Gå til innhold
  • Bli medlem

Romsdalseggen


Tusletur

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Ny på forumet her.

Vi er tre kompiser som kunne tenkt oss oppover til Romsdalen om ei uke.

Er det noen lokale her som kan si noe om hvor høyt oppe snøen ligger?

Regner med/Frykter at det er et 2-3 uker for tidlig til å gå Romsdalseggen?

Setter stor pris på svar!

 

mvh

 

Tusletur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer fra Romsdal, og har gått Romsdalseggen flere ganger. Det er et par uker siden sist jeg var hjemme (bor på Hedmarken nå), men da var det fortsatt mye (og råtten) snø på fjellet. Vi snakker snømengder på 1 meter+ helt ned i 500 m.o.h. På selve Nesaksla (fjellet på Åndalsnes hvor Romsdalseggen starter/slutter) så det ut til å være mindre snø, men på eggen (som er drøyt 1200 m.o.h. på det høyeste) var det nok noen meter snø den gang, og det er kommet mer siden da. (Har snødd mye i det siste hører jeg, og jeg ser det også på ferske bilder hjemmefra. Det ligger nysnø nede i lavlandet, på nivå med havet. Værmeldingene har også indikert det, og det er varslet store snømengder i fjellet de nærmeste dagene.) 

Kort fortalt er det rekordmye snø, og dere må nok dessverre vente godt over en måned før dere kan gå Romsdalseggen på en trygg måte uten ski. I fjor var det mye mindre snø, og da gikk jeg og samboeren min Romsdalseggen 12. juni, dagen før "Romsdalseggenbussen" begynte å kjøre turister opp i Vengedalen. Tolvte juni var det fortsatt en del snø igjen på eggen, men fint å gå til fots, bl.a. fordi vi var ganske heldige med været. Jeg klarer ikke se for meg at bussen begynner å kjøre før i juli i år. I beste fall kanskje slutten av juni, hvis det blir skikkelig og vedvarende varme snart. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hørt rykter om rekordmye snø og , men 1 meter snø på 500 meter i Sør-Norge så nærme havet var hakket "verre" enn fryktet.

Haha.. Dæven.. Da forsvinner jo veldig mange av turmulighetene uten ski...

Jaja.. Får ta et par turer Stord på langs (Stort sett snøfritt på 500 meter) mens man venter på bedre tider.

Takk for svar!

 

 

 

Endret av Tusletur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor seriøst dette er, men han som står bak denne dugnaden er ihvertfall sjef for det største hotellet på Åndalsnes. Saken er også omtalt i lokalavisa, men ligger bak betalingsmur. (Og jeg har ikke abonnement.) Det snakkes altså om å måke snø og tråkke opp spor, for å få åpnet Romsdalseggen tidligere. Muligens ment som en slags spøk, men det kan jo tenkes at noen gjør alvor av det: 

https://www.facebook.com/events/935119936912667/


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Dette er ikke en spøk, det blir igangsatt nå til helga. Romsdalseggen er viktig for hotellet og med en delvis spolert vår grunnet Korona, så er det viktig for dem med en god "eggen-sesong". Jeg bor her i området og kan forsøke å oppdatere i tråden her. Det stemmer at det er mye snø, snødde helt ned til havnivå frem til 16. mai og det ligger MYE i fjella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemiarwen skrev (12 timer siden):

Hei!
Dette er ikke en spøk, det blir igangsatt nå til helga. Romsdalseggen er viktig for hotellet og med en delvis spolert vår grunnet Korona, så er det viktig for dem med en god "eggen-sesong". Jeg bor her i området og kan forsøke å oppdatere i tråden her. Det stemmer at det er mye snø, snødde helt ned til havnivå frem til 16. mai og det ligger MYE i fjella.


Du har nok rett, men erfaringsmessig vet jeg at slike mer eller mindre seriøse Facebook events ofte blir skuffende. Mange melder seg på, men de aller færreste møter opp. Men jeg håper mange møter opp nå, og at det blir mulig å gå eggen så fort som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Nå er forresten dugnaden utsatt til et senere tidspunkt, grunnet stor skredfare. Det er naturligvis store snøskavler på eggen nå, og fare for at disse kollapser. Det er dessuten vanskelig å se hvor en skavl "begynner" og "slutter". (Hvor den er overhengende.) Jeg er ikke overrasket over at det ble utsatt, og blir ikke overrasket om det blir kansellert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.