Gå til innhold
  • Bli medlem

Storflom 2020 ?


Anbefalte innlegg

Etter hva jeg har forstått gjelder det prognoser for flom i sør også, men i særdeleshet i nord er det ekstremt i fjellet nå. NVE og kraftlagene har tidligere i vinter gått ut med advarsler, og nå bekrefter reindriftssamene at forholdene og snømengdene er alt annet enn normal. Nå er dette en Nordlys (+) sak, så jeg sakser ut enkelte avsnitt:

 

 

"Nils Aslaksen Siri har tilbragt hver vår, siden tidlig på 50-tallet, i fjellene vest for Reisadalen. Snøforholdene i år er helt spesielle.

– Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt i mai. Når dette en gang løsner, kan det bli svært alvorlig sier 75-åringen.

Det tror også hydrologene i NVE. Sjansen for skadeflom for hver kalde dag som går. Prognosen som ble offentliggjort 14. mai anslår at sannsynligheten for en flom som vil føre til alvorlige skader langs Reisavassdraget nå er 90 prosent. Prognosen viser at sjansen for en ekstrem situasjon på rødt nivå er hele 45 prosent.

 

Det er 13. mai og full vinter. Elver som vanligvis er i brusende oppløsning i midten av mai, ligger helt uberørt av varme og snøsmelting. Mange steder er landskapet forandret. Steinblokker som i en normal vinter er godt synlige landemerker, er nå borte under snøen. Langs grensa mot Finland er deler av sperregjerdet for rein nedsnødd. Stolpene er 2 meter høye.

– Normalt er dette ei tid der våren er på full fremmarsj og det er krevende å forflytte seg på snøskuter på grunn av åpne elver og bløtt føre. Nå er det ordinært vinterføre. Selv fisken holder seg nå i ro. Vi pleier å ha god tilgang på fjellfisk på denne tida. Nå er det helt dødt, sier 75-åringen.

Data fra nettstedet senorge.no, som drives av blant andre NVE og meteorologisk institutt, viser at snømengdene i indre strøk av Troms og Vest-Finnmark er mer enn 300 prosent av mengden i et normalår."

 

 

 

Tenker at folk som har planer om å ferdes i fjellet på vårisfiske og andre type turer i år bør tenke nøye gjennom hvor de ferdes. For hver dag som går med kulde i fjellet, og jo nærmere sommeren og varme vi kommer, dess mer truende blir situasjonen ift flom, sørpeskred osv. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.nrk.no/innlandet/25-ar-etter-ekstremflommen-_vesleofsen_-er-det-igjen-fare-for-en-ny-storflom-1.15013936

Nrk meldte det samme for to dager siden. "I 1995 rammet ekstremflommen «Vesleofsen» Østlandet. Nå er det fare for nye ødeleggelser. Ifølge NVE har vinteren i år så langt vært den mest snørike på over 60 år."

Blir spennende å se hvordan det utvikler seg fremover. Sjekket været på litlos i stad på yr.no, der var det -5°C, 20 m/s og snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er brøytekanter på 12-15 meter noen steder på fjellet i Sør-Norge (Røldal), og over fire meter snø flere steder på Hardangervidda og annetsteds på høyfjellet. Men det er bare varslet en svak temperaturøkning foreløpig (så vidt jeg kan se), ikke noe ordentlig mildvær, så det ser ut til at snøsmeltingen kommer gradvis, og at det derfor neppe blir noen storflom. Må innrømme at jeg venter utålmodig på at snøsmeltingen skal komme igang, selv om jeg liker å stå på ski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er spesielle forhold i år - så bilder fra Stekenjokk der de hadde 5 meter brøytekanter. Det er mye i Børgefjell! 
om det slår om til full sommer nå med innslag av regn kan det bli skikkelig guffent.

Det er nå 10 år siden de 4 damene ble tatt av snøskred på et sted det aldri tidligere har vært skred- https://www.nrk.no/nordland/10-ar-siden-det-store-sorpeskredet-i-vefsn-_-maritas-mamma-var-en-av-de-fire-som-omkom-1.15018093

Det var veldig spesielle forhold den gangen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (3 timer siden):

 Men det er bare varslet en svak temperaturøkning foreløpig (så vidt jeg kan se), ikke noe ordentlig mildvær, så det ser ut til at snøsmeltingen kommer gradvis, og at det derfor neppe blir noen storflom.

Den koklusjonen trur eg er feil. For kvar dag som går før snøsmeltinga kjem i gang, vert snøsmeltinga raskare når det fyrst skjer. Dersom sumaren ikkje vert som i 2015, då var vårflaumen liten men varte til fyrst i oktober.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (På 16.5.2020 den 20.42):

Den koklusjonen trur eg er feil. For kvar dag som går før snøsmeltinga kjem i gang, vert snøsmeltinga raskare når det fyrst skjer. Dersom sumaren ikkje vert som i 2015, då var vårflaumen liten men varte til fyrst i oktober.


"Med tanke på å begrense vårflommen er det gunstig om smeltingen fordeler seg over et lengre tidsrom. Vannføringen ventes å stige fram mot helgen, og i noen vassdrag vil den nærme seg laveste nivå for varsling."

Kilde: https://www.andalsnes-avis.no/nyheter/2020/05/18/NVE-venter-snøsmelting-og-økt-vannføring-fram-mot-helgen-21863300.ece

Det er vel ganske innlysende at den moderate temperaturøkningen som er varslet, vil begrense flommens intensitet. Snøsmeltingen spres utover et større tidsrom, og derfor øker ikke vannføringen så mye at det fører til omfattende skader. En plutselig og kraftig temperaturøkning ville derimot vært veldig ødeleggende. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har rett begge to, men for at den "gunstige smeltingen over et lengre tidsrom" skal funke kan vi ikke få varme og regn før i august eller deromkring! Jo lengre vi har dette kalde været nå, jo større sjanse er det for at det kommer regn og forholdsvis høye temperaturer, og da er katastrofen et faktum. Siste storflom i Målselv-vassdraget var i 2012, og da kom flommen noen dager ut i juli. I år har vi betydelig mer snø i fjellet, så sjansen for storflom er overhengende! (I følge NVE 95%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med på værmeldingen for bl.a. Hardangervidda, og lagt merke til at varmen hele tiden ligger ca 3 døgn frem i tid. For tre dager siden ble det varslet at den skulle komme i dag. Nå er den utsatt til søndag, i morgen blir den utsatt til mandag, etc. Det er virkelig fascinerende. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.