Gå til innhold
  • Bli medlem

3-manns telt med god liggelengde?


Oksen

Anbefalte innlegg

Hei,

har søkt litt rundt på nettet etter et forholdsvis lett 3-mannstelt som jeg kan ha med i 70l-sekken på 1-3 dagers tur, og som rommer en person på 1.90m uten å ta i duken i hode- og fotenden. Telt som vanligvis dukker opp er MSR Elixir 3, Mutha Hubba, Exped Gemini 3 og andre lignende kuppeltelt. Er det noen som har erfaring med disse og hvorvidt de faktisk rommer lange personer? Eventuelt noen andre anbefalinger?

Fikk også anbefalt et tunneltelt som heter Sydvang skaring ultralight fra en kundebehandler på fjellsport.no, men fra det jeg kan se av spesifikasjonene virker det ganske tight i lengden for en på 1.90. Noen som har erfaring med dette teltet?

Hadde satt veldig pris på litt input i denne jakten på telt som viste seg å være mye mere utfordrende enn jeg hadde trodd 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må i hvert fall unngå telt der innerteltet skrår nedover og blir lavere i bakkant. Telt der innerteltet har mest mulig rette vegger ved hode- og fotenden er bedre for lange personer. De fleste tunneltelt med to innganger har rette vegger, og en del kuppeltelt har også tilnærmet rette vegger. Selv er jeg 187cm og ligger godt i Exped Orion. Jeg har også et tunneltelt som jeg mener har 210cm liggelengde, men siden det har rette vegger er det ingen problem å strekke seg ut. Om føttene eller hodet kommer borti innerteltet gjør det ingenting fordi det ikke kommer i kontakt med ytterteltet.

Problemet med dine krav er at du skal ha et lett 3-persons telt med rette vegger. Slike telt er sjelden lette. Har du sett på Exped Orion III UL ? To innganger og fortelt, og ikke minst har det sjeldent god takhøyde. Det er like viktig for lange personer som liggelengde, det er deilig å kunne sitte rett i ryggen uten å stange i taket. Det er 230cm langt innvendig, og har hele 130cm takhøyde. Vekt mellom 2,5 og 2,8 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (4 timer siden):

Du må i hvert fall unngå telt der innerteltet skrår nedover og blir lavere i bakkant. Telt der innerteltet har mest mulig rette vegger ved hode- og fotenden er bedre for lange personer. De fleste tunneltelt med to innganger har rette vegger, og en del kuppeltelt har også tilnærmet rette vegger. Selv er jeg 187cm og ligger godt i Exped Orion. Jeg har også et tunneltelt som jeg mener har 210cm liggelengde, men siden det har rette vegger er det ingen problem å strekke seg ut. Om føttene eller hodet kommer borti innerteltet gjør det ingenting fordi det ikke kommer i kontakt med ytterteltet.

Problemet med dine krav er at du skal ha et lett 3-persons telt med rette vegger. Slike telt er sjelden lette. Har du sett på Exped Orion III UL ? To innganger og fortelt, og ikke minst har det sjeldent god takhøyde. Det er like viktig for lange personer som liggelengde, det er deilig å kunne sitte rett i ryggen uten å stange i taket. Det er 230cm langt innvendig, og har hele 130cm takhøyde. Vekt mellom 2,5 og 2,8 kg.

Har sett Exped Orion ja. Synes det ser veldig flott ut, men er foreløpig ikke aktuelt for fruen å bruke 7-8000kr på telt.

Slo nettopp til på et Salewa Denali III for 2.499kr på XXL som veier akkurat 3,3kg på kjøkkenvekta. Blir å benytte meg av 100 dagers åpent kjøp dersom jeg finner noe bedre. Teltet var akkurat passe stort og nesten blåkopi av Exped Gemini III, bare i billigere utførelse. Bestilte også Sydvang Skaring 3P fra Fjellsport.no for ca. 4.000kr.

Ellers har jeg prøvd Exped Gemini III, men mistenker at det var feil på produktet siden det var veldig vanskelig å sette opp samt at teltet sto veldig i spenn med bunnduken nærmest i en opp-ned U. Teltet var derfor vesentlig kortere enn det skal være, så har ikke fått testet det ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så heldig å være i besittelse av det som etter min mening må være ett av de beste tunnelteltene som er produsert. Det er direkte synd at Helsport kutta ut modellen Dovrefjell 3. Det hadde nok fylt alle dine krav inkludert vekt. Innvendig høyde hele 110. Kanskje du er så heldig å finne det brukt et sted en gang. Men tviler på at noen vil selge :)

 

DF.JPG

Endret av Nordhauk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner litt til de teltene fra MSR, og jeg vil nok anbefale Mutha Hubba over Elixir 3 til en som er 1.90.
MSR har oppgitt samme liggelengde på de to (2.13 m), men på Mutha Hubba har du hode- og fotende mot for-teltene som gir deg rette vegger.
Takhøyden er 1.12 m, så det burde holde. Selv er jeg 1.85 og syntes takhøyden var mer en nok.

Mange liker riktignok ikke "amerikansk" oppsett der inner-teltet må settes opp først - spesielt mtp regnvær.
Selv synes jeg dette ikke er et så stort problem som mange skal ha det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippen skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner litt til de teltene fra MSR, og jeg vil nok anbefale Mutha Hubba over Elixir 3 til en som er 1.90.
MSR har oppgitt samme liggelengde på de to (2.13 m), men på Mutha Hubba har du hode- og fotende mot for-teltene som gir deg rette vegger.
Takhøyden er 1.12 m, så det burde holde. Selv er jeg 1.85 og syntes takhøyden var mer en nok.

Mange liker riktignok ikke "amerikansk" oppsett der inner-teltet må settes opp først - spesielt mtp regnvær.
Selv synes jeg dette ikke er et så stort problem som mange skal ha det til. 

Takk for tipset 😊

Har et nytt Exped gemini + Sydvang på vei i posten nå. Fikk også mail fra Exped som sier at gemini er litt stramt i bunnduken og at det vil utvide seg med litt bruk. Frøkna ble imidlertid så skeptisk at hun nå er fast bestemt på å beholde Denali teltet 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.