Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmark


thomharb

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Det ser ut som koronaen setter en stopper for min planlagte kanotur i område rundt Enare i Finnland. Derfor ser jeg etter alternativer og trenger tips, fortrinnsvis nord i landet.

Er det noen som har kjennskap til Ifjord/Laksfjordvidda? Er det mulig (og vits) og ta seg frem med kano der, eller like greit å gå til fots? Rutevalg, startsted, tid etc? 

Andre steder kan også være aktuelle, f.eks. Gallok, Dividalen, men er overhodet ikke kjent og trenger de tips jeg kan få :) 

Tid til rådighet: ca 3 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidspunkt?

Tidlig på sommeren i år blir antakelig ski like aktuelt som kano som fremkomstmiddel ;-) 

Og så kommer det litt an på om det er før/etter anleggsveien åpner. Jeg mener det er en alternativ vei inn hvor man kan få kjørt en del av veien inn og komme ut langs anleggsveien dersom man er inne før denne åpner. Da er det selvsagt også mindre folk der inne...



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomharb skrev (5 timer siden):

Hei alle sammen!

Det ser ut som koronaen setter en stopper for min planlagte kanotur i område rundt Enare i Finnland. Derfor ser jeg etter alternativer og trenger tips, fortrinnsvis nord i landet.

Er det noen som har kjennskap til Ifjord/Laksfjordvidda? Er det mulig (og vits) og ta seg frem med kano der, eller like greit å gå til fots? Rutevalg, startsted, tid etc? 

Andre steder kan også være aktuelle, f.eks. Gallok, Dividalen, men er overhodet ikke kjent og trenger de tips jeg kan få :) 

Tid til rådighet: ca 3 uker

Ta en kombitur hvis du har muligheten. En liten uke i Øvre Pasvik med kano og så en viddetur på Ifjordfjellet/Laksefjordvidda etter det. Våren kommer også tidligere inne i Pasvik enn på vidda. Nå tegner det til at vinteren mulig blir litt lenger enn i fjor i nord. Jeg ville nok ikke brukt energi på kano på Laksefjordvidda selv med anleggsveien fra Adamsfjord som mulig inngang. Det er ganske folksomt i området når den åpner (20. juli?) og når traktorveiene 1. juli åpner opp på Ifjordfjellet og Laksefjordvidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (5 timer siden):

Tidspunkt?

Tidlig på sommeren i år blir antakelig ski like aktuelt som kano som fremkomstmiddel ;-) 

Og så kommer det litt an på om det er før/etter anleggsveien åpner. Jeg mener det er en alternativ vei inn hvor man kan få kjørt en del av veien inn og komme ut langs anleggsveien dersom man er inne før denne åpner. Da er det selvsagt også mindre folk der inne...



 

Midt i juli og utover. Håper skisesongen er over til da.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (54 minutter siden):

Ta en kombitur hvis du har muligheten. En liten uke i Øvre Pasvik med kano og så en viddetur på Ifjordfjellet/Laksefjordvidda etter det. Våren kommer også tidligere inne i Pasvik enn på vidda. Nå tegner det til at vinteren mulig blir litt lenger enn i fjor i nord. Jeg ville nok ikke brukt energi på kano på Laksefjordvidda selv med anleggsveien fra Adamsfjord som mulig inngang. Det er ganske folksomt i området når den åpner (20. juli?) og når traktorveiene 1. juli åpner opp på Ifjordfjellet og Laksefjordvidda.

Kombitur er en reell mulighet, men 10-12 dager er ikke litt lite på vidda da? 
forstår jeg det som at det er folksomt på Laksfjordvidda i juli? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folksomt innover når veien åpner etter 20 juli(mulig å sykle innover før det hvis snø er gått)

Men vidda er jo enorm og nok plass hvis man gidder å gå litt. 

Ellers er det jo masse muligheter langs kyst Finnmark også. Med mindre folk. Bakdel er endel tøffere klima

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomharb skrev (10 minutter siden):

Kombitur er en reell mulighet, men 10-12 dager er ikke litt lite på vidda da? 
forstår jeg det som at det er folksomt på Laksfjordvidda i juli? 

Det er i alle fall mer folk på L.vidda i juli, enn i juni og kanskje mer i år enn tidligere? Man kan få en fantastisk fin tur med 10-12 dager. Selv med kun drøy uke kan man nå inn i virkelig gode områder vil jeg tørre påstå f.eks. inn på Ifjordfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (8 minutter siden):

Det er i alle fall mer folk på L.vidda i juli, enn i juni og kanskje mer i år enn tidligere? Man kan få en fantastisk fin tur med 10-12 dager. Selv med kun drøy uke kan man nå inn i virkelig gode områder vil jeg tørre påstå f.eks. inn på Ifjordfjellet.

Skjønner, juni er nok utelukket pga årets sene vår og folkefest vil jeg reise langt for å unngå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest meg litt mer opp om området Ifjord/Laksefjordvidda, og hvis inntrykket stemmer er det mye trist lesing: Traktorveier og firehijulingspor mange steder i naturen. Campingbiler i kolonne. Stadig økende trafikk med ATV'er og annen motorisert ferdsel. Folk som trasker timesvis inn på vidda, bare for å bli vekket i teltet av motordur og folkefest. 

Noen som har vært i område/er kjent som bekrefte eller avkrefte disse betraktningene? 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomharb skrev (15 minutter siden):

Har lest meg litt mer opp om området Ifjord/Laksefjordvidda, og hvis inntrykket stemmer er det mye trist lesing: Traktorveier og firehijulingspor mange steder i naturen. Campingbiler i kolonne. Stadig økende trafikk med ATV'er og annen motorisert ferdsel. Folk som trasker timesvis inn på vidda, bare for å bli vekket i teltet av motordur og folkefest. 

Noen som har vært i område/er kjent som bekrefte eller avkrefte disse betraktningene? 
 

 

Du kan oppleve dette, og jeg har hørt at flere nok gjør det. Da har de nok dratt inn i den mest aktive perioden etter 1. juli og enda mer etter 20. juli. Jeg har to turer nå der jeg har dratt inn via Ifjordfjellet St.Hansaften, med 5 års mellomrom. Du må gjerne se de turene hvis du vil. Fantastisk fine turer. Best fiske er det nok i ukene etter isgang, og før midten av juli, generelt sett. Dette fikk jeg også bekreftet av en betjent i reinpolitiet sist sommer vi møtte. :)

2014

2019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (10 timer siden):

Du kan oppleve dette, og jeg har hørt at flere nok gjør det. Da har de nok dratt inn i den mest aktive perioden etter 1. juli og enda mer etter 20. juli. Jeg har to turer nå der jeg har dratt inn via Ifjordfjellet St.Hansaften, med 5 års mellomrom. Du må gjerne se de turene hvis du vil. Fantastisk fine turer. Best fiske er det nok i ukene etter isgang, og før midten av juli, generelt sett. Dette fikk jeg også bekreftet av en betjent i reinpolitiet sist sommer vi møtte. :)

2014

2019

Fine turrapporter der Bjarne, herlig lesing :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anarjohka er et høyst oppegårnde alternativ. Har en kompis som brukte ca 1 mnd med kano der inne. Ring Kleven Jakt og Fiske i åpningstiden og spør etter Geir for tips og triks.

Ellers er vi glade her oppe nuh for at det ser ut til at snøskredfaren avtar ett hakk på alvorlighetsskalaen til 17. mai...

image.png.2d2c11c9ee56ba6cee5d476abfdd662d.png
 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomharb skrev (På 13.5.2020 den 11.16):

Har lest meg litt mer opp om området Ifjord/Laksefjordvidda, og hvis inntrykket stemmer er det mye trist lesing: Traktorveier og firehijulingspor mange steder i naturen. Campingbiler i kolonne. Stadig økende trafikk med ATV'er og annen motorisert ferdsel. Folk som trasker timesvis inn på vidda, bare for å bli vekket i teltet av motordur og folkefest. 

Noen som har vært i område/er kjent som bekrefte eller avkrefte disse betraktningene? 
 

 

En ting håper jeg besøkende til Finnmark tenker på angående kjørespor og motorisert ferdsel i naturen. Og det er at de kjøresporene har eksistert der så lenge det har vært folk der. De kjøresporene har vært brukt til å høste av utmarksressursene, og det har hele tiden vært brukt de hjelpemidler som har vært tilgjengelig. Først med hest og kjerre eller rein og slede, når de første traktorene, mopedene og beltebilene kom så var det det som ble brukt. Og nå de siste årene ATV og snøscooter. Det å bruke naturen på den måten, og følge de samme veiene inn til bærmyrer eller rypeterreng, bruke de samme teltleirene eller fangstbuene som forfedrene våres gjorde, det er en del av våres kultur her i Finnmark. Det at noen kommer hit opp og forventer villmark, men blir skuffet når de ser våres utmark, våres spisskammers, og i tillegg blir sint for at vi som bor her bruker naturen som den har blitt brukt siden de første menneskene bosatte seg her etter at isen trekte seg tilbake er forunderlig. Visst man vil oppleve urørt villmark må man dra til Canada eller Alaska. Ikke til Finnmark, der samene, sjøsamene, kvener og finnmarkinger har sitt spisskammers, sin arbeidsplass og sitt rekreasjonsområde.

 

Hilsen Finnmarking

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

j0oaa skrev (1 time siden):

En ting håper jeg besøkende til Finnmark tenker på angående kjørespor og motorisert ferdsel i naturen. Og det er at de kjøresporene har eksistert der så lenge det har vært folk der. De kjøresporene har vært brukt til å høste av utmarksressursene, og det har hele tiden vært brukt de hjelpemidler som har vært tilgjengelig. Først med hest og kjerre eller rein og slede, når de første traktorene, mopedene og beltebilene kom så var det det som ble brukt. Og nå de siste årene ATV og snøscooter. Det å bruke naturen på den måten, og følge de samme veiene inn til bærmyrer eller rypeterreng, bruke de samme teltleirene eller fangstbuene som forfedrene våres gjorde, det er en del av våres kultur her i Finnmark. Det at noen kommer hit opp og forventer villmark, men blir skuffet når de ser våres utmark, våres spisskammers, og i tillegg blir sint for at vi som bor her bruker naturen som den har blitt brukt siden de første menneskene bosatte seg her etter at isen trekte seg tilbake er forunderlig. Visst man vil oppleve urørt villmark må man dra til Canada eller Alaska. Ikke til Finnmark, der samene, sjøsamene, kvener og finnmarkinger har sitt spisskammers, sin arbeidsplass og sitt rekreasjonsområde.

 

Hilsen Finnmarking

Riktig. Det var ikke meningen å dra i gang en debatt, selv om dette sikkert kunne vært et hett tema. At de lokale bruker nærområdene til å høste av ressursene syntes jeg er fantastisk, og det er bare naturlig å gå over til moderne hjelpemidler etter hvert som tiden går. Samtidig gjør jeg meg noen tanker når jeg leser om bobiler i kolonnekjøring innover vidda og folk på tur som blir forstyrret av motordur og fyllefester. Søppel og skrot strødd rundt omkring. Det blir stadig mer moderne inngripen i naturområder noe som gjør det vanskelig å oppleve urørt villmark. Men fantastisk natur kan fortsatt finne mange steder og for meg blir opplevelsen mye bedre hvis jeg slipper campingvogn turister. Nå har jeg aldri vært på L vidda så vet jo ikke omfanget, men inntrykket mitt er at mange ser på dette som problematisk å oppleve i naturen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomharb skrev (6 minutter siden):

Riktig. Det var ikke meningen å dra i gang en debatt, selv om dette sikkert kunne vært et hett tema. At de lokale bruker nærområdene til å høste av ressursene syntes jeg er fantastisk, og det er bare naturlig å gå over til moderne hjelpemidler etter hvert som tiden går. Samtidig gjør jeg meg noen tanker når jeg leser om bobiler i kolonnekjøring innover vidda og folk på tur som blir forstyrret av motordur og fyllefester. Søppel og skrot strødd rundt omkring. Det blir stadig mer moderne inngripen i naturområder noe som gjør det vanskelig å oppleve urørt villmark. Men fantastisk natur kan fortsatt finne mange steder og for meg blir opplevelsen mye bedre hvis jeg slipper campingvogn turister. Nå har jeg aldri vært på L vidda så vet jo ikke omfanget, men inntrykket mitt er at mange ser på dette som problematisk å oppleve i naturen. 

Forsøpling og skrot er jo selvfølgelig noe som ikke hører hjemme i naturen. Selv om det ikke er noe urørt villmark igjen i Finnmark så er områdene fortsatt så store at det skal ikke være noen problemer og finne plasser hvor du kan være alene og uten støy. Ofte kan det hjelpe og snakke med lokalbefolkningen. I min hjemkommune så kan ihvertfall jeg peke ut hvor du kan ferdes uten og treffe hverken caravanister eller atv'er(Visst man ser bort ifra at man kan finne på å treffe på noen ifra reindrifta, SNO eller Reinpolitiet). Områdene det som oftest campes på, iallefall i min kommune er fastsatte plasser i umiddelbart nærhet til vei. Ett av de områdene er en kjøretur på ca 25 minutter fra bygda. Folk som kommer utenbygds ifra og starter til fots ifra bygda vil da ha gått i nesten en dag for så og treffe på dette caravanområdet, som tilsynelatende ligger midt på vidda. Så at dette oppleves som forstyrrende som naturopplevelsen kan jeg skjønne.

Men som sagt, områdene er store og man kan fint finne områder man kan være alene i. Mitt tips for og unngå folk og støy er og holde seg unna anleggsveier og barmarksløyper da mesteparten av trafikken stort sett er etter disse veiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
thomharb skrev (På 13.5.2020 den 11.16):

Har lest meg litt mer opp om området Ifjord/Laksefjordvidda, og hvis inntrykket stemmer er det mye trist lesing: Traktorveier og firehijulingspor mange steder i naturen. Campingbiler i kolonne. Stadig økende trafikk med ATV'er og annen motorisert ferdsel. Folk som trasker timesvis inn på vidda, bare for å bli vekket i teltet av motordur og folkefest. 

Noen som har vært i område/er kjent som bekrefte eller avkrefte disse betraktningene? 
 

 

Var der for to år siden hvor vi la turen slik at vi var ute av parken uken før det åpnet. Det går en ATV sti ned til Fuglevannet som er åpen før hovedveien åpner. Vi gikk ned ATV-stien til fuglevannet, og krysset vidden til fots/packraft, via utallige småvann, gjennom dollajavri og ut mohkesjavri og opp til måsevann eller hva det nå het, og ned hovedveien et par dager før det åpnet. 

Møtte ikke en kjeft, utenom et par atv'er når vi tråkket inn stien helt i starten på turen. 

og FOR en tur! Kan på det varmeste anbefale LFV. Uten tvil et sted jeg skal tilbake til mange ganger. 

Profilbildet mitt er fra turen btw 

Endret av Anders Holt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så store områder til disposisjon, og med et ønske om å unngå bobiler og ATV´er er det jo bare å unngå Ifjordfjellet og Laksefjordvidda i juli. Hvorfor ikke sjekke ut Nordkynhalvøya? Áhkkanás? Gallokvidda? Børselvfjellet? Varangerhalvøya? Sennalandet? Det er så mye fjell og vidde i Finnmark å velge mellom at du burde ha null problem med å forsvinne og finne roen, langt fra anleggsveier og velbrukte barmarksløyper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.