Gå til innhold
  • Bli medlem

Lastekapasitet på sekk


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har ikke noe fasitsvar, og det tviler jeg egentlig litt på at finnes. Hvor mye sekken tåler er vel noe produsenter estimerer selv, så det vil jo fort kunne variere hva de mener selv. Jeg har dog alltid tenkt totalvekt når du veier sekken. 

17kg på 70+ liter og 2kg sekk hørtes for øvrig litt lite ut i mine ører. Min 70+ liter veier rett over 1 kg og skal takle 27kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet fins det ingen standardisert norm på dette, slik som for soveposer og underlag. Her må man teste selv, eller velge å stole på produsentenes juging. 

Dette er en av grunnene til at jeg ikke kjøpet ting på nettet. Utstyr må prøves. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange produsenter skriver "at du kan bære behagelig inntil så og så vekt". Det er altså et skjønnsmessig spørsmål av hva som er behagelig for den som lager sekken. IKKE en stresstest på sømmer. Jeg har ikke sett en eneste produsent som sier noe om at sekken er stresstestet med eks. 30 kg last og 10.000 rykkløft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (3 minutter siden):

Over 20 kg og sekken blir vond uansett. Bare et spørsmål om tid. Tiden varierer fra bruker til bruker.

Tore

Nja, ikke helt enig her altså. Med mindre du tenker at det blir vondt dersom jeg ikke tar av sekken på f.eks en måned.... ;-)

20 kg i mine sekker kan jeg gå med i "ukesvis".

Når er forsåvidt også vondt en definisjonssak. Etter noen år med "hardtrening" så konkluderte noen av oss med artigheter som "smerte gjør ikke vondt" , "smerte er bare følelsen av svakhet som forlater kroppen" osv.. ;-) 

Jeg skal tildels være enig for om vi tenker oss en som ikke er vant til å gå med sekk i det heletatt. Da vil lange dager med sekk mest sannsymlig medføre ubehag av noen grad. Men en som er vant til å gå med sekk skal ikke få vondt av å gå med 20 kilo pakket fornuftig...


Når trådstarter spør om lastekapasiteten regnes som last eller last + sekk, så er svaret "tja". Ta utgangspunkt i totalvekt. Jeg tror neppe "smertegrensen" for sekken går på +/- 2 kg. Her er det gjerne ikke snakk om svart/hvitt, enten/eller eller av/på, her er det gjerne slik at ubehaget av overlast er gradvis økende ettersom "overlasten øker", slik at litt overlast kan gi litt ubehag og mye overlast kan gi mye ubehag. Igjen veldig avhengig av hva den som bærer er vant til. 



Men du vil få en grei pekepinn på å kikke litt på hva som sies og erfares av brukerne her i forumet. Trolig bedre enn å lese produsentenes "specs" og "fakta". Da vil du typisk erfare ting som at Osprey-sekkene gjerne oppleves som greie til opp på 20-tallet, mens om du skal opp på 40-tallet gjerne bør opp på de noe mer kraftige sekkene som gjerne har egenvekt nær det dobbelte av en tilsvarende Osprey osv osv...


Dersom trådstarter har tenkt til å leve opp til nicket her på forumet tror jeg neppe det er noen fare for at man i det hele tatt bikker over 20 kg uansett... ;-) 



 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Espen Ørud: Du har i alle fall skjønt hva jeg prøvde å spørre om ;-) Etter en del turer der jeg tok med at som var "kjekt å ha" oppdaget jeg at det var mulig å klare seg med vesentlig mindre. For ikke å brekke banken helt og beholde litt komfort så har jeg en base weight på ca 9 kg og ca 4+ kg div forbruksvarer hvis jeg skal på 5-6 dagers tur. Av dette utgjør sekken 1+ kg. Min Ospry Exos 48 er oppgitt til å ha max lastevekt på 17 kg så det går fint, men jeg ønsker meg en sekk som er større enn 48 l (blir litt trangt for 5-6 dager). 

Jeg oppfatter at lastekapasitet er hvor mye det er "behagelig" å bære på ryggen, ikke hvor mye sekken tåler før den ryker.

Har sett på div lettere sekker (gramjeger) som f eks Zpacks Arc Haul 65. Denne skal også klare 17 kg, koster flere skjorter, og er litt "skjør i stoffet". Denne sekken veier jo ikke noen ting så om den vekta er med i lastekapasiteten eller ikke spiller ingen rolle.

Men jeg har også sett en del sekker på 1-1,5 kg som skal klare 13-15 kg, da begynner det å bety noe om det er med eller uten vekta av sekken. 

Jeg skjønner at man også må legge inn litt personlige preferanser også på hva som er behagelig, det må man med soveposer også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (3 timer siden):

Jeg skal tildels være enig for om vi tenker oss en som ikke er vant til å gå med sekk i det heletatt. Da vil lange dager med sekk mest sannsymlig medføre ubehag av noen grad. Men en som er vant til å gå med sekk skal ikke få vondt av å gå med 20 kilo pakket fornuftig...

Jeg går med sekk tre, fire gjerne 5 ganger i uka (ikke mer enn 8-10 kilo, men) og kan opplyse at det er skikkelig tungt med 20 kilo. Det gir skikkelig ubehag etter noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest heller ikkje det er vondt etter dagesvis med 20kg på ryggen. Men  eg brukar heller ikkje sekkar som produsenter meiner er ubehagleg med meir enn 15-17kg.

Dersom produsenten opplyser om ei så stram vektgrense, ville eg ta det som ei åtvaring. Dersom bruksområdet er tenkt oppimot denne vekta, så nære at spørsmålet om sekkevekta er del av denne vekta, ville eg i alle fall ikkje kjøpe sekken uprøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Lowe Alpine Cerro Torre 75:100 for noen år siden. Den mener jeg var oppgitt til å takle 25kg. Den ble ikke ubehagelig å gå med før man nærmet seg 35kg og jeg er ganske sikker på at jeg har hatt godt over 40kg i den.

Jeg har også en bergans rondane 65 som skal være behagelig opp til 17 kg, men den er ikke noe god allerede ved 15kg.

Det er altså ikke noe poeng i å høre på produsentene sine påstander om anbefalt pakkevekt. Her må det prøves, gjerne i flere timer på tur før man finner ut av det.

Generelt har jeg lagt merke til at lette sekker på rundt kiloen og litt oppover ikke er spesielt gode opp mot anbefalt pakkevekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.