Gå til innhold
  • Bli medlem

Vis meg bilder av ditt telt- pakket ned!


amobe

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på jakt etter et nytt telt. Jeg har funnet ut av at jeg ønsker meg et telt som tar mindre plass i sekken enn mitt nåværende telt (Exped Orion 2 UL). Helt presset sammen og komprimert er jo ikke det akkurat det største i verden, men jeg syns allikevel at det tar for  stor plass i sekken min, og til sommeren har jeg lyst til å gå med en mindre sekk enn min på 80 liter.  For meg så blir oppgitte mål på nedpakket telt bare tall. Jeg er en veldig visuell type av meg så jeg liker å SE ting for å klare å danne meg et inntrykk av størrelse. I tillegg så kan det vel være forskjell fra telt til telt om hvor tettpakket de er når de er målt.

Jeg ser for meg at jeg ber dere der ute (hvis dere ser poenget med dette) å legge feks teltet ved siden av en 1,5 l brusflaske. 

Jeg personlig ønsker å se telt som er mindre/lettere enn Orion, men dersom dette kan være nyttig for andre så kjør på med bilder av tyngre telt også. Det kan jo være at andre har interresse av det!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra venstre, for sammenligning:

Stenger. Reinsfjell 3SL i sea to summit komprimeringspose størrelse medium (14->4,5L). Therm-a-rest Neoair Xtherm MAX Large. 16kg kettlebell.

image.thumb.png.e5673c896621b8f4d97c19d22312b44e.png

Hadde komprimeringspose vært noe for deg med nåværende telt?

Endret av kepiblanc
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kepiblanc skrev (1 time siden):

Du skrev at du hadde komprimert ja... beklager.

Ja, jeg har brukt en vanntett pakkpose, så har fått presset det sammen så mye som det går. Tusen takk for svar allikevel!

Bjarne H.S. skrev (56 minutter siden):

Ingen normale mennesker vet hvor stort volum en slik 16kg kettelbell er.... Jeg har aldri sett en slik før. Kanskje er jeg virkelig langt hjemmefra.... ;)

😂  

Tråden «vis meg ditt nedpakkede telt sammenlignet med det første du finner» hadde jo vært artig🤪  Men jeg føler ikke jeg får helt det rette inntrykket om man legger et telt ved siden av en sokk eller en sykkelhjelm (eller den klassiske fyrstikkesken), derav valget av brusflaske. 🙈

 

 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (4 timer siden):

Hilleberg Unna:

Venstre: Brettet, rullet og pakket i original pose - 17x17x40cm)
Høyre: Stappet og komprimert - 17x17x23cm
1634234588_HillebergUnna2.thumb.jpg.4c9f88f53623b29f2252648862807cb9.jpg

Takk for svar!  Har kikket på Unna, men har ikke helt klart å forsvare valget siden det ikke er sååå mye lettere enn det jeg har. Må få prøvd å tatt et bilde av mitt telt på den samme måten og legge ut :D Dersom det viser seg at Unna er litt lettere men mye mindre i pakkstørrelse (komprimert) så kan det hende at jeg må revurdere 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volum og vekt på sekken kommer jo også mye ann på resten av innholdet. Om teltet legges i sekken ukomprimert, så tilpasser det seg ofte bedre annet innhold (og komprimeres av det). En hardstappet kompresjonspose vil ofte gi noe ledig rom mot andre harde ting i sekken. Dette er vel litt "smak og behag" ift hva man foretrekker mtp pakking av telt. 

På tur tidligere denne uken hadde jeg Hilleberg Soulo, sovepose, liggeunderlag, kokeutstyr, mat for et par dager, klesskift + flecejakke og lett dunjakke + en del ting til i en 50L sekk (med en del ledig plass til overs). For Soulo teltet tok jeg ut stangposen og stakk ned langs ryggen, teltposen med telt ble lagt ned løst og kompirmert av annet innhold i sekken. (Hillebergs teltposer er store ift volum på teltet, Helsports teltposer er "akkurat")  Har gjort tilsvarende turer med mindre sekk og Exped Orion 2 xtreme også. 

Jeg anser meg absolutt ikke som en lettpakker, men har en del erfaring i "tetrispakking" etter noen turer med barna hvor mye skal i min sekk 😄

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte bilde. 

Men, jeg har et reinsfjell 2sl. Jeg pakker stenger nærmest ryggen, eller i sidelommer. (avhengig av sekk) jeg velger å ikke komprimere teltet. Siden pakkeposen til teltet er svært romslig så fordeles teltet over et stort område ytterst i sekken, eller mellom to "lag" . Det tar knapt plass. Siden det da "legger seg" i alle luftrom og hulrom som blir i en sekk med masse pakkeposer. 

Også bilde av teltet i most inn i en pakkepose:

 

 

IMG_20200515_093722.jpg

IMG_20200515_093607.jpg

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (1 time siden):

Hvordan tåler teltene egentlig å bli komprimert på den måten? Har et kompresjonstrekk jeg hadde tenkt å sende i retur, men kanskje ikke så dumt å bruke på teltet :) 

Hilleberg skriver dette om teltpakking og teltposer.   Regner med at det samme gjelder telt fra andre produsenter.

These stuff bags can, of course, be compressed, but we do not make and sell – nor do we recommend – true compression bags. Such bags overly compress the tent, which can damage the fabric and/or the zippers.

For easier packing into your backpack, we recommend that you pack the tent only into its stuff bag, which yields a very malleable, easy to stow package. Then pack the pegs in their stuff sack along with the poles in the pole bag, and slide the resulting 45 cm/17 in long package down the interior side of your pack.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

(Hillebergs teltposer er store ift volum på teltet, Helsports teltposer er "akkurat") 

Ein stor pose er gull verdt når den glatte duken skal stappast nedi posen med kalde fingrar, kanskje med hanskar eller votter på.

Dersom ein har vekta på teltet utan stenger og pluggar, tenker eg at volum er nært proporsjonal med denne vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amobe skrev (2 timer siden):

Takk for svar!  Har kikket på Unna, men har ikke helt klart å forsvare valget siden det ikke er sååå mye lettere enn det jeg har. Må få prøvd å tatt et bilde av mitt telt på den samme måten og legge ut :D Dersom det viser seg at Unna er litt lettere men mye mindre i pakkstørrelse (komprimert) så kan det hende at jeg må revurdere 🙈

Når jeg bruker ett firkantet telt som Unna, eller stort telt som Marmot Vapor 4P, sparer man mye i pakkvolum på å brette og rulle stramt framfor å stappe det ned i en pose. 

Tunelltelt pleier jeg bare å stappe, men man kan sikkert rulle det også og spare litt plass.

Kompresjonsposer blir harde baller, og jeg ville ikke gjort dette med ett telt selv om man trolig sparer litt plass, men jeg pakker gjerne plugger og stenger for seg selv.

Pakker noen ganger selv mye på tur med ungene. Min erfaring er at det er mest plasseffektivt å pakke ting hardt og kompakt i flere kolli, og kjøre de nederst i sekken ved siden av hverandre og bygge oppover.
 

Teorien med å pakke ting litt løst for å «fylle ut hulrommene» høres bra ut, men min erfaring er at det alltid tar mer plass totalt sett enn å komprimere kolliene som kan komprimeres. Det tar mindre plass med 10 liter «tomrom» i sekken,  enn 20 liter med «større kolli» selv om man ikke ender opp med noe tomrom.

Og skal man først bruke litt løsere kolli, synes jeg det er best om kolliene ikke er vanntett pakket, så fanges det ikke mye luft når man stapper nedi ting.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (12 minutter siden):

Teorien med å pakke ting litt løst for å «fylle ut hulrommene» høres bra ut, men min erfaring er at det alltid tar mer plass totalt sett enn å komprimere kolliene som kan komprimeres. Det tar mindre plass med 10 liter «tomrom» i sekken,  enn 20 liter med «større kolli» selv om man ikke ender opp med noe tomrom..

Mi erfaring er at ein kombinasjon fungerer veldig godt. Enkelte ting pakkar eg temmeleg hard, enkelte ting er ganske harde i utgangspunktet. Soveposen er eit godt eksempel på kva eg brukar komprimeringspose til, fordi det er så pass spenst i han at noko anna ikkje ville vera effektivt. Mat og kokeutstyr er uformelege kolli som skapar eindel tomrom.

Så er det enkelte mindre lausøyre som vert stappa nedimellom tomromma. Enkelte kledsplagg er typisk slike ting eg stappar innimellom. Eg er i alle fall overbevist om at desse plagga er meir effektivt pakka på denne måten, enn at dei skal i ein eigen, komprimert pose som skapar endå fleire tomrom. Teltet, som ligg nesten på toppen, bryr eg meg heller ikkje med å komprimere. Det er ingen spenst i det, så all nødvendig komprimering skjer med at det vert trykkt nedi sekken. Det ukomprimerte teltet, forutsatt ein romsleg pose, formar seg godt saman med kokeapparat og kjelesett som vert pakka rett over teltet.

Dersom sekken er i minste laget for turlengda, altså at eg har med meg så mykje mat at ikkje alt utstyret får plass nedi sekken, er det teltet som må finne seg i å henge på utsida dei fyrste dagane. Så heller ikkje då, har det noko for seg med komprimering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

amobe skrev (19 timer siden):

og til sommeren har jeg lyst til å gå med en mindre sekk enn min på 80 liter.

Går litt utenfor topic, men jeg vet ikke om nytt telt er det beste stedet å starte for å få ned vekt/volum. Min erfaring er at med vektfokus (handler like mye om å legge unødvendige ting hjemme som å kjøpe lett utstyr) så kommer lavt volum som en bonus. Jeg har aldri tenkt på volum, kun vekt, men jeg kan gå ukesturer på sommeren med 45-50 liters sekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (1 time siden):

 

Går litt utenfor topic, men jeg vet ikke om nytt telt er det beste stedet å starte for å få ned vekt/volum. Min erfaring er at med vektfokus (handler like mye om å legge unødvendige ting hjemme som å kjøpe lett utstyr) så kommer lavt volum som en bonus. Jeg har aldri tenkt på volum, kun vekt, men jeg kan gå ukesturer på sommeren med 45-50 liters sekk.

Såklart. Listen over ting jeg mener jeg trenger har krympet etter hvert som at jeg har dratt på tur og fått erfaring. Men ofte drar jeg på tur alene, og da må man bære alt selv (dame, 165 høy og rundt 55 kg). Jeg tar ikke store plassen i teltet, og har flere ganger ligget og tenkt for meg selv hva i all verden jeg skal med så mye plass(selv med en hund på 30 kg). Derfor vurderer jeg muligheten for å kjøpe et telt der både vekt og volum går ned ift Orion. Vekt er ikke så vanskelig å forholde seg til utifra informasjon på nettet, men som noen skriver over her (eller kanskje jeg har lest det et annet sted?) så er det litt forskjellig hvor tett teltene hos de ulike produsentene ligger i posene  når de er målt, som gjør det litt vanskelig å velge for en som vil ha oversikt over ALT før hun kjøper🙈 

Noen som har bilde av Hilleberg Akto eller Niak?

 

 

 

Endret av amobe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amobe skrev (38 minutter siden):

Noen som har bilde av Hilleberg Akto eller Niak?

Akto:

20200515_133802.thumb.jpg.25eaa96b3fd983ebec3002a19da2333f.jpg

Det er mye luft i posen, men på grunn av de fire spilene i telthjørnene er det litt vanskelig å komprimere skikkelig.   (Det går an å ta ut spilene, men det gidder man vel ikke?)    Spilene er omtrent like lange som den sammenlagte teltstanga, så det jeg gjør er å legge teltposen med alt i på tvers på toppen i sekkerommet, som går greit nok på 58-liters sekken min (Osprey Kestrel), men det blir nok for bredt med en mindre sekk.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amobe skrev (46 minutter siden):

Noen som har bilde av Hilleberg Akto eller Niak?

Her har du bilde av 2 Niak slått opp. Veldig enkelt å finne plass til de ute i skogen.

Hvis du mente bilde av de i pakkposen, kan jeg sikkert ordne det i dag. De pakker i alle fall ganske så små. Jeg tar ut stengene og pakker de separat. Uten å bruke noe kompresjonspose får jeg teltet ganske lite med å bare presse det litt sammen med armene. Niak er også så lite og lett at det enkelt kan legges under topplokket på sekken f.eks. 

F81B36A4-814E-495F-A8BF-A00FA9C7A6F9.jpeg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dutton skrev (16 minutter siden):

Her har du bilde av 2 Niak slått opp. Veldig enkelt å finne plass til de ute i skogen.

Hvis du mente bilde av de i pakkposen, kan jeg sikkert ordne det i dag. De pakker i alle fall ganske så små. Jeg tar ut stengene og pakker de separat. Uten å bruke noe kompresjonspose får jeg teltet ganske lite med å bare presse det litt sammen med armene. Niak er også så lite og lett at det enkelt kan legges under topplokket på sekken f.eks. 

F81B36A4-814E-495F-A8BF-A00FA9C7A6F9.jpeg

Ja jeg mente bilde av de i pakkposen, sammen med en gjenstand. Mitt forslag var en stor brusflaske:D Tusen takk for bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (6 timer siden):

Hvordan tåler teltene egentlig å bli komprimert på den måten? Har et kompresjonstrekk jeg hadde tenkt å sende i retur, men kanskje ikke så dumt å bruke på teltet :) 

Jeg er 99,5 % sikker på at jeg skadet Rogen-teltet mitt med det. Går nok greit å komprimere noe, men det kan være greit å ikke bli for hard på det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (5 minutter siden):

Au!  Hva slags skade ble det?

Rare hull i ytterduken, heldigvis på et sted som lot seg greit reparere uten at det vises i ettertid. Men jeg ble definitivt mindre hissig på komprimeringa etterpå, etter at jeg pga det kom på at det jo faktisk er metallglidelåser inni der sammen med teltduken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (44 minutter siden):

Rare hull i ytterduken, heldigvis på et sted som lot seg greit reparere uten at det vises i ettertid. Men jeg ble definitivt mindre hissig på komprimeringa etterpå, etter at jeg pga det kom på at det jo faktisk er metallglidelåser inni der sammen med teltduken.

Tenkte jeg også på. Glidelåser, bardunstrammere, hemper, stangkopper, strammere, bardunringer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.