Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til mat som fungerer som energiboost


magnum_mauser

Anbefalte innlegg

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Nå har bjørnebrødet stått en time i ovnen, det er fortsatt helt flytende inni.

det står en halvtime i oppskriften...

Etter ein halv time er den flytande. Men når den er avkjølt og kald er den blitt perfekt! Eg stussa også når eg tok den ut, men den setter seg når den er kald. Dette kunne med fordel stått i oppskriftene som ligger ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk den beskjeden, så jeg var veldig nøye med tiden. Men den var ikke stekt annet enn langs kantene. Sjekka ovnen, og jeg kunne holde hånden inni uten problemer når termostaten innbilte seg at det var riktig temperatur… Så jeg mått steke lenger. Da ble det til gjengjeld for mye stekt langs kanten der det var ok stekt i starten, men det var bare å skjære vekk. Resten ble perfekt, for mye stekt. Men det så fortsatt ganske flytende ut etter runde to, så hvis du har ovn som kan telle grader så må du passe tiden. 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (1 time siden):

Ai, nokon skulle sagt... Ikkje la det stå for lenge fordi du trur det ikkje er steikt. Litt som med Brownies dette. Du trur alltid det er for lite steikt, men det er ikkje det. 

Litt alt etter kva ovn eg nyttar står det i etter oppskrifta, eller maks fem minutt meir enn angitt steiketid. 

Ok 😅

Ser ut som det gikk greit uansett. Smaker bra, og er seige. Litt hardere langs kanten på langpannen, men helt innafor :) 

Ovnen tror jeg er temmelig nøyaktig. Moderne saker med data-displei, data-klokke og plystrelyder 😎

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står energiboost i tittelen, jeg tolker det som hurtigvirkende energi som kan gi en rask opptur. Mye av det andre her er jo energirik mat som selvsagt også er viktig, med bra forhold mellom vekt og energi. Men det skal jo tross alt fordøyes før det begynner å hjelpe..

Det mest effektive i forhold til rask energi som jeg har funnet er energi Gel. Bruker det som "nødproviant" hvis jeg går tom på lange sykkelturer e.l. Hvis jeg har tabbet meg ut og er helt tom så tar jeg litt gel, som gir rask energi, og litt niste etterpå som skal begynne å virke når gel'en er brukt opp.. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klatreminus skrev (3 timer siden):

Det står energiboost i tittelen, jeg tolker det som hurtigvirkende energi som kan gi en rask opptur. Mye av det andre her er jo energirik mat som selvsagt også er viktig, med bra forhold mellom vekt og energi. Men det skal jo tross alt fordøyes før det begynner å hjelpe..

Du har sikkert ett godt poeng.

Jeg trodde at eks. en sjokolade var rask energi? (Er det feil?) Vil ett bjørnebrød være «treg» energi i forhold?

Jeg har ikke opplevd å gå tom ofte, men jeg gjorde det på sist topptur, og tenkte BARE på mat halve siste del av turen. Enda jeg hadde spist middag ca 1,5 timer før og en banan i bilen før vi gikk. Da hadde sikkert en sånn gel du snakker om vert gull å ha i sekken 👍 (Eller vil en sjokolade/bjørnebrød gjøre samme nytten?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på det som er i eit bjørnebrød, har ein både det som midlertidig sender blodsukkeret til himmels og gir umiddelbar energi og ein har drivstoff som virker over tid.

No er bjørnebrød nytt for meg, men basert på tidligare erfaringer kan sopass heftig mat gje bieffekter som diaré, kvalme/oppkast hvis ein spiser slik mat på heilt tom mage når ein er virkelig utkøyrt. So småspise over tid kan være lurt, og helst før ein når "kjelleren" - og rikelig med vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (18 timer siden):

Ser ut som det gikk greit uansett. Smaker bra, og er seige. Litt hardere langs kanten på langpannen, men helt innafor :)

Brukte du smør eller tok du sjansen på å teste noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (43 minutter siden):

Brukte du smør eller tok du sjansen på å teste noe annet?

Brukte smør. Og nellik i stedet for ingefær, sukker i stedet for brunt sukker, lys sirup og mandler. Man tar hva man har, ikke sant? 😀

Nelliken gjør at det smaker pepperkaker 😜 Men sabla godt!


Men jeg har en kompis som er både baker og konditor. Han påstår at egenskapene er såpass like at det trolig går helt fint 👍

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

magnum_mauser skrev (43 minutter siden):

Kan sopass heftig mat gje bieffekter som diaré, kvalme/oppkast hvis ein spiser slik mat på heilt tom mage når ein er virkelig utkøyrt. So småspise over tid kan være lurt, og helst før ein når "kjelleren" - og rikelig med vann!

Heldigvis har jeg en en mage som kunne spist småstein, rustne skruer og rå flaggermus, men fortsatt ville den vert «fast og fin» 🤣

Da går det vel helst bra :) 

(Det er kun maten/hygienen i Egypt den ikke tåler)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Du har sikkert ett godt poeng.

Jeg trodde at eks. en sjokolade var rask energi? (Er det feil?) Vil ett bjørnebrød være «treg» energi i forhold?

Jeg har ikke opplevd å gå tom ofte, men jeg gjorde det på sist topptur, og tenkte BARE på mat halve siste del av turen. Enda jeg hadde spist middag ca 1,5 timer før og en banan i bilen før vi gikk. Da hadde sikkert en sånn gel du snakker om vert gull å ha i sekken 👍 (Eller vil en sjokolade/bjørnebrød gjøre samme nytten?).

nå toucher vi innpå ting som sikkert andre kan mer enn meg om. Men sjokolade er forholdsvis rask energi, men må likevel brytes ned. Havregryn og nøtter etc har mye energi men fordøyes saktere så man kan gå lenge på det. Gel er nesten ren glykose, det går nesten rett i blodet, men virkningen varer ikke så lenge. Mange sykkelister som dytter inn på for mye av begynner å slite med magen, men jeg har ikke opplevd det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klatreminus skrev (1 time siden):

nå toucher vi innpå ting som sikkert andre kan mer enn meg om. Men sjokolade er forholdsvis rask energi, men må likevel brytes ned. Havregryn og nøtter etc har mye energi men fordøyes saktere så man kan gå lenge på det. Gel er nesten ren glykose, det går nesten rett i blodet, men virkningen varer ikke så lenge. Mange sykkelister som dytter inn på for mye av begynner å slite med magen, men jeg har ikke opplevd det selv.

Så da kan man kanskje si det slik at hvis man satser på eks. bjørnebrød som næring på lenge toppturer, bør man begynne inntaket litt tidligere? Eks. første par bitene etter 30 minutter?

Mener jeg har lest at på intensive turer med varighet på over en time bør man begynne næringsinntaket etter ca. 30 minutter for å holde energinivået oppe. Det er dette jeg har forsøkt meg litt fram med i denne sesongen, med slike energibarer/proteinbarer man får i butikken. Tror det har funket tålig bra, men det er litt vanskelig å vite.

 

FUNFACT:

En porsjon bjørnebrød blir ca 3 kilo. 3 kilo med Tine YT barer koster 1200kr. Jeg har ikke regjet ut prisen på bjørnebrød, men selv medregnet strømforbruk tror jeg man kommer billig fra det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (16 minutter siden):

Så da kan man kanskje si det slik at hvis man satser på eks. bjørnebrød som næring på lenge toppturer, bør man begynne inntaket litt tidligere? Eks. første par bitene etter 30 minutter?

Mener jeg har lest at på intensive turer med varighet på over en time bør man begynne næringsinntaket etter ca. 30 minutter for å holde energinivået oppe. Det er dette jeg har forsøkt meg litt fram med i denne sesongen, med slike energibarer/proteinbarer man får i butikken. Tror det har funket tålig bra, men det er litt vanskelig å vite.

 

FUNFACT:

En porsjon bjørnebrød blir ca 3 kilo. 3 kilo med Tine YT barer koster 1200kr. Jeg har ikke regjet ut prisen på bjørnebrød, men selv medregnet strømforbruk tror jeg man kommer billig fra det :) 

3 kilo og 13 000 kalorier 😁 

Eg handla inn det meste til dette brødet, eg hadde litt av tørrvarene, som melet, natron, salt og dei 2 egga - resten kom på ca 200 kr hvis eg hugsar rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gramjeger skrev (26 minutter siden):

Når jeg lager bjørnebrød deler jeg det opp i ruter a ca 5x5cm (ca 250 kacl), dette blir en passe energi posjon en gang i løpet av dagen. En dobbelt snickers, litt komablanding (peanøtter, rosiner og nonstopp) og et stk ølpølse er også energidoser i løpet av den dag.

Har delt opp i stykker som havnet på ca 100 gram, fant også ut at det blir ca 250 kcal.

Jeg skal ta hurtigbåten til Askvoll på fredag, da har jeg 4 dager på å padle tilbake til Bergen, så da blir disse fine å ha i lommen på vesten :) 

Engentlig skulle vi ta hurtigruten til Ålesund og padle hjem på 8-10 dager, men pga. en så banal ting som reduserte åpningstider i barnehagen må jeg være hjemme til tirsdag! :(  Og da blir det en mye kortere tur...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 16.5.2020 den 18.17):

Så da kan man kanskje si det slik at hvis man satser på eks. bjørnebrød som næring på lenge toppturer, bør man begynne inntaket litt tidligere? Eks. første par bitene etter 30 minutter?

Mener jeg har lest at på intensive turer med varighet på over en time bør man begynne næringsinntaket etter ca. 30 minutter for å holde energinivået oppe. Det er dette jeg har forsøkt meg litt fram med i denne sesongen, med slike energibarer/proteinbarer man får i butikken. Tror det har funket tålig bra, men det er litt vanskelig å vite.

 

FUNFACT:

En porsjon bjørnebrød blir ca 3 kilo. 3 kilo med Tine YT barer koster 1200kr. Jeg har ikke regjet ut prisen på bjørnebrød, men selv medregnet strømforbruk tror jeg man kommer billig fra det :) 

Ja, absolutt.

 

Det er bedre å spise ofte enn mye, og heller tidlig enn seint :) Jeg har syklet litt langløp (dvs 5-12 timer). Mitt faste opplegg for å ikke gå tom er å spise hver halvtime, og det gjør jeg helt fra start og til slutt. Jeg spiser barer, nøtter, muffins, sjokolade osv. Og så har jeg med meg en gel i tilfelle jeg går helt i kjelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Seigmenn (kusina mi er diabetikar, ho hadde alltid seigmenn i lomma, så eg trur det skal gi ganske snøgg energi), jule- eller påskemarsipan (vanleg marsipan funkar også, men desse sesongvariantane er ofte på tilbod etter at høgtida er over, og dei held seg lenge) og spekepølse som du har kappa nesten opp (skjær nesten gjennom, men la det vere att nok til at pølsa held seg i pølsefasong). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregel: Skal du ha energi raskt er det karbohydrater som gjelder. Skal det vare over tid er det fett som gjelder. Noen sukkerarter tas veldig lett opp, men selv brød gir rimelig rask tilførsel av energi. Energiinnholdet pr 100 gram er uavhengig av formen de kommer i (fett har mer enn karbohydrater), om det er sukker, energibar, hvetemel, grøt,..., så man trenger ikke kjøpe dyre spesialprodukter. De gir ikke noe mer enn det du kan lage selv, eller vanlige saker i fra godterihylla. Men jo mer vann der er i produktet (og forsåvidt også kostfiber, men det er det sjelden mye av), jo mindre energi pr 100 gram. Så sett sammen din egen variant. Jeg ville valgt noe med både fett og karbohydrater for energipåfyll. Man trenger også proteiner da, men det er først og fremst for vedlikehold av musklene, så det bør kanskje heller dekkes av middagen.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg laget en ny porsjon med bjørnebrød. Denne gangen stekt etter oppskriften pluss 3-5 minutter ekstra og riktige ingredienser i forhold til oppskriften, bortsett fra Soft Flora margarin i stedet for meierismør (for litt sunnere fett).

De ble mye seigere og mer klissete enn ved første forsøk hvor de ble stekt over en time. Denne porsjonen skjønner jeg godt egner seg bra på vintertur, om de ikke ligger i en varm lomme, de fryser nok ikke på samme måte som forrige bjørnebrød jeg lagde.

Men jeg likte faktisk best de forrige jeg lagde. Fordi de ble fastere, og litt tørrere på utsiden slik at det ikke ble like mye kliss og gris å spise de. De forrige kan jeg ha liggende i lommen eller padlevesten, gjør jeg dette med de nye smelter de mer i varmen og når man pakker de ut er de mye mer klissete og grisete å spise.

De er nok fine å ha i sekken eller pulken når det er frost, men ellers synes jeg de bør stekes mye lengre for å ikke bli så klissete å spise.

Smaken synes jeg ble bedre med hvitt sukker, lys sirup og 1 ts nellik, i stedet for brunt sukker, mørk sirup og 1,5ts ingefær som står i oppskriften.

Bare som tips hvis noen vil prøve :) 

 

De blir allikevel med på neste padleetappe langs kysten. Denne gangen videre fra Askvoll til Selje, med en dags pause for å gå topptur på Hornelen :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.