum i ryggen- eller blaut i skallen... Å ha plass til å sitte noenlunde komfortabelt oppreist er en stor fordel. Spesielt til senhøst bruk med mye innetid...
      -Lett å sette opp. Det er stort sett steinete, og RT er klønete sånn sett, selv om ekstra pluggfester hjalp mye.  En kompis har locus khufu  - fint telt, men krever at han får shotgun på teltplass da slike telt er rimelig avhengig av at man kan plugge på riktig sted.
      Er egentlig OK fornøyd med RT til sitt bruk, men det er og blir litt klønete. Lett og fint, og tar lite plass, men knotete å spenne skikkelig opp.  Har fjellheimen 3camp fra før, digger plassen og høyden, men det er tungt, og det blir nesten litt ensomt å sove i såpass stort telt alene   Ser at RT 2 har mer plass, men da er man vektmessig i et terreng der det finnes andre alternativ. Det jeg har kikka litt på er Hilleberg niak, fjellheimen SL2, o.l. man burde sikkert også inkludert anjan og flere i vurderingen. Har også sett litt på trolltind. Fint telt, men da jeg såvidt prøvde det hos helsport virka det overhengende at fotenden ville ta borti duk og bli blaut.  Som sagt synes jeg niak virker fint, dersom vekt stemmer, men er litt skeptisk til om det vil fyke mye snø mellom ytter og inner. Egentlig ikke noe stort problem sånn sett, men uheldig for kondens. Også litt usikker ift om design gir mye løft om ikke kanten står i le. En annen ulempe er det blir i overkant luftig om man dropper innertelt på kortere stunt turer.
      Er ikke snakk om ekstrem bruk da jeg ikke reiser i fjellet om det er meldt vedvarende drittvær, men man bør tåle det som kastes på en når en er ute.

• Av Håvard_74
      Er Helsport Trollheimen forgjengeren til Fjellheimen som selges nå? Noen her med erfaring med Trollheimen 2 camp? Vurderer å kjøpe et som er lite brukt. 
    • Av Turrookie
      Hei! 
      Jeg er på utkikk etter et telt for to personer, til en grei pris. Er nybegynner, så har ikke behov for noen toppmodell, ei har jeg lommeboken til et. Teltet skal hovedsakelig benyttes av meg og min samboer. Vi er på leting etter et tunneltelt, ettersom det virker praktisk med stor plass i forteltet til utstyr og klær. 
      Har sett på Helsport sitt Breheimen 3, som er en spesialmodell ført av XXL. Er det noen som har erfaringer med dette? Tar gjerne imot tips til alternativer, i samme prisklasse

• Av northern_fov
      Hei og beklager ny tråd om dette.
      Jeg skal ha med minsten på 2 år og kjærringa på tur og ser etter et telt både for nåtiden men som også er et telt for fremtiden så fleksibilitet er bra.
      Antatt bruk:
      - Kommer ikke til å gå lange turer nå, maks 1-2 kilometer. Kanskje det blir lenger på sikt.
      - Antar det blir mest bruk i godvær
      - Over tregrensa
      - Jeg vil ha stort fortelt og da er vel tunneltelt beste opsjon.
      Til nå har jeg siktet meg inn på disse:
      Fjellreven Abisko Endurance 4: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Helsport Lofoten Pro Camp 4: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Robens Voyager Versa 4: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Jeg sikler mest på Abisko men det koster skjorta. Til gjengjeld har det enorm plass som sikkert kommer godt med når man har små barn. Robens VV finner jeg lite om men det ser veldig spennende ut. Når det er så billig blir jeg litt skeptisk. Har et Robens telt fra før av som jeg ikke har noe spesielt å utsette på.
      Takk for innspill.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.