Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger liggeunderlag til barn 5 og 7 år?


Anbefalte innlegg

Halloen!

Det nærmer seg bursdag til barna, og da er det selvsagt turutstyr han far ønsker å gi🥳
Har dere noen anbefalinger av liggeunderlag til barn? Helst under 1000-lappen/stk.

Fra før har Vi 2 stk Ajungilak Bamse. De er gode, men store i volum. Argumenter for noe nytt er:

- mindre plass/volum

- lavere vekt(?)

- bedre komfort

MEN, kvalitet: er dere evt fornøyde med kvaliteten på liggeunderlaget deres? Kjipt hvis det går hull... Bamse kan liksom ikke bli Så ødelagt... Så, er det verdt pengene å kjøpe noe annet?

kjøper dere voksenstr. til barn, eller barnelengder?

5-åringen er ca 110 cm (hvis husker rett). 7-åringen er 126 Cm.

Takknemlig for gode tips!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har vært diskutert, med litt forskjellige vinklinger, her inne før. En del, deriblant meg, hevder at for barn, som er lette, bevegelige og myke i kroppen, er det lite, eller ingenting, å hente komfortmessig på å oppgradere fra bamse-type underlag. 

Når det gjelder volum, og kanskje vekt, så er det jo ingen tvil om at det er en del å hente, men her har jeg dessverre ikke så mye og tilføre. Min erfaring er først og fremst med Therm-a-rest, fra tidenes morgen, og X-Therm, av nyere dato. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å kjøpe inn samme ligeunderlag til barna som jeg bruker selv, da i str Regular mens jeg bruker stort sett str Large. De vokser ganske fort og min tanke er at liggeunderlagene skal vare en del år, og da slipper jeg å kjøpe nye når de vokser (Guttungen er nylig blitt 12 år og er 164 cm. Han har vokst noen og tyve centimeter siste året. )

Til meg og barna har jeg Exped Downmat9 (Vinterbruk, basecamp og "glamping") og Thermarest Neoair Xtherm (barmark/lettpakking). I tillegg brukes Bamse Extrem/Z-lite Sol om vinteren som underlag inne i teltet eller til å sitte på i snøen, og hel / halve Z-Lite sol som underlag til å sitte på eller under oppblåsbart når det er rufsete bunn vi camper på på barmark.

Jeg har hatt "null hull" på liggeunderlagene. men har også vært tydelig på at de ikke er et leketøy. Skal de overnatte med sammen med klassen/skolen så sender jeg med et liggeunderlag fra Jysk til noen hundrelapper da jeg regner med at det blir litt mer herjing der.

Skal underlagene kun brukes på sommeren så holder det selvsagt med noen billigere og lavere R-Verdi en de vi bruker. F.eks. fra Naturehike (se egen aktiv tråd her), Robens, osv., eller andre merker som butikkenekjedene har selv (Urberg, Sydvang, Jotunheim, etc.).Jeg ville dog ikke kjøpt et liggeunderlag hvor R-verdi ikke er oppgitt som indikerer temperaturgrense på liggeunderlaget (for en voksen person). Bamse har R-verdi på 3.5.

image.png.1d6f1f204cb9b3207846c86a671e22ce.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse har fungert veldig bra til mine opp gjennom. Med mindre det er veldig mye stein eller røtter. Sånn komfortmessig altså. Selv på vinterturer har minsten på 12 syntes komforten har vært grei med bamse (har gjerne kjørt en fjellduk under for ekstra isolasjon)

Men da de trodde det var mye bedre med oppblåsbare så handlet jeg dem hvert sitt til sommerbruk (liten R-verdi) på ca 170 cm fra Klymit. Veldig billig fra utlandet den gang $ var fornuftig 

Null hull og samme filosofi som Terka her. Men disse har vært såpass billige at de har fått dem med på klasseturer osv likevel. 

(Jeg har nuh utvidet parken noe slik at vi dekker opp alle med Exped eller Amok Fjøl til alle sommerstid, men dette er mer basert på at jeg har utvidet hengekøyeparken enn komforten til junioravdelingen, men når vekt og volum er vesentlig så kjører vi nok med Klymitene enn så lenge. Ettersom de må bære det selv så velger de selv 😉)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takker for gode svar til tråden min! Beklager sein respons fra meg. Jeg undersøkte noe på nettet før bursdag til den mellomste, men konkluderte med å foreløpig utsette kjøp av liggeunderlag. Synes det blir for dyrt og litt for «jålete» å bruke Rundt/over 1000-lappen per liggeunderlag når man allerede har Bamse Som funker. Oppblåsbare kan bli ødelagte, det kan liksom ikke Bamse😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Exped sjøl, men har kjøpt tynne, opplåsbare liggeunderlag fra McKinley (Trail m25) til noen få hundrelapper til ungene på 5 og 8. De fungerer utmerket. Suppleres med bamse når det er kaldt.

Endret av Olamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Olamann skrev (På 30.5.2020 den 0.57):

Jeg bruker Exped sjøl, men har kjøpt tynne, opplåsbare liggeunderlag fra McKinley (Trail m25) til noen få hundrelapper til ungene på 5 og 8. De fungerer utmerket. Suppleres med bamse når det er kaldt.

Takker fot tips! Skal se nærmere på de:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (På 30.5.2020 den 0.57):

Jeg bruker Exped sjøl, men har kjøpt tynne, opplåsbare liggeunderlag fra McKinley (Trail m25) til noen få hundrelapper til ungene på 5 og 8. De fungerer utmerket. Suppleres med bamse når det er kaldt.

Hvor kjøpte du det fra? Ser ikke noen norske butikker som selger det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toroluf skrev (2 timer siden):

Hvor kjøpte du det fra? Ser ikke noen norske butikker som selger det...?

Jeg kjøpte det hos G-sport, tror jeg. Mulig det er utgått. Kan også ha vært G-max eller Intersport. Det er de tre kjedene som fører McKinley.

Endret av Olamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.