Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av telt. Ønsker tips


Arne Nyborg

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et godt telt med god plass for to personer. Er tenkt brukt hele året bare det ikke er snø, og tempen er over 0 grader. Det må være ålreit godt fortelt som går og lage mat i på ok vis. Det må også være grei plass for oppbevaring av bagasje. Vekta betyr jo selvsagt også noe når man skal bære det på ryggen over lange distanser. Tips mottas med stor takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

XXL har jo Helsport Sarek Superlight 2+ til 3999,- nå. 1,7ish kilo. 

image.png.84018e43f1ed4a38c1282d48f2d93bf2.png

Ellers er jeg hvert fall veldig imponert av det Helsport Breheimen 2, som selges hos XXL nå. Samme duk som Pro-teltene, 4-sesongs, 3 kilo og 3499,- når de får det på lager igjen (har på et fåtall butikker ennå). Har nettopp kjøpt meg nytt telt, men har lyst på dette også fordi det er så mye telt for penga. ;)

image.png.64baadc74b5830cc80f7a0c0de7b3813.png

 

Går man lenger opp i pris, og evt til et tre-mannstelt har man jo "ubegrenset" utvalg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Orion II UL. Kuppeltelt som trenger få plugger i stille vær. Lett og romslig, og svært god takhøyde. To fortelt, så dere har hver deres inngang og oppbevaringsplass. Eventuelt et fortelt til bagasje, og det andre til kokkelering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kepiblanc skrev (16 timer siden):

XXL har jo Helsport Sarek Superlight 2+ til 3999,- nå. 1,7ish kilo. 


Jeg har lest bra ting om dette teltet og prisen var fin, men hvordan er vindstabiliteten? Er det sannsynlig at teltet holder til en halvannen ukes tur på Hardangervidda i sommermånedene, eller bør jeg satse på et tyngre telt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (1 minutt siden):


Jeg har lest bra ting om dette teltet og prisen var fin, men hvordan er vindstabiliteten? Er det sannsynlig at teltet holder til en halvannen ukes tur på Hardangervidda i sommermånedene, eller bør jeg satse på et tyngre telt? 

Jeg kjenner ikke dette teltet i praksis selv, men kan ikke tenke meg sommermånedene er noe problem for det. Og spesielt ikke om du setter det kortende/ræva mot vinden.

Kan tenkes andre her har hands-on erfaring dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (51 minutter siden):


Jeg har lest bra ting om dette teltet og prisen var fin, men hvordan er vindstabiliteten? Er det sannsynlig at teltet holder til en halvannen ukes tur på Hardangervidda i sommermånedene, eller bør jeg satse på et tyngre telt? 

Dersom du sett det opp kvar kveld i forhold til den aktuelle vinden, brukar alle bardunane og unngår eksponerte plassar når det er sterkare vind, bør det ikkje vera noko problem. Men dersom du har tenkt å sette det opp, forlate det, og koma attende halvannan veke seinare, ville eg nok valgt eit anna telt, sjølv om det mest truleg ville stå like fint.

No veit eg ikkje kva slags pluggar Helsport legg ved ultralett-telta sine, men for nokre år sidan, brukte dei nokre pluggar som eg ikkje ville stole på. Dersom det fortsatt er tilfellet, ville eg tatt med betre pluggar, i alle fall til endane på teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (35 minutter siden):

No veit eg ikkje kva slags pluggar Helsport legg ved ultralett-telta sine, men for nokre år sidan, brukte dei nokre pluggar som eg ikkje ville stole på. Dersom det fortsatt er tilfellet, ville eg tatt med betre pluggar, i alle fall til endane på teltet.


Ja, dette er et moment jeg skal huske på. Skal også ta med ekstra barduner og repair kit. Jeg har et HeliumDome 3 (helårs ekspedisjonstelt) fra før, og kan godt ta med pluggene fra dette teltet hvis Sarek-pluggene er for dårlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kepiblanc skrev (4 minutter siden):

Så dette Sarek-telter oppslått på xxl nå. Ble jaggu overrasket over størrelsen på det. Ikke enorm hodehøyde i Innerteltet men kurant i fortelt og forteltet var skikkelig romslig.


Bra å høre! Jeg har ikke sett det "live" selv ennå, men for meg ser det på papiret ut som et tilnærmet "perfekt" telt (til sommerbruk), mye pga stort fortelt og mulighet for å romme ihvertfall to voksne personer i innerteltet. Greit med lav vekt og lite pakkvolum også. Skal bli spennende å slå det opp i hagen og etterhvert få testet det i marka her om ikke lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (1 time siden):


Bra å høre! Jeg har ikke sett det "live" selv ennå, men for meg ser det på papiret ut som et tilnærmet "perfekt" telt (til sommerbruk), mye pga stort fortelt og mulighet for å romme ihvertfall to voksne personer i innerteltet. Greit med lav vekt og lite pakkvolum også. Skal bli spennende å slå det opp i hagen og etterhvert få testet det i marka her om ikke lenge. 

E7D6D735-5491-40C1-A542-1A62CE27AC39.thumb.jpeg.4cebe903edf42de07cdceb4cc32f5535.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett Exped Orion vil føles som ett palass for to, sammenlignet med ett Helsport Sarek superlight.

Det første har store åpninger man går inn og ut av, man kan sitte oppreist begge to, lufte godt, lage mat, henge ting til tørk etc. Det er enkelt å pakke sakene sine.

Helsport sarek er lavt, har en liten inngang, og man kan ikke sitte oppreist uten at man subber i taket. Man kan heller ikke ligge fot mot hode, det er trangt å skifte kløær og pakke, og man må rulle/krabbe gjennom forteltet for å komme inn/ut. Men med kuldegrop i forteltet er det nok bra, men det krever snø...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Gemini 3 er også veldig romslig med reell liggelengde på over 2m og veldig god takhøyde. Men det har mesh innerteltet, noe jeg leser på diverse forum at folk har et litt elsk/hat forhold til. To åpninger som begge er ganske romslige og får plass til sekk og sko. Veide det til 2,8kg blank.

Sydvang som jeg nevnte over veide jeg til 2,667kg. Sydvang hadde digert fortelt men dårlig takhøyde og skrå vegger innerteltet, både på sidene og i fotenden. Oppleves derfor mer som et kryptelt, og valgte Exped Gemini 3 pga kvalitetsfølelsen og plassen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Ett Exped Orion vil føles som ett palass for to, sammenlignet med ett Helsport Sarek superlight.


Men hvor mye plass er det til matlaging og bagasjelagring i forteltene på Orion? Ser ut som det ikke har mye plass der. Jeg ser også at det er vesentlig dyrere og tyngre, så for min del hadde det ikke vært aktuelt med Orion. Men mulig TS har sansen for det. Han listet vel ikke opp pris som et kriterium heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (19 minutter siden):


Men hvor mye plass er det til matlaging og bagasjelagring i forteltene på Orion? Ser ut som det ikke har mye plass der. Jeg ser også at det er vesentlig dyrere og tyngre, så for min del hadde det ikke vært aktuelt med Orion. Men mulig TS har sansen for det. Han listet vel ikke opp pris som et kriterium heller. 

Orion 2 UL veier 2,7 kilo.

Helsport reinsfjell 2 superlight veier 2,3 kilo.

Jeg har ikke brukt disse teltene, men jeg har brukt tilsvarende telt med mindre fortelt og lager  dessuten fint mat i Hilleberg unna 😃 Mer enn god nok plass.

Har man døren til innerteltet åpen, og sitter i innerteltet, evt. lager mat på ett lite skumunderlag som man ligger i teltåpningen har man god plass til å lage mat. Synes jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på et telt fra Tarptent, nærmere bestemt StratoSpire 2. https://www.tarptent.com/product/stratospire-2/

Venter på et i posten. Mitt første friluftstelt etter å ha grundig sett på ulike teltalternativer. Er vel kanskje det teltet hvor man får mest plass for vekten for pengene. Ny forbedret utgave i 2020. Utrolig romslig - Omtales som et "Backcountry palace", med utrolig romslig fortelt x2. Og ikke minst lett: 1.2 kg, Kan deles i to for ca 600 gram per pers. Settes opp med gåstaver, men skal tåle godt med vind. Fordelen med telt som dette er meget god ventilasjon, og muligheten til å åpne helt opp på begge sider som en tarp med flott utsikt. Kan settes opp med kun yttertelt eller kun innertelt også, for godværsdager. Man kan også senke innerteltet og få plass til 3 personer. Prisen er heller ikke så verst, $ 359 uten frakt og moms. Liten bedrift med fantastisk service. Anbefales!

Omfattende anmeldelse:

https://youtu.be/Ya9-HBWkWoI

Oppsettvideo: 

https://vimeo.com/tarptent/stratospiresetup

 

Endret av Rolferno
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/13/2020 at 8:48 PM, Arne Nyborg said:

Er på utkikk etter et godt telt med god plass for to personer. Er tenkt brukt hele året bare det ikke er snø, og tempen er over 0 grader. Det må være ålreit godt fortelt som går og lage mat i på ok vis. Det må også være grei plass for oppbevaring av bagasje. Vekta betyr jo selvsagt også noe når man skal bære det på ryggen over lange distanser. Tips mottas med stor takk 

Du har nå fått flere gode svar og tips, og mange har brukt tid på å hjelpe deg med å velge telt.
Men du har vært fraværende i tråden. For min del synes jeg det er greit å vite om hjelpen har vært til nytte, og om du har bestemt deg for kjøp. Det er god kotyme å ta del i tråder man selv har startet, og gi respons på svar man har fått.
Men bevares, det kan være gode grunner vi ikke vet om til at du ikke deltar her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har prøvd Sarek 2+ nå i en uke på fjellet og er meget godt fornøyd. Dette teltet noe mindre enn 3 manns teltet, men bra nok plass til 1-2 personer. Teltet er et tunneltelt så det krever noe lengre plass eller rett underlag for å få slått opp inner-teltet uten diverse humper o.l. Et kuppeltelt krever mindre plass. Fordelene med Sarek 2+ er at det er et tunneltelt og således står meget godt i sterk vind som det ofte er på fjellet. (Forutsatt at det er ca riktig oppsatt i vindretningen.) En annen stor, fordel er et teltet er meget lett, kun ca 1,7kg i superlight utgaven. (3-manns er ca 2 kg) Helsport telt har også mange gode gjennomtenkte løsninger i de fleste teltene de lager som f.eks fargekode på hull til teltstenger, slik at det blir lettere og raskere å sette opp. Det er også lommer til å legge småting i påsydd på sidene av inner-teltet og det er god lufting. Et lite minus var at det var litt lav takhøyde i innerteltet slik at man stuker hode og/eller rygg såvidt oppi taket når man står opp på morningen. (Dette gikk greit, taket tåler litt stuking) Rommet utenfor inner-teltet har god nok plass til f.eks ryggsekk, fiskeutstyr eller evt en noenlunde tørr plass for bikkja. Her er også taket noe høyere, så jeg kunne såvidt sitte oppreist (på baken med beina i kryss) og hodet tok såvidt oppi taket, og jeg er ca 1,82 høy. Alt i alt et meget bra telt hvis man er avhengig av å bære et lett telt med seg på lengre fjellturer til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.