Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Himalaya og BernieDawg minicap - problemer


k1t

Anbefalte innlegg

Hei

Da må jeg ty til profesjonell hjelp hos dere.

Kjøpte denne  https://i.materialise.com/en/shop/item/berniedawg-minicap-with-legs-for-small-stoves som ifølge denne artikkelen http://www.berniedawg.com/berniedawg-silent-cap-index/, skal passe til min primus himalaya p3288.


Mottok den idag med store forhåpninger til å kunne høre fuglekvitter , mens man samtidig hadde fyr i primusen. Så feil kunne man ta.
Jeg får den ikke til  brenne i nærheten av slik den skal gjøre. 

For meg ser det ut til at ikke passer helt til brenneren. Blir glippe rundt kanten og kommer ikke en flamme ut av silenceren.(kan virke som alt kommer ut mellom silenceren og koppen😒)

Må også sies at med vanlig flammespreder, brenner den som vanlig og helt perfekt.

 

Noen som har vettuge tips, så tas de imot med stor takk.

 

-kent-20200507_144637.thumb.jpg.30f18a0171613610aed52f099d5adb86.jpg20200507_151209.thumb.jpg.ce35d87fe594bcab06cdd709da3a4f7a.jpg20200507_144657.thumb.jpg.e1378b5fb498fa3b8d251ff155d5caf4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg kan ikkje tilby profesjonell hjelp, diverre. Eg har både brennaren og den same toppen utan å ha brukt dei saman nokon gong. Det er nokre år sidan no, og det einaste eg hugsar er at eg syntes han passa dårleg, så det vart aldri nokon testfyring. Toppen har eg prøvd å flytte rundt mellom Optimus 8, Svea 123 og Radius 42 utan å ha funne nokon kombinasjon som er verdt å ta med på tur.

Eigentleg er eg ingen fan av stillebrennarar, og denne toppen har ikkje endra på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (10 timer siden):

Eg kan ikkje tilby profesjonell hjelp, diverre. Eg har både brennaren og den same toppen utan å ha brukt dei saman nokon gong. Det er nokre år sidan no, og det einaste eg hugsar er at eg syntes han passa dårleg, så det vart aldri nokon testfyring. Toppen har eg prøvd å flytte rundt mellom Optimus 8, Svea 123 og Radius 42 utan å ha funne nokon kombinasjon som er verdt å ta med på tur.

Eigentleg er eg ingen fan av stillebrennarar, og denne toppen har ikkje endra på det.

Takker så mye for svaret ditt. Hadde store forhåpninger til denne etter studert videoer på nettet som viser suksess og turmennesker som slipper å ha med sov-i-ro pga bråket fra brenneren. Det kan se ut som min silencer blir lidende av samme sjebne som din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et bilde av når den brenner? På videoen til DB på youtube er det en variant uten bein som vises på slutten der. Har ikke testet disse selv, men den glipen under koppen kan jo ikke være gunstig...

Du får gi en lyd om du gir den opp og skal selge 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

esphojo skrev (4 minutter siden):

Har du et bilde av når den brenner? På videoen til DB på youtube er det en variant uten bein som vises på slutten der. Har ikke testet disse selv, men den glipen under koppen kan jo ikke være gunstig...

Du får gi en lyd om du gir den opp og skal selge 😉

Skal se om jeg får lagt ut en video iløpet av formiddagen som viser tragedien.
Blir å prøve litt de nærmeste dagene, visst ikke , gjør ikke jeg noe mer med den og vil gi beskjed  i tråden her visst den selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av den i bruk. Noe galt er feil😬

Fikk den i et nanosekund til å brenne slik den skal brenne, etter å ha forvarmet lenger enn langt.
Så snart jeg skrudde opp og slapp mer bensin inn, ble den slik bildet viser. Er kanskje dette som er underburn?

20200508_104421_002.thumb.jpg.73c2b1e4f098011d5fbf98ba5ba8c35c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

k1t skrev (13 minutter siden):

Her er et bilde av den i bruk. Noe galt er feil😬

Fikk den i et nanosekund til å brenne slik den skal brenne, etter å ha forvarmet lenger enn langt.
Så snart jeg skrudde opp og slapp mer bensin inn, ble den slik bildet viser. Er kanskje dette som er underburn?

20200508_104421_002.thumb.jpg.73c2b1e4f098011d5fbf98ba5ba8c35c.jpg

Mulig dumt spørsmål men du har rett dyse i brennern? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut til at den brenner i glipen under BDen. All gass skal vel opp i toppen og ut hullene på den. Går den ikke lengre ned?

Lar du den tenne selv? Stillebrennere; viktig å la forvarmingen brenne helt ut før du åpner regulatoren og tenner på nytt i toppen (der hvor det skal brenne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom B skrev (5 minutter siden):

Mulig dumt spørsmål men du har rett dyse i brennern? :)

Ikke dumt i det hele tatt. Måtte sjekke dette nå, pga jeg til vanlig har brukt bare en dyse til bensin og gas. Dyse 37. Dette har fungert uten problemer. 
Kjøpte et rep sett fra primus som inneholdt dyse 35 og 28. Har forstått at begge disse skal fungere på bensin. 45 er vel den som skal brukes på gass(mangler den).

Forsøkte med gass på dyse 37 og den fungerte adskillig bedre med mini cap, helt til jeg åpnet opp på fullt trykk. (hadde kanskje fungert ennå bedre med dyse 45)

Hvorfor den ikke brenner rent/renere med bensindysen, forstår jeg bare ikke🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

esphojo skrev (13 minutter siden):

For meg ser det ut til at den brenner i glipen under BDen. All gass skal vel opp i toppen og ut hullene på den. Går den ikke lengre ned?

Lar du den tenne selv? Stillebrennere; viktig å la forvarmingen brenne helt ut før du åpner regulatoren og tenner på nytt i toppen (der hvor det skal brenne)

Ser slik ut for meg også. Cap`en går ikke lenger ned, nei. Stoppes av de 4 beina på cap`en. Har forsøkt å forvarme med både rødsprit og bensin.  Fikk den til å brenne en veldig kort periode  etter lang forvarming, men ved ved justering av bensintilførselen(økning), skjedde det samme som på videoen. 

Har ikke forsøkt å la den dø ut, for så å tenne den. 
Vet ikke om det kan være forskjell med mini cap og dyse 27 eller 37, men skal få testet dette også.

Endret av k1t
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen få år siden var stillebrennere nærmest bannlyst på forumet her, bråket var bare fin musikk og stillebrennere representerte en stor risiko siden den slukker uten at man hørte det. Men nå skal «alle» kjøpe bråkebrennere og gjøre de om til stillebrennere 🤔 Så gjerne like greit at capen din ikke passer 😃

Nyere tråder viser at stillebrennercap utvider brennerklokken om den ikke fjernes umiddelbart etter bruk (eller før den kjøles ned).

Men jeg tror som de andre, at denne må helt nedtil for å fungere. Du kan prøve å file bena litt ned, til den passer bedre. Kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (28 minutter siden):

For noen få år siden var stillebrennere nærmest bannlyst på forumet her, bråket var bare fin musikk og stillebrennere representerte en stor risiko siden den slukker uten at man hørte det. Men nå skal «alle» kjøpe bråkebrennere og gjøre de om til stillebrennere 🤔 Så gjerne like greit at capen din ikke passer 😃

Nyere tråder viser at stillebrennercap utvider brennerklokken om den ikke fjernes umiddelbart etter bruk (eller før den kjøles ned).

Men jeg tror som de andre, at denne må helt nedtil for å fungere. Du kan prøve å file bena litt ned, til den passer bedre. Kanskje?

Tanken var å kunne nyte stillheten/naturen , med brenneren på lunk. Tror jeg må se langt etter det😁

Jeg fikk med meg tråden om at klokken utvides etterhvert. Akkurat nå skulle jeg nok ønsket at klokken var litt videre, slik at cap`en kom nedpå.
Tror som du, at det kanskje er årsaken. Har vurdert å file ned/skjære av beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.