Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg for to personer - Red eller Yellow label?


suprfort

Anbefalte innlegg

Beklager å lage enda en telt-tråd, men jeg skal prøve å være så konkret som mulig så vi slipper å diskutere så veldig mange alternativer. 

Har Helsport og Hilleberg fra før, og synes Hilleberg er noen knepp opp kvalitetsmessig. Da Helsport bestemte seg for å legge ned i Trondheim og flytte sørover ble valget enda enklere; det neste teltet blir Hilleberg. Men hvilket? 

  • Bruksområde: Vår-, sommer- og høstturer med ett barn. Ikke høyfjell, men litt åpne områder på fjellet blir det nok. For lokalkjente kan typisk bruk være Tovatna i Storlidalen, en eller annen plass inne i Jøldalen, eller områdene ved foten av Blåhø i Gjevilvassdalen. 
  • Vekt: Jeg vil ha et så lett telt som mulig, men vil ikke ha et telt som er så tynt og skjørt at jeg er redd for å ødelegge det. Har prøvd superlightserien til Helsport, og det synes jeg ble for skjørt. 
  • Tunnel/kuppel: Ideelt sett kuppel som kan stå alene, men ser det fort betyr mer vekt. Ikke avgjørende kriterie. 

Det står mellom disse 2 (3) teltene: 

  • Nallo 2. Red label (helårs), tunnel, kerlon 1200-stoff, 2,4 kilo.
  • Anjan 2. Yellow label (tresesongs), tunnel, kerlon 1000-stoff, 1,8 kg. 
  • Allak 2. Red label (helårs), kuppel, kerlon 1200-stoff, 3,3 kg.

Allak utgår antakelig på grunn av vekt, selv om det er selvstående. 600 gram skiller de to andre. Er det verdt de ekstra grammene for å få et litt mer robust telt? De ser identiske ut når det gjelder grunnflate og høyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
suprfort skrev (13 minutter siden):

 

Jeg ville valgt Red Label for slitestyrke og ikke minst for å kunne stenge for vinden: Anjan har bare netting i døra og i lufteluka i innerteltet i fotenden.  Jeg har ingen erfaring med superlette telt eller Yellow label, men synes Red label er lett nok og vil ikke ha noe skjørere.

Det er ikke meningen å forvirre, men: Har du sett på Niak?  Yellow label kuppeltelt, men siden det er bare døra som har mesh, så er man ikke så utsatt for gjennomtrekk som i Anjan.  Om Niak er stort nok for dere, avhenger av hvor stort barnet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hillebergs label-begreper sier fint lite om stoffene, du bør heller se på de faktiske tallene for de forskjellige stofftypene. Her f.eks.:

https://hilleberg.com/eng/about-our-tents/materials-uncompromising-quality/#kerlon1800

Da vil du se at Hillebergs black label har samme kvaliteter som Helsports Rainguard Pro (som de bruker i Xtrem- og Pro-teltene). Altså et svært robust stoff.
Yellow label er mer som Helsports superlight, med ca. samme rivestyrke og 5 denier tykkere tråd. Red label er en mellomting, altså et temmelig solid stoff som tåler mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Anjan 2 som solo telt for meg og hunden. Ganske fornøyd med dette teltet og syntes det virker mer robust enn Helsport SL. Bunnduken er tjukkere, du har strammere ved stangkanalene og i pluggfestene på enden av teltet som gjør at du får strammet opp bedre.

Vurderte Nallo 2 da jeg kjøpte Anjan 2, men 600 gram forskjell på vekta har mye å si.

At man ikke kan "stenge" for vinden kan være et problem dersom det virkelig blåser og det samtidig er kaldt, men jeg har enda ikke opplevd forhold der dette har vært et stort problem. 

Jeg er ikke bekymret for slitestyrken til hverken helsport SL eller Hilleberg Yellow label. Men de må brukes under forholdene som de er designet for. For mye vind kan være problematisk, men da snakker vi gjerne middelvind fra stiv kuling og oppover. 

Kuppel ville jeg aldri valgt da de veier alt for mye. Selvstående telt finnes ikke, alt må uansett barduneres. Jeg har enda ikke vært på tur der kuppeltelt har vært eneste mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (6 timer siden):

Høres ut som @suprfort er på utkikk etter Hilleberg Unna 👌

Det er ett fantastisk telt!

Unna ser litt lite ut. Om vi er to personer (mann + gutt på 11) med litt utstyr som skal lage mat i teltet ser jeg for meg at det blir litt knøbelt... 

Rogen har jeg også vurdert. Leste et par reviews som pirket på at vann samlet seg lett på taket og at teltet fanger mye vind, og lurer på om jeg slo det fra meg av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suprfort skrev (2 timer siden):

Om vi er to personer (mann + gutt på 11) med litt utstyr som skal lage mat i teltet ser jeg for meg at det blir litt knøbelt...

Av de teltene du har vist til er det kun Allak som gir en viss grad av komfort. Teltåpningen på et Nallo 2 er i minste laget for at to kan sitte ved siden av hverandre og lage mat samtidig, et Allak gir 2 fortelt så du har ett til inn/utgang ved grisevær og ett til matlaging. Bruker selv Allak til soloturer og turer med gode venner. Vekten er høyere enn en del andre telt, men er mye bedre i alle situasjoner der du ikke har det på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Allak har også vært på lista, men det blir for tungt. Glemte å skrive det i det første innlegget, men dette teltet skal fungere på tur med sekk på ryggen hvor man skal gå et stykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

suprfort skrev (6 timer siden):

Rogen har jeg også vurdert. Leste et par reviews som pirket på at vann samlet seg lett på taket og at teltet fanger mye vind, og lurer på om jeg slo det fra meg av den grunn. 

Eg fekk Rogen forrige helg og har prøvd det ei natt så har ikkje allverden med brukserfaring, men kan sei at det tilsynelatande står overaskande godt i vind. Er meldt mykje regn til helga så då kan eg eventuelt melde tilbake til deg på det med oppsamling av vatn på taket. Rogen fekk forøvrig ein ganske stor makeover i 2017 så det kan jo vere eit problem som vart fiksa med den nye modellen.

Ellers har eg god erfaring med både Allak og Reinsfjell Superlight og kan sei at kvalitetsintrykket mitt av Hilleberg sin Yellow Label-serie ligger langt nærare Red Label enn Helsport sine supelight-telt. Eg hadde ikkje vegra meg for å ta med Rogen på turar i høgfjellet som eg ellers ville tatt med Unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (8 timer siden):

Jeg bruker Anjan 2 som solo telt for meg og hunden. Ganske fornøyd med dette teltet og syntes det virker mer robust enn Helsport SL. Bunnduken er tjukkere, du har strammere ved stangkanalene og i pluggfestene på enden av teltet som gjør at du får strammet opp bedre.

Vurderte Nallo 2 da jeg kjøpte Anjan 2, men 600 gram forskjell på vekta har mye å si.

At man ikke kan "stenge" for vinden kan være et problem dersom det virkelig blåser og det samtidig er kaldt, men jeg har enda ikke opplevd forhold der dette har vært et stort problem. 

Jeg er ikke bekymret for slitestyrken til hverken helsport SL eller Hilleberg Yellow label. Men de må brukes under forholdene som de er designet for. For mye vind kan være problematisk, men da snakker vi gjerne middelvind fra stiv kuling og oppover. 

Kuppel ville jeg aldri valgt da de veier alt for mye. Selvstående telt finnes ikke, alt må uansett barduneres. Jeg har enda ikke vært på tur der kuppeltelt har vært eneste mulighet.

Jeg har Anjan 3, og er veldig fornøyd med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører du sier at Allak er for tung. Men dere er to store mennesker. 
Jeg har Allak 3 og det passer for 2 personer og 2 sekker og ikke noe mer. Så da tipper jeg eeegentlig at Allak 2 vil være for lite om dere ikke begge er veldig små og har bitte små sekker. 
Jeg har ikke så veldig lang erfaring med telting men har 3 telt og alle tåler en person mindre enn det som står på lappen. Det 2 mannsteltet (Naturehike Cloudup 2) jeg har har ikke plass hverken i telt eller fortelt til 2 sekker. 

Jeg vet du sier du ikke vil ha Allak og poenget med denne kommentaren er vel egentlig at det kan være lurt å faktisk teste plassen i teltet før du bestemmer deg. Merkene du beskriver er jo dyre og da er det jo fint å være sikker. :D

Kan også legge til at Allaken er veldig god å varm i forhold til moderne 3 sesongsteltene jeg har gjestet, men har veldig gode luftemuligheter under hetta, så om man er frysepinn ville jeg gått for 4 sesonger heller enn 3. 
 

Endret av Lin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjøper du Rogen så vil jeg anbefale å få behandlet sømmen i hjørnene før du bruker det. Det gjorde ikke jeg, og på en ukestur i Saltfjellet tok teltet inn vann i hjørnene. Det er ellers et veldig greit telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørja skrev (23 minutter siden):

Kjøper du Rogen så vil jeg anbefale å få behandlet sømmen i hjørnene før du bruker det. Det gjorde ikke jeg, og på en ukestur i Saltfjellet tok teltet inn vann i hjørnene. Det er ellers et veldig greit telt. 

Har du av den gamle typen da kanskje? Mitt første gjorde også det, men ikke noe problem nå som de har gjort endring på ytterduken. Eller er det et problem på noen telt med den nye skjæringen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Øyvind Hellenes skrev (På 20.5.2020 den 15.15):

Eg fekk Rogen forrige helg og har prøvd det ei natt så har ikkje allverden med brukserfaring, men kan sei at det tilsynelatande står overaskande godt i vind. Er meldt mykje regn til helga så då kan eg eventuelt melde tilbake til deg på det med oppsamling av vatn på taket. Rogen fekk forøvrig ein ganske stor makeover i 2017 så det kan jo vere eit problem som vart fiksa med den nye modellen.

Ellers har eg god erfaring med både Allak og Reinsfjell Superlight og kan sei at kvalitetsintrykket mitt av Hilleberg sin Yellow Label-serie ligger langt nærare Red Label enn Helsport sine supelight-telt. Eg hadde ikkje vegra meg for å ta med Rogen på turar i høgfjellet som eg ellers ville tatt med Unna.

Gammel tråd dette, men jeg vurderer Rogen basert på vekta, størrelsen, de to forteltene og kuppeldesignet. Planlegger ikke vinterturer, men vann og vind må det tåle. Hva har vært erfaringene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.