Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner, første stang og snelle til ferskvann


SolSubterraneus

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter mange års sporadisk ørretfiske med billige teleskopstenger på familiehytta har jeg lyst å oppgradere et par hakk. Ser for meg å hovedsakelig kaste fra land i mindre fjell-/innlandsvann. Ser for meg å ligge på rundt 2000 kr for stang, snelle og sene.

Jeg har prøvd å sette meg inn i hva som anbefales til denne typen fiske, og kom fram til en kombinasjon jeg gjerne skulle spurt om litt tilbakemeldinger på:

Berkley Twilight Travel 9,6'/3-15g (https://www.skittfiske.no/berkley/140172/berkley-twilight-travel-9-6-3-15g-haspel--4-delt)

Shimano Nasci 1000 FB (https://www.skittfiske.no/shimano/183352/shimano-nasci-1000-fb)

0,18 mm monofilament-sene, f.eks. fra Stroft https://www.skittfiske.no/stroft/134636/stroft-gtm--200m-0-18mm

Lurer også på hva jeg bør tenke på med lengden på senen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shimanosnelle er aldri feil, til den prisen må den der være et knallkjøp.
Stanga kjenner jeg ikke, men hvorfor vil du ha ei så lang stang som 9,6 fot? De har ei 8 fot stang i samme serien, 4-delt og 3-15g. Den ville jeg valgt.
Personlig liker jeg multifilament snøre best, men jeg vet det er en del som foretrekker mono. 0,12mm Fireline er supert til slikt fiske som du beskriver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret! Jeg har fått inntrykket av at lengre stenger var å foretrekke for å både få til lengre kast og samtidig unngå å sette seg fast i ev. siv der man kaster fra, men at et minus kunne være trangere plass der man kaster fra. Hvordan tenkte du? 

Fireline leser jeg mye bra om, må vurdere det og. Har skjønt at det er forskjellige preferanser på den fronten som så mye annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-15 gram vil eg sei er for lite. Sjølv brukar er 9 fot 14-40 synast da er bedre, du kan hiva lettare sluka for da men og tyngre. Snella ville eg gått opp til 2500 størrelsen.

Endret av can
  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (1 time siden):

Stanga kjenner jeg ikke, men hvorfor vil du ha ei så lang stang som 9,6 fot? 

Så lenge man ikke skal fiske i bekker med mye vegitasjon (trær) så er det bedre med lengre stang :)
Mer flex om man får på stor fisk og man kaster lengre.
Og duppfisker man så kan man fiske dypere med lengre stenger.
Lengste duppmeitestanga jeg har er 15 fot :)
Berkley stanga er en meget bra til den prisen :)
Vurdere Daiwa snelle istedenfor Shimano?
Til denne type stang så blir 2500 str. grovt.
Daiwa har flere modeller som er 1500-2000 størrelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I små fjellvann vil jeg si 3-15 er ypperlig. 14-40 er jo mer typisk stang til sjøfiske fra land, smålaks, og gjeddefiske. De fiskene man typisk får i små fjellvann er ikke mye moro med så stiv stang.

Støtter Shimano-snelle med mono. Mono er billig, og fint å begynne med, og er du ikke fornøyd kan du alltids bytte til fireline senere. Jeg har prøvd mange multifilamentsnører, men bruker kun mono selv. Kaster ikke fullt så langt, men langt mindre sjanse for kluss og rot og fuglerede. Dette er dog veldig en smaksak, hvor ingen av delene er objektivt bedre, selv om noen liker å si det. Det er fordeler og ulemper med begge, og i smaksak-spørsmål tror jeg mange er tjent med å velge det som koster 1/3 av det andre første gang de kjøper noe ordentlig. Hvis du ikke liker det har du tapt 100 kr.

Støtter også @Bjørn J om hakket kortere stang. Skal du ha en ordentlig stang kan en litt kortere være mer håndterlig til fiske i bekk, elv, eller skogsvann med vegetasjon rundt. Men 9,6' er ikke feil.

Jeg har som regel med to stenger på tur: en 5,5' på 1-11g og enten en 6'på 3-14g eller en 9' på 3-14g, avhengig av om jeg ferdes i skog eller til fjells. Til 6'-ern bruker jeg en 1000-snelle, til 9'-ern bruker jeg en 2500-snelle, da jeg føler det gir bedre balanse. Om du går for 9,6' ville jeg vurdert 2500-snelle for balansens skyld.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fiske i fjell- og innlandsvann etter små til middels ørret er 14-40 gram og 2500 snelle for grovt. Selv bruker jeg ei 6 fot Shimano stang og 1000-snelle med svært tynt snøre til slikt fiske, det holder i massevis. Kort stang gir IKKE kortere kastelengde, og så lenge du ikke får på 5-kilos fisk er det mer enn nok fleksibilitet i stanga. Og det er moro å fiske med ultralett utstyr!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stongå som eg referer til er som de har nevnt eigentleg den gammla sjøfiskestanga mi.

Til det var ho for veik rett og slett ikkje nødvendigvis pga størrelse på fisken men pga bra djupna og mykje strøm så måtte eg opp i 60-100 gram kastevekt.

Som den pragmatikaren eg er så endte nexave stanga som ferskvatn stang. Veldig fornøyd sålangt iverfall, men fisking mi ber vel kanskje litt meir preg av matauk enn sportsfiske, til tider iverfall.

Kjem jo Ann på kva ein skal ha ho til, mi passe og bra til langrunne fjellvatn, der ein skal hiva ein 25 gram sildesluk langt men sålangt har eg best erfaring med innosa og der treng ein ikkje alltid hiva langt då så då går da jo bra med ei mindre og ikkje fullt så stiv stong.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for knallgode innspill, folkens! Godt mulig jeg prøver meg på en hakket kortere stang og en nærmere 1000-/1500-snelle. Høres ut som det passer mitt bruksområde så langt. Jakter jo ikke 5-kilosfisken helt ennå - får jeg på noe mellom 0,5 og 1 kg er jeg godt fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (42 minutter siden):

Kort stang gir IKKE kortere kastelengde

Og det er derfor stort sett alt av stenger som brukes til fiske på langt hold aldri er kortere enn 12 fot? 🤔
Jeg har alt fra 5,5 fot opp til 15 fot og i hvert fall 4 stenger i klassen mellom 2 til 15 gram.
Og med samme sluk, samme snelle, 0,10 Fireline så kaster jeg betraktelig lenger med de stengene som er over 9,3 fot enn de som er 7 fot eller kortere. Tar jeg frem 13 fots matchstanga og hiver en 12 grams sluk med den så ser jeg ikke nedslaget i vannet om det er litt krusning på vannet.
Man får aldri spent opp en kort stang så godt som en lang stang !
 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lengda er tingen ja viss ein skal hiva langt. Har 12 fot til sjøfiske og den hiv eit stykke ja. Må ha tynn nok gøt og da.

Til ferskvatn med 2500 snelle har eg 2 spolar ei med 0,10 eller 0,12 moderne multi eit eller anna og ein spole med litt tjukkare vanleg gøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (10 minutter siden):

Noen som har noen erfaringer med STC spinning? Hvordan er de i forhold til Forcemaster/Beastmaster?

Jeg er nok ikke den med mest erfaring med stc, men etter å ha prøvd den litt så er jeg helt sikker på at jeg foretrekker den tredelte shimano speedmaster BX fremfor stc.

Mulig jeg kaster lengre med stc, men for meg handler det mye om opplevelsen når fisken er på. Og da er BX’n super. Ønsker man en firedelt stang istedet, så har Daiwa en modell som heter Silvercreek Trout. Stanga blir litt tyngre, men er langt billigere. Mye av vektforskjellen ligger i utformingen av bunndelen.

Det er sjelden jeg fisker med tyngre enn 12 gram både i skogen og fjellet, så det soleklare førstevalget er en 9’ 2-12 gram. Som reservestang kan sjøørretstanga være med spesielt hvis det er større vann som skal besøkes. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jofa19 skrev (12 timer siden):

Jeg er nok ikke den med mest erfaring med stc, men etter å ha prøvd den litt så er jeg helt sikker på at jeg foretrekker den tredelte shimano speedmaster BX fremfor stc.

Mulig jeg kaster lengre med stc, men for meg handler det mye om opplevelsen når fisken er på. Og da er BX’n super. Ønsker man en firedelt stang istedet, så har Daiwa en modell som heter Silvercreek Trout. Stanga blir litt tyngre, men er langt billigere. Mye av vektforskjellen ligger i utformingen av bunndelen.

Det er sjelden jeg fisker med tyngre enn 12 gram både i skogen og fjellet, så det soleklare førstevalget er en 9’ 2-12 gram. Som reservestang kan sjøørretstanga være med spesielt hvis det er større vann som skal besøkes. 

 

Speedmaster er vel i en litt høyere prisklasse, er den ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du legger litt til i potten, til mellom 2000-3000 får du Milo Green Spirit 11 fot + Shimano Stradic 1500-2500 ( ikke nyeste modell, men strålende snelle) med bakbrems og en spole fireline 0,15 smoke. Da har du et oppsett som er litt dyrere, men med særdeles god kvalitet for pengene. Den ekstra tusenlappen får du igjen i ren fiskeglede over år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (26 minutter siden):

Speedmaster er vel i en litt høyere prisklasse, er den ikke? 

Litt usikker på hva de ligger på nå, men SM er priset høyere enn både Forcemaster og Beastmaster. 
Det var derfor jeg nevnte alternativet med Daiwa😊 I tillegg til at den er firedelt. 

Men ser at SM kommer på tilbud en gang iblant, alternativt kan man se om det ligger noe på Finn. Så noen muligheter for godkjøp er jo mulig, om man ikke må ha utstyret med engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig en vitenskap å sette seg inn i, men det er jo også veldig artig. Jeg endte opp med en 8 fots Berkley pulse XCD 3-15 g og en Shimano Ultegra 1000-snelle med 0,18 monofilamentsene. Så har jeg ordnet meg med et lite sortiment sluker mellom 7 og 12 g og en dupp til avveksling. Håper og tror at det er starten på en mangeårig gledesfylt (og sannsynligvis kostbar) hobby! Igjen takk for bidragene her!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SolSubterraneus skrev (19 timer siden):

Dette er virkelig en vitenskap å sette seg inn i, men det er jo også veldig artig. Jeg endte opp med en 8 fots Berkley pulse XCD 3-15 g og en Shimano Ultegra 1000-snelle med 0,18 monofilamentsene. Så har jeg ordnet meg med et lite sortiment sluker mellom 7 og 12 g og en dupp til avveksling. Håper og tror at det er starten på en mangeårig gledesfylt (og sannsynligvis kostbar) hobby! Igjen takk for bidragene her!

Her tror jeg du har me glede i vente... Gratulerer med nytt utstyr! Et godt tips jeg pleier dele ut til nybegynnere er å knyte fast snøret i et eller annet solid og trkk til det ryker. Et par ganger. Bruk f.eks hendene, men surr snøret rundt et skrutrekkerhåndtak eller noe så det ikke skjærer seg ned i hendene. 

Det er bare ved å ryke snøret noen ganger man får en faktisk følelse for hvor mye det tåler og hvor mye du kan belaste det med fisk på f.eks. Det gir god øving som forhåpentlig forhindrer at du slipper oppleve at snøret ryker mens du har en av drønmmefiskene på....

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (6 timer siden):

@can «sportsnøre» gir meg ingen treff på Google, noe som tyder på at få andre vet hva det er... Hva er det? 

Ein litt humoristisk betegnelse på garn.

Men er kjekkare og få på vanligt snøre, da skal eg innrømma.

Endret av can
  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.