Gå til innhold
  • Bli medlem

hytte til hytte håpløst til sommern?


Mette Utheim

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er ikke så veldig turvant, men tenkte utnytte situasjonen i år og ta med barna på en hytte til hytte tur i en av de mindre nasjonalparkene. 

Men så lurer jeg på.. tror dere det kommer til å være skokkfullt på T- hyttene i skoleferien iår? dvs bør man ta med telt etc i tilfelle det blir bomturer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siterer herfra: https://www.dnt.no/hytter-covid-19/

"Alle må booke på forhånd

For å kunne åpne tilbudet vårt er det svært viktig må man kan spore smitte, det betyr at vi må vite hvem som bor hvor. Det er også begrensninger i hvor mange som kan besøke hytta samtidig. Derfor er bestilling av plass avgjørende. Det er ikke mulighet for drop-in, dagsbesøk eller å låne toalettene på de selv- og ubetjente hyttene.

DNT har utarbeidet en instruks for smittevern på hyttene. I år er det ekstra viktig at hver gjest tar ansvar, følger reglene på hytta, og vasker godt etter seg. Hyttene vil åpne for bestilling etter hvert som de er klargjort. "

 

=> Booker du plass og får bekreftet plass på hyttene så bør det gå fint med hytte til hytte tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra facebook 16.mai "Noen lurte på om reglene vi delte i går også gjelder for betjente hytter! Dagsbesøk vil være mulig på enkelte betjente hytter, men hør med hytta før du tar turen. "
Så virker som det varierer fra hytte til hytte.

Fra kommentarfeltet: "Får vi i telt kjøpe mat?"
"På betjente hytter, ja, på selv og ubetjente er det kun de som booker rom som kan benytte seg av matvarelageret.
Hilsen Ingvild/DNT"

Endret av derp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

"Det er nå tillatt (fra 8. juni) å bruke toalettet og kjøpe mat fra matvarelagrene på selv- og ubetjente hytter. Korte besøk er altså lov, men man kan ikke tilberede mat, koke vann og tørke klær inne på hyttene, eller sette seg ned inne og spise maten sin. "

https://www.dnt.no/hytter-covid-19/

 

För ensamvandrare kan det dock bli dyrt att vandra hytte til hytte då man måste boka ett helt rum, eller till och med hela stugan, även om man är ensam (och betala för alla sängarna). Det lär också bli svårt att få en plats på en del hytter.

Ja, jag är svensk och inställd på jämtland här hemma i höst :)

 

Endret av barre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

barre skrev (12 timer siden):

Ja, jag är svensk och inställd på jämtland här hemma i höst :)

Og det er slett ikke noe dårlig alternativ! Det er fantastisk mye fin natur, for eksempel med utgangspunkt i Stekenjockvägen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (På 17.6.2020 den 10.19):

Og det er slett ikke noe dårlig alternativ! Det er fantastisk mye fin natur, for eksempel med utgangspunkt i Stekenjockvägen.. 

Tack för tipset, ja det området verkar vara mycket fint. Det är lite bortglömt, kanske beroende på att Svenska turistföreningen inte har några stugor eller fjällstationer i närheten. Hade gärna åkt dit men södra Jämtland, området kring sylarna, passar bättre denna gång, mera lättillgängligt för mig ifrån södra sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barre skrev (På 16.6.2020 den 21.53):

För ensamvandrare kan det dock bli dyrt att vandra hytte til hytte då man måste boka ett helt rum, eller till och med hela stugan, även om man är ensam (och betala för alla sängarna). Det lär också bli svårt att få en plats på en del hytter.

Dette er ikke riktig. Det er noen færre som får bo på hyttene, men du betaler bare for en seng likevel. Ser at noen hytter har et lite coronatilleg. Vi  måtte betale kr 45 ekstra på Grimsdalshytta der vi har bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firebladei skrev (3 timer siden):

Dette er ikke riktig. Det er noen færre som får bo på hyttene, men du betaler bare for en seng likevel. Ser at noen hytter har et lite coronatilleg. Vi  måtte betale kr 45 ekstra på Grimsdalshytta der vi har bestilt.

Kanske är det annorlunda på Grimsdalshytta då det är en betjent hytte, med "personal" som man kan prata med..? Då jag testar att beställa på hytter f eks Vakkerstöylen på nett så blir summan att betala 560 kr i ett tomannsrum oavsett om jag är en eller två personer. Än värre blir det om det är ett fyrabäddsrum, betala för fyra bäddar.

Och testa att booka Tjønnebu - https://booking.visbook.com/no/5579 

Där må man bestille hela hytta - kostar 1200 kr per natt. :o 

Tillegg: var ikke urolig - jag bara testar fordi jeg er nyskjerrig, håller mig i Sverige i år ;) 

Endret av barre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at ein må betale for heile hytta på dei ubetente, i alle fall. Det er jo ikkje så himla aktuelt, tenkjer eg. Eg prøvde med også fram på eit par av dei lokale hyttene, og prisoverslaget sa 600,- for den med fire senger, og 1 200,- for den med åtte senger... Då trur eg det blir telt på meg, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gå fra hytte til hytte i sommer i Erfjordheiene og jeg har bestilt to senger i hver av de (to selvbetjente og en ubetjent). Så, på de fleste hyttene til Stavanger turistforening så betaler man bare for sengene. Skåpet og Fjøløy f.eks. booker man hele hytta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingeline skrev (9 minutter siden):

Det stemmer at ein må betale for heile hytta på dei ubetente, i alle fall. Det er jo ikkje så himla aktuelt, tenkjer eg. Eg prøvde med også fram på eit par av dei lokale hyttene, og prisoverslaget sa 600,- for den med fire senger, og 1 200,- for den med åtte senger... Då trur eg det blir telt på meg, altså. 

Dette varierer tydeligvis. I Vesterålen turlag er det vanlig pris på alle de ubetjente hyttene foruten Ingemannshytta, som er så liten at de anser det like praktisk at man nå leier hele hytta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingeline skrev (7 timer siden):

Det stemmer at ein må betale for heile hytta på dei ubetente, i alle fall. Det er jo ikkje så himla aktuelt, tenkjer eg. Eg prøvde med også fram på eit par av dei lokale hyttene, og prisoverslaget sa 600,- for den med fire senger, og 1 200,- for den med åtte senger... Då trur eg det blir telt på meg, altså. 

Nå prøvde jeg 5 tilfeldige selvbetjente hytter i Jotunheimen, Alle hadde pris 280 for overnatting pr seng.

image.png.bd6a86284358d8ddec641a579dd23e46.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firebladei skrev (2 timer siden):

Nå prøvde jeg 5 tilfeldige selvbetjente hytter i Jotunheimen, Alle hadde pris 280 for overnatting pr seng.

image.png.bd6a86284358d8ddec641a579dd23e46.png

Ok, eg prøvde i Østmarka, der kom det på 1 200, for ei natt på Huldreheim. Det er sikkert ulike prisar for dei ulike områda, då. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingeline skrev (4 minutter siden):

Ok, eg prøvde i Østmarka, der kom det på 1 200, for ei natt på Huldreheim. Det er sikkert ulike prisar for dei ulike områda, då. 

Jeg tror du må booke hele hytta for hyttene i Oslomarka. Man må rett og slett finne seg i å tilbringe natta sammen med noen gode venner. 😁

Men nå er det så fint i marka at du trenger bare en sovepose, et liggeunderlag og et knottsikkert insektsnett. Og en presenning hvis det kan bli regn (kan uansett være greit for å unngå dugging). Jeg tror du får et fint nett for 1200 kr. Telt/hengekøye virker også helt utmerket.

😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (15 minutter siden):

Jeg tror du må booke hele hytta for hyttene i Oslomarka. Man må rett og slett finne seg i å tilbringe natta sammen med noen gode venner. 😁

Men nå er det så fint i marka at du trenger bare en sovepose, et liggeunderlag og et knottsikkert insektsnett. Og en presenning hvis det kan bli regn (kan uansett være greit for å unngå dugging). Jeg tror du får et fint nett for 1200 kr. Telt/hengekøye virker også helt utmerket.

😉

Eg har jo nett kjøpt meg ein Hennessy Explorer! ❤️ Mellom anna fordi du sa pene ting om den! Testa den natt til i går, og det var fint, det. :-) Eg testa hyttebooking mest for å teste. Nysgjerrig, vøtt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

milsub skrev (11 timer siden):

Skåpet og Fjøløy f.eks. booker man hele hytta.

Skåpet består av småhytter, og disse har alltid blitt bestilt som en enhet. Fjøløy er en utleiehytte (som f. eks Flørlistølen) og må alltid bestilles som en hytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.