Gå til innhold
  • Bli medlem

Vurderer Hilleberg Nallo4 vs Helsport Fjellheimen SL4


Bjørnar D

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ser at det er en del tråder omkring disse teltene, men har likevel et par spørsmål omkring valget. 

Jeg har en familie med to voksne, tre ungdommer (som heldigvis liker å være med) og en hund (labrador-tispe 2 år), og vi trenger telt til fjelltur inntil 5 døgn på sommer. Det blir nok mest 2-3-dagers turer, men ser for oss en litt lengre tur til Børgefjell i år. Vi har et Helsport Fjellheimen SL3 og et Helsport Rondane SL3 som jeg kjøpte i fjor. Jeg innser nå at plassen blir for knapp, så jeg vurderer å bytte ut Rondane-teltet med et mer romslig telt. Kan også vurdere å beholde begge og kjøpe et tredje telt. Blir fort litt mer vekt da, men det kan kanskje være behagelig å ikke ligge inntil hverandre også.

Jeg har først og fremst tenkt på Fjellheimen 4. Sammen med Fjellheimen 3 bør vi da ha god nok plass, samt at den samlede vekten blir lav. Nå har jeg også blitt oppmerksom på Hilleberg Nallo 4. Vil forteltet på dette være stort nok til å plassere tre sekker om natta, eller må jeg gå for GT-utgaven med større fortelt? Sistnevnte er jo både litt tyngre og dyrere...

Alternativ 1 er altså Fjellheimen SL 3 + Fjellheimen SL4 (og bo henholdsvis to og tre personer i de to teltene).

Alternativ 2 er Fjellheimen SL 3 + Nallo 4 (evt. Nallo GT).

Alternativ 3 er Fjellheimen SL 3 (for to personer) + for eksempel Reinsfjell SL3 (for to personer), og så la gutten på 17 få Rondane-teltet sammen med hunden. 

Jeg vil gjerne høre hva dere mener, og jeg er mottakelig for andre forslag også. 

Jeg lurer også litt på hvordan dere gjør det med hund. Ser ikke for meg at hun vil ligge i forteltet egentlig. Er samtidig litt skeptisk til om hun kan tråkke hull i teltbunn og liggeunderlag. Hun var med på en tur i fjor sommer også, men hun har blitt en del større siden den gang.

mvh. Bjørnar D

Endret av Bjørnar D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tessatroll skrev (12 minutter siden):

Ja du får plassert tre sekkar i nallo 4 om natta. 

Takk for svar! Da er dette teltet sikkert et godt alternativ. Føler ikke at jeg trenger et kjempestort fortelt heller, men sekkene bør under tak mens vi sover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet for GT er vel kanskje å ha et telt som er stort nok til at det eksempelvis er mulig å spise i fellesskap ved dårlig vær. Sekker er det plass til uansett. Dersom ønskelig å kunne utvide til flere årstider er det sikkert ikke dumt å ha et Nallo liggende. Er vel mer sammenlignbart med Pro enn SL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markamann skrev (9 timer siden):

Argumentet for GT er vel kanskje å ha et telt som er stort nok til at det eksempelvis er mulig å spise i fellesskap ved dårlig vær. Sekker er det plass til uansett. Dersom ønskelig å kunne utvide til flere årstider er det sikkert ikke dumt å ha et Nallo liggende. Er vel mer sammenlignbart med Pro enn SL.

Det er nok ikke aktuelt med vinterbruk uansett for min del, så det blir ikke det viktigste argumentet. Da måtte jeg investert i større sekker, nye liggeunderlag og soveposer i tillegg.

Men det er jo uansett en fordel hvis teltet er robust og tåler litt da. Kan jo fort skje at en av ungdommene vil låne teltet til fjelltur sammen med venner også. Ser at det er tynn duk på Superlight-teltet til Helsport, men det kan hende det er sterkt nok likevel. Både vekt og pris taler for Fjellheimen superlight.

Jeg ser fordelen med spiseplass i forteltet i GT-modellen hvis jeg skulle gå for Nallo, i alle fall med tanke på turer over litt flere dager. 

Et Reinsfjell SL3 er også interessant. Jeg liker løsningen med åpning på begge sider på dette teltet.

Spørs om jeg bare skal følge med på om det dukker opp en god pris på et av teltene og la det avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriv at du har tre ungdommar som liker å vere med på tur, men du skriv ikkje så mykje om dei også liker å bære ?

Viss desse tre ungdommane også er glad i bære ein del, så opnar det seg straks moglegheiter for litt større og lukseriøse telt.

Eit Keron 4GT telt har ganske stor plass og er såpass høgt under taket at du kan sitte utan problem i heile teltet. Det er også lett å bevege seg rundt i teltet og ein kan fint spise lunsj og lage mat i forteltet. Forteltet har også muggnetting både i ventilen og i døra. Det er sjølvsagt også myggnetting inn til innerteltet.

Her ser du bilete av teltet: https://www.fjellsport.no/hilleberg-keron-4-gt-rodt.html?q=keron 4 GT

Det er 110 centimeter høgt over heile teltet og det er 5,5 kilo tungt.

 

**

Eit lettare telt ifrå Hilleberg som også er forholdsvis romslig er jo Kaitum 3GT:

 

https://www.fjellsport.no/hilleberg-kaitum-3-gt-telt-gronn.html?q=Kaitum 3#tab-button-reviews

 

**

Folk på tur har ulike prioriteringer og ulikt fokus. Nokon liker å gå veldig langt kvar dag, og då vil det jo vere gunstig om ryggsekken deira er så lett som mogleg. Kanskje ønskjer dei heller ikkje å bruke så lang tid på mat i leiren og då treng ein jo berre å lage det mest enkle og så hive det i seg, krype til køys og så gå eit langt stykke neste dag også. Andre ønskjer at hovudfokuset på turen skal vere leiren og pausene. Her ønskjer ein at det skal vere god mat, god utsikt ved leiren og at det skal vere eit preg av komfort over campinga. I slike tilfelle vil ein då gjerne velge ubehaget med å bære litt tyngre, men til gjengjeld ha eit stort telt som kan slås opp kor som helst slik at utsikten blir så bra som mogleg. Vel ein dette siste alternativet kan ein også lettare kunne gå litt lengre turer i dårleg ver sidan det er OK å opphalde seg over lengre tid i eit stort telt.

Mitt inntrykk er at jo betre ver det er, jo mindre telt trenger ein.

Viss du velger å gå eit stykke og å ha basecamp vil du også kunne ha eit større og tyngre telt.

Så tilslutt vil eg berre seie at ein ikkje skal undervurdere gledene av eit stort telt :)

 

 

 

 

 

 

Endret av Anders P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! De teltene der ser jo flotte ut! Det eneste absolutte kravet mitt er at teltet må ha soveplass til tre personer, og da bør jeg kanskje ha et 4-mannstelt. De fleste turene vil nok innebære ca. to overnattinger og omkring tre timer å gå hver vei. Teltet bør også kunne egne seg til tur på inntil en uke der vi går en ny etappe hver dag. Da tenker jeg at vekt på utstyr som telt, liggeunderlag og soveposer har en betydning. Jo lettere dette er, jo mer mat og andre godsaker greier vi å bære. Vi drar heller ikke uten god værmelding, men skjønner jo at slikt kan skifte fort også.

I diverse tråder her, ser jeg jo at mange anbefaler Hilleberg på grunn av kvaliteten. Jeg tenker jo at et Helsport Fjellheimen Superlight 4 vil egne seg godt til mitt bruk, og har heller ingen indikasjoner på at kvaliteten på dette teltet ikke skulle være god nok. Men tenkte at Hilleberg Nallo 4 (evt 4 GT) kunne være et alternativ. Kanskje andre merker kan være aktuelle også?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje for å gjøre valget enda vanskeligere så går det kanskje an å gå for et solo telt til en av ungdommene. Dette istedet for alternativ 3. Dette kan jo også brukes hvis man drar på tur alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jod-R skrev (15 timer siden):

Kanskje for å gjøre valget enda vanskeligere så går det kanskje an å gå for et solo telt til en av ungdommene. Dette istedet for alternativ 3. Dette kan jo også brukes hvis man drar på tur alene. 

Jeg ser fordelen med denne løsningen også ja. Kunne sikkert vært en fordel å slippe å ligge tre i samme telt.

Nå har jeg likevel konkludert. Jeg var innom XXL her om dagen og så at de kun hadde igjen ett telt av Helsport Fjellheimen SL4, og da ble det så jeg kjøpte det. Da kan vi ligge to i Fjellheimen SL3 og tre i SL4, så da bør vi i alle fall ha nok plass, tenker jeg. Rondane-teltet mitt ble solgt. Det meldte seg fire kjøpere på en halvtime, så det er tydeligvis ikke vanskelig å selge telt nå om dagen.

Jeg leste i en annen tråd her at teltene mine kan få litt juling når det er sterk vind, men jeg får satse på at det holder til de fleste formål på sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.