Gå til innhold
  • Bli medlem

DNT Nettkurs: Lær kart og kompass


Anbefalte innlegg

Annonse

Bra at DNT legger ut slike nettkurs.

Jeg har inntrykk av det er færre og færre friluftsfolk som gidder å lære seg navigering og orientering, dessverre. De stoler på merkingen av løypene (og våger sjelden å gå på egenhånd utenfor løyper), eller de har med en GPS og regner med at de er helt trygge. Hvilket selvsagt er feil. Noen få tenker kanskje at pytt, hvis jeg går meg bort ringer jeg bare etter hjelp så henter helikopteret meg.

Det burde være unødvendig å gjenta det, men det er fortsatt like viktig: Alle som skal på tur bør lære seg bruk av kart og kompass.
Lars Monsen ga for noen år siden ut boka "Kart, kompass og GPS" - den er grundig og pedagogisk lagt opp (Monsen er jo lærerutdannet :-) ), jeg ltrodde jeg kunne det meste om kart og kompass, men lærte nyttige ting av boka.  Dessverre er den ikke å få tak i lenger.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen ja. Har boken om kart, kompass og GPS. Har også Villmarksboken. Fra den gang Suunto og Silva ennå laget gode speil og plate kompass. Og Forsvaret ennå ikke hadde tatt i bruk Cammenga. 

Det har foregått en profesjonalisering av kompassbruk i Norge på enkelte områder. Og noen vil kanskje mene at ingen opplæring, er bedre enn slike korte kurs som DNT har. 

Dersom en skal ha kompass som sikkerhet, bør man vel ha mer kompetanse på dette enn et slikt kort internett kurs. Det kan kanskje gi en falsk trygghet.

Selv er jeg en selvlært idiot. Bortsett fra f.eks Speideren når jeg var veldig ung. Selv om jeg lærte å lese kart, så er det mye jeg har lært meg å være kritisk til. 

Hvis DNT skulle anbefale noe, burde det etter min mening være GPS med ditto kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men teori delen inneholder f.eks. ikke noe om misvisning. Og ihvertfall i deler av Norge bør den tas hensyn til.

Forresten så er misvisning oppgitt på de fleste nyere norske sivile kart i forhold til geografisk nord, og ikke det som er nord på det blå rutenettet.

På nyere sivile kart, er geografisk nord streket opp med en svak svart linje forresten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Nils Einar Ljosland said:

Forresten så er misvisning oppgitt på de fleste nyere norske sivile kart i forhold til geografisk nord, og ikke det som er nord på det blå rutenettet.

Ja, det er jo det som er misvisning. Vinkelen mellom magnetisk pol og geografisk pol målt fra ståstedet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (På 7.5.2020 den 14.53):

 

Lars Monsen ga for noen år siden ut boka "Kart, kompass og GPS" - den er grundig og pedagogisk lagt opp (Monsen er jo lærerutdannet :-) ), jeg ltrodde jeg kunne det meste om kart og kompass, men lærte nyttige ting av boka.  Dessverre er den ikke å få tak i lenger.

 

For dem som skulle ønske å lese denne utmerkede guiden vil jeg slå et slag for landets mange bibliotek, med fjernlånsordning om de ikke har den inne. Låner denne på mitt lokale bibliotek innimellom, fin bok for både opplæring og periodisk oppfrisking 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (På 7.5.2020 den 14.53):

Lars Monsen ga for noen år siden ut boka "Kart, kompass og GPS" - den er grundig og pedagogisk lagt opp (Monsen er jo lærerutdannet :-) ), jeg ltrodde jeg kunne det meste om kart og kompass, men lærte nyttige ting av boka.  Dessverre er den ikke å få tak i lenger.

Var mulig å velge "hent i butikk" for Tanum Karl Johan (selv om den står som ikke lenger i sortimentet for nettbutikken), og ser ut til å finnes en på Norli i Stavanger og Steinkjer. ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere slutte å komplisere ting. Navigasjon er ikke rakettforskning, og med litt basic kunnskap, og sunn fornuft, så kommer en langt. Hvis en i tillegg gidder å øve litt, så er det utrolig hva en får til. Det er garantert farligere at folk ikke kan noe, enn at de kan litt.

Når det gjelder kompass så vet ikke jeg hva som skjer på kvalitetsfronten, men hva forsvaret bruker beviser ikke nødvendigvis noe som helst.

Husk en av  "Murphy's traditional rules of combat." - "Remember: your weapon was made by the lowest bidder." Det gjelder nok mest sannsynlig for annet militært utstyr også;-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 5/14/2020 at 2:05 PM, Nils Einar Ljosland said:

Lars Monsen anbefalte friluftsliv ferskinger å bruke M711 kart. Disse er ikke i vanlig salg lenger. 

M711 er (for alle praktiske formål jeg kan tenke meg) stort sett det samme som Norge-serien 1:50000 som absolutt er i salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (1 time siden):

M711 har misvisning oppgitt i forhold til rutenettet. Norge 1:50 000 har misvisning oppgitt i forhold til geografisk nord. En liten detalj kanskje, men det kan ha betydning hvis du må ta hensyn til misvisning.

Rutenettsnord, geografisk/sant nord og magnetisk nord er ulike ja, men problemet med rutenettsnord gjer seg vel mest gjeldande nordpå. 

Og stort sett med små forskjelar. 

Tenkjer at dei fleste av oss lærte å gå før me lærte å sykle. 

At ein kjører kurs med the basics er vel ikkje så framandt. 

Så går eg utfrå at om ein tek eit kurs i eit område der dette er utprega viktig så får ein lære det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nils Einar Ljosland said:

M711 har misvisning oppgitt i forhold til rutenettet. Norge 1:50 000 har misvisning oppgitt i forhold til geografisk nord. En liten detalj kanskje, men det kan ha betydning hvis du må ta hensyn til misvisning.

For å sitere meg selv: 
 

  

On 5/9/2018 at 2:29 PM, bernt said:

Forskjellen mellom UTM-rutenettet og sant nord er ca. +/-2.8° i utkanten av UTM-sonen her i Trøndelag (mindre lenger sør, mer lenger nord). M.a.o er det neglisjerbart for de fleste praktiske formål, og i alle fall når man navigerer til fots med et håndholdt kompass. Midt i sonen er forskjellen 0° (For sone 32 som er mellom 6° og 12° Øst, er det 9° Øst som er midt i). Litt større forskjellen kan du få på kysten av Vestlandet siden sone 32 strekker seg vest for 6° akkurat der (Sone 32V er et unntak som går mellom 3° og 12° Ø, de andre sonene er 6° brede).

og
 

  

On 5/9/2018 at 11:27 PM, bernt said:

Sånn for ordens skyld: 2.8°  er i underkant av 50m feil på 1km.

og 
 

  

On 6/1/2017 at 3:16 PM, bernt said:

Tror folk overdriver betydningen av forskjellen på geografisk nord og rutenettets nord. ved 9°Ø vil forskjellen være 0 for sone 32 og i utkanten ved hhv 6°Ø og 12°Ø være rundt +/- 3°.  

3° utgjør sånn ca 50m på 1 kilometer og det er godt innenfor alle feilmarginer når en navigerer i terrenget med et håndholdt kompass. Samtidig er misvisningen i Sør-Norge ca 1°Ø på Vestlandet og rundt 3°Ø i Midt-Norge som også er en neglisjerbar størrelse i praktisk bruk. Kommer en til Finnmark er selvfølgelig misvisning en annen sak, men fremdels ville jeg ignorert den lille feilen en får ved å bruke rutenettets nord.

Forøvrig: Misvisningen på et sted finnes lett med dette webstedet: http://geomag.org/models/wmm-declination.html (Tallene som står på kartene er som regel gamle (Årstall skal være oppgitt) og misvisningen kan fort endre seg med 2-3° pr. tiår).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (4 timer siden):

M711 har misvisning oppgitt i forhold til rutenettet. Norge 1:50 000 har misvisning oppgitt i forhold til geografisk nord. En liten detalj kanskje, men det kan ha betydning hvis du må ta hensyn til misvisning.

Dersom du meiner forskjellen mellom sant nord og rutenettnord er viktig, er det bare å måle vinkelen mellom rutenettet og kartkanten. Dersom denne vinkelen er så liten at du ikkje greier å måle han med kompasset, må du ha meir nøyaktig orienteringshjelpemiddel for at det skal ha nokon betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeleg. For mine kart er gradteigskart. Og når eg ser etter, så er missvisninga oppgjeve i forhold til rutenettet også. Så her er det tydelegvis ulike variantar ute og går. Mine kart er riktignok nokre år gamle. Det er nokre år sidan eg slutta å kjøpe kart.

Det eg likar minst med desse nyare karta, er at det er trykk på begge sidene. Utan å ha to av kvart kart, er det håplaust å få oversikta når ein beveger seg nær kartkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.