Gå til innhold
  • Bli medlem

Drittlei istepulver


Heggmobanden

Anbefalte innlegg

Flere vinterturer med og uten barn har gjort at jeg er lei av istepulver. Men vi må få i oss væske, og jeg er generelt elendig på å drikke vanlig vann.

Istepulver i pose er i utgangspunktet greit. Men jeg irriterer meg over mengden emballasje da vi ofte er fem mennesker på tur.

Jeg drømmer om å kjøpe istepulver på boks, som kakaopulver. Men jeg finner ikke storprodusentprodukter.

Det nærmeste jeg kommer er protein-istepulver (alá proteinshake). Det er forspist greit for meg da jeg ofte koster endel vekt på tur, men det føles feil å fôre ungene med det. Så fins det jo også energidrikkpulver på boks.

Jeg er langt fra noe ernæringsfysiolog, så tar gjerne i mot tips om hva jeg kan teste ut av smakstilsetning i pulverform. Hvis vi i tillegg kan unngå ekstreme mengder av sukker og protein så er vi i mål.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I typiske importbutikker kan du være heldig å finne smakstilsetninger i pulverform. Har kjøpt en og annen av de, men ikke funnet noen favoritt. Ellers er jo solbærtoddypulveret, som nevt, helt topp på smak. 

Om istepulver er innafor (som jeg leser av posten din) er det jo bare å helle over pulveret passende beholder/flaske før avreise. Vi har benyttet mye de små smudiflaskene/fruktshotflaskene til slikt (eks. en med ublandet saft om temperaturen tillater det, en med istepulver, en med solbærtoddypulver, en med kakaopulver, en med melkepulver, osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heggmobanden skrev (15 timer siden):

Istepulver i pose er i utgangspunktet greit. Men jeg irriterer meg over mengden emballasje da vi ofte er fem mennesker på tur.

Jeg kjøper små flasker med «ingefærshot», og disse små smoothieflaskene på butikken. Disse flaskene er geniale til oppbevaring av pulver, krydder, salt, sukker olje, fyrstikker og kommer i flere størrelser.


Jeg åpner isteposene hjemme og heller på en liten flaske. Emballasjeproblemet løst.

Ellers kan man smakssette vann med sitron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brusetabletter inneholder ofte kunstig søtning, noe som mange inkludert meg selv ikke liker. Jeg pleier å ha med istepulver fordi det er godt og i tillegg kan det gi en ekstra boost på slutten av dagen. Har også brukt sportsdrikkpulver på større bokser slik som denne fra XXL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt de high5 tablettene et par ganger, ok de. Istepulver er det jeg bruker mest. Solbærtoddy pulver er greit hvis det er slitt kjølig for å lage varm drikke men funker også kald. 

Var noe før som het Ja da saft men finner ikke noe aktivt på det nå. Men det finnes en amerikansk versjon som er til salgs på nett i Norge som heter Kool Aid. Ikke testet de selv men kan være verdt et forsøk https://www.megacandy.no/no/178-kool-aid . Bestilte litt derfra for å teste. Fri frakt på døra ved kjøp over 99 med kode FRAKT 99 nå om dagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, borgern said:

 Men det finnes en amerikansk versjon som er til salgs på nett i Norge som heter Kool Aid.

Ah, gode gamle Kool-Aid, trodde ikke det fantes ennå. På 70-tallet ble den brukt til å blande LSD med - Tom Wolfe skrev en legendarisk bok om det: "The Electric Kool-Aid Acid Test."
Fargestoffet i Kool-Aid er (var) så kraftig og bestandig at man kunne farge ull med det, og noen farget til og med håret med Kool-Aid.
Beklager digresjonen :-)

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (7 timer siden):

Brusetabletter inneholder ofte kunstig søtning, noe som mange inkludert meg selv ikke liker. Jeg pleier å ha med istepulver fordi det er godt og i tillegg kan det gi en ekstra boost på slutten av dagen. Har også brukt sportsdrikkpulver på større bokser slik som denne fra XXL. 

Lipton sitt istepulver inneholder også søtningsmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (23 minutter siden):

Joda, men 91% av innholdet er sukker. 

Men så er steviolglykosid 30 til 320 ganger søtere enn sukker, så prosentmessig innhold i seg selv sier lite om hva som faktisk gir den søte smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har jeg fått testet Kool Aid. Kjøpte et lite utvalg av de. Har testet 3 av de så langt. Det første er at det er syrlig smak på de, ikke søtlig. En hadde litt mer kunstig smak men den innholdt noe kirsebær og det smaker ofte kunstig i slike produkter. Smak er grei, minner mer om en type sportsdrikk enn saft. Dog er det ikke noe næring i de da annet enn bittelitt c-vitamin. Jeg har blandet den tynnere enn anbefalt, det er mest for å få mer mendge drikke. Noen over nevner kraftig fargestoff og det er det enda. Veldig kraftige farger på de. Drikker du en blå så spytter du blått lenge etter siste slurk. Ser og det blir farge i tut på flaske(imsdal med tut). Sølte litt på en reim på sekken, spennende å se hvor lenge farge er der. 

Istepulver smaker bedre enn de jeg har testet så langt. Men det er nok og fordi det er sukker i iste. Kool Aid virker usøtet. Små hendige poser å ha med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ser noen har nevnt saft over, det er jo veldig konsentrert og man slipper så mye søppel. Eller så får man mange "sodastream essenser": https://www.prisjakt.no/category.php?k=1539

Da kan man velge og vrake i ganske mange smaker. Bruker det selv hjemme en del om dagen på gjemmekontoret, mye enklere for meg å få i seg nok vann da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (På 23.5.2020 den 10.15):

Ah, gode gamle Kool-Aid, trodde ikke det fantes ennå. På 70-tallet ble den brukt til å blande LSD med - Tom Wolfe skrev en legendarisk bok om det: "The Electric Kool-Aid Acid Test."
Fargestoffet i Kool-Aid er (var) så kraftig og bestandig at man kunne farge ull med det, og noen farget til og med håret med Kool-Aid.
Beklager digresjonen :-)

Jepp. Da jeg med spedbarn var bæremamma, farget vi ullsjalene våre med koolaid og puttet barna oppi der. Fantastisk fargemiddel! 

Men det smaker skikkelig kunstig. 

Hva med å bli bedre på å drikke vann? 

Sparer vekt og greier....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.