Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny turbukse


Skrotnissen

Anbefalte innlegg

Driver og ser på å kjøpe ny turbukse. Tenker krav til buksa bør være at den er vindtett, har luftemuligheter, god passform og helst litt stretch, i tillegg til at den er mest mulig allsidig dvs at den kan brukes både til fotturer, ski og klatring.

Vanntetting er ikke et krav da jeg tenker å heller ha en ekstra tynn turregnbukse (tar gjerne imot forslag) og den bør ikke være foret da jeg syns det er mye enklere å justere varmen vha stilongs og lufting på buksa.

Er egentlig fan av å ikke la seg rive med på utstyrsbonanza for å kjøpe ekstra dyre bukser, og har blant annet sett på rimelige Bergans-bukser i tillegg til Sport Outlet-bukser, men har jo veldig lite peiling på dette.

Noen som har gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hatt en del forskjellige bukser. Fjellreven sine har vært bra, de jeg har hatt er vel den som i da heter Vidda Pro. De er solide men også,da ikke de letteste. Ikke stretch i de. 

Hatt et par fra Magasinet, billige bukser men gode.  Har nå en Lundhags med stretchpaneler over knær og bak. God å gå i men til telttur er jeg ikke så glad i den. De strechtpanenele slipper gjennom mye mer vind enn det andre stoffet. I tillegg stikker mygf lett gjennom.

Har nylig kjøpt en Revolution Race bukse, Silence Zip er det vel. Ikke brukt den annet enn på dagstur. Er en tynnere bukse så er nok best i sommerhalvåret. Litt stretch i selve sroffet og kjentes ganske vindtett ut. Vanntett nederet på beina og bak. Så langt kjennes det ut som en god bukse. Den vil nok kunne brukes til der du skisserer så lenge du har noe under når det er kjølig, fra ca 8 pluss og kaldere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har 3 stk av revolution race sin gpx pro - og eg er kjempefornøgd! Eg kan aldri hugse at vind har vore eit problem på dei felta med stretch. Buksene er svært robuste og tåler mykje og hard bruk! Snittet passer meg perfekt, dei er veldig komfortable å ha på og bevegeligheten er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

magnum_mauser skrev (4 timer siden):

Eg har 3 stk av revolution race sin gpx pro - og eg er kjempefornøgd! Eg kan aldri hugse at vind har vore eit problem på dei felta med stretch. Buksene er svært robuste og tåler mykje og hard bruk! Snittet passer meg perfekt, dei er veldig komfortable å ha på og bevegeligheten er veldig bra.

Har kikket en del rundt i dag og det ser ut som det fort blir en slik en GPX Pro, når den etterhvert kommer på lager. Så takk til dere begge for å introdusere meg til Revolution Race, virker jo veldig lovende utifra det jeg har lest.

Noen som har en formening om skallbukser/regnbukser? Ser xxl har en Haglöfs L.I.M. skallbukse på salg til 999 nå, så vurderer å kjøpe, ettersom jeg bor i Bergen og har lenge hatt lyst å ha lett, vanntett bukse til de dagene hvor det virkelig er mye regn. Dessverre er det ingen luftemuligheter, og det begrenser jo allsidigheten til en slik bukse. Noen gode anbefalinger der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espenol skrev (22 minutter siden):

Ser xxl har en Haglöfs L.I.M. skallbukse på salg til 999 nå, så vurderer å kjøpe, ettersom jeg bor i Bergen og har lenge hatt lyst å ha lett, vanntett bukse til de dagene hvor det virkelig er mye regn. Dessverre er det ingen luftemuligheter, og det begrenser jo allsidigheten til en slik bukse.

Jeg har en L.I.M. fra ca. 2006 som fortsatt holder vann. Skulle til å gi den mine varmeste anbefalinger, men min har toveis glidelås fra hoften og ned, dette gir mulighet for lufting, tilgang til lommene i buksen under og enkel av-/påkledning. Uten slik glidelås har de jo tatt bort nesten alt som gjør den buksen så bra... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg har blitt veldig glad i de to Fjellreven Keb buksene mine. Men jeg har ikke hatt dem lenge nok til å si noe om holdbarheten på stretch-partiene. Stretch er for øvrig gull om man har litt mer en normalt med muskler på bein og bak. 
 

Keb er en relativt dyr bukse, men samtidig en det ligger manga av på Finn.no. Den ene buksa mi kjøpte jeg ubrukt for 800 kr på Finn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (39 minutter siden):

Jeg har en L.I.M. fra ca. 2006 som fortsatt holder vann. Skulle til å gi den mine varmeste anbefalinger, men min har toveis glidelås fra hoften og ned, dette gir mulighet for lufting, tilgang til lommene i buksen under og enkel av-/påkledning. Uten slik glidelås har de jo tatt bort nesten alt som gjør den buksen så bra... 

Jeg har lest at den hadde lufting tidligere, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de fjernet denne muligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til turbukser så har jeg hatt litt forskjellig. Den siste jeg har kjøpt er Norrøna falketind Heavy duty. Grunnen til at det ble den denne ganga var at den har god og lang ventilasjonsglidelås langs hele buksebeinet. Men den er jo ikke billig med sin pris på 2 lapper. Førsteintrykket av denne buksa er veldig bra. 

Skallbuksa som brukes på tur er Arc'teryx beta AR. Jeg endte opp med denne etter å ha testa flere forskjellige bukser i forhold til passform. Dette var den buksa jeg fikk mest bevegelsesfrihet i samt at den har glidelåser langs hele beinet for ventilasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha lest diverse tester ang. turbukser så endte eg opp med og bestilte eg meg en Lindhags Makke. Fikk den nettopp levert så har ikkje fått testen den annet enn eg har hatt den på og gått rundt med den litt inne. Men buksa var god på, god stretch, gode luftemuligheiter, og ikkje minst så ser den bra ut for den som er opptatt av det😇

Den koster litt, men ved bruk av rabattkoden "VÅR25" på Fjellsport.no så er ikkje prisen så ille

1114062-411_computedimageurl2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er avhengig av kroppsfasong. Jeg lette lenge etter passende bukse, og endte først opp med Fjellreven Keb. Dessverre ligger jeg midt mellom to størrelser og buksa er og blir for vid og perfekt for rørleggersprekk. Kjøpte så Lundhags Makke, hvis du ikke skal ha den feteste fargen finner du ofte denne på salg. Den har også borrelåsinnstramming i livet og er således mer anvendelig når man er mellom to størrelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt både Fjellreven Keb (gaiter) og Lundhags Makke. Likte makke best og var godt fornøyd med den, bortsett fra lommene på låret, som var veldig ubehagelig å ta ting inn og ut av på grunn av glidelåsen. Buksa oppleves betydelig lettere og mer komfortabel enn Keb. Slitt ut begge to, så eier de ikke i dag. I retrospekt så hadde jeg nok Fjellreven i en størrelse mindre enn jeg burde, så den hadde nok vært mer komfortabel en størrelse opp. Veldig praktisk med gaiter-versjonen av Keb på sommeren!

Bruker i dag Klattermusen Gere 2.0 og liker den bedre enn begge de andre. Høy komfort og god kvalitet, men det er en ganske tung og varm bukse. Fungerer definitivt best til høst og vår, men det mener jeg også er casen med Keb og til dels Makke og. Til bruk på ski og klatreturer syns jeg Klattermusen sin bukse trumfer de andre to ganske greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også blir det FR Abisko Lite Trekking  Zop-off bukse. Elsker matrialet i G1000 Lite serien, ikke så tjukk å varm som vidda pro, å ikke så tynn i strech panela som Keb buksene(noen sier myggen biter gjennom?).Har Skogsø jakka og Ruaha shortsen i samme stoffet å det er for meg perfekt. Har også en shorts i Barents Pro serien som er laget orginal G1000 og den er betydelig varmere og tjukkere i stoffet, men også mer solid. Har brukt begge shortsene nå 6 mnd daglig i Asia, temp 25-35c å da er Barents for varm på dagtid mens Ruaha shortsen er helt passe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.