Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny MSR XGK EX med lang koketid


Dortase

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en helt ny MSR XGK EX som bruker over 7 minutter på å koke 1 liter vann, med lokk og vindstille, kjelen jeg benytter er flatbunnet og like stor som kjelestøttene.

Ifølge MSR skal dette gå på 2.8 minutter. Jeg forvarmer med rødsprit å bruker kun alkylatbensin på brenneren, regner derfor med at det er rester etter produksjon som må rengjøres ut av systemet.

Hva bruker dere for å rengjøre? Har hørt none bruke sitronsyre. Andre gode tips? Er helt ny på primusvedlikehold.

Tenkte å følge veiledningen til MSR https://www.youtube.com/watch?v=eAciKxag47o

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hvis den er veldig skitten og sotete er sitronsyre i vannet nødvendig. Da rengjør man brenner med børste/stålull og sitronsyrevann med zalo.

Forvarm bare med rødsprit for å unngå sot, og blås ut pilotflammen som er igjen etter du har slukket brenneren (men kanskje ikke hvis du er inne i teltet, da kommer sur bensindamp i teltet).

1: Rist på den for å rense dysen

2: Sjekk at det er riktig dyse (parafindysen har mindre hull).

3: Følg instruksjonene for demontering, rengjøring og smøring av pumpe, brenner og slange, akkurat slik det gjøre i videoene. Gjør alle stegene. Se godt nedi når du har demontert dysen om det er rusk der.

4: når du remonterer brenner, gnikk vekk all evt. maling fra malte o-ringer. Den malingen slites vekk med tiden, og fører kun til lekkasjer og rusk i systemet. Av en eller annen grunn maler de noen av o-ringene for å merke dem bedre.

Hvis det ikke fungerer, så er det noe gale.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Takk for masse tips! Kjørt en runde med rengjøring av brenneren nå, Pumpa smurte jeg opp i går. Vannet kokte nå etter 6 minutter og 45 sekunder. Så ikke store forskjellen. se svar svar under...

1: Rist på den for å rense dysen

Ristet i 30 sekunder

2: Sjekk at det er riktig dyse (parafindysen har mindre hull).

Sjekket av dysa er merket GK, som skal være riktig.

3: Følg instruksjonene for demontering, rengjøring og smøring av pumpe, brenner og slange, akkurat slik det gjøre i videoene. Gjør alle stegene. Se godt nedi når du har demontert dysen om det er rusk der.

Fulgte instruksjonsvideoen til MSR for rengjøring av brenner med slange. Brukte stålvaieren for å rengjøre brennerslangen og flushe systemet med masse bensin, bensinen som kom gjennom system var helt ren, kunne ikke se noe dritt i koppen etterpå. Brukte også trykkluft for å blåse gjennom.

Dysa så veldig fin ut, kunne ikke se noe dritt der heller men jeg brukte dyseverktøyet for å "stikke opp" og blåste rent med trykkluft.

4: når du remonterer brenner, gnikk vekk all evt. maling fra malte o-ringer. Den malingen slites vekk med tiden, og fører kun til lekkasjer og rusk i systemet. Av en eller annen grunn maler de noen av o-ringene for å merke dem bedre.

Mener du da på oringen i pumpa? glemte av å gjøre dette. Men burde vel ha fungert likevell rett etterpå?

Hvis det ikke fungerer, så er det noe gale.

Noe annet jeg kan prøve?

 

Endret av Dortase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GK er vel Gas/Kerosene dyse? Jeg har en Gas-dyse og en Kersosene dyse på min gamle XGKII (gas=bensin, kerosene=parafin). Men uansett langt i fra hva som er lovet.

NB! Med en slik multifueldyse er det større effekt på parafin. Kanskje du har sjekket feil til til feil drivstoff i bruksanvisningen?

Ja, jeg mener o-ringen på ventilen til pumpen. Må skrues ut.

Har du prøvd å pumpe mer trykk? Pump til du kjenner det er godt trykk i flasken.

Om det tar litt lengre tid enn i bruksanvisningen betyr ikke mye. Lengre koketid betyr mindre drivstofforbruk og mindre tap til omgivelsene. Men selvfølgelig, er du langt unna de lovete koketidene med riktig kokekar med stor diameter er det trolig noe galt.

Kokekar med lite diameter sørger for mye varmetap ved høy effekt. Er det mulig du har litt liten diameter på kokekaret til at du får utnytter full effekt? (Mye varme «skytes» ut). Bruk også vindskjermen, det er en god varmereflektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dobbeltsjekket manualen nå, der står det følgende:

The XGK™ EX stove burns a variety of fuels by using two different Jets.

1. The GK Jet is used for white gas, kerosene, unleaded auto gas, and aviation gas. This Jet is preinstalled in your stove.

2. The X Jet is for jet fuel, and diesel. This Jet is included in the parts kit with your stove.

Fant O-ringen, tok den av å rengjorde den. som du kan se av bilde, var det endel rød maling på den som jeg fjernet.

Kokte opp på nytt nå, passet på å ha fullt trykk på flasken hele tiden. Koketid da ble 5 min og 40 sekunder. Som vist på bilde har kjelen ganske stor bunnflate. Så det burde ikke være problemet. 

 

 

3 (1).jpeg

2 (1).jpeg

1 (2).jpeg

4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se den o-ringen, med malingsfaenskapet på. Bare å få det vekk, før det lager lekkasje når der klumper seg 👍

Da har jeg ikke flere forslag, men står det 2.8 minutter på bensin, eller på parafin? 

Lurer på om min er nede på 3,5-4 minutter på kjøkkenbenken (husker ikke helt), og den skal ha litt høyere effekt enn MSR XGK EX, i tillegg til at jeg bruker dyse kun for bensin (litt større åpning) Så de tidene i manualen tror jeg ikke er oppnåelige.

Noen andre på forumet som har samme brenner med samme dyse som kan sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gode tips @Marius Engelsen 😀

Dette står på MSR sine sider "Superfast: Boils 1 liter of water in just 2.8 minutes (using kerosene fuel)."

Kan godt hende under 3 min ikke er oppnåelig, viktigste er vel å vite om tiden er normal eller om det er noe som er tett noen plass.

Har søkt litt rundt på forumet, ser @Memento mori har skrevet mye bra om vedlikehold og tips om primuser. Noen tips?

 

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (3 minutter siden):

Takk gode tips @Marius Engelsen

Dette står på MSR sine sider "Superfast: Boils 1 liter of water in just 2.8 minutes (using kerosene fuel)."

Kan godt hende det ikke er oppnåelig, viktigste er vel å vite om tiden er normal eller om det er noe som er tett noen plass.

 

Ahh, using kerosene ja ;)  Sikkert med varmevekslerkjele også, vil jeg tippe.

Mulig ting er i orden da, siden bensin gir lavere effekt på samme dyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at koketid for "White gas" er oppgit av MSR til 3.5 min. 

Fant også ut at MSR bruker vann med romtemperatur, ikke fra springvann som jeg har brukt...

Har ikke testet mer. Men regner da med at saken blir en helt annen.

 

"tests are performed at sea level with an ambient temperature of 70F (21C) and no wind. Boil tests start with 1 liter of water that is room temperature and end with a boil at 212F (100C)"

Se https://www.msrgear.com/blog/btus-boil-time-and-water-boiled-understanding-stove-performance/ for de som måte være interessert.

 

Endret av Dortase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.