Gå til innhold
  • Bli medlem

Kokeapparat til sommars bruk


can

Anbefalte innlegg

Finnes sikkert svar på dette allerede men eg tenkte og få tak i eit eller anna til og Koka (laga mat ) i sommar, da er jo ein jungel der ute.

Er fortrinnsvis i fjellet eg skal bruka min nye remedie,. Brukar no gammaldags primus ( synes den er litt tung), bål (fortrinnsvis i skogen når da går, eg foretrekke eigentleg da) eller ein liten kvistbrennar som ein nevanyttig kar her lagde til meg. Den er grei men eg tenke når da er dårligt ver.

Er vel gassbrennar som er tingen vel? Er helst i sommerhalvåret eg er på tur. Skal koka vatn, laga graut, steika fisk samt koka  fisk. 
Eg har ei helt ny steikepanna og ein god gammaldags svartkjele til og koka med.

Da eg ende opp med må vera lettare og enklare i bruk enn messingprimusen min. Husker ikkje akkurat vekt men den pluss sitronflaska og reservedrivstoff vege litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Primus Easy Fuel er den beste gassbrenneren jeg har brukt. Stabil og pålitelig, og den har god regulering av flammen for småkoking. Forvarmingsrøret gjør at du kan snu boksen opp-ned for bedre effekt når det er kaldt. Toppmonterte brennere er lettere, men det blir mer ustabilt, og flammen er gjerne smal og konsentrert, lite egnet til store panner.

https://www.fjellsport.no/primus-easyfuel-ii-gassbrenner.html?q=easy fu

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker den sammenleggbare brennerholderen og vindskjermen Trangia triangle veldig godt. Den kan brukes med en gassbrenner eller med en rødspritbrenner.

IMG_20200510_132250_DxO.jpg.b112dd6f5d19d086f6390357ed6c0bdf.jpgIMG_20200510_132548_DxO.jpg.f5833e56457032eb596cdf647461e03b.jpgIMG_20200510_132330_DxO.jpg.86edbfb192b4804744e7eaa1df209162.jpgIMG_20200510_132911_DxO.jpg.0b50514d57710151531f805bbdd147d8.jpg

 

Jeg har laget et lite ekstrautstyr som jeg bruker når jeg har kjeler som har for liten diameter til skjermen:

IMG_20200510_135458_DxO.jpg.37fca3ddc8e120aec4c27dffefac546b.jpg

 

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bjørn J skrev (3 timer siden):

Primus Easy Fuel er den beste gassbrenneren jeg har brukt. Stabil og pålitelig, og den har god regulering av flammen for småkoking. Forvarmingsrøret gjør at du kan snu boksen opp-ned for bedre effekt når det er kaldt. Toppmonterte brennere er lettere, men det blir mer ustabilt, og flammen er gjerne smal og konsentrert, lite egnet til store panner.

https://www.fjellsport.no/primus-easyfuel-ii-gassbrenner.html?q=easy fu

Flammebilete varierer på toppmonterte brennarar, akkurat som på slangebrennarar. Til dømes https://www.primus.se/primus-mimer-stove-p224394/ fordeler flammene ganske breidt.

Dersom eg skulle hatt gassbrennar for matlaging, ville det vera anten denne eller den nevte easy fuel, avhengig av fokus på vekt.

Eg har ein tidlegare versjon av Primus gravity som også har eit ganske breidt flammebilete, men der resten av kokeapparatet, altså kjelestøttene og det som får apparatet til å henge saman, er så skjørt at eg kvier meg for å stappe kokeapparatet nedi sekken. Den er ikkje å anbefale.

Det er også mange som talar varmt om Trangia med gassbrennar. Men vektmessig kan ein likegodt fortsetta med messigprimusen, dersom det er ein Primus 210/Optimus 00 eller tilsvarande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss da er greit nok med ein toppmontert brenner så trur eg kanskje eg går for da. Ser jula har detta her, så trur eg slår til i mårå. https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/friluftsutstyr/friluftskjokken/gasskjokken-769021/

Eg har jo eigentleg kokekar eg då, men til turar der eg veit at eg ikkje kjem til og bruka bål så duger kanskje dei som kjem med kittet, ser ikkje ut som jula har berre brennaren.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er knallfornøyd med min Optimus Vega gassbrenner. Lett i vekt (178 gram), tilnærmet vedlikeholdsfri og med mulighet for å snu gassboks opp ned. Aldri trøbbel med denne. 

Funker like bra til oppvarming av teltet en sur nordnorsk sommerdag i fjellet som til å steike røyefiletene eller koke kaffekjelen på. 

 

veg.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (10 timer siden):

Finnes sikkert svar på dette allerede men eg tenkte og få tak i eit eller anna til og Koka (laga mat ) i sommar, da er jo ein jungel der ute.

Er fortrinnsvis i fjellet eg skal bruka min nye remedie,. Brukar no gammaldags primus ( synes den er litt tung), bål (fortrinnsvis i skogen når da går, eg foretrekke eigentleg da) eller ein liten kvistbrennar som ein nevanyttig kar her lagde til meg. Den er grei men eg tenke når da er dårligt ver.

Er vel gassbrennar som er tingen vel? Er helst i sommerhalvåret eg er på tur. Skal koka vatn, laga graut, steika fisk samt koka  fisk. 
Eg har ei helt ny steikepanna og ein god gammaldags svartkjele til og koka med.

Da eg ende opp med må vera lettare og enklare i bruk enn messingprimusen min. Husker ikkje akkurat vekt men den pluss sitronflaska og reservedrivstoff vege litt.

552100173_9Pyramideovn.JPG.b479b262829df5765e47562f0dc1e3ca.JPG

3Blikkboksovnen.JPG

3det endelige resultatet.jpg

2a En neve ved.jpg

5 Transportklar.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan støtte opp om Trangia Triangle.
Jeg kjøpte min fordi jeg har Trangia gassbrenner og stormkjøkken(27-serie) fra før, så kjøpte Triangle til å brukes på enkle overnattinger eller dagsturer. Og har ikke angret, for nå er den blitt fast følgesvenn i sekken. På dagsturer i det siste så har det blitt med spritbrenneren, som er kjekt siden det er helt lydløst.

Ble brukt senest i dag på tur:
IMG_0434.jpg.6cd8c0af45c8c91e04014a437a3c8cf0.jpg


Med gassbrenneren pakket oppi kaffekjelen (0,6l), sammen med lighter/fyrstikker tar dette omtrent ikke plass i sekken, så skal bli gøy å teste den på overnattingsturer også.
IMG_0369.thumb.png.2bd5d9dbdc41da6abb36c9648cc542e6.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (11 timer siden):

Viss da er greit nok med ein toppmontert brenner så trur eg kanskje eg går for da. Ser jula har detta her, så trur eg slår til i mårå. https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/friluftsutstyr/friluftskjokken/gasskjokken-769021/

Eg har jo eigentleg kokekar eg då, men til turar der eg veit at eg ikkje kjem til og bruka bål så duger kanskje dei som kjem med kittet, ser ikkje ut som jula har berre brennaren.

Jeg har en slik brenner, og den har bestått pannekaketesten hos meg. Som nevnt av andre, setter steking (og kanskje særlig pannekaker) større krav til spredning av flammene enn om man bare skal koke vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser enkel og grei ut til ein ikkje alt for galen pris var litt da eg tenkte på, har jo fått mange andre gode tips og då. Hmm

 

Til dagsturer og turar av kortere varighet når eg veit at da er meldt fint ver så tar eg med kvistovnen. Eg har ikkje prøvd den før no men hadde den med på ein 5 dagars tur her i forige veka. Eg syns den fungerte bra, må berre Vera nøye med at kvisten ikkje er for grov og skikkeleg tør.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (1 time siden):

må berre Vera nøye med at kvisten ikkje er for grov og skikkeleg tør

Og så kan du ha en enkel rødspritbrenner eller gassbrenner i bakhånd for de tilfellene det enten er for tørt (brannfare) eller for vått (finner ikke ved). Dette er ofte min løsning. Mange kvistbrennere kan du sette rødspritbrenneren direkte oppi, eventuelt bruke lokket for å få den litt høyere opp.

Kvistbrenneren som @Tom42lager (den avlange) er den letteste jeg har, og den som jeg synes fungerer best. Kombinert med et lite blåserør for å holde flammene i gang så nyinnlagt ved tørker fort, så går det fint med litt fuktig ved også.

 

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de to siste turene mine har jeg brukt en Kovea Spider (den må ikke forveksles med Primus Express Spider). Denne er ultrakompakt til slangebrenner å være, har forvarmingsrør, så kan ha boksen opp/ned, har brede kjelestøtte. Ved første øyekast ser det ut som den har et smalt flammebilde, men konstruksjonen gjør at flammen kommer ut på sidene, og den er ca 8cm i diameter på fullt. Den har fin flammekontroll (flammen blir smalere på lav effekt).

Den veier 170g og går nedi en Firemaple FMC-XK6 varmevekslerkjele (11.5cm innvendig diameter) på 1l sammen med en 230g gassboks! Dette blir da en "slangebrenner Jetboil".

Fjellsport har hatt denne på tilbud til ca 50% med ugjevne mellomrom. Jeg gav 399,- for min.

kovea_spider_gassbrenner.jpg.b53c5d2978cf15d25785572b6cc0912e.jpg

I samme kategori har jeg ogdå en MSR Windpro 2, er også fornøyd med denne, og den har bred flamme. Nedpakket tar den vesentlig mer plass enn Kovea Spider.

 

https://adventuresinstoving.blogspot.com/2017/04/canister-stoves-compared-compendium-of.html?m=1

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordhauk skrev (17 timer siden):

Er knallfornøyd med min Optimus Vega gassbrenner. Lett i vekt (178 gram), tilnærmet vedlikeholdsfri og med mulighet for å snu gassboks opp ned. Aldri trøbbel med denne. 

Funker like bra til oppvarming av teltet en sur nordnorsk sommerdag i fjellet som til å steike røyefiletene eller koke kaffekjelen på. 

 

veg.JPG

 + 1 på Optimus Vega. Har samme erfaring her. Lett, stabil, enkel i bruk og mulighet for å snu gassboksen. Har fungert veldig fint for min del både vår, sommer og høst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er løsningen jeg skal bruke i sommer. Først kjøpte jeg jeg Primus Lite +. Til denne sesongen supplerte jeg med Lite XL kjelen på en liter. Kjelen festes på brenneren så det hele står helt støtt. En kan også bruke stekepanne på denne brenneren. Da med de stiftene som følger med Lite + kjelen. Denne er bare på en halv liter. Brenneren har også piezo tenner. 

WIN_20200511_15_54_53_Pro.thumb.jpg.46ef9bd9c99009cb280884cf0f09164e.jpg

Endret av Per Fredrik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikkje mangel på tips her nei, er ein liten jungel av tilbud. Rett og slett bra utbud av forskjellige patenter.

Har ikkje slått til på noko enda da, er vel litt i tenkeboksen endå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest Kovea Spider og kvistbrenneren jeg fikk fra Tom. Den siste er desidert mest populær blant de to guttene mine, som har mye moro med å ordne til brensel til brenneren. Kovean er en veldig grei gassbrenner som beskrevet over. Jeg hadde en WindPro i sin tid og den hadde noe bedre spredning på flammen, men Kovean duger fint.

MSR Pocket Rocket har jeg også liggende, men jeg synes den er for vinglete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgfrihetsparadokset. Når en har mange valgmuligheter hemmes beslutningstakingen. 

Jeg tror du blir fornøyd nesten uansett hva du velger. Hva er viktigst? Effekt, flammespredning, vekt, vindtoleranse, enkelhet, fleksibilitet? 

Jeg har valgt enkelhet og vindtoleranse. Jeg bruker msr windburner. Den varmer ikke med direkte flamme, men varmer et glødenett som stråler varme opp. Det gjør den lite sårbar for vind, men litt tung. Spredningen av varme er bra, men jeg har aldri gjort noe annet enn å koke vann med den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld alle mine blikkboksovnder som primært er beregnet for vedfyring er klargjort for Trangias gassbrenner.

1225003698_3detendeligeresultatet.jpg.21485db37ac7594ad04ae4a043de929f.jpg1898524849_8Klargjringforgass.jpg.a17249d1ee6fa67c092159d7b70dfe01.jpg

 

 

 

 

 

 

Endret av Tom42
Redigering
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag slo eg til på den eg har nevnt primus  mimer stove, eg er og blir ein bål fyr så da er da absolutt foretrukna valget.

Denne er til når da eller kvistovn ikkje er teneleg og bruka.

Anngåande mange valgmuligheter, ja er jo ein fordel og ha litt og velga i men fort gjort og gå seg vill i jungelen og.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Vega og Easyfuel er gode brennere. Vega har litt lavere maxeffekt men er samtidig litt mindre og lettere. Den er og rigget for å bruke boks opp ned når det,er kjølig. Vega jeg bruker på sommerturer hvis det ikke er så kjølig at jeg tar en bensinbrenner. Ellers er det et par brennere på Biltema som er fine. Brodern har en slik som fungerer bra https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-26-kw-2000033193

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassen få kor langt ned på temperaturskalaen kan eg rekna med og bruka brenneren min? Dersom det er litt for kaldt går det Ann og ta den oppi soveposen eller er det risky buisniss 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen absolutt temperaturgrense. Effekten avtar etter kvart som temperaturen går ned, så det er like mykje kor liten effekt er godt nok for deg. Og det er temperaturen på gassboksen som er avgjerande, og denne kan du godt forvarme i soveposen. Men eg vil ikkje anbefale å tenne han opp der.

Med gassboksen ståande, går temperaturen ned under bruk, så då er det også eit spørsmål om kor lenge du har tenkt å bruke han. Eit raskt kaffioppkok kan gå greit, men ved same start-temperatur kan kanskje kokeapparatet slukne før potetane er ferdigkokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (10 timer siden):

Anngåande mange valgmuligheter, ja er jo ein fordel og ha litt og velga i men fort gjort og gå seg vill i jungelen og.

Vi er mange her inne tror jeg, som lider av utpreget beslutningsvegring, og derfor har kjøpt et bredt utvalg av forskjellige ovner, sånn at vi kan utsette valget helt til det øyeblikket maten skal kokes. Da håper vi å klare å ta avgjørelsen i det vi satser på at "sult (nød) lærer naken kvinne å spinne". 😁 Ikke veldig langt unna sannheten i hvert fall.

Du blir helt sikkert fornøyd med valget ditt, og ikke minst det at du har klart å gjøre et veivalg i denne jungelen.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.