Gå til innhold
  • Bli medlem

Bål - generelle tips ?


Anders P

Anbefalte innlegg

Eg har godt ein del i fjellet og vore på ein del turer, men har svært sjeldan klart å lage bål. 

Har folk nokon generelle tips til korleis ein skal lage bål, kva utstyr ein treng og slike ting. 

Eg ønskjer å unngå å ta med meg ved heimanifrå. 

 

 

På førehand takk for alle svar :)

Endret av Anders P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I le for vinden, så tørr ved du kan finna, kanskje ikkje alltid lika lett på fjellet då.

Mur deg ei lita gruva, ha med tørt gras eller never, gradvis tjukkare pinnar etter kvart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil vite litt mer om hvilke tresorter og sånt som funker bra og oppbygning av bål så kan jeg anbefale ei bok som heter bål. Etter å ha lest den så har du veldig god kunnskap om hva som må til. Ellers er jeg enig i det som ble skrevet over, tørr ved og begynn med små tynne pinner og jobb deg gradvis videre til tykkere pinner. Så viktig å gjøre bra forarbeid 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har skikkelig tørr ved eller store mengder bensin så er det viktig å begynne med små tynne greiner, eller spon spikket av en kubbe. Fortsett med svært finkløyvet ved. Ikke legg på store kubber før du har kontroll på bålet med småved. Store kubber kjøler ned bålet og trenger god varme for å antennes. Sørg for å stable luftig når du legger på ved, så du ikke kveler bålet. 
Når bålet er i gang, legg gjerne neste kubbe helt inntil bålet. Da er den litt varmere og litt tørrere når du legger den på.  

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (9 minutter siden):

Hvis du ikke har skikkelig tørr ved eller store mengder bensin så er det viktig å begynne med små tynne greiner, eller spon spikket av en kubbe. Fortsett med svært finkløyvet ved. Ikke legg på store kubber før du har kontroll på bålet med småved. Store kubber kjøler ned bålet og trenger god varme for å antennes. Sørg for å stable luftig når du legger på ved, så du ikke kveler bålet. 
Når bålet er i gang, legg gjerne neste kubbe helt inntil bålet. Da er den litt varmere og litt tørrere når du legger den på.  

Bruger du benzin(eller andre brandbare væsker) til at tænde op med !!! 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da der med og legges veden intill bålet før ein hiv dei oppi er lurt. No er da vel ikkje så mykje kløyving av ved til fjellbål men generelt er da enklare og få til og Brenna ved som er kløyvd og kappa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (16 minutter siden):

Nei, jeg gjør det på den måten jeg beskriver😜

Så er jeg mere tryg, jaja til tider kniber det for en dansker at læse mellem linjerne på norsk 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (14 minutter siden):

 

Bruker folk generelt tennbriketter ? 

Japp! Stort sett har jeg en håndfull tennbriketter liggende i en pose i sekken. Veier ikke mange grammene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ta med en liten bit knusktørr ved av konstruksjonsvirke (vanligvis gran tror jeg) som enkelt kan kløyves i små tynne pinner, dem er det enkelt å få fyr på med kun en vanlig fyrstikk. Et bittelite pyramidebål av dette stoffet er et fint utgangspunkt for videre bål med det du finner. Har noen kasser på boden med oppkappet restemateriale etter husbygging. Veier fint lite. 

Det er sikkert like effektivt og helt sikker enklere med tennbriketter, men synes det er koselig å gjøre det på denne måten. En fordel om du har med en ekstra bit er at når du går over til tykkere pinner gir det en flott boost å stikke innimellom tørre pinner. 

PS: Bor i Lofoten, og om du ikke befinner deg i fjæra med tilgang på drivved så er det ofte fuktig småbjørk som er utvalget på leirplassen. Da er det fint å ha noe tørt å starte bålet ordentlig med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan og bruke tennvæske på en liten sprayflaske som normalt er til brillepuss. De tåler litt sterkt innhold.

Man tar selvsagt stegene som er fulgt over med mindre opptenningsved osv, og sprayer på dette og ikke går rett på stor ved.
Og siden dette er i sprayform, og ikke sprutes fra tennvæskeflaske som normalt, så blir det ganske drøyt og en liten flaske vil vare en stund om man ikke overdriver bruken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å ha et lite bålkit i sekken. Litt tørr bjerkenever f.eks. bomull gjerne satt inn med litt vaselin er fint å tenne opp med. Telys kan brukes. Legg de oppå fin ved når du tenner så smelter de og renner på startveden. Det gir mye ekstra varme i starten. Har du bensin eller rødspritbrenner så kan du bruke alukoppen på telyset i bunn av bålet med fuel oppi, da får du en jevn starrvarme. Fjellbjørk brenner rå men du trenger noe tørt i starten får å få nok varme. Har du funnet en del tørt så spar gjerne et par pinner du tar med til neste leir så du har noe å starte med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere ganger siste par år testet ut ideen med å stable klubber tett i tett i 3 lag der hvert lag ligger 90 grader på hverandre og har så fyrt opp et lite bål på toppen av dette ved hjelp av masse tørr småkvist/tørr never/tennbrikett/litt større tørre pinner. 

 

Og så brenner veden ned (i stedet for opp) 😉. Vår erfaring er at dette gir et bål som varmer godt og som varer lenger før man evt må etterfylle med ved...

 

Men det er masse måter å gjøre dette på. Mange steder på fjellet er det såpass redusert med brennbart virke at vi prioriterer minibål i en kvsibrenner for best å samle og utnytte varmen...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (8 timer siden):

Vi har flere ganger siste par år testet ut ideen med å stable klubber tett i tett i 3 lag der hvert lag ligger 90 grader på hverandre og har så fort opp et lite bpl på toppen av dette ved hjelp av masse tørr småkvist/tørr never/tennbrikett/litt grønne tørre pinner. 

Bruker samme metoden selv.

2-3 lag med «gulv» og ett litt mindre bål på toppen (foretrekker stabelbål). Brenner godt og lenge uten etterfylling og «arbeid» med bålet. Veldig enkelt og greit 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.