Gå til innhold
  • Bli medlem

  Femundsmarka siste uka i mai


freddyflash

Anbefalte innlegg

Hei! 
Vi er 2 stk som har planer om å ta en uke i  Femundsmarka siste uka i mai, det blir første turen vår dit.  Vi har packraft og har mest lyst til å bruke den på turen.

Det jeg er litt skeptisk på er å dra med seg packraft så tidlig på året, er det noen som vet når isen går på de fleste vannene ?  Vi har ikke satt opp en  rute enda og lurer på om noen kunne kommet med noen forslag ? 
Planene er å ha med fluestang og slukstang, men det er nok fluefiske som blir første pri.  Er det noen fluer som kan anbefalses så tidlig på året ? 

Tar gjerne imot andre turforslag med packraft hvis noen vil dele noen 

Mvh Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld deg inn i gruppa Femundsmarkas venner på FB. Følg med på nettsiden til Engerdal Fjellstyre. Sjekk FB-siden til Femundhytten. Masse info om isgang og føre er å finne på disse nettressursene. Også webkamera på Valldalsfjellet ved Femundsmarka gir inntrykk av snømengde.

Isen holder på å gå nå på Femunden så jeg nettopp. Siste uka i mai kan sikkert være magisk, men det fordrer jo åpent vann til både farkost og fiskestang. Jeg misunner dere muligheten.

:)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelog å si enda. Kommer an på temp fremover. Er det nattefrost tar det tid. Er ikke alle vann nord i Nordmarka som er isfrie enda f.eks.  Ser det er jevnt med snø i Femundsmarka enda. Men kan og bli litt lurt siden det har kommet litt snø i det siste. I 2018 ble det veldig varmt etter 17 mai og da var der vel alt åpent i slutten av mai. Ser der er is på Femund, mange lange sprekker og det er lite snø på isen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

freddyflash skrev (På 8.5.2020 den 13.01):

Hei! 
Vi er 2 stk som har planer om å ta en uke i  Femundsmarka siste uka i mai, det blir første turen vår dit.  Vi har packraft og har mest lyst til å bruke den på turen.

Det jeg er litt skeptisk på er å dra med seg packraft så tidlig på året, er det noen som vet når isen går på de fleste vannene ?  Vi har ikke satt opp en  rute enda og lurer på om noen kunne kommet med noen forslag ? 
Planene er å ha med fluestang og slukstang, men det er nok fluefiske som blir første pri.  Er det noen fluer som kan anbefalses så tidlig på året ? 

Tar gjerne imot andre turforslag med packraft hvis noen vil dele noen 

Mvh Fredrik

Det er nok 2 uker senere enn normalen på Røros i allefall, og det vil overraske meg om du kan padle på Femunden om 2-3 uker. Fæmund 2 bruker å starte ruta 2.helga i juni. Elvene er nok åpne, og sjøene som Roasten og Rogen kan det nok være is enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tenkt meg bort der i sommar, kanskje juni. Er så lyst helia døgnet då og muligens litt mindre folk.

Driv på og planlegg no, lese meg litt opp samt handle inn da eg treng av nødvendigheter. 
Uansett på mandag som kjem må eg levera ferielista på arbeid, siste frist så eg må tenka ut noko lurt med tanke på Femundsmarka tur i løpet av i dag og i mårå.

Ser ut som da er ein del snø der enda, kanskje det er bart til uke 25 eller uke 26?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra år til år. Jeg var der to uker i fjor og startet ca. 25. mai fra Käringsjön i Sverige, som ligger høyere oppe enn Femunden. Snødde hver dag første uka, men absolutt all is var gått. Deilig å ha Femundsmarka nesten for seg sjøl. Hadde vel alt fra -5 C og snø til nesten +25 og knallsol og tordenvær på den turen.

Ingen andre tips enn å følge med på f.eks. senorge.no og ha en plan B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga pandemien må man helst forhåndsbooke plass på ferga nå i sommer, ser det ut til. Ihvertfall om man skal være sikker på å få plass. Hva er enkleste adkomst til Muggsjøen og området rundt der når man kommer sørfra og bare har tilgang til bil, ikke båt? Jeg spør mtp. mulig tur en gang i juni, når det er mindre snø og is. Bor forøvrig litt vest for Elverum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg (+ hund og muligens samboer) får tak i fergebillett, vil vel det raskeste/korteste være å kjøre til Buvika (via Koppang og Kvernnesmoa?), og ta båt derfra opp til Røa, hvor vi begynner å gå? Ser ihvertfall sånn ut ved første øyekast, men jeg er overhodet ikke kjent i området, siden jeg opprinnelig er fra en annen kant av landet. Har riktignok kjørt hele Østerdalen noen ganger, og stoppet litt på Røros ved et par anledninger. Men aldri bedrevet friluftsliv i regionen. 

Må lese meg opp litt, merker jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. Takk for svaret igjen. :) Jeg hadde faktisk ikke tenkt på tidsaspektet ved båtturen. Et annet moment er jo at jeg helst bør forhåndskjøpe billettene for å være sikker på å få plass, og dette vil skape stress og tidspress. (Må rekke båtavgangen.) Dessuten risikerer jeg i verste fall drittvær i perioden jeg "forplikter meg" til. En annen sak er at hunden (border collie) egentlig har vannskrekk og at hun generelt er redd for store farkoster, deriblant trolig båter. (Svømme kan hun visst heller ikke.) 

Så det er nok best, som du sier, å kjøre bil til Langen.
Skal lese litt mer om Femundsmarka på den utmerkede bloggen din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon som veit kva som skal til for og få bli med i gruppa Femundsmarkas venner på FB? Retta ein forespørsel til dei før syttande eller deromkring men har ikkje hørt noke endå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tur nå i slutten av mai ser det ikke helt håpløst ut. Pr i går så ser det ut til at mye av Femund er isfri. Ligger igjen noe mellom Jonasvollen og Haugen og helt i nord. Nedre Røa er isfri. Svartjønma ser isfritt ut 90%. Så er det os inn og ut av Roasten og i Roastsundet. Er lite snø igjen lamgs Nedre Røa, spes på nordsiden der sola tar mer. En del snø på Røvollfjellet men største Skogtjønna ser det ut til at 1/3 er isfritt. Korstjønna g Krøkåthåen ser isfrie ut. Der inme er det noe snø i terrenget enda. Nedre Mugga er isfri. Men padletur er nok vanskelig. Sikkert stor vannføring i elvene og iskaldt vann. Få vann å padle enda. Men gåtur inn fra Langen bør gå nå selv om det nok er vått mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.