Gå til innhold
  • Bli medlem

Meteoritt eller geologisk "fenomen"?


Anbefalte innlegg

Hei,

Min oldefar fant denne på åkeren lenge før WWII i Vardal, Gjøvik. Jeg husker den ifra jeg var liten men den har ligget på lager i nærmere 20år.

Det er på tide å børste av støvet å finne ut hva dette virkelig er. Den er på størrelse med en tennisball, den er ikke magnetisk men den er helt sort. I følge min farfar og far så er det ikke noen lignende forekomster av lignende i området. Det er også et hakk, noe som kan tolkes som om det har blitt støtet hardt, men for lenge lenge siden siden kantene er errodert. 

Har tatt en rekke bilder med hendholdsvis god oppløsning å når jeg zoomer inn så ser det ut som om legmet består av sammenpresset materiale. 

Pga når den ble funnet, hvor og hvordan så har jeg liten tro på at den har "reist" med mennesker ifra en annen kant av verden.

Har noen sett noe lignende før?

Kan det være en lang-reist stein aka meteoritt?

 

20200515_130008.jpg

20200515_130014.jpg

20200516_162530.jpg

20200516_162718.jpg

20200515_130102.jpg

20200516_162745.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, Kristian J. Vabø said:

Tenkte først på en kanonkule nå jeg så den... Men jettegrytesetein høres kanskje litt mer reelt ut.

Men den er jo ikke helt ulik de som er på det ene bildet her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Round_shot

Kan se ut som en kanonkule men spørsmålet er uansett hvordan den har kommet helt opp til Vardal. Mustaroa heter gården den ble funnet å det ligger så høyt opp du kan komme på Gjøvik. 

https://www.google.com/maps/place/60°48'40.4"N+10°26'32.1"E/@60.8112222,10.44225,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d60.8112222!4d10.44225

Så uansett om det er ifra en jettegryte så kan man undre hvordan den har kommet seg opp dit med mindre den har haiket med en isbre. Jettegryte dannes ved kysten så vidt jeg skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.