Gå til innhold
  • Bli medlem

Ventilasjon i vintertelt


pulknewbie

Anbefalte innlegg

Kjæresten min er en frysepinn, og vi er ikke helt enige i hvilke regler som gjelder for ventilasjon i vintertelt.  Jeg mener følgende universelle regel gjelder:  For å unngå kondens, sover man med åpen ventilasjon i begge endene av teltet.  En annen sak er at jeg må ha full ventilasjon for i det hele tatt  å få sove.  Kjæresten sovner på momentet, okke som,  om det er ventilasjon eller ikke.  Hva hvis man fyrer  inne i teltet?  Er det da også en universell "regel" om at der skal være full ventilasjon i begge ender av teltet?  Håper noen kan greie litt ut når det gjelder ventilering i vintertelt  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette lærer du kjapt på tur ift hva som funker for dere.  Ingen fasist på % åpning av ventiler, værforholdene, type telt, og personlige preferanser avgjør. 

Åpning i begge ender gir mer gjennomlufting, vs en åpning gir litt lufting der ventilen er. Mye vind, mindre åpning. Lite vind, mer åpning. Ingen vind gir en del kondens uansett åpning, osv.

Jeg har våknet med tåke og stillestående luft på vinteren, da er det høy luftfuktighet også inne i teltet. Mye av kondensen blir til rim på innsiden av ytterteltet (og noe på andre overflater) gitt minusgrader, utfordringen er det som drysser ned på annet utstyr som sovepose etc ved bevegelse, eller tilsvarende vanndråper når en fyrer og samtidig oppstår bevegelse i teltduk. 

Rim kan ristes ut/av, kostes ut av innertelt osv.

Start med bra med åpning om det ikke blir for kaldt og mye trekk inne i teltet, og reduser åpning til du er fornøyd. Om det ble litt for mye kondens/luftfuktighet inne i teltet, så har du lært til neste gang at under de forholdene skal du lufte litt mer.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pulknewbie skrev (48 minutter siden):

 Hva hvis man fyrer  inne i teltet?  Er det da også en universell "regel" om at der skal være full ventilasjon i begge ender av teltet?  Håper noen kan greie litt ut når det gjelder ventilering i vintertelt  🙂

Hvis du fyrer i teltet blir det straks noe helt annet. Da MÅ du ha veldig god ventilasjon okke som. Du må også ha ventilasjon langs bakken.

Faren for CO forgiftning er stor ved fyring i telt. Hvilken brenner du har, hvilken gryte du bruker, eller du ikke har gryte på brenneren har stor innvirkning på hvor mye CO brenneren produserer.

Det er mange tråder her på forumet som omhandler dette som du bør sjekke ut.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår siste praksis.

De to siste turene har vi kjørt praksis med lukket innertelt om natta. 

 

Åpen ventil på vindside  av teltet. Øverst. På yttertelt.

Dette har gitt enten rim eller dråper i yttertelttaket, men veldig lunt og varmt i innertelt og ingen kondensfukt i innertelt. 

Dette i ytterteltet tørker vi bare vekk som første aktivitet til kaffekok om morgenen.

Dette ga en solfri morgen ca 10 grader i innertelt ved -5 ute og rundt 0 i fortelt. -2 i kuldegrop. 

 

Ved fyring er det åpne ventiler i begge ender. Det hender vi fyrer et boost rett før leggetid så ikke alle synes det er kjølig å komme seg i posen.

 

Ved fyring med kalde kjeler på er det ventilering i begge ender og åpen dør. Ved mye vind litt mindre åpen dør.

På tidligere turer der det har vært ned i -20 inne i teltet i løpet av natta så er det typisk rim i taket i innertelt også...

 

Morgentrimmen: 

 

20200502_082642.thumb.jpg.5b0b1f562cfe0d76b6ac0135135e86dc.jpg

Ellers har vi gjerne en regel som er grei for de fleste som er med: Vi rigger for at den som lettest fryser eller har tynneste pose skal få en trivelig natt. Det er så uendelig mye verre å fryse om natta en å bli bittelitt varm. Jeg er pose for idiotikulde så det ender gjerne med at jeg sover med posen halvveis på. Ikke noe problem for meg så lenge ingen andre fryser...

Endret av Espen Ørud
Det var visst ikke helt enkelt å legge inn kum 1 bilde fra mobil så jeg har fjernet det ene av bildet som ble postet dobbelt...
  • Liker 5
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Espen Ørud skrev (På 8.5.2020 den 10.55):

Vår siste praksis.

De to siste turene har vi kjørt praksis med lukket innertelt om natta. 

 

Åpen ventil på vindside  av teltet. Øverst. På yttertelt.

Dette har gitt enten rim eller dråper i yttertelttaket, men veldig lunt og varmt i innertelt og ingen kondensfukt i innertelt. 

Dette i ytterteltet tørker vi bare vekk som første aktivitet til kaffekok om morgenen.

Dette ga en solfri morgen ca 10 grader i innertelt ved -5 ute og rundt 0 i fortelt. -2 i kuldegrop. 

 

Ved fyring er det åpne ventiler i begge ender. Det hender vi fyrer et boost rett før leggetid så ikke alle synes det er kjølig å komme seg i posen.

 

Ved fyring med kalde kjeler på er det ventilering i begge ender og åpen dør. Ved mye vind litt mindre åpen dør.

På tidligere turer der det har vært ned i -20 inne i teltet i løpet av natta så er det typisk rim i taket i innertelt også...

 

Morgentrimmen: 

 

20200502_082642.thumb.jpg.5b0b1f562cfe0d76b6ac0135135e86dc.jpg

Ellers har vi gjerne en regel som er grei for de fleste som er med: Vi rigger for at den som lettest fryser eller har tynneste pose skal få en trivelig natt. Det er så uendelig mye verre å fryse om natta en å bli bittelitt varm. Jeg er pose for idiotikulde så det ender gjerne med at jeg sover med posen halvveis på. Ikke noe problem for meg så lenge ingen andre fryser...

Hva er det du bruker til koste vekk rimen? Gul greie på bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (På 16.3.2024 den 19.55):

Hva er det du bruker til koste vekk rimen? Gul greie på bildet. 

Det er en klut som egentlig er en del av et turoppbasksett, men har vist seg å ha gode evner til å suge til seg fukt og derfor passer bra til å fjerne rim og kondens med. Og så er den veldig mye snillete med duken enn de fleste plastalternativer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Det er en klut som egentlig er en del av et turoppbasksett, men har vist seg å ha gode evner til å suge til seg fukt og derfor passer bra til å fjerne rim og kondens med. Og så er den veldig mye snillete med duken enn de fleste plastalternativer

Rett og slett en klut altså. Syntetisk, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker denne (samme som @Espen Ørud?) sommer som vinter, uansett turform. Har som regel med meg 2 stk (de veier jo "ikke no´") Den ene er til kropp og den andre til alt mulig annet, feks tørke rim/dugg, eller tørke teltbunn, tak og vegger ved neste oppsett etter det ble pakket ned bløtt.

Fantastisk produkt som det sikkert finnes flere utgaver/produsenter av. Den vi nå har i kjøkkenskuffen (70% cellulose 30%bomull) suger opp 15x sin egen vekt og måler 20x17cm. Ikke svære saken, men gjør en svær jobb. Legger ved bilde av pakka + en av klutene fra helgens tur.

EB5AA904-5236-4365-8A3F-0A64290269CC.thumb.jpeg.decdd051de9213266a7d37f0c87ecdbf.jpeg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (På 18.3.2024 den 8.18):

Bruker denne (samme som @Espen Ørud?) sommer som vinter, uansett turform. Har som regel med meg 2 stk (de veier jo "ikke no´") Den ene er til kropp og den andre til alt mulig annet, feks tørke rim/dugg, eller tørke teltbunn, tak og vegger ved neste oppsett etter det ble pakket ned bløtt.

Fantastisk produkt som det sikkert finnes flere utgaver/produsenter av. Den vi nå har i kjøkkenskuffen (70% cellulose 30%bomull) suger opp 15x sin egen vekt og måler 20x17cm. Ikke svære saken, men gjør en svær jobb. Legger ved bilde av pakka + en av klutene fra helgens tur.

EB5AA904-5236-4365-8A3F-0A64290269CC.thumb.jpeg.decdd051de9213266a7d37f0c87ecdbf.jpeg

 

Perfekt. Takk. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (12 timer siden):

Gikk forbi den type kluter på Europris i dag. Husker ikke om det var samme produsent.

Kjøpte en pakke på meny.

De blir jo harde som papp når de tørker, og må fuktes for å kunne brukes. Det var litt dumt. Men på den annen side suger de godt opp fuktighet ja.

Jeg synes kjøkkenhåndkle i bomull fungerer bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pulknewbie skrev (På 8.5.2020 den 9.29):

...Kjæresten sovner på momentet, okke som,  om det er ventilasjon eller ikke...

Den enkleste løsningen er vel å åpne ventilene etter at kjæresten har sovnet. Bare vær påpasselig med å være den første som våkner så du rekker å lukke ventilene igjen før hen oppdager det. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (54 minutter siden):

De blir jo harde som papp når de tørker, og må fuktes for å kunne brukes. Det var litt dumt. Men på den annen side suger de godt opp fuktighet ja.

Ja harde blir de, men til gjengjeld veier de svært lite tørre (13g på de vi har nå) om vekt er viktig, noe som er blitt viktig for meg med tiden. Bakdelen er som du nevner at bruksområdet innskrenkes betydelig før de blir våte.

Et par eksempler på min bruk av klutene: Til vinterbruk i teltet er den tørre kluten fin å ta av rim med uten å skade teltduken og fuktig suger den kondens som en sjømann. Deilig med en liten kattevask innimellom og få tørket (fuktet klut med litt varmtvann) av seg litt før posen inntas er digg. Fuktig klut oppbevares i plastpose i soveposen om natten. 

På sommeren bruker jeg klutene oftere og er særlig fornøyd med de når jeg camper langt fra vannkilde, eller har lite vann igjen. Superdeilig å få tatt en enkel kroppsvask. En godt fuktet klut holder så mye vann at jeg får av den værste blandingen av myggolje og solkrem. Det er helt utrolig hvor mye støv og skitt som fester seg på innsmurte armer og ben i løpet av en dag. Litt freshere før en inntar horisontalen. Godt oppvridd funker den helt greit som håndkle også. Ellers er jo tørking av kondens i tak og teltvegger allerede nevnt. Det er ganger jeg ikke er rask nok med å slenge ytterduken på plass ved oppsett i regn og da kommer den virkelig til sin rett.

I god forumånd er jeg nå langt unna trådens tema, så jeg takker av her og håper noen kan få tråden inn på rett spor igjen😁

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.