Gå til innhold
  • Bli medlem

For kalde soveposer for sommertur i nord?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg og frøkna skal altså tilbringe sommerferien vår i telt (1-3 dagers overnattinger) i Troms  (Lyngen, øyene utenfor Tromsø, Balsfjord osv.), og muligens også sørover hvis været uteblir nordpå. I den anledning har vi gått til anskaffelse av forholdsvis lette soveposer som får plass i ryggsekkene våre. Frøkna har kjøpt Marmot Trestles elite eco 30 (dame), som i følge Marmot har komforttemperatur på 30F/-1C, og Robens Icefall I til meg (tcomf +1 og tlim -4).

Etter å ha lest litt på soveposedelen av forumet har jeg lagt merke til at de fleste anbefaler varmere soveposer enn disse (gjerne tcomf under -5), og ble plutselig redd for at vi kan ha kjøpt for kalde soveposer. Vi blir begge å ligge på Exped synmat 7 med R-verdi på 4.9, og vi har tenkt å telte type 0-600moh i månedsskiftet juni/juli, og da er det gjerne snakk om gjennomsnittstemperaturer fra alt fra 7-12 grader ifølge yr.no.

Hva tenker dere som har litt mer erfaring enn oss med teltlivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke posene allerede vært innkjøpt ville jeg kjøpt noe beregnet for noen minusgrader for 3-sesongsbruk. Men for ren sommerbruk i juni/juli så går dette greit tenker jeg. Dere har jo gode underlag og ett sett ullundertøy er greit å ha i bakhånd. Det kan være ganske kjølig på natta selv om gjennomsnittet er ålreit. Sommerposen min har komforttemperatur 0 grader, det er riktignok betraktelig lenger sør i landet, men pleier å gå bra det i juni/juli.

Skal dere ha noe dere kan benytte litt mer enn midt på sommeren og posene dere har kjøpt kan returneres/byttes hadde jeg vurdert å bytte til en pose med komforttemperatur på noen flere minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger også stort av teltvalget deres.

Om dere ligger to stykker i et tomannstelt med tett innertelt og mulighet til å stenge ventiler i både ytter- og innertelt, kan dette være tilstrekkelig for å holde varmen. Om dere ligger to stykker i et tremannstelt med mye mesh i og glippe mellom teltduk og marken, blir det for vesentlig kaldere og mer trekkfullt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar!

Vi har begge angrerett i behold. Frøkna hadde først bestilt en pose med tcomf på -5 men valgte å returnere den da den pakket bortimot halvparten av 70l-sekken. Hun har satt budsjett til 1500kr og ønsker ikke at soveposen skal ta hele ryggsekken. Finnes det noen gode alternativer som passer til disse kriteriene?

Teltet blir mest sannsynlig et 3-mannstelt med mesh. Dette fordi vi i utgangspunktet er litt redd for å bli ihjelkokt av midnattsolen om det blir finvær.

Endret av Oksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriterene er altså: Varm - Billig - Liten/lett 

Stryk ett kriterium. Alle tre er vanskelig (umulig) å få til.

 

Edit: Avhengig av hva en selv synes er varmt, billig og lett så klart. Feks vil noen si at 2500 er billig, -1 er varmt og 1,5 kg er lett. 

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (47 minutter siden):

Kriterene er altså: Varm - Billig - Liten/lett 

Stryk ett kriterium. Alle tre er vanskelig (umulig) å få til.

Veldig elegant måte å fremstille det på! 

Jeg er tilbøyelig til å betale litt mer, frøkna tilbøyelig til å bære litt mer. Samtidig synes jeg icefall I sekken var perfekt i passform og i pakkvolum og har veldig lyst til å beholde denne. Icefall II ser på papiret ut til å være et godt byks i pakkvolum, så lurer på hva dere synes om å investere i en Sea to summit reactor lakenpose for å forsterke posen på de kaldere nettene vs. å lete etter ny pose?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere beholder soveposene og frykter kalde netter så er det flere måter å kompensere for lav temperaturgrense på posen, her er noen:

  • Dersom posene er romslige nok (ikke for kroppsnære) og dere har dere med isolasjonsjakke til de kaldeste dagene/andre klær, så hjelper det på ioslasjonsevnen å ta på ekstra klær under de kaldeste nettene. (tyn dun/syntet-isolasjonsjakke, stillongs og turbukse, dobbelt sett strømper/strikkelubber, lue, etc.). Dette er ganske normalt for f.eks. alpinister for å få lett opppakning og lite volum.
  • Kok opp vann og ha på drikkeflaske (som tåler temperaturen), legg denne mellom bena /neders i soveposen. Flasken vil da tilføre ekstra varme i mange timer fremmover inne i posen.
  • Et annet alternativ er å ha med en (isolert) fjellduk eller tilsvarende som dere legger over begge soveposene. Dette isolerer ekstra og dere deler på varmen mellom dere.
  • Kombinasjon av overnevnte.

image.png.01ce0ff307d10c7d115c2ea50747895f.png

(Bilde lånt herfra https://www.outsideonline.com/2412652/pro-athletes-favorite-recovery-tools)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill! Dette forumet er virkelig gull :)

Jeg er ikke spesielt frysen av meg og tar med meg ullfrotté over- og underdel for å ha i posen. Vet ikke hva man realistisk kan forvente av temperatur da? Tar tcomf og tlim utgangspunkt i at man sover i ullundertøy? Frøkna er mer en frossenpinne så får vurdere å oppgradere posen hennes eller om jeg skal kjøpe en reactor lakenpose å ha i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (4 minutter siden):

Tar tcomf og tlim utgangspunkt i at man sover i ullundertøy?

Om jeg ikke roter helt, så mener jeg hvert fall en av standardene for å sette tComf og tLimit er basert på at man har tynt ullsett på seg. 

Jeg syns ideen din om å booste nåværende poser med lakenpose inni var god, om det er rimeligere enn å bruke angrerett og kjøpe andre poser. Det er jo kjipt å evt ha poser som er for varme til senere bruk også, om enn det kan løses tildels med å åpne zippen nede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugs at alle remedier ein tar med seg for å forsterke soveposen, også tilfører vekt og volum. Gjerne ein god del meir vekt og volum enn ein tilsvarande varmare sovepose.

Å ha på seg ullundertøy ol, som ein likevel har med seg, er løysinga for å ikkje tilføre meir volum og vekt. Men desse kleda må vera turre, ellers vert det bare endå kaldare. Luve og sokkar kan gjera underverk når ein er akkurat på grensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har faktisk en Marmot trestles 0 F= -18C. Det var dengang den rimeligste, letteste og varmeste kombinasjon jeg kunne få. Vekt visnok ca. 1,6 kg, fiberpose, for jeg har prøvd våt = kald dunpose. Den gang brukte Marmot IKKE den internasjonale varmegradering. Så dette står utenpå posen. 

jeg vil betegne den som en grei 3-sesong pose, men jeg har også brukt den om vinteren. Jeg begynne å fryse på lårene ved ca. -10C. Så begynner det å bli en kald natt. Men jeg har da sovet i - 22C, men så iført både varmebukse og jakke og hansker, lue selvfølgelig altid.  OK med varmen, men det blir litt rullepølseaktig. Jeg bruker den stadig om vinteren, men nå supplert med en sommerpose gradert til ca. 0C. (Det er nå litt kalt for den alene.) Komboen blir en ganske brukbar vinterpose, som ikke veier eller fyller mere enn Ajungilaks vinter Tyin poser. Elginnen har en sådan gammel, illeluktende og tung og fyller en hel sekk - krever pulk. Hun bruker nå samme Marmotpose med en 3-sesong innerpose. Så det går an å kombinere.

Mit foreslag er en fleece lakenpose, evt. sy en selv av en fleece plaid. Fold den langveis og sy 3/4 opp i siden- ferdig med det! Det blir sikker rimeligste løsning på budget. Jeg tror dette varmer like bra som en forholdsvis dyr reactor lakenpose. Eller bytte til noe varmere 3-sesongpose. Noen ganger kan volumen bedre håndteres ved å pakke soveposen løst i sekken i stor plastsekk og så stappe annet ned omkring den myke posen. 

Elgen

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (3 timer siden):

Om dere beholder soveposene og frykter kalde netter så er det flere måter å kompensere for lav temperaturgrense på posen, her er noen:

  • Dersom posene er romslige nok (ikke for kroppsnære) og dere har dere med isolasjonsjakke til de kaldeste dagene/andre klær, så hjelper det på ioslasjonsevnen å ta på ekstra klær under de kaldeste nettene. (tyn dun/syntet-isolasjonsjakke, stillongs og turbukse, dobbelt sett strømper/strikkelubber, lue, etc.). Dette er ganske normalt for f.eks. alpinister for å få lett opppakning og lite volum.
  • Kok opp vann og ha på drikkeflaske (som tåler temperaturen), legg denne mellom bena /neders i soveposen. Flasken vil da tilføre ekstra varme i mange timer fremmover inne i posen.
  • Et annet alternativ er å ha med en (isolert) fjellduk eller tilsvarende som dere legger over begge soveposene. Dette isolerer ekstra og dere deler på varmen mellom dere.
  • Kombinasjon av overnevnte.

Hvilke av disse tiltakene tilsier din erfaring har størst effekt? Vannflaske og varme klær har vi uansett med oss i sekken. Jeg tenker å ta med min Arcteryx atom ar jakke siden den pakker lite, tåler fukt og passer under skalljakken. Vi har tenkt å ha bilen som depot/base med tykkere dunjakker etc. 

elgen skrev (1 time siden):

Mit foreslag er en fleece lakenpose, evt. sy en selv av en fleece plaid. Fold den langveis og sy 3/4 opp i siden- ferdig med det! Det blir sikker rimeligste løsning på budget. Jeg tror dette varmer like bra som en forholdsvis dyr reactor lakenpose. Eller bytte til noe varmere 3-sesongpose. Noen ganger kan volumen bedre håndteres ved å pakke soveposen løst i sekken i stor plastsekk og så stappe annet ned omkring den myke posen.

Frøkna sier hun blir å beholde posen og heller ta med et tynt fleecepledd i bilen som hun kan pakke i sekken hvis forholdene tilsier det.

For min egen del er jeg litt usikker på om jeg skal gå for liner eller større pose. Liker ikke å bli for varm, så kjekt hvis jeg kan regulere antall lag og dermed bruke posen når det blir mildt også. Har dog en billig McKinley sovepose med tcomf +7 som jeg kan bruke på ordentlige sommerdager, så kanskje jeg får dekket flest behov ved å kjøpe en litt varmere varm pose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Litt vanskelig å råde. Men du har 2 poser som begge er nesten er sommerposer: Varm sommer og kall sommer - begge deler finnes i Norge! Så jeg ville nok selv kjøpe en varm 3-sesong pose, som jeg så kunne bruke den sommerpose du allerede har som liner. Med varm 3-sesong mener jeg T-comf -5 -8C og t-lim under -10C. 

For varm poser er nem å regulere ved å åpne glidelåsen og ligge utenfor eller åpne helt og bare bruke posen som dyne - det går faktisk an hvis man har bra nok liggeunderlag. Det er surt å fryse og kanskje besværligere å kle på sig i løpe av natten. En isolert fjellduk er vel nesten like tung som en sovepose??

Det kan vel sagtens bli nattefrost i fjellet i Troms om sommeren og/eller blåse. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (10 timer siden):

Teltet blir mest sannsynlig et 3-mannstelt med mesh. Dette fordi vi i utgangspunktet er litt redd for å bli ihjelkokt av midnattsolen om det blir finvær.

Det kan være svært lite varme i den midnattssola, så jeg ville valgt noe tettere enn mesh. Jeg ville planlagt for +4 grader og sur vind og sett på enhver form for teltsvette som en bonus. Hilsen fastboende i Tromsø.

(Til sommeren planlegger forresten jeg å være dristig og prøve ut sommerpose med Tcomf på -3)

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boggabogg skrev (8 timer siden):

Det kan være svært lite varme i den midnattssola, så jeg ville valgt noe tettere enn mesh. Jeg ville planlagt for +4 grader og sur vind og sett på enhver form for teltsvette som en bonus. Hilsen fastboende i Tromsø.

(Til sommeren planlegger forresten jeg å være dristig og prøve ut sommerpose med Tcomf på -3)

Mulig vi blir å gå for tunnelteltet vi har bestilt da! Det at du er dristig med tcomf på -3, er det fordi du forventer temperatur ned i -3 eller fordi disse temp ratingene er optimistiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe soveposer som kan kobles sammen slik at man kan dele på varmen?

Min erfaring med dette begrenser seg til et par gamle Helsport Alta og turer i Oslomarka om sommeren, men det har ihvertfall vært kokvarmt. Medlånetaker er en fryspinn men avgir ekstreme mengder varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (3 timer siden):

Mulig vi blir å gå for tunnelteltet vi har bestilt da! Det at du er dristig med tcomf på -3, er det fordi du forventer temperatur ned i -3 eller fordi disse temp ratingene er optimistiske?

Litt fleipete fra mi side, men jeg har de siste to årene - helt uten problemer - brukt vinterposen min også på sommeren. Jeg mener det er verre å fryse enn å være for varm. Får man steiksol på teltet trenger man uansett ikke sovepose. Da kan det være deilig å ha med en tynn lakenpose slik at det er enklere å regulere temperaturen.

Det er sjelden nattefrost i Nord-Norge på sommeren, selv på høyfjellet, men planlegger du 600 moh i slutten av juni må du regne med adskillig kjøligere netter enn 7--12 grader. (Pluss at det i år kommer til å ligge store mengder snø på marka. Sukk.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den typen sommerturer (med bil kanskje), der man har med utstyr og skal pakke for noen dagsturer eller flerdagersturer som man skal bære, syns jeg det er best å ha mange alternativer. Om det ligger et høytrykk over landet og er sterk hete, eller om det snøer som i dag.

Det trenger ikke koste all verden. Vi bruker å ha med fleecepledd som vi har satt en søm i som kan benyttes som pose. Veier veldig lite. Silkelakenpose er også digg - veier lite, og er svært nyttig uansett hvor man ferdes senere. Vi har en 800 grams påbyggings fiberpose som er stor som kan benyttes som pose utenpå de andre, eller legge over oss, om noen skulle fryse.

Sist men ikke minst ville jeg satset på et skikkelig liggeunderlag. Det er sikkert mange meninger om dette, men det har utrolig mye å si for søvnkvalitet og ikke minst komfort/varme.

Vi har for øvrig selv satset på lette dunposer generellt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boggabogg skrev (33 minutter siden):

Litt fleipete fra mi side, men jeg har de siste to årene - helt uten problemer - brukt vinterposen min også på sommeren. Jeg mener det er verre å fryse enn å være for varm. Får man steiksol på teltet trenger man uansett ikke sovepose. Da kan det være deilig å ha med en tynn lakenpose slik at det er enklere å regulere temperaturen.

Det er sjelden nattefrost i Nord-Norge på sommeren, selv på høyfjellet, men planlegger du 600 moh i slutten av juni må du regne med adskillig kjøligere netter enn 7--12 grader. (Pluss at det i år kommer til å ligge store mengder snø på marka. Sukk.) 

Mye snø i år ja, så mulig 600moh-fiskevannet vårt utgår i første omgang. Har bodd 6 år litt lengre sør i Troms og har opplevd snø i juni, men kan ikke huske å ha opplevd kuldegrader. Var derfor jeg i utgangspunktet tenkte at pose med tcomf rundt 0 og tlim på et par minus var passelig. Jeg kan fortsatt bytte min Icefall 1 inn i 2-eren som har tcomf -3, men da får jeg ikke lenger plass i lillerommet på ryggsekken min samtidig som jeg er redd for å bli alt for varm hvis temperaturen skulle krype oppover. Skulle ikke være helt enkelt dette 😆

Kjell Iver skrev (29 minutter siden):

På den typen sommerturer (med bil kanskje), der man har med utstyr og skal pakke for noen dagsturer eller flerdagersturer som man skal bære, syns jeg det er best å ha mange alternativer. Om det ligger et høytrykk over landet og er sterk hete, eller om det snøer som i dag.

Det trenger ikke koste all verden. Vi bruker å ha med fleecepledd som vi har satt en søm i som kan benyttes som pose. Veier veldig lite. Silkelakenpose er også digg - veier lite, og er svært nyttig uansett hvor man ferdes senere. Vi har en 800 grams påbyggings fiberpose som er stor som kan benyttes som pose utenpå de andre, eller legge over oss, om noen skulle fryse.

Sist men ikke minst ville jeg satset på et skikkelig liggeunderlag. Det er sikkert mange meninger om dette, men det har utrolig mye å si for søvnkvalitet og ikke minst komfort/varme.

Vi har for øvrig selv satset på lette dunposer generellt.

Frøkna går for fleecepledd i bilen. Vi har begge liggeunderlag som skal være top notch (Exped synmat 7 LW og MW), og vi skal i løpet av helgen bestemme oss for ett av de tre teltene vi har bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ein relevant problemstilling. Eg bur i Finnmark og Finnmarkssommer er ikke som Oslo-sommer for å seie det slik. 

1) Ein ting som gjer ting ein god del varmere er å sove med lue eller hals. Personleg gjer eg også alltid dette fordi halsen fungerer som sovemaske. 

2) Ein annan ting eg har gjort med ein viss suksess er å bruke dunjakka som pledd over soveposen. 

3) Sove med stillongs og ulltrøye. (dette kan jo også forsvaras for at ein ikke skal svette direkte inn i soveposen) 

4) Du kan også bruke ei solid plastdrikkeflaske som varmeflaske i soveposen. (dette er berre noko eg har høyrt om, eg har ikke personleg erfaring med det). 

Som du kanskje har tenkt på så kan ein alltid gjere ein varm sovepose kaldere, men det er ikke så lett å gjere ein kald sovepose varmare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De posene som nevnes i HI høres litt kjøiige ut for nordnorsk sommer. På bilferie i fjor i slutten av august overnattet jeg på campingplass på Dovreskogen og jeg gjetter på at det kan ha vært ned i 4 plussgrader om natta. Da holdt min North Face Blue Kazoo med komforttemperatur på -3 grader akkurat. Det skulle ikke vært mye kaldere før det hadde blitt en småkjølig opplevelse. Tynt ullundertøy var i bruk som pysj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.