Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport legger ned på Melhus


Anbefalte innlegg

Dette føyer seg i rekken av tidens økonomiske tankegang da. Formålet med en bedrift er å tjene penger, eller for statlige bedrifter å bruke minst mulig av fellesskapets penger. Det skiller seg noe fra tankegangen om at man ønsker å lage det beste produktet, eller yte den beste tjenesten, osv. Bedrifter med førstnevnte filosofi vil kanskje overleve i bransjer med hard konkurranse, men fortjenesten tas gjerne ut på bekostning av dem som jobber der og sluttbrukeren. Det samme så vi ved ambulansefly-anbudskonkurransen. Mesteparten av gevinsten tas ut ved å ha færre ansatte og lavere lønnskostnader ved å ansette alle på bunn av ansiennitetsstigen igjen.

Teltentusiaster vil kanskje etterhvert begynne å bruke pengene sine hos nisjebedrifter som produserer lokalt, eller innenfor en spesiell nisje. En ser dette veldig tydelig i USA hvor lettpakking i forbindelse med lange vandreturer har skapt et behov for lette produkter som tåler mye. Storprodusentene kommer etter, men fremdeles finnes det en rekke mindre produsenter som gjør det bra.

Det er fint å se at serviceavdelingen blir værende da. Selv om jeg ikke eier noen Helsport-telt akkurat nå så har jeg eid flere og servicen var det som gjorde salgene litt mer vemodige. Jeg tror også at de å pushe Helsport-telt billig til massene er med på å fremmedgjøre dem for entusiastene. En av mine første Helsport-erfaringer var et telt fra Forsvaret hvor det var så lavt inni at jeg fremdeles har kink i nakken 15-16 år senere. Det tok ganske mange år før jeg fant ut at det finnes andre produsenter med minst like lure løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det jo noen år siden Helliksenfamilien solgte til Swix/Ferd, så den viktigste endringen i selskapet har skjedd for lenge siden. Dette er bare en følge av eierskiftet fra tidligere. 

Andresenfamilien har bygd sin enorme formue ved å forgifte folk (Tobakksandresen). Det å gå over til å eie et selskap med så sunt image som Swix føltes nok godt, men må ha vært hardt å svelge da nyheten kom i fjor om skandalen med miljøgifter i produksjonen i Italia. Det blir sikkert godt for Andresen å henge opp Helsportnavnet også på bygningen ved E6 på Lillehammer. (En god konspirasjonsteori skal man aldri kimse av..)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (27 minutter siden):

Nå er det jo noen år siden Helliksenfamilien solgte til Swix/Ferd, så den viktigste endringen i selskapet har skjedd for lenge siden. Dette er bare en følge av eierskiftet fra tidligere. 

Andresenfamilien har bygd sin enorme formue ved å forgifte folk (Tobakksandresen). Det å gå over til å eie et selskap med så sunt image som Swix føltes nok godt, men må ha vært hardt å svelge da nyheten kom i fjor om skandalen med miljøgifter i produksjonen i Italia. Det blir sikkert godt for Andresen å henge opp Helsportnavnet også på bygningen ved E6 på Lillehammer. (En god konspirasjonsteori skal man aldri kimse av..)

Hørte en podcast med Andresen her om dagen som var veldig OK - Drivkraft NRK - https://radio.nrk.no/podkast/drivkraft/l_d63c52cf-0491-4171-bc52-cf0491e171b7

Jeg vil tro de har de beste hensikter. Samtidig så krever dette med telt og teltutvikling at man er entusiast og kan dra på de beste erfaringene fra tidligere. Om de har med seg kompetanse fra tidligere er det kanskje en mulighet for å lykkes,

Fra et entusiastsynspunkt er jeg f.eks. usikker på om Norrøna har lyktes i sin strategi, selv om man nok vil mene de har gjort det ut i fra et økonomisk perspektiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Aleksander Jacobsen skrev (1 time siden):

Vimset rundt i teltavdelingen i nettbutikken til Helsport og la merke til at de har ingenting på lager. Ingen 3- og 4-sesongers telt, og kun 2-3 extrem-telt på lager. Hva skjer?

Vi har en pandemi gående. Meget mulig den er grunnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

  

Mayen skrev (18 minutter siden):

Mitt Lofoten x-tremtelt fra Helsport fikk flere små og ett litt større hull da ene teltstanga brakk over. Stanga er jo lett å fikse. Men teltet...nix. Tarp og andre telt har jeg bare lappet med slike lapper med lim på. En på hver side og det holder i sol og i regn.

Men vinterteltet er jo silikonbehandlet nylon eller noe. Og der klistrer jo ingenting seg fast. Og jeg syr jo som om jeg har gjort det med tærne. Så jeg må ha noen til å fikse teltet. Helsport sin serviceavdeling er for tiden ute av drift. Nye eiere, redusert antall ansatte, redusert service. Synd men sant. Mottok mail om dette da jeg skulle sende teltet inn. Heldigvis sendte jeg det ikke slik jeg har pleid. Uten e-post i forveien...Helsport har vært enestående på området. Både kvalitet på telt og service. Så får vi håpe at nye eiere ikke kompromisser på teltkvaliteten også siden de har sagt opp folk på serviceavdelingen. Men uansett, teltet må fikses og jeg vet sannelig ikke hvor jeg skal få dette gjort. Jeg bor i Oslo. Vet noen om et bra sted som KAN telt? Fikse telt? Skikkelig irriterende dette siden vi er midt i den flotteste sesongen for turer. Har bare ett telt med stormklaffer...


Så lenge varte det, altså?

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk brudd på telt stang på tur og nå selger de ikke stangledd lengre (sendt mail og spurt) eller andre rep saker til telt virker de som. Forøvrig er hele teltstanger utsolgt til mitt telt. Vet hverfall hvilket merke jeg ikke skal kjøpe neste gang. 

Norrøna skal vel starte med telt snart de har service avdelinger så mulig de tar på seg andre rep telt? Helsport må du sende telte til Nederland for og få de repart om dagen :(

Endret av svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svingen skrev (17 minutter siden):

Fikk brudd på telt stang på tur og nå selger de ikke stangledd lengre (sendt mail og spurt) eller andre rep saker til telt virker de som. Forøvrig er hele teltstanger utsolgt til mitt telt. Vet hvertfall hvilket merke jeg ikke skal kjøpe neste gang. 

Hei

Ja, så har de da skutt sig selv i foten etter min mening. En av de viktigste grunner til å kjøpe Helsport var servisen. Teltene er bra men Hilleberg, Fjellreven mfl. er like bra. Men servisen noe fjernere i Sverige. Noen her burde fortelle de ny eiere om De sakkyndiges mening her å Fjellforum!!

Hvis man bruker Sømhuset uansett, kan man kjøpe alle mulige telt, for det fikser de greit mht syning. Teltledd er "bare" Alu-rør som sikkert kan skaffes flere steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svingen skrev (1 time siden):

Fikk brudd på telt stang på tur og nå selger de ikke stangledd lengre (sendt mail og spurt) eller andre rep saker til telt virker de som. Forøvrig er hele teltstanger utsolgt til mitt telt. Vet hverfall hvilket merke jeg ikke skal kjøpe neste gang. 

Om det er Xtrem utgaven du har så bruker vel det 48 cm x 10,25 cm DAC Featherlite NSL-stenger. I Såfall har dem noen 310 cm stenger på lager (bytt ut de ødelagte leddene og bruk resten som reserve): 

https://www.helsport.com/no/telt/telt-tilbehor/pole-dac-fl-310cm-48cm-segments-dia-1025mm-4pb/

XXL har en del andre dimensjoner inne (kaller noen for teltbue og andre for teltstang).

Selv kjøpte jeg ekstra stenger der jeg fikk best pris på riktig tykkelse og kappet dem til riktig lengde når jeg skulle ha dobbelt sett med stenger en stund tilbake.

 

 

 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (42 minutter siden):

Selv kjøpte jeg ekstra stenger der jeg fikk best pris på riktig tykkelse og kappet dem til riktig lengde når jeg skulle ha dobbelt sett med stenger en stund tilbake.

@Terka er den typen som kjøper Helsport stenger til Hilleberg teltet 🤭🤭

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporer tilbake litt... Denne er vel relevant:

https://www.helsport.com/no/kundeservice/servicesenter/

"Dessverre er vårt Servicesenter stengt inntil videre. Vi jobber med å finne en løsning og vil informere om dette så raskt det er på plass. Det å kunne tilby reparasjon av varene våre er viktig for oss. Vi beklager at vi ikke kan tilby dette nå."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Terka said:

Sporer tilbake litt... Denne er vel relevant:

https://www.helsport.com/no/kundeservice/servicesenter/

"Dessverre er vårt Servicesenter stengt inntil videre. Vi jobber med å finne en løsning og vil informere om dette så raskt det er på plass. Det å kunne tilby reparasjon av varene våre er viktig for oss. Vi beklager at vi ikke kan tilby dette nå."

Det der er jo krise for merkevaren Helsport! Aldri om jeg kjøper et Helsport-produkt før de kan tilby reparasjon og service på samme nivå som før.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er trist. Jeg har riktignok flere Hilleberg enn Helsport-telt nå, men jeg liker detaljer på feks Helsport X-Trem som ikke Hilleberg har og ville gjerne fortsette som fanboy av begge merkene.  Digget repavdelingen til Helsport før. Uten den... jeg vet ikke jeg ass...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt håpløst! Hva er det de driver med?? Har selv hatt helsport-telt og opplevd deres fantastiske service tidligere. Nå risikerer de å måtte belage seg på færre salg og dårligere omdømme med tiden. Snakk om å bedrive selvskading...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (8 timer siden):

Sikker på at det ikke er et coronatiltak?

 

Sliter veldig med å se at de må stenge ned en så liten avdeling pga covid.
Og da ville de garantert opplyst om det. 
Nå skaper meldingen mye usikkerhet bland eiere av Helsport produkter.
Hadde de informert om at det var pga covid så hadde vel alle hatt forståelse?
Ikke noe i den meldingen tyder på at de er stengt pga covid 19
 

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist hvis serviceavdelingen legges ned permanent. Regnskapet til Brav viser at dem ikke tjener penger, så ikke utenkelig at de prøver å kvitte seg med kostnader. Spørs dog om dette er det mest lønnsomme på sikt. 

Ser sømhuset er nevnt som et bra sted å få teltene sine reparert. Disse er også Rab sin servicepartner i Norge, og har bare hørt lovord om dem.

 

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (6 timer siden):

Det var bare et tidsspørsmål. Synes å erindre at serviceavdelingen på Melhus skulle flyttes/legges ned et år etter at resten av sjappa ble flyttet. Så gjenstår det å se om det blir in house-service på Lillehammer eller om det blir outsourcet. Bæsj på leggen og skudd i foten!

Helsport og Brav skal etter det jeg har forstått flytte videre til SNØ sine lokaler inne kort tid. 

 

Det er mye endringer innad i Helsport om dagen og som flere påpeker så er det nok tapene til SWIX som må hentes og spares inn på andre måter. Dette er veldig synd og senest i dag fikk jeg melding fra Sverige om en som anbefalte å bytte til Hilleberg da han hadde hørt at Helsport hadde sluttet med service på Melhus. Håper for Helsport sin del at de kommer med en rask løsning som kan være like god.

 

Det skrives my godt Sømmhuset og det kan jeg virkelig anbefale. Da jeg jobbe i sportsbutikk i Oslo og en av de ansatte måtte fikse jakken sin ble den først fikset hos Norrøna, men hun var ikke fornøyd og leverte den etterpå til Sømmhuset. Så de leverer høy kvalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var flere ganger på Melhus og fikk fantastisk hjelp. All kudos til de flotte folka som holdt på der. Men jeg er litt glad jeg skifta fra Helsport til Hilleberg før dette skjedde. Nå som Helsport er blitt spist av en gigant som har andre interessepunkter for å sikre seg cash, kan det hende at fokus på produktutvikling av friluftsutstyr går ned. F.eks har jo Norrøna sett ut til å gi opp "turfolka" og fokuserer bare på de i teknisk tøy med 30L sekker. Det er forståelig så populært som det har blitt med trening, birken, randonee osv. Derimot har store tursekker med finesser blitt borte og det er kun de gammeldagse rangerne igjen. Men de har jo nå valgt å fronte Ouslands nye kolleksjon for en nisjegruppe, det er kult. Personlig har jeg hatt mye Helsport men ville teste Hilleberg. Angrer ikke et sekund, men har heller ikke noe stygt å si om Helsportteltene. Etter å ha sett videoen om fabrikken til Hilleberg i Estland og hvordan de ansatte har det der, er det en nobrainer for min del å betale så mye for et telt. En arbeidsplass som gir en time gratis fysio hver uke til mennesker som jobber med kroppen er fantastisk. I tillegg er telt det eneste Hilleberg driver med. Joda, de har noe shelters og biuavaker, men det er det. 

Endret av Navigatøren
feil
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.