Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger varmere sovepose - hjelp!


Anbefalte innlegg

Har hatt fire netter i hengekøya nå. De tre første holdt jeg fint varmen, men denne helga frøs jeg meg igjennom natta. Temperaturen var nede i minus 2. Brukte Bamse som underlag i køya. 

Vi er helt grønne på dette området, og kjøpte noen forholdsvis billige 3sesongposer. 

Har prøve å Google litt rundt og sett mange anbefalinger om Rago vinterpose til damer. Ser prisen er oppe i 5700, men kom over denne; 

 

https://lillehammersport.no/produkter/utstyr/tur-og-fjell/sovepose/vintersoveposer/helsport-rago-winter/

Er det noen store ulemper med denne i forhold til den til 5700kr? Er det Evt noen andre poser dere anbefaler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det så vel bare ut som en skikkelig god deal, på helt samme pose som ellers gjerne koster mer hos en del butikker. Helsport selv har denne med listepris 3999,-
https://www.helsport.no/rago-winter 

 

Det er ikke samme pose i superlight-versjon du tenker på til 5799,-?
https://www.helsport.no/rago-superlight-winter 


Begge er for øvrig poser jeg snuser på selv. 

Endret av kepiblanc
tastefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kepiblanc skrev (24 minutter siden):

Det så vel bare ut som en skikkelig god deal, på helt samme pose som ellers gjerne koster mer hos en del butikker. Helsport selv har denne med listepris 3999,-
https://www.helsport.no/rago-winter 

 

Det er ikke samme pose i superlight-versjon du tenker på til 5799,-?
https://www.helsport.no/rago-superlight-winter 


Begge er for øvrig poser jeg snuser på selv. 

Er eneste forskjellen at den til 5799kr er superlight? Er det stor forskjell i pakkevolum? Ellers så går jeg lett for den som er et par lapper billigere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HannahS skrev (3 minutter siden):

Er eneste forskjellen at den til 5799kr er superlight? Er det stor forskjell i pakkevolum? Ellers så går jeg lett for den som er et par lapper billigere 

Ja, det er 300 gram vektforskjell. Merkelig nok står den vanlige med 9L pakkevolum, mot 9,7L for Superlight. Litt forvirret av den. 
I forrige kommentaren min står alle detaljer fra Helsport om hver av dem i linkene.

 

NB! Hos Lillehammer sport står den som "Tilgjengelig som restordre". Altså ikke inne på lager i butikken akkurat nå, ser det ut som.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HannahS skrev (11 timer siden):

Har hatt fire netter i hengekøya nå. De tre første holdt jeg fint varmen, men denne helga frøs jeg meg igjennom natta. Temperaturen var nede i minus 2. Brukte Bamse som underlag i køya. 

Vi er helt grønne på dette området, og kjøpte noen forholdsvis billige 3sesongposer. 

Nå har jeg null peiling på å sove i hengekøye, men har merket at flere har klaget på kalde liggeunderlag i hengekøye her inne.  Mulig det er en større utfordring i hengekøye en når man ligger på bakken.

Uanett greit å greit å merke seg at Bamse Extreme har en R-Verdi på 3.5. Dersom du kjøper en skikkelig varm vinterpose i dun, så vil også  den komprimeres under deg/ned mot liggeunderlaget, og isolerer liggeunderlaget dårlig da så vil du få kuldegjennomslag nedenfra.

R-Verdi vs Temperaturgrense på liggeunderlag: 

image.png.f78220150df622d4e94838fd6ba26613.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du generelt kald over hele kroppen eller er det spesielle områder hvor du kjenner at du taper varme? Selv bruker jeg Mammut Extreme underlag (bamse), men for meg er det litt for kort og smalt, slik at deler av kroppen fort havner rett på/mot hengekøyeduken og da blir man kald med en gang. I mangel på bedre alternativer har jeg en god dunjakke og turbuksen som ekstra isolasjon der hvor kroppen (skuldre/armer/knær) treffer selve hengekøyen. Man får også kjøpt såkalt underquilts, som et isolerende teppe som festes utenpå hengekøyen. Ulempen er selvfølgelig at de ikke er like allsidige i bruken som en bedre sovepose eller et liggeunderlag. Uten å ha prøvd dem selv, tror jeg det er et godt alternativ hvis man skal sove mye i hengekøye i minusgrader. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Holst-Larsen skrev (4 timer siden):

Er du generelt kald over hele kroppen eller er det spesielle områder hvor du kjenner at du taper varme? Selv bruker jeg Mammut Extreme underlag (bamse), men for meg er det litt for kort og smalt, slik at deler av kroppen fort havner rett på/mot hengekøyeduken og da blir man kald med en gang. I mangel på bedre alternativer har jeg en god dunjakke og turbuksen som ekstra isolasjon der hvor kroppen (skuldre/armer/knær) treffer selve hengekøyen. Man får også kjøpt såkalt underquilts, som et isolerende teppe som festes utenpå hengekøyen. Ulempen er selvfølgelig at de ikke er like allsidige i bruken som en bedre sovepose eller et liggeunderlag. Uten å ha prøvd dem selv, tror jeg det er et godt alternativ hvis man skal sove mye i hengekøye i minusgrader. 

 

Det var nok særlig der jeg ikke havnet oppå underlaget med kroppen at det ble kaldest. Så spredte dette seg videre til hele kroppen. Tenkte på å stå opp og hente sitteunderlag og diverse og legge rundt meg i køya, men jeg orket ikke tanken på å stå opp når jeg var så kald 😱 tenker skaffe en underquilt utover høsten men har ikke helt orket ta fatt på hva som er bra og mindre bra. Så frister det sabla å slå til på den Rago WInter-posen til 2999 over her 😬😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HannahS skrev (13 timer siden):

Det var nok særlig der jeg ikke havnet oppå underlaget med kroppen at det ble kaldest. Så spredte dette seg videre til hele kroppen

Som @ryback er inne på, havner du på utsida av liggenderlaget så vil selv den Rago Winter-posen du er fristet av bli kald der den komprimeres mot hengekøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HannahS skrev (13 timer siden):

Det var nok særlig der jeg ikke havnet oppå underlaget med kroppen at det ble kaldest. Så spredte dette seg videre til hele kroppen. Tenkte på å stå opp og hente sitteunderlag og diverse og legge rundt meg i køya, men jeg orket ikke tanken på å stå opp når jeg var så kald 😱 tenker skaffe en underquilt utover høsten men har ikke helt orket ta fatt på hva som er bra og mindre bra. Så frister det sabla å slå til på den Rago WInter-posen til 2999 over her 😬😬

Må gjerne kjøpe ny sovepose, men du må i tilfelle også ordne med bedre underlag/underquilt. Pose til 3000 kr isolerer heller ikke noe særlig når den er sammenklemt og det er jo litt surt, betale 3000 kroner for ny pose og fryse like fordømt ...   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HannahS skrev (17 minutter siden):

Har tenkt å kjøpe nytt underlag og/eller underquilt også før høsten.  Og også en bedre pose til kommende vinter. Men ville dere altså gått for bedre underlag i første omgang? 👍

Hvis du har en pose med komforttemperatur -2,3 grader og hovedsakelig skal holde deg under tregrensa (som jo er en nødvendighet med hengekøye). Så hadde jeg prioritert å kjøpe underlag/quilt nå og bedre pose mot høsten. Soveposen du har kan du ved behov forsterke på ulike måter (ullundertøy, soveposeliner, fleecepledd, dunjakke, varmeflaske etc. men ingen av disse hjelper noe særlig om det er klemt flatt under deg i køya. Sørg for ordentlig underlag så tenker jeg opplevelsen blir mye bedre. Vet ikke hvordan køyer dere har men med mindre det er en med lomme for underlag hadde jeg vurdert quilt, uten at erfaringsgrunnlaget mitt er kjempestort .. (jeg tok ei natt i TTTM køye med bena over hodet og liggeunderlag flaksende alle veier, dro hjem og bestilte amok-køye)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min 3-sesongspose etter 20 år begynte bli såpass velbrukt at den ikke lengre holdt varmen de tidligste vårturene og siste høstturene så ga en slik (jeg var heldig og fant en til ca 400,- på tilbud (noe man kan bruke prisjakt til i dag)) min sovepose 5 gode år ekstra. I tillegg har den senere blitt bruk for å strekke ungenes osveposer litt sesongmessig innimellom også. I tillegg har den blitt bruk alene i telt på den varmere delen av året...

https://www.google.com/search?q=Summit+Sleepliner+Reactor+Fleece&rlz=1C1SFXN_enNO836NO837&oq=Summit+Sleepliner+Reactor+Fleece&aqs=chrome..69i57j69i60j69i61.3550j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

(Det er noen varianter å velge mellom nuh som du ser...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Poenget er vel å bruke et BREDT underlag, så soveposen ikke blir klemt av hengekøyen på skuldrene og siden. Med litt vind blir man hurtig kall på undersiden i hengekøye. Jeg bruker bredt underlag uansett, fordi jeg er så brei, at armene mine ligge på bakken også i telt på smalle underlag. Så blir det kalt etterhvert. Jeg har prøvd bredt "bamseunderlag" -faktisk varmere enn originale Bamse. For mye friksjon etter min mening til å flytte sig litt i køjen. Har så brukt eldre ganske glatt selvoppustende som var bra. 

hengekøye med tarp og underquilt begynner å bli like tungt som telt.

Det er vist en tabel for underlag R-verdi ovenfor. Jeg pleier å sjekke når teltet ryddes om morgenen om det er avtrykk etter meg og om snøen har fått islag under mig. Avtrykk OK pgr. av vekten ,men ikke is!  

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 14.5.2020 den 16.22):

Hei 

Poenget er vel å bruke et BREDT underlag, så soveposen ikke blir klemt av hengekøyen på skuldrene og siden. Med litt vind blir man hurtig kall på undersiden i hengekøye. Jeg bruker bredt underlag uansett, fordi jeg er så brei, at armene mine ligge på bakken også i telt på smalle underlag. Så blir det kalt etterhvert. Jeg har prøvd bredt "bamseunderlag" -faktisk varmere enn originale Bamse. For mye friksjon etter min mening til å flytte sig litt i køjen. Har så brukt eldre ganske glatt selvoppustende som var bra. 

hengekøye med tarp og underquilt begynner å bli like tungt som telt.

Det er vist en tabel for underlag R-verdi ovenfor. Jeg pleier å sjekke når teltet ryddes om morgenen om det er avtrykk etter meg og om snøen har fått islag under mig. Avtrykk OK pgr. av vekten ,men ikke is!  

Elgen

Følger med og prøver å lære litt av hvert her på forumet. Jeg ble nysgjerrig, Elgen. Kan du forklare dette med avtrykk ok pga av vekten men ikke is? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg skal prøve å forklare: Ved vintertelting finner man en passe teltplass og komprimerer snøen ved å tråkke frem og tilbake på kryss og tvers. Da det er på slutten av dagen kan energien til dette kanskje være litt sjaber eller noen ganger er det meget løs snø eller sukkersnø under, så det ikke blir komprimert helt bra. Da kan det om morningen, når teltet ryddes, gjerne være en hulning etter min tunge kropsvekt. Men er det også is/skarelag på toppen - avtrykk eller ei - så har mit underlag ikke isolert bra nok, fordi noe av kropsvarmen har gått til å varme snøen litt. 

Jeg har ulike underlag fra lettvekts luftmadrass fra Jysk - helt Ok, men kun om sommeren! Frøs på ryggen en gang ved ca. 0 C og rim, vekt ca. 900g. Et Evazote ("Bamsetype", men bedre) isolerer nok så bra, men noe ukomfortabelt for min gamle kropp. Så et Exped Synmat wide long for at armene skal bli innabords. Vekt ca. 1 kg R= 4,5-4,9. Har ligget komfortabelt med dette en natt med -22C. Så et par steingamle og smalle, gule (insektfanger!) Karrimore, uslitelige og isolerer bra. Bruker de ofte på dagsturer til å sitte flere på. Karrimore og Lowe gjør stort sett uslitelige saker, men ses sjeldent til salgs i Norge nå, bortsett fra Lowe ryggsekker.

På pulk-tur med 2 huskyer har jeg altid 1-2 skumunderlag med til å sitte på ved kokkelering og til hundene. Disse kan jeg evt. supplere med eller i tilfelle av punktering. Så må hundene ligge i dunjakka. Det forsøker de på uansett! Ved sengetid er det altid litt knuffing om hvem som ligge i soveposen eller på underlag!

Elgen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.