Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Windburner og Fjordland


Dortase

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurdere å kjøpe en MSR Windburner for enkle helgeturer alene. Når jeg er på korte helgeturer liker jeg å ha med meg Fjordland, synes det er genialt enkelt.

Men noen som har prøvd å lage det i en Windburner eller lignende? Er det plass?

image.png.bc31fcf0b37324048737bd06668af047.png

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Windburner 1l er det ikke plass til å koke mer enn kanskje 600ml vann. Beholderen rommer 1l, men kan ikke koke så mye. De har en større en på 1,8l som tar rundt 1l. Jeg tror du må ha den for å  kunne trekke fjordland. Ev bruke en av de grytene man kan kjøpe ekstra.

Windburner er ikke spesielt lett så man sparer ikke så veldig mye vekt på det. Windburner sin styrke er at den er forholdsvis enkel, og den tåler mye vær. Den egner seg også for henging. Jeg har blant annet brukt den mens jeg er i hengekøyen, og planen var å bruke den på lengre klatreturer hvor den må henges i veggen mens matlaging pågår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde noen skrivebordsøvelser da jeg vurderte alternativer til bensinbrenner i fjor sommer. Windburner er (som navnet tilsier) ganske lite påvirket av vind, og er vedlig drivstoffeffektiv. Du får også "alt i ett": koke vann og drikke fra samme kopp. Men løsningen er tyngre enn små toppmonterte gassbrennere pluss titankjele + lett termokopp. I praksis må en gå ganske mange dager på tur før gass-effektiviteten betaler tilbake den ekstra vekten den "koster".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.