Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av turhåndkle: Microfiber vs. bomull.


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt med meg microfiberhåndkle på de fleste turer. Lite, lett og veldig greit til å tørke kondens og søl i teltet, eller å tørke seg med etter bading. Det er jo dette som er laget til turbruk, så da må det være bedre enn alternativene har jeg tenkt. Men hvorfor suger det så grusomt dårlig da? Tørker man over oppvasken med noe sånt, fungerer det så veldig dårlig sammenlignet med ett vanlig kjøkkenhåndkle 🤷‍♂️

Jeg tenkte å kvantifisere mine tanker på kjøkkenbenken. Så jeg fant fram vekten, fyllte vasken med vann og begynte å veie. Håndkledene fikk dryppe av seg til de sluttet med den verste dryppingen før de ble veid, ca 20 sekunder.

Her er resultatene:

 

Sea to summit microfiber Towel, Small:

Tørrvekt: 52g

Våtvekt: 173g

Oppvridd: 98g

Oppsugningsevne: 121g

Restvann ettet oppvridning: 46g 

Klar til å suge opp 75g etter oppvridning.

*Oppsugningshastighet: 10 sekunder

 

Kjøkkenhåndkle, rødt, frottert:

Tørrvekt: 55g

Våtvekt: 251g

Oppvridd: 122g

Oppsugningsevne: 196g

Restvann etter oppvridning: 67g

Klar til å suge opp 129g etter oppvridning.

*Oppsugningshastighet: 1 sekund

 

Kjøkkenhåndkle, blått, glatt, (litt tynnere):

Tørrvekt: 33g

Våtvekt: 176g

Oppvridd: 70g

Oppsugningsevne: 143g

Restvann etter oppvridning: 37g

Klar til å suge opp 106g ettee oppvridning.

*Oppsugningshastighet: 1 sekund

 

*(Med oppsugningshastighet mener jeg hvor fort håndkledet suger til seg alt vannet det skal absorbere. Med kjøkkenhåndkle var det nok å legge det ned på vannet, og ganske umiddelbart var det mettet. Med microfiberhåndkledet måtte jeg agitere med hånden nede i vannet i ca 10 sekunder før det ble mettet).

En vestentilg fordel med kjøkkenhåndkle er at det absorberer betydelig mer vann enn microfiberhåndledet, og det går mye raskere. Prøv å tørk oppvasken med microfiberhåndkledet, noe vann blir sugd opp, mens noe vann blir bare smurt utover føles det som.

Vi vet at det som bestemmer hvor lang tid det går før noe er tørt er hvor mye vann plagget inneholder. Tørkehastigheten (antall gram vann som forsvinner per minutt) er omtrent helt lik uansett materiale.

Det er godt brukte kjøkkenhåndkle som ble brukt i testen, også microfiberhåndkledet har blitt brukt og vasket flere ganger (aldri med tøymyker).

På neste tur blir kjøkkenhåndkledet med for min del, så får felterfaringen vise hva som er best til mitt bruk.

BC8C0062-E6A0-4CD9-A22F-756AF09ECE25.thumb.jpeg.2e7dcb9039926cd7a655af39da388a03.jpeg0CC34081-AC0D-4BF7-AEE5-BB792E8F4801.thumb.jpeg.7be6e7dafebcf1955705033df52d7b43.jpeg8D55D963-F2D9-4DE7-8C6A-89F6171D7BCD.thumb.jpeg.672041143b1337d30ec0be5e02f50057.jpeg959CB32A-3A41-4251-9907-D0FDE3532302.thumb.jpeg.c1ada0a7364f3462fe68de22a3e91675.jpeg17DCE086-EFAA-4233-8974-1A5CD011CF5B.thumb.jpeg.7dda75a4a3cf6174c9ee817f64f4466a.jpeg957D06A2-40E2-4D40-B4EC-CD5AC541E228.thumb.jpeg.19ac1b660d817ef2f2ba3ff4eb1cab21.jpeg3868B303-D136-42BF-BD14-76C877CF3D0F.thumb.jpeg.b4a7e9f080868c145cc50974f417c9bc.jpegFA9F8354-6438-4D86-9C0D-1FF9A3160B1C.thumb.jpeg.048ee466791e232ac6db6e5b83707557.jpeg31EE70B1-0425-41CE-AA64-F3B3861E06C8.thumb.jpeg.ef5f7b00f8d32c49ba3a3fd90821202f.jpeg

9649EEB0-A5B5-4321-93C1-BA77F60C5FD8.thumb.jpeg.340e3f99b1a7dd36c804628d3ab4916a.jpeg

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

Det er jo dette som er laget til turbruk, så da må det være bedre enn alternativene har jeg tenkt. Men hvorfor suger det så grusomt dårlig da?

Mikrofiber er ikke lagd for å suge til seg, sånn i all hovedsak. Mikrofiber, som din test viser, vil på en måte børste av vannet, ikke suge det opp. Det blir vått, men langt fra på samme måte som vanlige kjøkkenhåndklær. Det er vel kanskje derfor de er populære til turbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Thomas E said:

Mikrofiber er ikke lagd for å suge til seg, sånn i all hovedsak. Mikrofiber, som din test viser, vil på en måte børste av vannet, ikke suge det opp. Det blir vått, men langt fra på samme måte som vanlige kjøkkenhåndklær. Det er vel kanskje derfor de er populære til turbruk.

Da er det i så fall stor forskjell på typer mikrofiber. Jeg har et par store og tykke mikrofiberhåndklær som jeg bruker til å tørke av bilen etter vask, og jeg kan love at de suger vann! Legger jeg kluten på panseret tar det noen sekunder så er kluten mange ganger så tung som tørr, og jeg kan vri store mengder vann ut av den. Og bilpanseret er tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er sikkert stor forskjell på ulike microfiber håndklær/-kluter. Noen av micro kjøkken suger irriterende dårlig. Men jeg tror også, at det ha noe å gjøre med hvordan de er vasket?

Jeg har et Termarest "filt" micro håndklæde , gammel modell. Det føles som om man er våt, når man har tørket sig, men føler man på huden er man faktisk tørr!! Litt merkelig. Da det også er stort er det degradert til strand badehåndklæde.

Så har vi flere frotte micro håndklær (Clas Ohlson) bl.a på hytta. Helt OK og de tørker altså mye raskere enn bomulls håndklær. Stor fordel både på tur og kall hytte, så de ikke blir "sure".

Elgen  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (19 minutter siden):

Da er det i så fall stor forskjell på typer mikrofiber. Jeg har et par store og tykke mikrofiberhåndklær som jeg bruker til å tørke av bilen etter vask, og jeg kan love at de suger vann! Legger jeg kluten på panseret tar det noen sekunder så er kluten mange ganger så tung som tørr, og jeg kan vri store mengder vann ut av den. Og bilpanseret er tørt.

Jeg har noen sånne jeg også, av ymse fabrikater. Men jeg opplever at de må bli litt fuktig før de «kommer i gang». Grunnen til at jeg bruker de på bilen, i stedet for kjøkkenhåndle, er at de er mye mykere og det er mindre risiko for småriper i lakken.

Kanskje jeg skulle testet de også på samme måten? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (1 minutt siden):

 

 

Men jeg tror også, at det ha noe å gjøre med hvordan de er vasket?

Viktigste er å ikke vaske med tøymykner, spesielt microfiber. Fettstoffene vil samle seg i microfiberkluten, og den vil bli forvandlet til en vanlig klut som har tapt noe av microfiberegenskapene.

Det ligger sidevis opp og ned om dette på detailersclub forumet om man vil nerde på det også 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (53 minutter siden):

Det er vel kanskje derfor de er populære til turbruk.

Hvis du ser på det tynne blå bomullshåndkledet veier det mindre, suger raskere, suger mer vann, og det er lettere å vri opp slik at det vil tørke raskere enn microfiberhåndkledet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Marius Engelsen said:

Viktigste er å ikke vaske med tøymykner, spesielt microfiber. Fettstoffene vil samle seg i microfiberkluten, og den vil bli forvandlet til en vanlig klut som har tapt noe av microfiberegenskapene.

Det er viktig, ja. Noen anbefaler også å vaske mikrofiber alene, uten andre tekstilstoffer i maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Hvis du ser på det tynne blå bomullshåndkledet veier det mindre, suger raskere, suger mer vann, og det er lettere å vri opp slik at det vil tørke raskere enn microfiberhåndkledet.

Mikrofiber har betraktelig bedre fukttransport enn bomull, som jo er årsaken til at det brukes så mye i sportsklær f.eks., så akkurat det med å tørke raskere er jeg litt skeptisk til. 

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Grunnen til at jeg bruker de på bilen, i stedet for kjøkkenhåndle, er at de er mye mykere og det er mindre risiko for småriper i lakken.

Nå finner jeg det ikke i farten, men jeg leste et sted tidligere at på skjøre materialer så anbefales det faktisk å unngå mikrofiber da det kan komme riper. Hvis du forsiktig drar fingeren over håndkleet kjenner du hva jeg mener. Et bra mikrofiberhåndkle "fester" seg i små ujevnheter i huden.

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Thomas E said:

Nå finner jeg det ikke i farten, men jeg leste et sted tidligere at på skjøre materialer så anbefales det faktisk å unngå mikrofiber da det kan komme riper. Hvis du forsiktig drar fingeren over håndkleet kjenner du hva jeg mener.

Mikrofiber er så mangt. Billige kluter kan lage tynne riper på skjøre overflater, men det finnes mikrofiberkluter i høy kvalitet som er beregnet nettopp til delikate overflater. Så skal man bruke mikrofiber på f,eks. en bil, skal det være en type som er beregnet til den bruken. Da er det helt uproblematisk. Men ikke bruk en 10-pakning kluter til 29,90 fra nille :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (59 minutter siden):

Nå finner jeg det ikke i farten, men jeg leste et sted tidligere at på skjøre materialer så anbefales det faktisk å unngå mikrofiber da det kan komme riper. Hvis du forsiktig drar fingeren over håndkleet kjenner du hva jeg mener. Et bra mikrofiberhåndkle "fester" seg i små ujevnheter i huden.

 Skikkelige microfiberhåndklær og duker er det eneste som brukes i lakk og poleringsbransjen. Kluter som lages med tanke på akkurat denne bruken. En pakning first price kluter må IKKE brukes på lakken. Men microfiber skal ikke brukes på ulakkert skinninteriør f.eks. (Det står mer på detailersclub om microfiber enn der står om telt her, hvis du er interessert i denslags).


Når det gjelder fukttransport er det oppsugningsevnen som bestemmer hvor bra det fungerer. Her ser vi at microfiber er bra til undertøy hvor du ønsker den egenskapen. Det vil  også tørke fortest, siden det inneholder minst vann før det vris opp.

Tørketid på ett ferdig oppvridd håndkle bestemmes også av fuktinnholdet etter kluten er vridd opp. Her ser vi at microfiber vil tørke fortere enn den røde kluten med ca samme tørrvekt (startvekt), men den blå kluten med betydelig lavere tørrvekt vil tørke fortest etter den er vridd opp. :) 👍

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.