Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Allak 3


culibre

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjøpte nylig Allak3, og har Kun vært på et par korte turer. 
Meget bra telt som overlevde ganske harde vindkuler ytterst i havgapet. Oppleves som lunt, og trygt.

Det eneste jeg anger på, er at jeg gikk mot alle mine tidligere tanker og kjøpte et i fargen rød. Hadde jeg hatt muligheten ville jeg nok gått for fargen «sand». (Det ble valget når jeg rett etter kjøpte nytt solotelt. Hilleberg unna. 😊)

Endret av Lyckeboden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

culibre skrev (På 10.5.2020 den 21.24):

Hei. Er det noe her inne som har noen erfaring med Hilleberg Allak 3?

Hei. Takk for svar😀 Jeg bestilt fargen rød. Jeg fikk 25% avslag på fjellsport. De fikk ikke inn fargen sand før i juli. Ellers hadde bestilt det. Hvordan opplever du lyset innvendig i det rød teltet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

culibre skrev (48 minutter siden):

I forhold til sand som du også har😀

Lyset, og fargen inne i teltet er ikke så forskjellig i opplevelse. Men synes det røde i teltet gir litt for mye skarp farge om du skjønner hva jeg mener. Oppleves ikke ubehagelig på noen måte. Jeg liker å være anonym når jeg ferdes ute, og liker bedre at teltet glir inn i omgivelsene. Dessverre så gikk jeg mot mine egne prinsipper denne gangen. 😊

Men teltet er helt fantastisk, og jeg lever antakelig godt med fargen på disse turene hvor vi er to eller tre. 
På solotur blir det nok Unna som gjelder. Og det er jo sandfarget. Har også et Akto i den gamle grønnfargen som er veldig bra.😊

Endret av Lyckeboden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser på bildet at det kan bli litt vel rødt inne i teltet.

Føler at Sand gir en mer nøytral og naturlig innefarge. Gulfargen i innerteltet oppleves lik uansett.

På en annen side ser du at det er fin plass i forteltet til å koke.

 

DC5E1E5A-F42A-495B-8DBA-13713EBE6C34.jpeg

Endret av Lyckeboden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du la ut fine bilder lyckeboden😀 Teltet ser veldig fint ut i rødt også. Jeg hadde et blått Fjellreven Abisko Dome 3. Et fantastisk telt. Men det var blått, så fargen inne i teltet var helt grusom syntes jeg. Ser at det ble rødt lys i forteltet ja. Jeg også liker å være mest mulig anonym på tur. Det jeg gjorde nå var at jeg bestilte samme teltet i sand fra en annen nettside hvor jeg fikk litt mindre rabatt😂 Så får jeg sette opp begge 2 ved siden av hverandre. Da ser jeg om det er vært å betale 1500kr mer for fargen sand😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

culibre skrev (1 time siden):

Takk for at du la ut fine bilder lyckeboden😀 Teltet ser veldig fint ut i rødt også. Jeg hadde et blått Fjellreven Abisko Dome 3. Et fantastisk telt. Men det var blått, så fargen inne i teltet var helt grusom syntes jeg. Ser at det ble rødt lys i forteltet ja. Jeg også liker å være mest mulig anonym på tur. Det jeg gjorde nå var at jeg bestilte samme teltet i sand fra en annen nettside hvor jeg fikk litt mindre rabatt😂 Så får jeg sette opp begge 2 ved siden av hverandre. Da ser jeg om det er vært å betale 1500kr mer for fargen sand😀 

Tror faktisk jeg kunne vurdert å betale det mellomlegget. Men det er mer for å ikke "skrike" i naturen. Teltet i seg selv er suverent, og fargene inne i teltet er ikke så ille i virkeligheten som på bildet :-)
Tror nok jeg kunne vurdert et bytte om muligheten hadde dukket opp. Men det er nå bare min egen mening. På disse turene hvor vi er flere, så er det ikke like viktig å være usynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, culibre said:

  Et fantastisk telt. Men det var blått, så fargen inne i teltet var helt grusom syntes jeg.  

Jeg har et telt med lyseblått innertelt, det er en ubehagelig farge. Noen offentlige toaletter har et spesielt blålig UV-lys for at narkomane ikke skal se blodårene sine, det minner litt om det :-) .
Personer inne
i teltet får en gusten, blek hudfarge, ser ut som de er døden nær. Jeg foretrekker innertelt med varm gul farge, det gir en lun og behagelig følelse i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

culibre skrev (2 timer siden):

Jeg også liker å være mest mulig anonym på tur.

 

Skal bare... skrev (3 timer siden):

Men så er eg heller ingen fan av folk som går rundt i naturen og skrik høgt.

Lyckeboden skrev (1 time siden):

På disse turene hvor vi er flere, så er det ikke like viktig å være usynlig.

Hvem/hva er det man ønkser å være usynlig/anonym for? Andre mennesker på tur? 

Jeg skjønner forsåvidt ønsket om å ikke "skrike" i naturen, men da er det også for andre mennesker på tur hvor din camp ikke er like synlig i "utsikten"?

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del, så handler det om å ikke være mer synlig i terrenget enn nødvendig. Det være seg spor etter camp, veldig synlige klær, og farge på telt.

Men klart et rødt telt viser folk på god avstand at her er det leir, så da må de finne et annet sted for egen camp.  Så på den måten slår det begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ver mot andre som ein sjølv vil at andre skal vera mot deg. Derfor likar eg ikkje å forstyrre andre som er ute og søker stillheit og ro.

Og det er stor forskjell på å vera usynleg og å skrike. Raudt telt skrik i augene mine. Helsport sine raude og gule telt er endå verre.

Sjølv mine grønne telt er så synlege at det er ingen grunn til å telte på same plass fordi ein ikkje ser meg.

Endret av Skal bare...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så tett skodde at ein ikkje finn eit grønt telt, er det ikkje veldig lett å finne eit raudt telt heller. På snø er det lettare å finne eit mørkt telt enn eit raudt telt.

Men er det slike forhold at eg er redd for å ikkje finne att teltet, har eg gps. Den same gps'en fungerer på same måte, dersom eg legg att sekken av ein eller annan grunn, til dømes ein raskt topptur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et rødt Allak 2 i herlig rødfarge og er kjempefornøyd med det.   Noe småpirk:

  • Vet ikke hvordan det er med Allak 3, men på Allak 2 vil vertikalt regn treffe litt av innerteltet om ytterteltdøra er helt åpen.   
  • På Allak 3 er det tilsammen seks små lommer til diverse småtterier i innerteltet, det mener jeg er litt lite for et tremannstelt, spesielt siden lommene mot fotenden av ikke kan brukes om innerste innerteltdør er rullet opp.  
  • Renna over døra som skal lede vann ut mot siden, gjør ikke jobben sin på mine Allak 2 og Soulo.

Her er en grundig gjennomgang av Allak 3:

https://outdoorguru.com/outdoorgear-en/tents/hilleberg-allak-3-tent-review-2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (1 time siden):
  • Vet ikke hvordan det er med Allak 3, men på Allak 2 vil vertikalt regn treffe litt av innerteltet om ytterteltdøra er helt åpen.   
  • <…>
  • Renna over døra som skal lede vann ut mot siden, gjør ikke jobben sin på mine Allak 2 og Soulo.

Eg reknar med åpningen er slik at ein kjem inn og ut utan at ein må la ytterteltdøra vera heilt åpen. Eg har i alle fall ikkje for vane å la ytterteltåpninga vera heilt åpen i regnvær. Men det er meir av hensyn til det som ligg i ytterteltet, enn for å beskytte innerteltet.

Apropos renna over døra. Eg har hatt Soulo i fleire år, men det var fyrst for halvannan veke sidan eg la merke til korleis den svarte kanten var sydd, og at eg konkluderte med at det var laga som ei slags takrenne. I løpet av desse åra har eg altså ikkje tenkt over korleis regnvatn har drenert frå toppen av teltet. Anten har det ikkje vore noko problem, eller så har eg ikkje hatt forventning om velfungerande takrenner på telt. Mest truleg begge delar.

Ein ting eg derimot ikkje likar på Soulo, og dette er heilt personleg, er at døra er på feil side, eller i feil ende, alt ettersom ein ser det. Slik Hilleberg har presentert telta sine, er den åpningen som visast på Allak like feil. Det har vore trådar på om åpningane på Allak kontra Staika tidlegare. Eit av desse telta har hatt symetriske – om lengderetningen på teltet – åpningar, det andre har hatt asymetriske åpningar, eg hugsar ikkje vka for eit telt som hadde kva. Symetriske åpningar betyr at den andre åpningen passar min smak. Asymetriske åpningar betyr at den andre åpninger er like gale.

Bakgrunnen for min preferanse for kvar åpningen skal vera, er basert på at vindsida av teltet oftast står mot vest, ettersom det er derifrå dei fleste vindane kjem. Åpnigen vil eg helst ha mot søraust ettersom formiddagssola er der. Soulo endar oftast opp med åpningen mot nordaust, og då må eg opp i god tid før 6 for å kunne nyte  sola frå soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (4 timer siden):

Jeg har et telt med lyseblått innertelt, det er en ubehagelig farge. Noen offentlige toaletter har et spesielt blålig UV-lys for at narkomane ikke skal se blodårene sine, det minner litt om det :-) .
Personer inne
i teltet får en gusten, blek hudfarge, ser ut som de er døden nær. Jeg foretrekker innertelt med varm gul farge, det gir en lun og behagelig følelse i teltet.

Ja det var en god sammenligning😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (38 minutter siden):

Ein ting eg derimot ikkje likar på Soulo, og dette er heilt personleg, er at døra er på feil side, eller i feil ende, alt ettersom ein ser det. Slik Hilleberg har presentert telta sine, er den åpningen som visast på Allak like feil. Det har vore trådar på om åpningane på Allak kontra Staika tidlegare. Eit av desse telta har hatt symetriske – om lengderetningen på teltet – åpningar, det andre har hatt asymetriske åpningar, eg hugsar ikkje vka for eit telt som hadde kva. Symetriske åpningar betyr at den andre åpningen passar min smak. Asymetriske åpningar betyr at den andre åpninger er like gale.

Bakgrunnen for min preferanse for kvar åpningen skal vera, er basert på at vindsida av teltet oftast står mot vest, ettersom det er derifrå dei fleste vindane kjem. Åpnigen vil eg helst ha mot søraust ettersom formiddagssola er der. Soulo endar oftast opp med åpningen mot nordaust, og då må eg opp i god tid før 6 for å kunne nyte  sola frå soveposen.

Takk for en grundig redegjørelse for hvordan vind/solforhold samvirker med Soulo. Jeg har lurt på dette teltet - mange mange ganger - og fører det jevnlig opp i "Hva har du IKKE kjøpt nå" tråden. Løsningen på problemstillingen din er enten;

  • kjøpe Allak 2 som bare er 900g tyngre, men har to symmetriske dører. Jeg bruker Allak 2 som solotelt også.
  • kjøpe BigSky Chinook 1, som er lettere enn Soulo, tilsvarende dimensjoner, lignende utseende, men to dører, en på hver side.

Allak er fin å sette opp med det brede partiet (hodeenden) mot vinden, da har du alltid en dør i lé og med sol inn. Kommer solen og vinden fra eksakt samme hold er du stuck, men det gjelder jo alle telt.

Endret av ArveS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (1 minutt siden):

Takk for en grundig redegjørelse for hvordan vind/solforhold samvirker med Soulo. Jeg har lurt på dette teltet - mange mange ganger - og fører det jevnlig opp i "Hva har du IKKE kjøpt nå" tråden. Løsningen på problemstillingen din er enten;

  • kjøpe Allak 2 som bare er 900g tyngre, men har to symmetriske dører. Jeg bruker Allak2 som solotelt (også).
  • kjøpe BigSky Chinook 1, som er lettere enn Soulo, tilsvarende dimensjoner, lignende utseende, men to dører, en på hver side.

Allak er fin å sette opp med det brede partiet (hodeenden) mot vinden, da har du alltid en dør i lé og med sol inn. Kommer solen og vinden fra eksakt samme hold er du stuck, men det gjelder jo alle telt.

Hvordan sletter man, egentlig? :)

Endret av ArveS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar fram en figur jeg lagde for ca et år siden som sammenligner Hilleberg kuppeltelt.

image.png.4d452e37564345f53c8db67994a32a6b.png

Fordelen med Staika vs Allak er at du kan alltid ha en åpning i le, eller du kan alltid ha gjennomtrekk om du åpner begge dørene dersom det er varmt. Uansett vindretning. 

Det at alle stengene ikke krysser hverandre på samme punkt på Allak gjør at du får en større døråpning en på Staika. 

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (5 timer siden):

 Løsningen på problemstillingen din er enten;

  • kjøpe Allak 2 som bare er 900g tyngre, men har to symmetriske dører. Jeg bruker Allak 2 som solotelt også.
  • kjøpe BigSky Chinook 1, som er lettere enn Soulo, tilsvarende dimensjoner, lignende utseende, men to dører, en på hver side.

Ingen av desse alternativa kan erstatte mitt Soulo. Allak 2 er 1000g tyngre enn mitt Soulo, som er 2.3kg, og det treng 77% større teltplass. Det andre måtte eg google, og utfrå bileta, ser det ikkje ut som nokon erstatning for Soulo. Med store gliper under teltduken, kan det på ingen måte tilfredstille mine krav til haust- og vårtelt, også for bruk på snø, til høgfjellstbruk. Eg har også ein erfaringsbasert skepsis mot amerikanske telt, men det er ein annan sak.

Eg løser det derimot enkelt ved å krabbe ut på skuggesida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (30 minutter siden):

Ingen av desse alternativa kan erstatte mitt Soulo. Allak 2 er 1000g tyngre enn mitt Soulo, som er 2.3kg, og det treng 77% større teltplass. Det andre måtte eg google, og utfrå bileta, ser det ikkje ut som nokon erstatning for Soulo. Med store gliper under teltduken, kan det på ingen måte tilfredstille mine krav til haust- og vårtelt, også for bruk på snø, til høgfjellstbruk. Eg har også ein erfaringsbasert skepsis mot amerikanske telt, men det er ein annan sak.

Eg løser det derimot enkelt ved å krabbe ut på skuggesida.

Haha 😀

Det var jo et litt tullete forslag, men om plass og vekt er avgjørende er jo Allak 2 definitivt både større og tyngre. Og det gir sol på minst en side av teltet. 
 
Men kanskje det blir soulo på meg likevel. 

Mht Chinooken så så jeg nå at glippen mot marken er litt større enn jeg husket det fra bildene. Men det er en her på forumet som har 2’ern, som virker fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.