Gå til innhold
Fjellhauk

Hjelp til telt-valg for en nybegynner

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke gi noe definitivt svar, men jeg kan komme med mine egne begrensede erfaringer: Jeg har et ultralett Naturehiketelt selv. (Cloud Up-3, som jeg betalte knapt 1500 kr for nytt.) Dette tålte ikke sterk vind i høyfjellet om sommeren (860 m.o.h. i Romsdalsalpene): Jeg ble nødt til å ligge og holde stengene oppe om natten, mens det blåste som verst (kuling). Men Mongar er muligens bedre og har kanskje en annen konstruksjon som er mer vindstabil. (Linken din gikk ikke til teltet, så jeg har ikke sett på det.) Cloud Up-3 var forøvrig vanntett (tilsynelatende), men vinden rev en bitteliten flenge i ytterduken (ripstop) mens jeg var nede i sivilisasjonen en tur. Jeg la forøvrig store steiner på bardunene, for at teltet ikke skulle blåse bort. 

Jeg har også et Bergans Trysil 3 (ikke 2), og slo opp dette teltet på plenen og lot det stå i mange døgn, både i vind (liten el. stiv kuling) og regn. Det lot til å takle været bra, men jeg prøvde ikke å ligge i det, og har ikke testet det på tur ennå. Dette teltet betalte jeg litt over 1000 kr for hos XXL (det er vel på tilbud nå også, til noenlunde samme pris). Jeg er usikker på om jeg vil ta med dette på en ukestur på Hardangervidda til sommeren, både pga vekt (over 3 kg) og fordi det muligens ikke tåler høyfjellet godt nok. Men til kortere turer i lavere strøk er det sikkert mer enn bra nok, og ikke plagsomt tungt eller stort. (Stort fortelt har det riktignok, med rikelig plass til å lage mat og lagre bagasje.) 

Husk btw at et såkalt tremannstelt ofte egentlig passer best til to personer. (Selv om tre stk gjerne får plass, om de vil ligge veldig tett og har smale liggeunderlag.) 

Endret av uendelig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.