Gå til innhold
  • Bli medlem

Bikepacking


torbus

Anbefalte innlegg

torbus skrev (På 25.5.2020 den 19.28):

Regnbukse: vet egentlig ikke om jeg trenger det. Tror værmeldinga for juli får avgjøre om jeg kjøper det (for jeg har det ikke), men jeg tenker vel litt som så at hvis det regner når man sykler, blir man våt uansett, og selv om Norge er et land med skiftende vær, er det årets varmeste måned.  :)

Min erfaring etter å ha syklet til jobb i all slags vær er at regntøy er et must. Tynn Goretex (eller lignende materiale) fungerer best, men billig lett regntøy fungerer også, men da blir man mye mer svett. Så valget er mellom dyrt teknisk tøy som holder regnet ute og slipper ut mest mulig av svetten, eller billig lett regntøy som holder regnet ute, men du blir våt av svette. Uansett, så er regntøy viktig for å holde varmen. Det er viktig at regnbuksen ikke klister seg fast til beina, eller eventuell bukse du har under regnbuksen, da får du en tung tur!
Det er også viktig at du har enten høye sko som regnbuksen går over, eller regntrekk til skoen som regnbuksen går over, dersom man ikke har det renner alt vannet fra regnbuksen ned i skoene, og det er ikke behagelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
elgen skrev (På 25.5.2020 den 15.05):

Hei

Jeg skal ikke si noe særlig mot bikepacking, men jeg liker ikke for stor vekt på styre/forhjul og har derfor unngått low-rider frontvesker og tunge styrtaske ut over pass, penge foto "dagligvarer".

Styringen kan let bli tung og noe vinglete, særlig hvis oppakningen "svupper" litt fra side til side. Jeg vet ikke hvor tykk den grønne pose i rammen er , men jeg ville nødig sykle med noe stort der, så man må hjulbeint. 

Sykkeltasker på bagasjebrett har aldri vært i veien for meg, men har da ikke syklet på helt smalle skogsstier. Eller ved trekking. Faktisk er de ganske fine å sette sykkelen fra sig opp mot treer, hus, gjerder mv.

Elgen

Hvor vinglete styringen blir kommer ann på hvor stabil sykkelen er, først og fremst kommer det ann på hvor langt foran senter forhjulets akse er (jo lengre foran, jo mer stabilt i høye hastigheter, kort foran gir stabilitet i lave hastigheter, men blir vinglete i høye hastigheter), så bredden på styret (jo bredere, jo langsommere styring) og tuil slutt lengden på stemmet (jo lengre stem, jo langsommere styring).
Mer vekt på forhjulet gjør vanligvis sykkelen mer stabil, spesielt i høye hastigheter, men kan føre til oscillasjoner i svært høye hastigheter ved for mye vekt. Man kan regne på dette, men det er mye enklere å prøve seg frem på sin egen sykkel.
Det er uansett viktig at all bagasje , både foran og bak, er godt stroppet fast, ellers blir det mye vingling, spesielt på svingene veier, på ujevne veier, og dersom man må stå i oppoverbakker.

På bildene over er den grønne pakksekken på den hvite sykkelen 8 liter, og når jeg surret den godt fast til rammen gikk det greit, men en ordentlig rammeveske vil helt klart være bedre, jeg gadd bare ikke å bruke penger på det. Den grønne pakksekken på bagasjebæreren på den grå sykkelen er forøvrig på 20 liter, og vil være altfor stor til å ha på ramma.

Forøvrig er jeg enig med deg i at sykkelvesker på bagasjebæreren er det mest praktiske, men dersom man ikke har bagasjebærer, eller skal på steder hvor man må regne med å skubbe sykkelen opp bratte bakker eller sykle på trange stier kommer sidevesker i veien. Sidevesker gir også mye mer luftmotstand for de som ønsker å sykle fort. Alt til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående den Scrubba Wash Bag-saken så vurderte jeg noe lignende når jeg bodde i båt for noen år siden. Fant ut at en vanlig pakksekk gjør jobben like bra. Utfordringen er uansett at en trenger rikelig med rennende vann for å skylle bort all såpen og som Snartur nevnte så tar det tid å tørke. Personlig erfaring er at slik vask sjeldent blir noe man ønsker å gjøre og som sjeldent er nødvendig. Var på en fire måneder lang sykkeltur og vasket ikke klærne mer enn to-tre ganger på den turen. Lukter nok ikke blomster av bib'en, men det gjør heller ikke noe når en er på tur. Hvis du vil vaske klærne underveis så er nok det enkleste å benytte seg av vaskemaskin på en campingplass, eller evt. vaske klærne med Biotex i en vask. Bare å fylle vasken med vann og Biotex, bløtlegge klærne og så skylle med rent vann.

Regnbukse eller ikke kommer nok litt an på hvilken innstilling man har. Når regnet først kommer så synker også temperaturen. Er du da i høyfjellet og skal trille nedover i lavlandet så blir det kaldt. Men du vil nok klare deg helt fint uten. Et alternativ er benvarmere hvis du skal bruke bib-shorts, men ser at du nevner sykkelbukse, så antar at det er hel lengde, og da skal det gå helt fint uten regnbukse. Folk er naturligvis forskjellige og har forskjellige komfortbehov.

Jeg så også at du hadde fått tak i sykkelvesker, men for andre som vurderer sykkeltur i sommer så tenkte jeg at dette var en interessant løsning som er verdt å dele. Er ikke mitt oppsett, men møtte på en kar her i Lofoten i fjor sommer. Synes det var en smart løsning for folk som vil kombinere sykkeltur med avstikkere til fots. Ellers så kan jeg absolutt anbefale Apidura sine produkter, men der er jeg biased etter å ha jobbet med dem. For dem som vil reise ultralett og har råd til det så er det kvalitetsprodukter utviklet av folk med lidenskap til sykling og bikepacking. 
IMG_4198.thumb.JPG.472059ad8f04a72af491117007234473.JPG

DSC02051.thumb.jpg.b85fce1245ca63f68205484ed9cd29bd.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg syns at han Lofoten Bianci typen får litt høyt tyngdepunkt med sekken på en setepinne bagasjebrett. Det er vel bedst å få vekten ned mo hjulnavene vha av sykkelvesker og evt low-riders foran. Jeg brukte tradisjonelle sykkelvesker på tradisjonelt bagasjebrett, men hadde telt/ soveposen på tvers i en daypack ryggsekk, som så fungerte som pakpose. dermed kunne jeg pakke litt om og ta ture på beina bort fra sykkelen - lås den godt!

Elgen 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg kanskje bør revurdere mitt syn på regnbukse. Har blitt overraska av regn på vei til jobb jeg også, og det er ikke det mest behagelige dersom det ikke er nærmere 20 grader i lufta, noe jeg sannsynligvis ikke kan forvente 1000 meter over havet. Skal se om det er mulig å finne noe lett, regntett, pustende og ikke alt for dyrt. 

Jeg mente forresten bib-shorts, men jeg har både skjøtter til leggene og regntrekk til skoene. 

En ulempe ved å gå for denne typen tur når man ikke er særlig bevandret med friluftsliv, er at jeg - med unntak for litt sykkelklær og superundertøy - eier svært lite turutstyr. Det gjør at jeg har behov for å handle litt mer enn jeg først så for meg.

I dag kommer teltet, så i løpet av neste uke ser jeg for meg å få tatt min første overnatting ute siden øvelser i militæret for mer enn 20 år siden. :)

Endret av torbus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke om det allerede er nevnt, men om du ikke har kjøkken, er colaboks ovn noe av det minste og letteste og du kan lage den selv. Men du kommer ikke utenom ei flaske rødsprit, som tar plass. Av den grunn foretrekker jeg gass. Selv om det blir litt større volum er det likevel kompakt og svært enkelt i bruk.  Boks og brenner eventuelt fot til boks og fyrstikker+ vindskjerm, alt går inn i kjelen med lokk. Da er det ikke behov for tallerken, da du spiser fra kjelen eller "lokket" Det eneste du mangler er en skje som du kan hente fra skuffen hjemme. Tenk volum og vekt.

Kjøp ferdig, eller lag din egen frokostblanding med basis av havregryn. 2/3 deler av lettkokte havregryn går i blendern og blir som grovt mel. Den siste 3 del forblir hele. Blandes med diverse frø/kjerner, rosiner, tørket frukt etc. Selv blander jeg inn melkepulver og sukker og en anelse kanel. Ingen frokost gir like mye og tar så lite plass som havregraut. Lunsj kan være det samme, eller sjokolade, nøtter, barer etc. Er du i nærheten av et sted mat kan kjøpes så benytt det som variasjon, eller for å drøye maten du selv har. Volum og vekt.

Tenk flerbruk i alt du tar med. Kan et plagg eller ting kombineres eller brukes på flere måter er det mer fornuftig enn noe som ikke kan det. 

Tror det er viktig å ikke overkomplisere dette med å dra på tur, men heller gjøre det enkelt. MÅ jeg ha noe, så kjøper jeg det, ellers bruker jeg det jeg har.

Det er forøvrig mye billigere å impregnere tøy du allerede har, enn å kjøpe nytt. 

De aller fleste her inne har pakklister, og noen jobber med dem kontinuerlig.  Lag en pakkliste og legg den ut her, så får du helt sikkert mange gode råd som kan spare deg for både penger og vekt. Forumet bobler over av kreative og kunnskapsrike folk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg hatt en testtur, der jeg blant annet fant ut at teltet tåler kraftig regn. :) Jeg fant også ut at det å sykle med bagasje var langt mindre slitsomt enn jeg trodde. 

Brukte en liten sekk denne gang, men vurderer å kutte ut den og skaffe en flaskeholder til (har 2 stk 0.6 liters flasker på ramma og en 0.8 liter på styret). Gikk greit å sykle med sekk, og det gir muligheten til en drikkepose jeg kan fylle opp ved behov, men ulempen er at jeg blir svett på ryggen. Ikke noe stort problem når det er 25 grader og sol, men jeg ser at det kan bli kaldt når jeg stopper på fjellet. Vurderer også å skifte ut sykkelskoene til en litt mykere variant jeg også kan gå i når jeg ikke sykler, da det er mye styr å binde på sko som ikke er sandaler. 

Bildene av sykkelen er tatt en mil eller to nord for Kongsberg, langs Numedalslågen. Teltet ble satt opp utenfor hytta til venner i Sigdal. Tenkte det var greit å starte under trygge forhold. 

Det var forresten ålreit å ligge i teltet og høre regnet slå. :)

FB4873E7-5C7E-45D2-91D3-283FD047090F.jpeg

506C480E-8E5B-4634-B350-976E18C516B3.jpeg

0CCC7FFA-E5B8-4C95-991B-CD68AAE5B3DD.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny her på forumet, men opprettet bruker for å dele litt erfaringer.

Jeg har syklet en del lange ture i løpet av de siste 7 årene. Første turen var i 2013, syklet fra Oslo til Gaustatoppen, til Rallervegen, over Hemsedal tilbake til Oslo. Alt med vandresekk på ryggen (22-25 kg inkl vann). Kan ikke anbefales 🤔 Syklet på vanlig MTB. På turen røyk en Eiker ned Aurlandsfjellet. Heldig som jeg var jobbet en mekaniker på camping plassen i Lærdal, og han fikset eikeren.

Deretter har jeg jevnt lært mye. Alle ture har siden vært på vanlig landevei sykkel, primært på våren rett etter veiene over fjellet åpner (har endt i snøstorm på Valdresflya og syklet til juvasshytta på is siste 5 km opp). Når jeg har syklet med sekk på ryggen, har jeg syklet fra hytte til hytte på diverse camping plasser og spist hvor jeg kunne finne mat. Dvs har bare hatt vinterklær, ekstra klær og sko i sekken. Det har blitt en del ture slikt rundt Jotunheimen, Hardangervidda, Åndalsnes - Oslo mm. Fungerer fint, men er litt stress å sykle med sekk (Osprey Talon 22L eller 33L).

For to år siden kjøpte jeg sykkel vesker. Jeg var i USA og valget falt på BedRockBags:

Styrebag: https://www.bedrockbags.com/gear/entrada-handlebar-bag

Setebag: https://www.bedrockbags.com/gear/coconino-seat-bag

Overrør: https://www.bedrockbags.com/gear/dakota-tank-bag

Er passe dyrt (spesielt nå med kursen), men de er veldig robuste og nesten vanntette (pøser det ned kommer det vann gjennom syningene).

Jeg har likevel alltid fortsatt å ha med sekk (fortsatt Osprey) for å ha plass til det hele, nå med telt og kokeutstyr. Jeg pakker ca følgende.

I setebag: førstehjelp sett og sovepose (Helsport Lom fra XXL i 2013)

I styrebag: Trangia kokesett (kjele, vindskjerm, lok, gassbrenner, fyrstikker pakkes i et), telt (Helsport Ringstind 2 pers uten stenger).

I ryggsekk: underlag (Therma-rest), ekstra klær (bokser, shorts, t-skjorter, ekstra sokker, evt fleece), mat (havregryn med sukker/kanel, turmat, evt ekstra energi barer), gassbeholder, plus diverse personlige deler (toalettsaker, powerbank, sjokomelk fra butikken mm), litt ekstra sykkelutdtyr (slanger, kjede link, multitool)

I overrør bag: energibarer/snacks, telefon

Jeg sykler ofte langt på mine ture (f.eks. i fjor da jeg syklet Oslo-nesten Haugesund-Øvre Årdal ~25mil dagen) og selvom det ikke er det beste med sekk, liker jeg å være sikker på jeg har plass til det hele. Samboeren min misliker sekken mye mer enn jeg gjør.

Om to uker reiser vi til Kirkenes og skal sykle til Bodø på 20 dager. Jeg tar med sekk, mens samboer slipper (da er alle glade og fornøyde). Det betyr da at jeg kommer å bære alt av felles utstyr, hvilket utligner oss litt på sykkelen. Planen er 10-12 mil dagen.

Samboer har styrebag og setebag fra Miss Grape https://missgrape.net/en/ Fungerer veldig fint det og. I tillegg til telt har vi med en hengekøye, slik at det er plass til alt utstyr i telt om det blir regnvær på natta.

Legger ved et bilde fra forrige turen i starten av juni rundt Jotunheimen, denne gang også med broren på slep (han hadde bare sekk, så jeg hadde det meste av mat til oss alle). Bildet er fra toppen av veien ved Tyin. 

Edit: ift regntøy, så bruker jeg billige regnbukse i nedoverbakke. Oppover er det nesten alltid uten regnbukser for å ikke svette meg selv halvt ihjel. Regn jakke har jeg Norrøna sin, men den er ganske dyr. Fordelen er at den puster og har glidlås under armene. Syklet Øvre Årdal - Lillestrøm i fjor høst i pøs regn, og det eneste som ikke ble vått var overkroppen (brukte ikke regnbukser). Regnbukser er primært for temperatur i nedoverbakker (hvert fall på våren/høsten.

IMG_20200601_110929.jpg

Endret av Slammy
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig informasjon! 

Jeg er litt usikker på den sekken. Jeg har en Osprey 14L, spesielt laget for mtb-sykling, så den er god å sykle med. 14 liter er ikke mye, men den har mange praktiske rom. Den veide 2 kilo med det jeg hadde oppi forrige helg, og det var ingen problemer under sykling.

Det som taler for bruk av sekk er sånn jeg ser det følgende:

- Drikkepose på 2,5 liter. Planen er at den er tom det meste av tiden, men den kan fylles opp ved behov. F.eks. før camp.

- Hvis jeg skulle trenge ekstra plass har jeg det.

- Slipper problemer med hvor jeg skal legge maten når jeg f.eks. handler for kvelds og frokost, men fortsatt har litt sykling igjen for dagen. 

- Slipper å presse for mye inn i veskene.

- Ved ruskevær er regntøyet lett tilgjengelig.

- Jeg har med et ganske dyrt kamera. Det føles tryggest å ta dette ut av veska på ramma og legge det i sekken når jeg løper inn i en butikk. 

Det som taler imot:

- Tross sekk med god lufting er det unngåelig at jeg blir svett på ryggen. Jeg ser for meg at det kan bli litt ukomfortabelt når jeg f.eks. slår meg ned et sted for lunsj. Skal sies at det ikke var noe problem forrige helg, men da hadde jeg rundt 30 grader og sol det meste av turen.

Med andre ord langt flere fordeler enn ulemper, så jeg tar den nok med, og så får jeg heller ta det som læring hvis jeg finner ut at jeg angrer. 

Ellers skulle jeg egentlig dratt i helgen som var, men vind og regn og ned mot null grader i området jeg kommer til å ta min første skikkelige tur, har enn så lenge utsatt turen noen dager. Da syklinga er målet med turen, er det ikke særlig motiverende med det været vi har hatt nå. 

Planen er forresten å ta tog til Vinstra, og derfra bruke Mjølkevegen (med noen avstikkere) som utgangspunkt, men siden det ser ut til å være fullt på toget til Vinstra de fleste dager, blir det sannsynligvis tog til Lillehammer i stedet. Derfra sykler jeg til Skeikampen, via Per Gynt-vegen til Gålå, og derfra ut på Mjølkevegen. Lillehammer ser sånn sett ut som et vel så bra startpunkt som Vinstra, og med togavganger annen hver time er det enkelt å komme seg dit med sykkel.

Nå krysser jeg fingra for at høstværet snart gir seg for i sommer. 

Endret av torbus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med samme tvil som deg ang været. Skulle dratt hver dag i løpet av siste uke, men utsatt og utsatt. Men nå er alt pakket og avreise til Fagernes er egentlig bestemt til i morgen. Sjekket værmelding og det er utrykt og lav temp. YR har også fått opp gult farevarsel for snø på Golsfjellet. Går tilbake til tenkeboksen. Skal sjekke en gang senere i kveld før jeg bestiller billett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

@torbus Er du fornøyd med teltet ett år senere? 

Jeg er på utkikk etter et lett enmannstelt til fjellturer, og synes Copper Spur HV UL1 ser interessant ut, men ble litt skeptisk da jeg så at telststengene sikres med plastspenner i hvert hjørne. Hvis en plastspenne ryker på tur er det ganske stress vil jeg tro.

Supert om du (eller andre som har dette teltet!) vil dele eventuelle tanker du har rundt dette og ditt inntrykk av hvor godt teltet tåler vind og regn😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har prøvd mye forskjellig når det gjelder vesker på sykkel og sykler generelt til bikepacking.

Syklet Belgia rundt på en Rondo Ruut ST med bikepack vesker fra Revelate design og synes det var helt topp, foruten det å pakke ting opp og ned.  Jeg fikk med meg det jeg trengte og litt ekstra, men sleit litt når vi skulle på butikken for å kjøpe med mat/øl til camp.. da hadde jeg rett og slett ikke plass og måtte låne plass av kompiser..   Jeg hadde heller ikke telt på egen sykkel under denne turen, da vi hadde med oss 8 manns lavo 😂 

Vesker brukt:

Revelate designs:
2 x Mountain feeds:image.png.bbe94dc5dd83a683cd2c61229bce687a.png
Jerry Can: image.png.f8f8ee385a37057cdacc926515f7b818.png
Gas Tank:image.png.a964e716c24151c348cf39afc7fbaa18.png
Salty Roll: image.png.6b7d0ef7d2bb28304f545feefc16432e.png
Yakataga Dry Styreveske: image.png.4f2b93e1022210ddf3ddd7fce6d11b6b.png
Frame Bag: image.png.229bc278e323f8ea133477c4905c0d1b.png
Terrapin 14 liter rompeveske med avtagbar drybag:image.png.9e80aa2103a70d383c4e0c544ca823e4.png

Salsa cradle til surly salty roll: image.png.3d4a8610ab4f6a22819421bd43d6a679.png
Surly 8 pack rack:  image.png.be8c5b6f6d435ec4445eec69b74b1104.png

Surly tv tray: image.png.e7c8a2a93de50483c277c5dc4ab299a9.png

 

Surly Porteur hous bag big:  image.png.b8b21d5b3d79e4087ea3b6eaefaf846f.pngimage.png.1c7ec17e154ae0bf2b14281d9df94c42.png

Etter denne turen bestemte jeg meg for å bytte inn Rondo med en Surly Karate Monkey hvor jeg kjørte det samme oppsett av bagger, men jeg kunne kjøre større pakkposer på cage på gaflene..   Fant fort ut at widebars og pluss sykkel er mer min greie enn bukkestyre og grusracer..
Dette oppsettet syklet vi noe den ruten trådstarter nevner, altså Jotunheimen.  Funka helt gull, foruten at oppsette er steike tungt da..   Her var lavo byttet ut med Amok hengekøye samt tarp.  Hadde også plass til mer mat på denne turen.

Har også en Surly Ice Cream Truck som brukes til det meste, også bikepacking/touring.. Her har jeg 2 store racks som kan fylles med det aller meste. Det blir tungt som juling, men alt går når syklen triller :)

Stålsykler ligger mitt hjerte nær, og jeg kjøpte en Kona Sutra LTD hvor jeg fikk på alle de samme baggene som på Rondo Ruut.  Jeg har erfart at sykler med MANGE festepunkter er gull verdt, og Kona Sutra LTD er intet unntak!

Siste tilskudd er det nye Surly 8 pack racket med ekstra tv tray og diger veske fra Surly.  Dette skal erstatte Salsa harnes og bag på styret og vil forhåpentligvis gjøre det mye lettere å pakke/finne ting.
Det er smooth når man har bikepacking bagger, sykkel blir smal osv, men det er litt pes å ta ting av og på.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

17.thumb.jpg.927508e40902835c63e383fc35b5a2ec.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

 

 

 

Endret av partypulp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, rayun said:

 

Ja jeg skal ikke skryte på meg lett oppsett, men det har funka på både lange og korte turer :)
Det verste med bikepacking, men også turer uten sykkel for meg er at jeg liker comfort når jeg stopper.. hehe da blir det litt ekstra greier :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, ja helt enig @partypulp jeg er svak for det jeg også. Er aldri feil å ha det litt komfortabelt i camp, men som du sier det veier en del. Nødvendighet har slanket mitt turoppsett betraktelig de senere år og utstyr er erstattet til mer hensiktsmessig etterhvert som gammelt må fornyes. 

Passer på å skryte litt av bildene dine også, ser ut til å ha blitt en del turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfarenhet av en tur runt Lofoten för många år sedan var att ha väskorna så långt ner på ramen som möjligt och ha de tyngsta sakerna längst ned för att hindra wobling dvs obalans att ha så mycket på styre och sadelrör eller på ramen bak måste vara klart olämpligt förr satt dricksflaskor på styret detta slutade man med på 70-talet

Jag har inga bilder i ditalt format från turen men hade vanliga pakethållare lite böjda kanske men sedan monterade på hjulaxel och andra fästet mot ramen resp styrtapp.

Väskor var med blixtlås detta ska man ej ha de går sönder och man kan glömma att stänga dem och packning ramlar ur vilket skedde första dagen i en lång backe ned mot en bro till första ön från Narvik och det var i början på Sept. och långärmade T-shirt var borta.

Sedan blev det glapp i styrlagret pga främre packethållarens belastning och så stora nycklar för justering fanns ej tex på bensinstationer att låna. 

En stor risk med att packa cykeln tungt är att om du ej har många vxl (då 10 i praktiken 8 st)är att du kan få hyperventilation vilket kräver stor mental kontroll för att snabbt häva så du ej måste ha sjukvård pga syrebrist.

Jag hade satt på en mindre inre klinga fram ca 3 kuggar ca 42 st samt 13-28 bak detta vid ca 50 kg totalvikt på cyckel fick lyfta cyckel med båda armarna centralt på ramröret för att tex orka lyfta upp på trottoar.

Cyckeln var en Bianchi 745 rckord (går ej ladda bilder nu)

Som upplysning om den tunga lasten var ju att detta var före prylindustrin  tält vägde tex 3.6 kg 3 p så stora absider att hela cykel fick plats i Absiden Trangia  i duosal och T-sprit 2l på en ca 10 d då T-sprit ej fick säljas i Norge annat än på apotek.

Man hade gummistövlar före skoöverdragens tid i pedaler med klippsremmar och cykelskor med en massa hål i som ej var varma,tyngre kamera mesta delar i metall tex.köpte kneip mjukt bröd på bageri.fick ta med vatten från tex bensinstationer då ej fanns så mycket lämpligt vatten att laga mat på i bäckar jfr med tex i fjällen osv.

Största fördelen mot nutiden var att det var betyligt mindre bilar då efter semestern (sept) men nackdel att mörkt vid 19-20 tiden och diodlampor fanns ej då så gällde få satt upp tält och lagat mat före det blev mörkt och endast några värmeljus på stekpannan lyste upp i tältet då endast brunstens batteri till ficklampor ej varade så länge att det var användbara och dynamo ville jag ej använda på cykeln då det var tungt nog ändå att cykla.(kommer ihåg från tex Vättern runt hur stora R-20 batterier låg på vägen stora som knytnävar på barn då de slängdes efter att de var förbrukade rätt ut från på vägern)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apidura leverer gode vesker til ganske grei pris. Jeg har vesker fra White som er kjøpt på XXL til enda lavere pris.

Jeg mistenker at de er produsert på samme fabrikk som veskene fra Apidura, da de til forveksling er ganske like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har lenge hatt lyst til å prøve ut bikepacking, men nysgjerrig på hvor mye man må ut med. Noen som har peiling på ca pris man ligger på for alt av bagger, oppsett, reservedeler, verktøy, gps etc? Alt av turutstyr har jeg fra før. 

Sett på gravelbikes i 10-20k sjiktet, men blir vel fort en 10k+ i utstyr i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om du har sykkel fra før @derp, men det meste kan brukes. Om du likevel sikter mot en "ny" grussykkel så kan du sjekke FINN og se om det dukker opp noe interessant. Vær litt obs på at en del av syklene som legges ut kanskje er litt optimistisk priset.  

Tenker du helt nytt får du neppe noe bedre for pengene pr i dag, enn White GX Ltd satt opp med GRX400 til 13.999,- blanke kroner.  

Selv bruker jeg bagger kjøpt på XXL i 2020 som vel kan sies å være i det lavere prissjiktet, men som ennå holder seg tette og fine. Dessverre har de sluttet å produsere store rammevesker, men kanskje greier du deg med den i 1/2 str slik at du fortsatt kan benytte flaskeholdere  nederst i triangelet. Ca pris på dette 1200-1400,-

Reservedeler: ekstra slange og ventil, kjedelås eller splint, lappesaker, ca. 120,-  Verktøy: kjedeverktøy og div unbraco kjøpt løst av de str som er på din sykkel: 150,- Skal de på lange ekspedisjoner trenger du ennå mer, men til normale turer i Norden kan du overlate større inngrep til verksteder underveis.

GPS, ja noen syns det er et must og har du en så bruk den. Før brukte jeg papirkart og de er fortsatt ikke utdatert, men nå bruker jeg kartæpp på telefon. legger opp rute hjemme og overfører til tlf. Kostnad 0,-

Så oppsummert: Har du ikke sykkel, blir det dyrt, ellers ikke.

Et par tips til slutt: Du vil definitivt ha så lette gir som mulig med mindre du er veldig godt trent. Mange av de "rimelige" grussyklene er satt opp med girgrupper mer i landeveissegmentet  og dette blir fort litt tungt i bakker med lastet sykkel.

Rumperaketten hvor jeg har alt jeg trenger til overnatingen, sovepose, nattøy etc.:   Skulle jeg kjøpt ny idag hadde jeg kjøpt en med et slags hylster som gjør at feste sitter igjen på sykkelen mens jeg tar med selve baggen inn i teltet for ut/inn pakking. Vesentlig smidigere når været er dårlig.

Utstyret jeg har til Bikepacking kan du forøvrig se på min Youtube kanal: saktetur

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbus skrev (På 19.5.2020 den 9.41):

Jeg vil reise lett, da sykkelgleden er viktig, så vekt og størrelse på utstyret betyr mye.

Jeg ser for meg et bæresystem av typen handlebar-pack, frame-bag og saddlebag (pluss noen mindre innretninger til kamera, mat, flasker). Tar imot anbefalinger her også.

Sykkelen jeg skal bruke er denne.

 

6DD5C3B7-782D-4127-8547-85BEDB20A66D.jpeg

Hei!

Har hatt en oppsett med Thule rammer som festes sikkert med stropper på en offroad både foran og bak, funker på dempegaffel, og med sidevesker. Går greit men blir fort breit på stier. Fordel er lavt tyngdepunkt og mulighet til å ta med stort volum.

Har og et oppsett til grusracer med styrepølse, rammeveske, salveske og ikke minst salsa cages på front gaffel. Mindre plass men lettere å håndtere sykkelen.

Lavt tyngdepunkt er fint, og lett pakking. Liten gassboks med en pocket rocket og liten titan kjele holder feks. Man må prioritere enda mer enn med sekk, og tenke tyngdepunkt.

Oslomarka er genial for helgeturer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
rayun skrev (På 13.5.2023 den 23.06):

Nå vet jeg ikke om du har sykkel fra før @derp, men det meste kan brukes. Om du likevel sikter mot en "ny" grussykkel så kan du sjekke FINN og se om det dukker opp noe interessant. Vær litt obs på at en del av syklene som legges ut kanskje er litt optimistisk priset.  

Tenker du helt nytt får du neppe noe bedre for pengene pr i dag, enn White GX Ltd satt opp med GRX400 til 13.999,- blanke kroner.  

Litt sent svar her, men endte faktisk opp med en White GX sykkel! Kun fått prøvd den på 2 "lengre" turer, men veldig fornøyd så langt. 
Håper å få prøvd bikepacking på et eller annet tidspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny sykkel👍  Bikepacking som i "creditcard" tur krever ikke stort mer enn en drybag stroppet på sykkelen og så er du i gang. Men for prisen av en overnatting "inne" er det mulig å skaffe seg komplett veskesett for selvforsynt tur. Alternativt ser jeg noen leie ut Bikepacking vesker på Finn, men med kjøp av vesker på feks. XXL er prisen ikke mye forskjellig. Disse White veskene er billige og helt greie + vanntette og kan være en fin vei inn til selvforsynt tur.

Personlig liker jeg friheten til å stoppe for dagen der jeg vil eller finner en passende plass. Bakdelen er at det nødvendigvis blir noe mer vekt, men jeg syns det oppveies av friheten.

For et par uker siden syklet jeg Unionsleden på (norsk side) og hadde fullt oppsett. Pga. tørken ble hverken tørrmat eller kjøkken brukt og jeg kjøpte istedet mat på butikker jeg passerte. Gikk kjempefint og jeg savnet bare morgenkaffe i teltåpningen. Det fungerte som sagt veldig bra, og en sparer noe vekt og plass når kjøkkenet kan legges igjen hjemme.

Selv hadde en fin "trynings" ut av Ørje så midlertidig avbrekk er nødvendig før jeg kan fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.