Gå til innhold
  • Bli medlem

Samojed vs. Alaska Husky


mathiasje

Anbefalte innlegg

 Hei!

Jeg og min bedre halvdel planlegger familieforøkelse med hund nummer 2, og har kommet frem til enten alaska husky eller samojed. Fruen er noget bastant på at vi allerede har bestemt oss for samojed (for den er jo bare så skjønn 🥰), i mens undertegnede heller for øyeblikket mer mot en husky. I den forbindelse håper jeg noen her på forumet (fortrinnsvis med erfaring med begge raser, men alle velmente meninger er velkommen) kan komme med sine erfaringer med begge raser - både gode og dårlige, for å bistå meg med å beholde husfreden.

Om hundelivet vårt idag: Vi har nå en 2,5 år gammel border collie som trekker oss på ski, på kickbike, på sykkel, trekker pulk og på løpeturer, samt bærer kløv på fotturer. Han står i ca 30 kvm hundegård når vi er på jobb/skole og trives godt med dette, men vi synes han fortjener en kompis, samt at vi fortjener mer trekkhjelp 🤷‍♂️. Border collien vår er rolig i hundegård, sover for det meste når han er inne i huset og arbeider godt når han skal.

Problemstillingen: Fruen ser på en husky som en spinnvill propell som hopper og trekker i alt og alle, og jeg mener dette er et noget unyansert bilde av rasen. Samojeden er viden kjent for å være rolig og svært flink med barn, samt for gode trekkegenskaper (avhenger selvfølgelig av oppdretter). Jeg er av den formening at en husky også er svært familievennlig og kan bli en rolig hund inne med riktig oppdragelse og sosialisering, samt at den får tilstrekkelig utløp for sin energi (noe en samojed selvsagt også må få for å få frem nevnte egenskaper). Grunnen til at jeg ønsker en husky over en samojed er at man kan få denne i litt større utgave (dette er et minus ifølge min bedre halvdel 😵), samt at den ofte er mer langbeint og innehar bedre trekkegenskaper. Grunnen til at fruen er skeptisk er at hun er redd for at det blir vanskelig å håndtere denne sammen med vår border collie, men her mener jeg det samme kan skje med en samojed om den ikke oppdras riktig.

Jeg takker på forhånd for alle innspill og kommentarer (også fra de som ikke er enige med meg 😅), så krysser jeg fingrer og tær for at vi blir enige til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg har 2 alaska huskyer. Den ene halv Sibirian. Ved anskaffelse av hund nr.2 er det mye å tenke på! De skal helst komme til å fungere sammen som en "flokk", ikke bare være hunde sammen, som leilighetsvis blir uvenner. Skal det være en hann eller en tispe? Ved annen hannhund bør den nok være unghund uten lederambisjoner, så slåssing unngås og nåværende hund kan bevare lederskapet. Blir den annen mye større og dominant kan dette utfordres og bli et problem. Er neste hund en tispe, er det i hvert fall problemstilling omkring løpetiden 2 ganger i året. Jeg har hann og tispe, hvor de må holdes adskilt 2 ganger i året. Men det er ikke så ille. Tispen har det helt bra, hannhunden for ikke spist noe særlig i ca. 10 dager! Men er forholdsvis normal etterhvert. Men noen hannhunder blir helt gærne.

Hannen var ca. 2 da vi fik tispen på drøyt 1 år. Og de er meget gode venner og er sammen som en flokk. Aldri noe tull med dem innbyrdes. Til gjengjeld forsvarer de "flokken" kraftigt mot andre hunder som naive Cockerspaniels som logrende kommer busende på. Nærmer fremmed hunden sig passe langsomt og underdanig kan det gå ganske bra. Jf. fremmed ulv som søker opptak i en flokk. Nærmer sig forsiktig og meget underdanig - ellers blir den bidt ihjel. 

De 2 huskyer er meget forskjellige: 2 ulike personligheter. Og store individuelle forskjeller gjelder alle raser. Men de er begge meget rolige inne ved passe mosjon. Også meget tålmodige ute, hvor de kan stå bundet når man er på tur eller sove med i teltet. Jeg vil tro en utilpasset Border Collie kan gi mye mer trøbbel  både ute og inne. Alakshuskyer har så mye jakt i sig, at de ikke nødvendigvis kan gå løse. Mine vil jakte på alt fra mus til elg. Selv om de er bra på innkalling, så låser de sig på bytte eller andre hunder, som skal undersøkes, som et målsøkende missil. De er meget kosete og bra med barn. men ikke vaktsomme. Og så er det jo trekkhunder, som jeg kjører sykkel, ski og lett sprintslede med. Alaska huskyer er jo en "uautorisert"  blandingsrase og heldigvis ikke godkjent av Kennelklubber. Derfor er de normalt meget sunde hunder uten innavlsproblemer. Og de er altså ikke mer spinnville enn andre hunder, hvis man selv har et "roligt" forhold til dem.  Nærmere mindre! Mange små teppe-tisser terriere (og collier) kan være mye mer urolige og spinnville både ute og inne. Jeg er vokst opp med sådanne. Noen huskyer er spinnville, når de skal starte å trekke og dette vises oftest på TV. Og noen hundekjørere har kanskje større ambisjoner om å kjøre den hver dag enn de får til pgr av jobb mm. Man kan forestille sig fx 6 sjæfere, border Collier mv. som har stået ubeskæftiget et par dager i hundegård. De ville formentlig være like gærne. 

Jeg vet ikke så mye om Samojed, men det er rasehunder i kennelklubb regi, og derfor underlagt dette skjønhetskonkurranse-regime. Jeg kjenner et par samojeder, som er bra trekkhunder, men noen er altså bare hvite "pudderkvaster" som har glemt å være trekkhunder. Så der skal man nok kjøpe fra aktiv hundekjører med samojeder. Jeg vet ikke om noe spesielle helseproblemer, men en del andre hvite hunderaser lider av ulike hudproblemer. Så dette må du sjekke grundigt.

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (7 timer siden):

Hei

Jeg har 2 alaska huskyer. Den ene halv Sibirian. Ved anskaffelse av hund nr.2 er det mye å tenke på! De skal helst komme til å fungere sammen som en "flokk", ikke bare [...]

Hei Elgen, og takk for utfyllende svar! 

Border Collien er så absolutt en propell uten like, men vi har etterhvert fått temmet disse gemyttene i stor grad. Men jeg kan bekrefte at en utilpasset/understimulert border collie er noe men helst vil være foruten. 🤕 Glemte forsåvidt å nevne at vi skal ha en til hannhund, og at denne skal være valp. Min vurdering rundt hund nummer 2 og hierarki i flokken er at det burde løse seg ganske greit med 2,5-3 års aldersforskjell mellom hundene, om ikke kan vi mennesker hjelpe dette i litt riktig retning. 

Jaktinnstinkt er vel noe man må forvente fra alle polare raser, jeg mener det er like stor sannsynlighet for å få en jaktlysten samojed som det er en jaktlysten alaska husky, gitt at det avles på riktige egenskaper (som det gjøres av oppdretteren vi vurderer). Hvor er huskyene dine fra, Elgen, og hvor store er de? 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Siberian husky. Hun var ikke så propell, ikke  en kompis sin heller. De liker å løpe, trekker gjerne på ski. Veldig glade når det er tur på gang. Ellers veldig rolig. Lå gjerne et sted og slappet av og sov, merket knapt at hu var i huset. Men godt jaktinstinkt. AH varierer litt mer . Noen jager mye andre veldig lite. Samojed er omtrent samme størrelse men litt tyngre. Samoer kan bjeffe en del, der gjør sjelden Husky. Samoer kommer fra gjeting og er litt enklere med lydighet. Husky er mer selvstendig men kan lære veldig mye hvis eier er flink. Huskyer har stor utholdenhet og trenger gjerne trim mer enn gåtur. AH kan være litt annerledes enn Husky siden den er blanding.. Det er litt mer sykdom hos Samo selv om begge er sunne raser. Husky lever i snitt litt lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (49 minutter siden):

Jeg har hatt Siberian husky. Hun var ikke så propell, ikke  en kompis sin heller. De liker å løpe, trekker gjerne på ski. Veldig glade når det er tur på gang. Ellers veldig rolig. Lå gjerne et sted og slappet av og sov, merket knapt at hu var i huset. [...] 

Takk for gode innspill. 

Hvordan er siberian kontra alaskan? Antar det er store forskjeller på individ, med jeg mener å ha hørt at siberian ofte mangler trekkviljen man får i en alaskan? Snakker vi samme størrelsesorden her eller er siberian litt mindre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt AH . Men det varierer i størrelse i begge raser. I hundkjøring tar man gjerne AH som er litt store men lette i kroppen. Trekkviljen er nok der hos SH. Forskjell er at en SH ikke vil tømme seg helt for å ha krefter til jakt. Det er mer utvannet på AH med fuglehund, greyhound så de løper gjerne til det er helt stopp. Min SH var stor til å være tispe. De fleste AH vi møtte var mindre. Men og sett SH som var en del mindre. Min veide 25kilo, samme med kompis sin tispe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at begge hundene som regel skal være med på tur sammen? Trekke samme pulk, muligens? Jeg ville da tenkt over hundenes egenskaper. Er border collien en "traktor" (langsom men sterk), ville det kanskje bli litt trøblete med en makker av typen "sportsbil". Alaska husky og andre huskyer er ikke kjent for å være "traktorer". De er lette og raske. Til sammenligning er alaskan malamute av traktortypen. Langsommere, men veldig utholdende og sterk.

Hvilken type er din border collie?  Samojeden? Jeg ville nok ha valgt den hunden som lå nærmest din nåværende hund i fysiske egenskaper.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er vanskelig både å velge rase/type, som ikke alene er makker i et 2-spann, men som  også skal fungere som en flokk - samboere! Det helt vanskelige valget kommer, når du skal plukke en ut av 6 meget søte valper! Og det er det mange ulike meninger om!! Jeg tok altså ikke den mest pågående, som kunne være en potensiell trøbbel-maker, som noen altså gjør. Det ble den vist også?)(Vedhefter politiets retningslinjer for valpe-valg.)

Så mener jeg at en 8-ukers valp er en meget liten hundebaby, som moren ennå ikke har preget helt og fått kustus på, så jeg ville vente i hvert fall til 10-12 uker. Men mange er uenig med meg.  Jeg hadde stor glede av min gamle buhund i 17 år, som jeg fik som unghund og likedan fik jeg hannen som ca 4 mdr. pgr. av jobb, reise mm. men også med klar hensikt. Jeg kom mye hos hundekjøreren den sommer og gikk med valpen og introduserte ham fx for store, farlige kyr. (Vi har kyr på hytta.) gisle@uren har noen veldig bra synspunkter på dette i sin veldig bra bok. Dessuten var han stueren!😜 De 2 hundekjørere driver ikke systematisk avl, så jeg kan ikke vise til de. 

Alaska Huskyer faller jo i noen ganske ulike grupper: Langdistanse med tykk pels, utholdende, men gir sig også før de blir  trætte, mye polarhund. ("Parkerer"). Så er der sprint/mellom distanse AH med kortere pels, ofte hengeører, fordi det er mer pointer, vorsteher, mynde mm blandet inn. De går gradvis over mot korthårete "eurohounds" som brukes mye i midteuropa til korte løp < 25 km. Disse løper livet av sig likesom Vorsteher blandinger, som brukes mye til kortdistanse nordisk (hund-pulk-skiløper). Så det er stor forskjell på AH'er.

En gammel nabo drev med sådan og hadde verdens største? vorstehertispe, som jeg har gått tur med, når de var ute til fx. konfirmasjon. Kunne nesten velte meg i 100 kg klassen - men meget snill hund!

Jeg har som nevnt en AH hann på ca. 25-26 kg og så en halvt Sibirian/AH tispe på 28 kg. De er ikke veldig langbeinte og klart turhunder, ikke til racerløp. Nei, hun er ikke feit, men har brystkasse som en dyphavsdykker! AH'en er klart raskere og lettere på foten og mer trekkvillig - også fordi hun er smartere. Man kan jo hvile sig litt, mens makkeren trekker. Hun er en traktor og sterk som en okse.

AH hannen er lederhunden, fordi tispen har en jaktradar permanent kjørende oppe i hodet og kaster sig ved enhver leilighet i grøften etter mus, storfugl, ryper, sau, ekorn i treer, selvom hun godt vet, at hun ikke får de siste. Han strever voldsomt med lederjobben fordi hun er ca. 3 kg tyngre, når hun skal hives på rett kjøl opp av grøften.  Forrige sommer knertet hun 5 lemmen på en kort dagstur og spiste de. Så det sir noe om jaktlysten. Sibir faren hennes tok rådyr. De kunne sikkert opplæres som jakt bandhundersporhunder, men jakter for sin egen del (spise selv!) - ikke for deg, i motsetning til jakthunder.  Dessuten er hun ledertispen (dominant tispe) og det forteller hun andre tisper -tydelig! Men det slipper du med 2 hanner. Begge er meget rolige inne og vil helst ligge med beina i været, allerhelst i armkroken.

Enig med @borgeren: Sibirer er nok ganske rolige hunder både ute og inne, men trekker nok mindre enn AH og de er i hvert fall langsommere og vil aldri vinne løp. Johanne Sundby har skrevet bok om hundekjøring med sibir. Undertitel: "for oss som ennå ikke har vunnet Finmarksløpet."!

@HegeP: Jeg har vanskelig vet å tro at en Border Collie vil traktoren i spannet?? Vi har flere venner med BC, og de er alle ganske spretne og jo ikke veldig tunge. Likesom huskyerne vil jakte vil de gjete hva som helst. Den ene ven var budeie på en geitestøl med ca. 100 geiter og en ikke- dressert BC!! Det var noe kaotisk. Den gjorde sit beste men hadde ikke peiling for udressert! Så da den angrep geitene i malkemaskinen gikk jeg tur med den!

Stanley Coren (Han med BC, som kan over 100 ulike leker ved navn!)har  skrevet om hundes intelligens ut fra flere indikatorer: hvor rask innlæring, hvor mange ulike ting, selvstendig problemløsing mm og til slutt repetisjon av ordre og lydighets index. Her er BC helt på topp med god grunn, men Huskyer/polarehunde under middels. Jeg har ingen problemer med å lære huskyene huskyrelevante ting som høyre, venstre, stå/stopp, holde høyre/-venstre. venstre om hindringe mmm. Akkurat "langsom" fungerer bare noen sekunder. Dvs at jeg kan dirigere dem  i ulendt terreng, utenom steinur mm. Men tispen kan ikke: "sitt", for hun var ut over den alder hvor snob løftet opp gir den riktige refleks. Dette er ikke viktig for meg.Men huskyer scorer lavt på lydighetsindex, fordi de har andre viktigere ting for sig selv som fx jakt, andre hunder mm. 

En annen husky eier gik til Agility, hvor BC jo er suverene. Huskyen lærte relativhurtigt ruten og opplegget, enn da den hadde gjort det noen ganger var det mye mer moro å jakte de andre hunder - og så hører huskyer ingenting. Der vil BC please sin herre. 

I håp om dett var utdypende og lykke til

Elgen

Polithøgskolen:

Rangering av valpene

Ekstremt dominerende og aggressiv valp, som lett provoseres til å bite. Hunden kan bli tøff å få til og krever en erfaren og konsekvent fører.

Dominerende og selvsikker. Den kan provoseres til å bite, men aksepterer en bestemt fører, som vet hva slags hund man har med å gjøre.

Utadvendt og vennlig, elsker regelmessig trening og mosjon. Temperamentet kan lett tilpasses ulike miljøer. Velegnet til alle aktive hundeførere.

Lett å kontrollere og den tilpasser seg lett. Dens underdanige natur vil gjøre at den konstant overlater styringen til sin fører. En førsteklasses familiehund. Egnet til en hundefører som kan «løfte» hunden.

Ekstremt underdanig og usikker. Knytter seg nært til sin fører, og krever selskap og oppmuntring for å blomstre. Egnet til eldre par eller enslige.

Uavhengig og uinteressert i mennesker. Vil ha meget lite behov for selskap av mennesker. Vanskelig å sosialisere og trene, hvis den ikke selv vil. Trives best alene.

Kilde: Politihøgskolen

Politihund

Politihunden er en viktig ressurs i den operative tjeneste og har mange ulike bruksområder. En søks-/narkotikahund har følgende bruksområder:

Søk på transportmidler

Leilighetssøk

Objektsøk

Søk i bedrifts-/industrimiljøer

Åstedssøk

Apor

Forebyggende tjeneste

Patruljetjeneste

Hundeførere i politiet må:

Ha fullført grunnutdanning ved Politihøgskolen/Politiskolen

Ha fast ansettelse som polititjenesteperson

Minimum være godkjent som Innsatspersonell kategori 4 (IP4)

Ha hund som er rekruttert og har bestått mental test og fysisk undersøkelse

Være fysisk og psykisk egnet

I Norge er det totalt cirka 220 tjenestehunder, 130 er patruljehunder og resten søkshunder

Kilde: Politihøgskolen.no

 

 

 

1920803504_valperflere.jpg.5a09eb3ebef0d6091e6c109a7377e06f.jpg

Endret av elgen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting å tenke på er at alaska husky ikke er en rase, men en fellesbetegnelse på en stor gruppe trekkhunder av blandingsrase, med ulik grad av polarhund innblandet. Alaska husky er dermed en veldig varierende hundetype, og du kan treffe på både store og små huskyer, hunder med god pels og med dårlig pels, hunder med lavt stressnivå og hunder med ekstremt høyt stressnivå. 

Besøk flest mulig eiere/oppdrettere av de hundetypene dere tenker på. Se hvordan hundene er, hva de brukes til, hvordan de fungerer i hverdagen, det er tross alt flest hverdager i et år. Besøk også gjerne oppdrettere av de hundetypene dere vurderer, for det er ikke hipp som happ hvilken oppdretter dere velger om dere er på utkikk etter en hund med spesifikke egenskaper. Finn.no er ikke stedet å begynne søket etter en turkamerat dere skal ha i 10 år eller mer fremover.

Husk at det også finnes flere polarhundraser enn samojed, som kanskje også kan dekke behovene du skisserer. Det er verdt å gjøre et grundig forarbeide. 

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gisle Uren skrev (1 time siden):

En viktig ting å tenke på er at alaska husky ikke er en rase, men en fellesbetegnelse på en stor gruppe trekkhunder av blandingsrase, med ulik grad av polarhund innblandet. Alaska husky er dermed en veldig varierende hundetype, og du kan treffe på både store og små huskyer, hunder med god pels og med dårlig pels, hunder med lavt stressnivå og hunder med ekstremt høyt stressnivå. 

Besøk flest mulig eiere/oppdrettere av de hundetypene dere tenker på. Se hvordan hundene er, hva de brukes til, hvordan de fungerer i hverdagen, det er tross alt flest hverdager i et år. Besøk også gjerne oppdrettere av de hundetypene dere vurderer, for det er ikke hipp som happ hvilken oppdretter dere velger om dere er på utkikk etter en hund med spesifikke egenskaper. Finn.no er ikke stedet å begynne søket etter en turkamerat dere skal ha i 10 år eller mer fremover.

Husk at det også finnes flere polarhundraser enn samojed, som kanskje også kan dekke behovene du skisserer. Det er verdt å gjøre et grundig forarbeidet. 

Ønsket er en veldig polar AH med god høyde (egentlig en grønlandshund - ikke fortell fruen), gjerne meld ifra om noen vet av gode oppdrettere i Trøndelag og omegn, forstår at dette er særs viktig da det er en blandingshund. 

Jeg var innom deg i November om du husker, @Gisle Uren 😊 Har enda ikke fått fruen på gli med grønlandshund, men håper på å finne en AH som kan minne om grønlandshunden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (På 18.5.2020 den 13.57):

Hvilken type er din border collie?  Samojeden? Jeg ville nok ha valgt den hunden som lå nærmest din nåværende hund i fysiske egenskaper.  :)

hei

@Gisle forteller kort, hva jeg forsøkte å få frem i min lange svada: A Huskyer er meget forskjellige! Sibirians forholdsvis rolige, men ofte med mye jaktlyst. Samojeder vet jeg ikke noe særlig om.

Men @HegeP er inne på noe vesentlig. En som var aktiv her på FF for noen år siden (@Saltenstøver visst??)hadde AH i mange år, men ble trøtt av altid å ha jaktlystne bandhunder. Han fikk så Border Collier, men i 25-30 kg vektklassen!! De var bra men også lett dresserbare og lydige trekkhunder! Dette er mye større enn de BC jeg er kjent med. Kom visst fra Sverige?? 

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (2 timer siden):

En som var aktiv her på FF for noen år siden (@Saltenstøver visst??)hadde AH i mange år, men ble trøtt av altid å ha jaktlystne bandhunder. 

 

Om man blir overasket over jaktlyst i en blanding av ur-hund, fuglehund og Greyhound så har man jaggu ikke gjort hjemmeleksa !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (På 20.5.2020 den 18.36):

Om man blir overasket over jaktlyst i en blanding av ur-hund, fuglehund og Greyhound så har man jaggu ikke gjort hjemmeleksa !

Jeg tror overhodet ikke han ble overrasket. Han ville blott noe annet med neste omgang hunder. Du kan jo prøve å finne den gamle tråden.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.