Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av gassbrenner for matlaging og bensinbrenner for oppvarming av 3-mannstelt om vinteren


ahh777

Anbefalte innlegg

Hei, er på jakt etter ny gassbrenner etter at min Trangia gassbrenner sluttet å fungere. Vurderer Eagle gassbrenner FMS105. ( https://www.xxl.no/eagle-products-fms105-brenner-m-slange-og-piezo-tenner/p/1106651_1_style )

Noen som har erfaring med den? Ønsker primært en gassbrenner som er lett å regulere og som fungerer godt til matlaging også på svak varme, helst med god spredning av varmen. Jeg lånte nettopp en GS2000-brenner (Go System) som passer inn i stormkjøkkenet mitt, MEN den lot seg ikke finjustere og reagerte seint når jeg skrudde ned varmen (levde litt sitt eget liv...) og er derfor uaktuell.

Til vinterbruk ønsker jeg å kjøpe en ren bensinbrenner og vurderer foreløpig Whisperlite International siden jeg ikke trenger gassfunksjon slik "storebroren" Whisterlite Universal har (og dermed er mye dyrere). ( https://www.fjellsport.no/msr-whisperlite-international-stov.html?q=msr whisperlite )

Svært glad for råd og tips, men ønsker altså å skaffe meg både gassbrenner primært for matlaging og en multifuel som går på bensin til oppvarming vannkoking og matlaging vinterstid. 3-mannsteltet er ikke veldig høyt (forteltet hvor jeg vil kokkelerer i dårlig vær), så flammen på multifuelen må ikke være for høy.

Grunnen til at jeg ønsker to brennere, er at jeg da har en reserveløsning på langtur om en løsning skulle svikte.

Endret av ahh777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har sikkert en tanke om dette, men hvorfor ikke én brenner som tar både gass og bensin (og parafin, og diesel), uten å bytte dyse, og som har god simmerfunksjon, som f.eks Optimus Polaris som vel er å få til 1599,- hos Fjellsport nå?

 

FMS105 har jeg ikke prøvd selv, men hadde jeg ikke allerede hatt en Primus Gravity, hadde nok den blitt min andrebrenner når jeg skal kokkelere fancy på tur og trenger to brennere. Den scoret vel en femmer på terningen i Dagbladets test av 19 brennere nylig. 

 

Disclaimer: jeg har en tråd her om problemer med min splitter nye Optimus Polaris, men etter å ha fulgt noen råd om å demontere og rense for evt produksjonsrester, ser det ut som den funker fjell nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, ahh777 said:

 Ønsker primært en gassbrenner som er lett å regulere og som fungerer godt til matlaging også på svak varme, helst med god spredning av varmen. Jeg lånte nettopp en GS2000-brenner (Go System) som passer inn i stormkjøkkenet mitt, MEN den lot seg ikke finjustere og reagerte seint når jeg skrudde ned varmen (levde litt sitt eget liv...) og er derfor uaktuell.

 

Primus Easyfuel er en slangebrenner som passer inn i en halv Trangia med litt modifisering med en Dremel. Underdelen av Trangiaen fungerer da som verdens beste vindskjerm, men du kan også bruke brenneren alene. Den har forvarmingsrør så du kan bruke boksen opp-ned. Easyfuel er lett å regulere, og putrer fint på småkoking.
Steikepanna hviler på toppen av vindskjermen og dermed får du jevn varme under panna.

 

s_1407_6631.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh777 skrev (4 timer siden):

Hei, er på jakt etter ny gassbrenner

<…>

Til vinterbruk ønsker jeg å kjøpe en ren bensinbrenner og vurderer foreløpig Whisperlite International siden jeg ikke trenger gassfunksjon slik "storebroren" Whisterlite Universal har (og dermed er mye dyrere). ( https://www.fjellsport.no/msr-whisperlite-international-stov.html?q=msr whisperlite )

Svært glad for råd og tips, men ønsker altså å skaffe meg både gassbrenner primært for matlaging og en multifuel som går på bensin til oppvarming vannkoking og matlaging vinterstid. 3-mannsteltet er ikke veldig høyt (forteltet hvor jeg vil kokkelerer i dårlig vær), så flammen på multifuelen må ikke være for høy.

Grunnen til at jeg ønsker to brennere, er at jeg da har en reserveløsning på langtur om en løsning skulle svikte.

Eg brukar normalt ikkje å anbefale multifuelbrennar til gassbruk. Men når du tenker at den eine kan vera i reserve til den andre på langtur, ville eg vurdere Whisperlite universal nettopp for å kunne fungere som reserve for den andre gassbrennaren. Ein gassbrennar kan aldri erstatte ein bensinbrennar vintertid, og skal ein bensinbrennar erstatte gassbrennaren sumartid, må du også ha med deg dobbelt opp med brennstoff, både gass og bensin.

Ein annan, like billig og langt lettare løysing er sjølvsagt å kjøpe ein liten og lett topp-på-gassboksen-brennar som reservebrennar for den andre gassbrennaren, og la vinterbrennar vera vinterbrennar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kepiblanc skrev (4 timer siden):

Du har sikkert en tanke om dette, men hvorfor ikke én brenner som tar både gass og bensin (og parafin, og diesel), uten å bytte dyse, og som har god simmerfunksjon, som f.eks Optimus Polaris som vel er å få til 1599,- hos Fjellsport nå?

 

FMS105 har jeg ikke prøvd selv, men hadde jeg ikke allerede hatt en Primus Gravity, hadde nok den blitt min andrebrenner når jeg skal kokkelere fancy på tur og trenger to brennere. Den scoret vel en femmer på terningen i Dagbladets test av 19 brennere nylig. 

 

Disclaimer: jeg har en tråd her om problemer med min splitter nye Optimus Polaris, men etter å ha fulgt noen råd om å demontere og rense for evt produksjonsrester, ser det ut som den funker fjell nå. 

Takk for tipset! Undersøker Optimus Polaris. Ser den bråker mye, men at man kan kjøpe Silencer. Leser i en annen tråd at man må fjerne Silencern straks etter bruk for ikke å skade brenneren. Noen erfaringer med bruk av Silencer selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (4 timer siden):

Primus Easyfuel er en slangebrenner som passer inn i en halv Trangia med litt modifisering med en Dremel. Underdelen av Trangiaen fungerer da som verdens beste vindskjerm, men du kan også bruke brenneren alene. Den har forvarmingsrør så du kan bruke boksen opp-ned. Easyfuel er lett å regulere, og putrer fint på småkoking.
Steikepanna hviler på toppen av vindskjermen og dermed får du jevn varme under panna.

 

s_1407_6631.jpg

Smart løsning, tar med meg den videre. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh777 skrev (2 minutter siden):

Takk for tipset! Undersøker Optimus Polaris. Ser den bråker mye, men at man kan kjøpe Silencer. Leser i en annen tråd at man må fjerne Silencern straks etter bruk for ikke å skade brenneren. Noen erfaringer med bruk av Silencer selv? 

Jeg har bestilt silencer men ikke mottatt ennå. Skal sies at etter jeg renset den så den fungerer ok syns jeg ikke den er like bråkete lenger. Men om det er fordi den egentlig ikke er så bråkete eller at den bare var helt infernalsk da jeg hadde trøbbel med den vet jeg i grunnen ikke. Lyden plager meg ikke nå etter rens hvert fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.