Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjørnhollia til Rondvassbu


yopa

Anbefalte innlegg

Hei

Har hørt at det skal være fint å gå fra Bjørnhollia til Rondvassbu (eller motsatt vei). Men finnes det flere alternative ruter her, som er overkommelig for en turvant 11-åring? Vi må jo naturligvis ha bilen det ene stedet (Spranget eller Straumbu), så må derfor gå frem og tilbake, og kan være litt kjedelig å gå frem og tilbake nøyaktig samme vei.

Eventuelt fine dagsturer dere anbefaler med turvant barn med utgangspunkt i enten Bjørnhollia eller Rondvassbu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sofasliter skrev (45 minutter siden):

Det er båtforbindelse mellom Rondvassbu og Bjørnholia, dersom dere ikke vil gå T/R samme rute.

Det er vel å dra det litt langt, kanskje? ;)

Ta en titt her for min rundtur i Rondane for noen år siden, da var jeg innom både hist og pist på noen dager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (2 timer siden):

Det er vel å dra det litt langt, kanskje? ;)

Ta en titt her for min rundtur i Rondane for noen år siden, da var jeg innom både hist og pist på noen dager. :)

Ja, det var vel en "litt" drøy påstand...
Kan vel heller ikke brukes som motivasjon for en 11 åring (snart framme nå...🤔)
Ser også at båten er innstilt i 2020 sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (1 time siden):

Ja, det var vel en "litt" drøy påstand...
Kan vel heller ikke brukes som motivasjon for en 11 åring (snart framme nå...🤔)
Ser også at båten er innstilt i 2020 sesongen.

En innstilt båtrute er nok ikke det som fenger en 11-åring mest, nei:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Rondvassbu - Langglupdalen - Bjørnhollia - Rondvassbu i høst, og kan ikke huske at det er noen gode alternative ruter for fram og tilbake. 

Hvis du tar utgangspunkt i Rondvassbu, så går det for eksempel an å gå til Bergedalstjønnin (der er det veldig fint, synes jeg) og overnatte der en natt i telt og så gå tilbake til Rondvassbu. Men den første delen er ganske bratt først opp og deretter ned igjen (jeg har ikke barn så veit ikke helt hva en 11-åring klarer...). 

Og så eventuelt ta en ny dagstur i retning Bjørnhollia dersom man har mer tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått mellom Rondvassbu og Bjørnhollia men har vært på flere toppturer i Rondane. Mitt inntrykk er at terrenget er slakt og fint med store og avrundede (og forblåste) fjell. Jeg gjorde litt rask research for deg og fant flere alternative ruter dere kan gå. Du sier ikke noe om hvor lenge dere skal være på tur men mitt inntrykk er at man ganske enkelt kan tilpasse turene sine i Rondane. Her er «rutene» jeg fant:

Transportetappe fra bil til hytte
Straumbu-Bjørnhollia: Ca. 6,2 km - 445 m stigning
Spranget-Rondvassbu: Ca. 6,7 km - 350 m stigning (+mulighet til å leie sykkel)

Hytte til hytte
Bjørnhollia-Rondvassbu: 12,5 km - 680 m stigning
Rondvassbu-Bjørnhollia: 12,5 km - 400 m stigning

Lengre vandreruter om dere ikke vil gå samme vei tilbake
Rondvassbu-Bjørnhollia-Langglupdalen-Rondslottet-Vinjeronden-Rondvassbu: Ca. 30 km - 2100 m stigning
Rondvassbu-Bjørnhollia-Langglupdalen-Rondvassdalen-Rondhalsen-Rondvassbu: Ca. 34,5 km - 1870 m stigning
Rondvassbu-Bjørnhollia-Veslelægret-Rondvassbu: Ca. 33 km - 1510 m stigning

 

Nå har ikke jeg gått noen av disse rutene selv, men kanskje noen andre har det og kan supplere med hvordan stiene er å gå på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greieste er vel Spranget som utgangspunkt. Rondvassbu til Bjørnhollia via Illmannsdalen er greieste rute. Retur uten om å gå samme vei krever litt mer planlegging og er litt mer komplisert. Mange alternativer: - Hentes av andre fra Straumbu er jo også en mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.