Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka og fiske med junior


SGM

Anbefalte innlegg

Hei

Holder på å planlegge en tur til Femundsmarka med junior på 12 år. Tenker å dra siste del av juni og ser nå på forskjellige alternativer for ruter.

Regner med å komme fram til Elgå rundt 20-tiden 24 juni og prøver kanskje å finne noen enkel overnatting i område (tips?). Hjemreise 29 juni hvor vi også må beregne en kjøretur på 4,5 timer for å komme helt hjem. Totalt 4 overnattinger i marka.

For at junior skal få en fin opplevelse på hans premisser vil jeg prøve å legge opp til maks 2-3 timer mellom hvert sted, i tillegg hadde han ønske om en lengre pause på samme sted med 2 overnattinger.

Har googlet en del og markert noen områder, men ser at det kan bli vanskelig mtp ønske om kortere avstand + 2 overnattinger på samme sted. Lurer på om noen her har tips til hva jeg bør prioritere, om det eventuelt er noen andre ok ørretvann eller forslag til rute?


image.png.d2d86d02d7793555b96c5e30c7e72dbd.png
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der så litt ambisiøst ut med en 12 åring og fire overnattinger ... Nedre Røa er jo et kjempefint område med kulper, stryk og fine teltplasser. Det er også relativt enkelt å få småørret i elva. Skulle jeg reist til Femunden med barn, er jeg ikke sikker på om jeg ville gått så mye lenger. Ev tatt en tur på Røvolfjellet om været var Ok. Et tips er å holde seg på Hedmark-siden av Røa oppover fra Røoset. 

Endret av TOT
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, TOT said:

Det der så litt ambisiøst ut med en 12 åring og fire overnattinger ... Nedre Røa er jo et kjempefint område med kulper, stryk og fine teltplasser. Det er også relativt enkelt å få småørret i elva. Skulle jeg reist til Femunden med barn, er jeg ikke sikker på om jeg ville gått så mye lenger. Ev tatt en tur på Røvolfjellet om været var Ok. Et tips er å holde seg på Hedmark-siden av Røa oppover fra Røoset. 

Tenker også at vi ikke klarer alle områdene, så tar med meg innspillet ditt, takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere skulle komme dere forbi Ø.Roasten, så er Abbortjerna rett utenfor den røde sirkelen din, vann der det er relativt godt med småørret og enkelt å få fisk på mark og dupp. Større fisk forekommer også, og dessuten er det mye abbor der. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, TOT said:

Om dere skulle komme dere forbi Ø.Roasten, så er Abbortjerna rett utenfor den røde sirkelen din, vann der det er relativt godt med småørret og enkelt å få fisk på mark og dupp. Større fisk forekommer også, og dessuten er det mye abbor der. 

I områdene jeg har merket var tanken camp og gå litt rundt til vannene, så Abbortjerna er på listen. Hvor lang tid estimerer du ca fra Røa til Abbortjerna i rolig tempo? Ut fra det jeg har regnet rundt 4 timer, men jeg kjenner som nevnt ikke terrenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på tur ( for mange år siden ) med ei venninne i de traktene, jeg er litt usikker på hvilket feireleie vi begynte på men ser veldig likt ut ruta di, tror vi må ha gått avv ferja ved der det står femundlia på kartet og gikk via en stor nut ( mye reinsdyr) og via noe som het grøt/graut dalen ( eller kanskje lia? )  og over til  øvre og nedre roasten og ned langs elva til et av ferjeleiene og femundenferja tilbake såvidt jeg husker. det var kanskje 4 netter i telt ja, men vi gikk stort sett hele tiden med korte stopp pga dårlig vær så går fint ann å bruke lengre tid.   ved et av de vanna (kanskje Øverste enden av nedre roasten / tuppen mot øst?) ved en bitteliten "demning" lå det en veldig gammel statsskog- koie som vi sov i en av nettene, mulig det er flere av dem i området, det er jo også en opplevelse for barn. men det var en lang tur for oss som var voksne, dvs utrente voksne.. hvis du går sørfra  er det områder der med veldig mye svær stein sikkert fra siste istid som man måtte krysse om en ikke skulle gå enda mye lengre eller over myr.  Mye villrein i høyden og fin tur ellers som jeg husker det selv om vi hadde uflaks med været.  vi fiska amatørmessig i det vi var bortom av små og store vann men fikk bare veldig små abbor( agnstørrelse), noe som var litt overraskende siden det skal være så bra fiske når det regner:D mulig folk med bedre utstyr og peiling får bedre fisk:D . .Hvis dere er mest interessert i fiske så går det kanskje ann å begynne i motsatt ende og gå opp elva og opp til tjerna? det eneste du går glipp av da er litt høyfjellsfølelse på de toppene og så slipper du de områdene med mye svær stein.  Jeg undersøkte litt med folk for noen år siden mtp å ta med barna som er halvparten så gamle som dine spurte " turvant" folk mtp femundsmarka, og han sa  at femundsmarka på svenskesida er mer barnevennlig i terrenget og veldig fint for fiske og. de sa også at det går ann å sykle nordover fra elgå med barn.  Men en 12 åring er jo ikke så liten heller da, og så må man jo ha muligheten til å ta karantenetiden nå om dagen om man vurderer å dra til sverige.

Endret av Mette Utheim
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks endret tittelen til Femundsmarka og fiske med junior

ser at det er noe som heter grøtåa på kartet ditt, var nok det jeg huska som grøtlia . vi  kom sørfra, fra over det " fjellet", og hadde tenkt til å gå til elva men på veien dit var det veldig mye våt myr, så vi gikk litt tilbake og kryssa heller over et stort område med svær stein og så over til de større vanna.  Så hvis ikke det er veldig tørt hadde jeg ikke valgt å gå dit sørfra tror jeg.  på nordsia ( mener jeg ) av elva/ nedre roasten ikke så mange timene fra ferja er det en dnt hytte forresten. 

Endret av Mette Utheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Tom42 said:

Her var det mye bra å lese.  Anbefaler deg likevel å lese "Hit og dit og tilbke igjen" skrevet av Martin HJ.  Du finner denn her på forumet.  Han var på tur med Muggavassdraget som akse. På den ruten er det en del åpne buer.  

Takker, skal sjekke ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt båten til Haugen og gått opp derfra til Røvolfjellet. Der oppe ville jeg kjent på formen og været. Kanskje første camp der, enten ved det største Røvoltjønnet, ved Abbortjønna eller ved Skogtjønna. Er det dårlig vær ville jeg tatt turen videre ned til Vassviktjønna nede i furuskogen, nedstrøms Skogtjønna. Der er det fint å ligge i le for været. Ørret og røye i tjønnet. Med såpass få dager du skisserer så ville jeg nok ikke satset på noen lenger tur enn kanskje opp til Grislehåen i Røa. Der er det vakkert. Eller fra Vassviktjønna og nedover langs Roasten og Røa mot Røoset igjen etterhvert. Svarttjønna og håene i nedre Røa er spennende og vakre. Det er fisk i alle vann her, men å få de på kroken, ja det kan ikke loves. Man kan bruke mange timer og dager i området her og knapt kjenne napp.

Bilde fra Røvoltjønna juni 2015:

spacer.png

:)

Endret av Bjarne H.S.
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bjarne H.S. said:

Jeg ville tatt båten til Haugen og gått opp derfra til Røvolfjellet. Der oppe ville jeg kjent på formen og været. Kanskje første camp der, enten ved det største Røvoltjønnet, ved Abbortjønna eller ved Skogtjønna. Er det dårlig vær ville jeg tatt turen videre ned til Vassviktjønna nede i furuskogen, nedstrøms Skogtjønna. Der er det fint å ligge i le for været. Ørret og røye i tjønnet. Med såpass få dager du skisserer så ville jeg nok ikke satset på noen lenger tur enn kanskje opp til Grislehåen i Røa. Der er det vakkert. Eller fra Vassviktjønna og nedover langs Roasten og Røa mot Røoset igjen etterhvert. Svarttjønna og håene i nedre Røa er spennende og vakre. Det er fisk i alle vann her, men å få de på kroken, ja det kan ikke loves. Man kan bruke mange timer og dager i området her og knapt kjenne napp.

Bilde fra Røvoltjønna juni 2015:

spacer.png

:)

Takk :) Jeg begynner å ane en rute. Skal ta en runde med junior i morgen kveld så han kan bli med å planlegge sammen å se på kartet. Litt av morroa er også planleggingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er et poeng at guttungen får fisk, og det er det jo gjerne, så skal det godt gjøres å ikke få i det minste noen småørret om det fiskes med mark og lett søkke i kulpene i Røa. Om dere vil ha lake (kan jo være eksotisk for noen) så fortsett med dette fisket etter mørkets frembrudd og kanskje i de mer rolige partiene. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.