Gå til innhold
  • Bli medlem

Turkart/app på mobil der ein kan legge inn destinasjon og få "kompasskurs"?


Anbefalte innlegg

Når eg brukar garmin astro på hundane mine, får eg opp ei "kompasspil" som viser kva retning eg skal gå for å komme til hundane og kor langt det er. 

Finnes det turkart/apper til telefon der ein kan legge inn destinasjonspunkt og så får ei retningspil og avstand? Eg har brukt norgeskart sin app og geo viewer sin, uten å finne denne funksjonen i desse.

 

Når eg tenker meg om, so fekk eg ein garmin i gave for mange år sia, har aldri pakka den opp ein gang 😳 trur den heiter oregon 450 - den har kanskje denne funksjonen?

Endret av magnum_mauser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
magnum_mauser skrev (1 time siden):

Finnes det turkart/apper til telefon der ein kan legge inn destinasjonspunkt og så får ein retning og avstand?

Den funksjonen har alle garmins gpsér hatt i minst 30 år og den enkle modellen uten kart. Så har du en ordinær gps, så er funksjonen der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter Navida på telefonen. Syns den er grei nok. Kan sette punkt og se distanse, men først og fremst har jeg lastet inn alle rutene mine på den, og da kan jeg enkelt se hvor jeg er sånn til hverdags bruk. 

Mer avansert turbruk er dedikert GPS best, men til hverdagsbruk på småturer er telefonen alltid med og jeg er blitt vant med den enkle funksjonaliteten den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Norgeskart har dette, det er en retningspil, noen ganger bør du gå 10-15m for å få den helt korrekt  rubrikken nederst viser avstand fra posisjon til det røde krysset566274961_Screenshot_20200517-162638_Norgeskartoutdoors.thumb.jpg.3cdc01dcaed0a25fc4ba7511b9aae303.jpg

Er dette appen du er inne på, eller nettsida? Eg har det som app, men får ikkje fram rubrikken nede til venstre og den retningspila - den er ikkje korrekt 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

magnum_mauser skrev (1 time siden):

Er dette appen du er inne på, eller nettsida? Eg har det som app, men får ikkje fram rubrikken nede til venstre og den retningspila - den er ikkje korrekt 🤔

Det er appen. Har alltid hatt rubrikk og en pil med reting. Har  nettopp oppgradert til pro, mulig det ble mer "kompssspil" lignende da, men som nevnt har det allti vært en strek der. Kanskje det er en innstilling i appen du ikke har på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appen "Norgeskart Friluftsliv" var jeg ikke klar over, takk for tips. Jeg har lastet den ned og sett litt på den, den ser omfattende og funksjonsrik ut.
Det ser ut for at man bør ha pro-versjonen for å bruke den offline. Gratisversjonen sletter kart som ligger i cachen på telefonen etter to uker. Men hvis man trenger kart for et spesifikt område for én tur som varer under 2 uker, kan man laste de ned i det zoomnivået man vil før turen starter.
Det irriterer meg at man må abonnere med automatisk trekk av kortet, selv om det er billig. Jeg ville heller betalt et høyere engangsbeløp og ferdig med det. For hva skjer dersom man sier opp abonnemnetet? Slettes da alle kartene man har lastet ned på telefonen?
Men til gjengjeld er det jo sympatisk at man kan installere appen på flere enheter med ett abonnement (med samme operativsystem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

For å få opp ei kompasspil på skjermen som viser deg kva retning du må gå, og avstanden til eit angitt punkt - då må ein over på gps? 

Eg blir nedringt med jakttilbud i november og desember av grunneigere som vil ha hjelp med å skyte ned kvoten på hjort. Og eg er desverre født uten snev av retningssans! Hvis eg lukker auga og snurrer meg rundt 2 ganger, går eg meg vill på eige gards og bruksnummer!

 

Norgeskart friluftsliv har greie kart med eigedomsgrenser, noko som er gull for meg som skal jakte i ukjent terreng, men den viser desverre ikkje kva retning eg skal gå for å komme til eit punkt - då blir alternativet å gå eit stykke og sjå kva retning eg flytter meg på kartet og det er tungvint. Det er ei pil ut frå min plassering, men kor den peiker må gudene vite. Eg tenkte at den kanskje viste retningen telefonen min peikte når eg holdt den horisonalt - men eg blir ikkje klok på den pila.

 

Noko som kombinerer kart eigedomsgrenser og skikkelig navigasjon på mobil, finnes det?

 

Eg har fått lagt inn kart på min gamle oregon, men den er mildt sagt tungvint i bruk og det å legge inn ei rute er ein dagsjobb.

Endret av magnum_mauser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

magnum_mauser skrev (1 time siden):

Det er ei pil ut frå min plassering, men kor den peiker må gudene vite. Eg tenkte at den kanskje viste retningen telefonen min peikte når eg holdt den horisonalt - men eg blir ikkje klok på den pila.

Kan det fungere for deg å kombinere dette med et vanlig kompass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken telefon har du?

Det finnes to måter å vise en pil på kart:

1: Den ene er ved å bruke GPS (pluss evt. andre satellittsystemer telefonen støtter). Da må du bevege deg i retning slik at GPS-posisjonen endrer seg og appen vil da regne ut hvilken retning du beveger deg i. Dette fungerer til en viss grad men krever som sagt at du må bevege deg. Og GPS er ikke helt nøyaktig, og mindre så hvis du er i smale daler, nær en fjellvegg osv.

2: Den andre måten er ved å bruke et magnetometer. Det er et instrument som fungerer som et digitalt kompass. Det er denne som gjør det mulig å kunne vise en pil på kartet som endrer seg ved å snu telefonen. Hvis du da holder telefonen fremfor deg akkurat som du ville gjort med et kompass så vil toppen av telefonen være der pilen peker.

De fleste smarttelefoner har et magnetometer, men det kan jo hende at din telefon ikke har det, eller ikke fungerer slik den skal. Jeg antar at hvis du ikke har et magnetometer så vil den bruke GPS som kompass, og mulig det er dette som gjør at den ikke er korrekt. På min telefon er den ganske nøyaktig.

Jeg så også at i appen Topokart Friluftsliv har du mulighet til å legge inn et punkt du kan navigere til. Da får du opp en strek som viser vei.

Hva du må gjøre:
1: Flytt kartet slik at det røde krysset er over det punktet du vil bevege deg mot.
2: Trykk på grønt pluss-ikon nede til høyre og velg "Interessepunkt"
3: Gi det et navn og trykk "Registrer"
4: Trykk på det blå punktet du opprettet og trykk deretter på ikonet med tre prikker oppe til høyre.
5: Velg "Naviger til"

Da vil du få opp en grønn strek som viser veien til punktet. Den blå pilen viser retningen du skal gå i, og nede til venstre står det avstanden mellom deg og punktet (informasjonsboks må være slått på, og det gjør du ved å trykke på tannhjul-ikonet oppe til høyre.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

magnum_mauser skrev (På 17.5.2020 den 13.36):

Når eg tenker meg om, so fekk eg ein garmin i gave for mange år sia, har aldri pakka den opp ein gang 😳 trur den heiter oregon 450 - den har kanskje denne funksjonen?

Jeg har en Garmin Etrex 30x.

Den har en egen side, beregnet bare til denne funksjonen. «Pek og kjør» kan man kalle den. Du peker GPS i retningen du vi dra, og da låser du en pil i den retningen.

Eller så kan man klikke på kartet hvor man vil dra, og velge «kjør», så får man en strek som peker mot punktet du vil dra.

Man kan si mye dårlig om software og skjerm på en sånn sak. Men denne kan jeg betjene vinterstid med vindvotter, i kajakken med tykke neoprenhansker i regnvær (under vann også om jeg vil), og den går lenge på to AA-batterier.
 

Men selve oversikten man får på en så liten skjerm er skikkelig elendig. Der er smarttelefonen litt bedre, men jeg bruker aller mest vanlig kart. Skriver man ut kart mes UTM rutenettet er det enkelt å måle avstander. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.