Gå til innhold
  • Bli medlem

Smelte snø


Anders P

Anbefalte innlegg

Hei. 

Bur for tida i Finnmark så eg lurer på kva som er folks tanker om å smelte snø til te og drikke når ein er på tur ? 

Slik eg forstår det bør ein helst koke vannet i 20 minutter for å kvitte seg med alle basiller, men er det verkeleg nødvendig ? 

Kva er folks erfaring med dette ? 

 

På førehand takk for alle svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg ikke så feil på et bilde i en annen tråd så lå du med utsikt til Ørntind ved Kvalfjorden og kan ikke ha vært alt for mange meter fra vei. Akkurat slike steder er jeg mer betenkt på snøsmeltingen. Ikke ifht basiler, men mer annen forurensing. 

På vidda/Sennalandet osv derimot drikker jeg ofte vann fra kjelen bare det har gått fra snø til flytende form. Har aldri hatt noen betenkligheter med det. Så lenge du holder deg unna gul og brun snø...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (4 minutter siden):

500 meter fra veien og kanskje 100 høydemeter over veien. Veien er jo relativt lite beferdet. Tenker du framleis at snøen er forureina ?

Nei, da begynner du komme deg over på "trygt område". Gjetta bare ut fra et bilde av et telt jeg hadde i hukommelsen fra en annen tråd og mente ca jeg skjønte hovr det var. 

Har noen turer i området: 

11709768355_952f49289f_o.jpg 
Aurora over Ørntinden by Espen Ørud, on Flickr

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (5 timer siden):

Hei. 

Bur for tida i Finnmark så eg lurer på kva som er folks tanker om å smelte snø til te og drikke når ein er på tur ? 

Slik eg forstår det bør ein helst koke vannet i 20 minutter for å kvitte seg med alle basiller, men er det verkeleg nødvendig ? 

Kva er folks erfaring med dette ? 

 

På førehand takk for alle svar. 

Er det ren nysnø, så er det rent vann. Ellers holder det med oppkok hvis du er redd for basiller: https://www.fhi.no/ml/drikkevann/rad/kokevarsel/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen interessant ting er størrelsen på kokekaret til snøsmelting, dersom du skal få i deg nok væske over tid. Anbefalinger jeg har lest går på et kokekar på minst en liter.

Hva er egentlig optimalt? Dersom du er på hytta, er det jo enkelt å ha ei stor gryte stående ved ildstedet. Men dersom du skal bruke brenner på tur, så er det jo litt anderledes.... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I pulken har eg med meg ein kjel på 4,5l. Den fyller eg med snø og lar stå på primusen til det har vorte nok vatn til det umiddelbare behovet. Så vert han satt til sides. Der har eg altså tilgang på kaldt vatn, som eg drikk av utan tanke på basiller. I tillegg har eg ein kjele til matlaging og ein kaffekjel, stor nok til å fylle termosen, til oppvarming av vatn. Då slepp eg å koke opp den store kjelen bare for å ha litt varmt vatn. Den store kjelen vert satt på primusen att når denne er ledig eller eg har bruk for meir vatn. Om kvelden, før eg legg meg, fyller eg den store kjelen med snø att, slik at dette er klart om morgonen.

Eventuelle vårskiturar med sekk, har eg ikkje anna enn matlagingskjelen på 1l til rådigheit. Då må eg etterfylle med snø fleire gonger for å få nok vatn. Men då prøver eg å finne vatn, så eg slepp snøsmelting. Osar, sprekkar i isen ol er plassar eg ser etter. Eg har også nokre stamplassar der eg veit det lar seg finne vatn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (13 minutter siden):

En annen interessant ting er størrelsen på kokekaret til snøsmelting, dersom du skal få i deg nok væske over tid. Anbefalinger jeg har lest går på et kokekar på minst en liter.

Hva er egentlig optimalt? Dersom du er på hytta, er det jo enkelt å ha ei stor gryte stående ved ildstedet. Men dersom du skal bruke brenner på tur, så er det jo litt anderledes.... 

 

Størrelsen er ikke så viktig, man kan smelte i flere omganger, etterfyller bare undervis, bruk det du har. Men i sekken/pulken har man plass til alt i fra 1-3 liter vanligvis. Gryter på ca 2 liter er nok det vanligste vil jeg tro.

Personlig bruker jeg en GSI haulite 1,8 liters kaffekjele med stort lokk av sikkerhetshensyn. (Smikk full er det plass til ca 2 liter i den).
- Lett å helle fra! En gryte blir ofte mer søl med, men med kaffekjelen kan man helle med stor presisjon.
- Håndtaket henger fast. Mine turgryter har løse håndtak. 2 liter kokende vann over buksen og kroppen i teltet er potensielt livsfarlig.
- Mindre kondens i teltet. Man trenger ikke å ta av lokket når det koker for å helle.
- Man holder den enkelt med en hånd. En gryte på 2-3 liter med løst håndtak er tung å holde når man heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.