Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til telt-valg for en nybegynner


Fjellhauk

Anbefalte innlegg

Friluftslivet har for alvor blitt en hobby, og jeg er derfor ute etter et nytt telt.
Teltet jeg har idag er greit nok, men for stort og tungt. 600kr, kjøpt for 2 år siden, 4-pers på 4,2kg https://sportoutlet.no/product/48536 )

Jeg er ute etter et budsjettvennlig 2-mannstelt til 3 sesonger uten for høy vekt. Jeg kunne godt tenkt meg mulighet for å lage mat i fortelt
Så langt står det mellom 
- Bergans Trysil 2. kr 999 på XXL (https://www.xxl.no/bergans-trysil-2-tomannstelt-bla/p/1088460_1_style)
Naturehike Mongar Ultralight 2P  kr. 1999 (https://bikeshop.no/naturehike/nh19m002j/naturehike-mongar-ultralight-2p-telt-blå-2-person-1570-gram )
Heldre vidde ultralett 2  kr 1500  (https://sportoutlet.no/product/64245)
- Heldre vidde ultralett 3 kr. 1975 (https://sportoutlet.no/product/64244)

Jeg er usikker på hvorfor 3-persons versjonen av heldre er 850 gram LETTERE enn 2-persons versjonen, da de er tilsynelatende av identisk stoff.

Jeg er svært takknemlig om noen har noen erfaringer eller øvrige innvendinger å dele! Jeg er også villig til å gå litt opp i pris, dersom det kan lønne seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke gi noe definitivt svar, men jeg kan komme med mine egne begrensede erfaringer: Jeg har et ultralett Naturehiketelt selv. (Cloud Up-3, som jeg betalte knapt 1500 kr for nytt.) Dette tålte ikke sterk vind i høyfjellet om sommeren (860 m.o.h. i Romsdalsalpene): Jeg ble nødt til å ligge og holde stengene oppe om natten, mens det blåste som verst (kuling). Men Mongar er muligens bedre og har kanskje en annen konstruksjon som er mer vindstabil. (Linken din gikk ikke til teltet, så jeg har ikke sett på det.) Cloud Up-3 var forøvrig vanntett (tilsynelatende), men vinden rev en bitteliten flenge i ytterduken (ripstop) mens jeg var nede i sivilisasjonen en tur. Jeg la forøvrig store steiner på bardunene, for at teltet ikke skulle blåse bort. 

Jeg har også et Bergans Trysil 3 (ikke 2), og slo opp dette teltet på plenen og lot det stå i mange døgn, både i vind (liten el. stiv kuling) og regn. Det lot til å takle været bra, men jeg prøvde ikke å ligge i det, og har ikke testet det på tur ennå. Dette teltet betalte jeg litt over 1000 kr for hos XXL (det er vel på tilbud nå også, til noenlunde samme pris). Jeg er usikker på om jeg vil ta med dette på en ukestur på Hardangervidda til sommeren, både pga vekt (over 3 kg) og fordi det muligens ikke tåler høyfjellet godt nok. Men til kortere turer i lavere strøk er det sikkert mer enn bra nok, og ikke plagsomt tungt eller stort. (Stort fortelt har det riktignok, med rikelig plass til å lage mat og lagre bagasje.) 

Husk btw at et såkalt tremannstelt ofte egentlig passer best til to personer. (Selv om tre stk gjerne får plass, om de vil ligge veldig tett og har smale liggeunderlag.) 

 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de du lister opp her hadde jeg valgt Bergans teltet, men hvis dere stort sett skal være 2 på tur hadde jeg sett meg om etter et 3 mannstelt. 

Hvis jeg skulle hatt et budsjett-telt i dag hadde jeg sett nærmere på Gipfel hos Hekta på tur (https://www.hektapatur.no/sokeresultater?searchstring=Gipfel
Andre tips er Helsport sin outlet og ikke minst er det fullt mulig å finne noe bra til ålreit pris på finn.no innimellom.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til budsjettelt syns jeg ofte at modellene som helsport lager for varehuskjeden er verdt en titt. Har sovet litt i et Helsport Nordmarka 3. Slo meg som mye for pengene. Riktignok har jeg ikke eid det selv, så holdbarhet og bruk over tid vet jeg lite om. Ser at Nordmarka 2 koster 1800 på xxl, og veier vel litt i underkant av 3kg. 
 

Hvis det ikke haster for mye så pleier det  å være en del tilbud I butikkene i juni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tolsen87 skrev (På 16.5.2020 den 19.48):

kan også være verdt og ta en titt på Finn, kan ligge mye bra der :)

Eg har litt blanda opplevingar med det å kjøpe telt fra Finn. Den eine gongen gjekk det heilt fint, hyggelig og pålitelig fyr. Andre gongen spurte etterspurte eg fleire bilder. Selger blei sur, men la ut fleire bilder som siste at teltet hadde nokon defekter som han opprinnelig ikke hadde opplyst om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Anders P said:

Eg har litt blanda opplevingar med det å kjøpe telt fra Finn. Den eine gongen gjekk det heilt fint, hyggelig og pålitelig fyr. Andre gongen spurte etterspurte eg fleire bilder. Selger blei sur, men la ut fleire bilder som siste at teltet hadde nokon defekter som han opprinnelig ikke hadde opplyst om. 

Da var du uheldig. Jeg har kjøpt og solgt en del på finn, og har utelukkende positive erfaringer. Min erfaring er at de aller fleste er ærlige og pålitelige. Se om vedkommende har gode omtaler, og ofte tar jeg en telefon til selger for en prat, det kan gi en pekepinn på hva slags person du har med å gjøre. Når jeg kjøper forsikrer jeg meg også om at jeg kan returnere varen dersom beskrivelsen ikke stemmer med det jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et nettopp et Bergans Trysil 2 som jeg bruker på tur sammen med 5-åringen. Stort sett gode erfaringer og ville ikke ha nølt med å ligge i det i en god del vind. Fremstår enkelt og solid. Et par punkt trekker dog ned, i tillegg til vekta: 

  • innerteltet er temmelig lavt, det er slett ikke alle som kan sitte oppreist i det teltet
  • forteltet er trangt til matlaging med primus 
  • ytterteltet i fotenden er designet slik at det ikke går å få stramt og tette godt mot bakken, sannsynligvis grunnet 2 plugger istedenfor 3. dermed blir det mye blafring om den enden er mot vinden. Men løser seg enkelt med en stein eller to

Ellers tenker jeg at det går greit å sove 2 stk i det, finnes absolutt trangere 2mannstelt. Mener jeg betalte 750 på tilbud, så prisen på 1999 som kommer opp på lenken synes jeg er stiv. Selv om det ikke et veldig lett, lar det seg raskt og enkelt pakke kompakt og det er jo en fordel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill her! Jeg endte opp med å kjøpe Heldre vidde 3. 
Vektforskjellen mellom 2 og 3-persons versjonen ser ut til å stamme fra ulik design, hvor 2-persons har fortelt på begge sider av teltet.

Jeg er relativt uerfaren i teltenes verden, så jeg har ikke så veldig mye å sammenligne teltet med, men mitt førsteinntrykk er svært positivt. Jeg har satt det opp en gang inne, og prøvd det noen timer i fjellet
Teltet var lett og grei pakkestørrelse på. Det settes først opp med footprint i bunn, før teltstangen (det er bare én) monteres. Innerteltet hektes så på stangen fra undersiden, og ytterteltet legges over til sist. Ytterteltet klipses ned i footprinten, eller i innerteltet (du kan velge) i 4 hjørner. Deretter kan man dra i stroppen for å stramme (som man ville gjort på en sekk).

Jeg er spesielt fornøyd med hvor høyt teltet var på innsiden (120cm) gjør det enkelt for en gjennomsnittlig høy mann å sitte oppreist, lage mat eller skifte klær. som 3-personstelt flest ville jeg ikke anbefale å sove 3 personer der, med mindre man var SVÆRT gode venner ;) men til 2 virker det perfekt
Det var ikke mye vind å skryte av når jeg testet teltet, men med barduner og alle teltplugger godt festet tror jeg det hadde taklet en del.

yttertelt.jpg

innertelt.jpg

telt fra innsiden.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellhauk skrev (48 minutter siden):

Takk for mange gode innspill her! Jeg endte opp med å kjøpe Heldre vidde 3. 
Vektforskjellen mellom 2 og 3-persons versjonen ser ut til å stamme fra ulik design, hvor 2-persons har fortelt på begge sider av teltet.

Jeg er relativt uerfaren i teltenes verden, så jeg har ikke så veldig mye å sammenligne teltet med, men mitt førsteinntrykk er svært positivt. Jeg har satt det opp en gang inne, og prøvd det noen timer i fjellet
Teltet var lett og grei pakkestørrelse på. Det settes først opp med footprint i bunn, før teltstangen (det er bare én) monteres. Innerteltet hektes så på stangen fra undersiden, og ytterteltet legges over til sist. Ytterteltet klipses ned i footprinten, eller i innerteltet (du kan velge) i 4 hjørner. Deretter kan man dra i stroppen for å stramme (som man ville gjort på en sekk).

Jeg er spesielt fornøyd med hvor høyt teltet var på innsiden (120cm) gjør det enkelt for en gjennomsnittlig høy mann å sitte oppreist, lage mat eller skifte klær. som 3-personstelt flest ville jeg ikke anbefale å sove 3 personer der, med mindre man var SVÆRT gode venner ;) men til 2 virker det perfekt
Det var ikke mye vind å skryte av når jeg testet teltet, men med barduner og alle teltplugger godt festet tror jeg det hadde taklet en del.

yttertelt.jpg

innertelt.jpg

telt fra innsiden.jpg

Gratulerer med nytt telt :) ser ut som et fint telt du kan  få masse glede av.

en kompis av meg har sittet og lurt på samme telt.  men han her på lengde med meg ca 190, hvordan er dette teltet for en lang person ?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!
Ifølge sportoutlet er målene 225x210, men det er sannsynligvis ytre mål.
Liggeunderlaget mitt er 201cm langt, og det fikk grei plass. Teltet fremstår som greit romslig spør du meg.
Særlig er høyden inne i teltet finfin. Er selv rundt 185 på en god dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ser at dette er en gammel tråd. Men jeg testet dette teltet (fra Heldre til 3 pers)i HARDT vind foran Lapporten I Abisko. Endte opp med bøyde og en stengsegment knekt og rivet av i sømmen ved feste i midten på den ene siden.  Vi stod riktignok med siden til vinden som kom opp på natta, ikke da vi satt opp telt. Siden vi ikke trodde vi ville fikse og omplassere teltet i så pass sterk vind, avventer vi. Det gikk ikke, vi pakket sammen midt på natta og spaserte med masse vind i baken gjennom Lapporten og videre. Men alt i alt syns jeg teltet holdt godt...vi trodde at det ville blitt rivet synd hvert øyeblikk.

Endret av Ellefjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.