Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken packraft skal jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å investere i Packraft, men  jeg har ikke tatt meg tid til å sette med inn temaet.  Håper  istedet på en "quick-fix" på fjellforum.  Jeg er 180 cm høy, veier 95-100 kg.  Packraften er tenkt brukt i forbindelse med vandring og fisking fra vann til vann.   Så jeg tenker følgende kriterier er viktig  når man skal velge modell

  1. Vekt
  2. Pakkvolum - må være så lite pakkvoluim at det er mulig å få med seg i sekken
  3. Må være mulig å feste på sekken uten å ta ut lufta i de tilfeller det er kort avstand mellom vannene.
  4. Må kunne tåle en del
  5. Må kunne tre på sprutrekke
  6. Må kunne få med en 50-65 liters ryggsekk med 20 kg last
  7. Stabilitet
  8. Holdbarhet - må kunne tåle litt "juling"
  9. Klarer jeg å få¨med en 20 kg bikkje hadde det vært helt topp.

 

Klarer neppe å få med kjæresten på packraft eventyr, men hvis det mot  formodning skulle lykkes, hvilken tomanns løsning anbefales?  Ellers samme kriterier som over.

Jeg er takknemlig for alle innspill.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antar alternativene å være Alpackaraft, MRS, Kokopeli og Kipara. Ja, det er litt forskjell på detaljer, men ikke mer enn at alle er godt innenfor da man får det man betaler for.  Det er nå i alle fall min mening.Til ditt bruk er det vel kanskje best egnede modeller hos Alpackaraft, MRS og Kipara.

Ville ikke vurdert en packraft for to dersom du primært tenker å benytte den alene. Det korrelerer dårlig med ønske om lavt vekt og pakkstørrelse. Dessuten mer problematisk å manøvrere. Du kan kanskje leie en ekstra packraft når/om du skal forsøke trigge interesse hos kjæresten..?

Ikke dumt å prøvesitte et eller flere alternativ alternativ før du tar en beslutning. Kjedelig å angre seg etter å kjøpt noe som koster såpass. Har inntrykk av at alle leverandørene/butikkene lar potensielle kunder prøvesitte.

Alpackaraft Oslo packrafting.com
MRS Larvik packraftnorge.no
Kipara (Audac) Hønefoss kipara.no
Kokopeli Larvik/Oslo packraftnorge.no / westsystem.no
Endret av Markamann
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tilnærmet samme kriteriene og valget falt på MSR Adventure x2, som jeg må si meg veldig fornøyd med. Har blitt brukt litt med 2 voksne, men mest med sekk og hund. Ikke den letteste og heller ikke den med minst pakkevolum, men så langt så har den tålt utallige steiner og en urolig hund😅

Når det er sagt så har sikkert de andre leverandørene tilsvarende som er minst like bra.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klymit LiteWater Dinghy PackRaft (https://www.hektapatur.no/klymit-lite-water-dinghy) 1, 2, 3 og 5 burde dekkes av denne, men resten ser det dårlig ut med. Jeg har vurdert denne litt selv til å transportere men over div skogstjern. Ikke noe man padler langt i tror jeg, men noen 100 m burde gå greit ... så vidt jeg kan se. Noen her på forumet som har erfaring med denne?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet på raft i det siste selv. Jeg hadde an Alpackaraft Liama for noen år siden. Tenkte bruke den med bikkja men den ble for liten. Med sekk på tvers foran og bikkja stua inntil den ble jeg sittende med beina oppå tubene og hæla halveis i vannet. Greit med crocs og badetemp men ikke ellers så jeg solgte den. Men nå har jeg ikke bikkje. Jeg er 187 og ca 100kg. Bikkja var husky på ca 25 kilo. 

Alpackaraft. Største de vel har her er modellen som heter Mule. Den er litt lengre enn Liama men ikke mer enn 8cm noe som ikke gir nok plass hvis jeg hadde hatt bikkja. Explorer42 er en del lengre  men der får du ikke spraycover. 

MRS. Jeg har bare sett på Microraftene. Large der er ikke så lang inni og XL blir mye lengre. Mangler egentlig en modell mellom de. Men XL er vel størrelse hvis du tenker ha med bikkja. Så vidt jeg vet er den samme l3ngde utvendig og innvendig som X2. Large her er oppgitt til 150 kilo last. Du får vel 135-140 med sekk og bikkje. XL tar 200.

Kipara. Her er L og XL aktuelle. De har også XXL men den blir veldig stor. 2 seter blir også stor og dyr. Large i 265 versjon er en del større en Mule og Large i Microraft, ca 15-17cm XL er 20cm lengre enn det igjen. Det er vel samme som MRS XL. 

Jeg var innom en kar her om dagen og fikk se Kipara L og XL. Skal jeg ha en alene hadde L vært fin. Med bikkje helt klart XL. Det blir dog ikke noe danseplass der heller selv om den vel er rundt 40cm lengre enn den jeg hadde. Pratet litt generelt om packraft. Han hadde padlet en del og alle tre merkene. Han likte Alpacka og Kipara men var ikke like overbevist om kvalitet på MRS. Ikke min erfaring, bare referer hva han sa. Han hadde hatt en tur over mange dager i en Liama og ble da litt sliten i beina for den var litt kort. Han er omtrent samme høyde som meg. En raft på slik størrelse blir ikke aller letteste men den tåler bruk du skissere, tar nok last og har spraycover. Irriterende å sitte ukomfortaebelt for 100-200gr forakjell. Hvis fruen ville være med en gang så lei en i tillegg. 

Er jo en del så leier ut slike. Er du i nærhet av Oslo så er der jo utleie av alle 3 merker og mange størrelser på finn. Kunne du testet en eller to først. Men mine tanker er Kipara XL eevt L, MRS XL med bikkje. Ser MRS har en mai kampanje nå. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.