Gå til innhold
  • Bli medlem

Å farsken - fange ørret med henda


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

I helgen var jeg en tur inn i Børgefjell. Som kjent har dette fjellområdet mye ørret av god kvalitet, men å oppleve at ørreten svømmer rundt i tett stim, og at man nesten kan fange den med henda er vel utenom det vanlige?

I morges passerte vi en bekk på bare 50 cm bredde og omtrent like dyp. I denne bekken, som man knapt kan finne på et kart, svømte det stor og fin ørret. Vi hadde sett dette fenomenet tidligere på turen også, men ikke i så små bekker som dette. Vi hadde ikke hov, og ikke garn selvsagt, så gode råd var dyre.

Kompisen peker mot bredden av bekken som jeg sto på, som er en liten myrtue, og der kan jeg se en stor sporde på en storørret som ligger stille, ca 10 cm under vannflaten.

Jeg tar av hanskene og gjør meg klar til den riktig store fangsten. Na skulle fisken tas med bare nevene! Sporden på fisken er like stor som hånda mi så dette er riktig en storing. Ryggen forsvinner inn under tua og den ligger helt stille, så det er bare for meg å være snar - og klare å ta den - fort! Men.. akkurat som man kunne forvente, så forsvinner fisken ett tidels sekund før jeg har hånda om sporden dens... Det var som fa...rsken..

Har noen opplevd det samme? Og har noen klart å fange fisk med bare nevene?

post-497-133474438684_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, du kan jo lære noen triks av gutta mine :wink:

Den største av mine gutter var 6 år første gang han fanget fisk med hendene!

Siden da har han gjort dette hvert år! Må legge til at han bare har fått en fisk på stang!

Hvor mange han har fanget med hendene vet jeg ikke, han gjør dette hele sommeren!

I sommer lærte han endelig lillebroren sin hvordan dette gjøres, og han fanget en ørret i elven på ca 5-600g.

Han synes selv dette er kjempe lett og fisker aldri med stang! Han synes det er kjedelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Du fanger aldri en ørret med å ta den i sporen. Ørreten er så bred over sporen at du bare glipper.

Bare prøv å løfte en kilosørret etter sporen, du må ta allminnelig godt i for å klare det, om du i det hele tatt får det til.

Laks går greit, den er tynnere og den kan då både dra på land og løfte etter sporen. Det gjør du ikke med en ørret.

Jeg fisket i mange år før jeg endelig kjøpte håv. Det jeg pleide (pleier) å gjøre med storfisken når den var moden til landing var å ta tommel og pekefinger inn i gjellene og klipe tak. Da sitter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene mine kliper bestandig ørreten i gjellene!

De synes det er lett å fangen den da :wink:

Men det er han som er størst som har mest tak på det!

Han som er mindre elsker å fiske med stang og bor i elven hele sommeren :)

Fisk kommer han hjem med hver gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg fisket betraktelig mere før enn nå.

Nå for tiden bruker jeg mest håv, hvis ikke fisken blir for stor da :wink:

De største fiskene jeg har fått, har jeg alltid tatt rundt nakken og i gjellene.

Det er nå ikke helt enkelt å fange fisk vil jeg tro.

Fisken vet at du er der, uansett hvor stille du er. Myr, ur og stein avslører deg. Samt strømforskjeller i vannet.

I tillegg har du litt vinkelavvik i brytningen på vannet, så fremt du ikke står rett over fisken da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min heimbygd var det blant gode ørretelver en liten bekk som var enda mindre enn den kjiver beskriver. Her var det småørret hele året, men i august gikk det opp sjøørret på opptil halvkiloen. Det var helt vanlig at vi smågutter var i bekken for å fange ørret med hendene. Teknikken er å gripe med ene hånden over gjellene og den andre foran sporen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Gausdal Vestfjell har vi en bekk inn ved Reinsjøene som heter nevabekken, her har det blitt tatt opp mye gyte klar fisk opp gjenom tiden. Var en mye brukt fiskemetode dette før, like så jøstring.

Spennende og moro å fange fisk med neva'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Var en mye brukt fiskemetode dette før, like så jøstring.

Jøstring - er det som en håv, eller?

er vel mulig å fange fiske med hendene da....

Ja, neste gang får du prøve deg. Blir vel en stund til neste gang det blir slike forhold for fiske som vi hadde der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I små gytebekker er det ikke noe problem å fange fisk med hendene. Ørreten er jo ofte mer på tørt land enn i vannet.

I overbefolkede vann er det bare å ta for seg. I gode ørretvann med få, men stor fisk har jeg derimot liten sans for metoden, hvis det ikke er for å berge livet. Det blir som å skyte tiur på leik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får minner fra en scene i filmen "My Name Is Nobody" der Nobody fanger en fisk ved å legge et insekt i vannflaten og denge til med en stokk når fisken tar det. Er man kjapp nok kan det jo være det hadde gått i virkeligheten også. :lol: Tar jeg ikke helt feil er denne scenen litt tjuvlånt fra filmen "Seven Samurai" der en av samuraiene fanger en fisk med bare nevene.

nobodyht8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg er ikke sikker på reglene når det gjelder ørret, men pass dere i lakseelvene! Det er nemlig bare lov å ta laks med lovlig/godkjent redskap. Nevene er faktisk ikke med på "lista"... :)

Reglene er de samme får ørret også :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi nordmenn er verdensmestere på lover og regler... :shock:

:evil:

Hvis det er slik er det muligens fordi vi ikke er helt siviliserte ennå, og at det er behov for mye lover og regler. Når det gjelder forvaltning av fiskeressurser, er det iallefall behov for både mer regelverk, mer kontroll og fremfor alt holdningsendring - vi er langt på vei i ferd med å ødelegge villfiskbestanden av både anadromfisk og i mange tilfeller også innlandsfisk, gjennom forurensning, uvettig beskatning, reguleringsinngrep, oppdrettscowboyer etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste som har skjedd når det gjelder fiskeforvaltning(hvis man ser bort i fra oppdrettsnæringa) er spredning av fremmede arter. Ørekyte, gjedde osv. osv. har ødelagt mange gode vann og vassdrag. Å spre fremmede arter er særdeles grov miljøkriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi nordmenn er verdensmestere på lover og regler... :evil:

Ellers, til spørsmålet om hva du (Tiri) skal jakte på nå. Har dere ikke rådyr der du bor ?? Å rusle alene i skogen på rådyrjakt er noe av det flotteste jeg vet av jaktopplevelse.. :D

Jo det er da litt rådyr her jeg bor å, men jeg har ikke rådyrjakt :cry:

Glemmer bestandig å søke på det jeg :shock:

Men kommer nok til å glemme det flere ganger!

Elsker å gå i fjellet og elsker jakt og fiske :lol:

Vil ut å gå i fjellet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik er det muligens fordi vi ikke er helt siviliserte ennå, og at det er behov for mye lover og regler. Når det gjelder forvaltning av fiskeressurser, er det iallefall behov for både mer regelverk, mer kontroll og fremfor alt holdningsendring - vi er langt på vei i ferd med å ødelegge villfiskbestanden av både anadromfisk og i mange tilfeller også innlandsfisk, gjennom forurensning, uvettig beskatning, reguleringsinngrep, oppdrettscowboyer etc etc.

Kan nok være enig i at det er behov for en del lover og regler, ja. Og jeg tror kanskje de fleste oppsynsfolk vil se gjennom fingrene med at unger fanger fisk med hendene... Hvis ikke burde de kanskje finne seg en annen jobb..

Her jeg bor er det største problemet at noen absolutt må ha sekken full av fisk når de går ned fra fjellet. Jeg synes fisken smaker best på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det betyr noe for fiskebestanden om unger fanger en og annen gytefisk med hendene. Mht hva fiskeoppsynet vil si til dette, er vel problemet heller at det det stort sett ikke finnes noe fiskeoppsyn, iallefall ikke i de områdene der jeg svinger fluestanga.

Jeg fisker MYE, har mellom 50 og 100 fiskedøgn i året, men i løpet av de siste 15 åra har jeg blitt kontrollert kun tre ganger.

Det betyr at det er tilsvarende manglende kontroll av aktiviteten i/rundt vassdra generelt, så her er det fritt fram for ulovlig garnfiske, utslipp fra landbruk (inklusive vasking av gjødselvogner) , lysfiske på gytefisk etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Var på fisketur i slutten av mai til et flott fjellvann på Sunnmøre. Det var gråvær, svak vind fra sør og klekking av døgnfluer. Alt lå til rette for fin fisk - og det ble det til slutt, men ikke uten en viss dramatikk. Storfiskene gikk og ploget langs land, men de var mest interessert i insekter og ikke sildeslukene mine. Jeg skiftet derfor til ulike spinnere, og til slutt kom en stor skygge etter vibrax (rød) og tok rett foran føttene mine. Jeg så at fisken var lengre enn en halvmeter, blank på siden, rød under og gyllen på ryggen. Fjellørret på over kiloen er ikke dagligdags på våre kanter, og jeg har alltid regnet fisk av slik størrelse som stor.

Jeg justerte bremsen og lot fisken gå noen utras, men landingsforholdene var langtfra optimale med en god del skarpe steiner foran meg. Jeg bestemte meg derfor for å unngå at fisken skulle få gå for lenge, i og med at hvert utras kunne medføre kutt av sen. Til slutt var det nettopp det som skjedde. Den torpedoformede fisken la seg på siden, og i det jeg økte draget for å la den gli de to siste metrene mot land, gjorde den et kast mot siden. Sena røk, og fisken vendte mot dypere vann. Jeg kjente skuffelsen man alltid føler når storfisk glipper. I noen sekunder så jeg fisken kurse utover. Så møtte den en stein slik at den tok en 180 graders sving mot land. Den virket ikke utkjørt, men usikker på veien til frihet. Da reagerte føttene. Stanga slengte jeg bakover i det jeg satset fra kanten. Jeg landet rett utenfor fisken. Vannet rakk meg midt på leggen. Jeg brådsnudde og gikk ned i knestående. Fisken virket paralysert. Jeg skjønte at jeg bare fikk en sjanse. Begge hendene grep etter fisken. Den ene glapp sporden, men den andre fikk tak over nakken og rundt gjellene. Med et rykk slengte jeg fisken framover og inn på land. Den sprellet seg nesten ut igjen, men bare nesten:)

Resultat etter landing med hendene: Fjellørret på 1,6 kg. med K - faktor på ca. 1,1.

Jeg innser at jeg var usannsynlig heldig - men akkurat denne gråværsdagen - den var min dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.